Vilken är Sveriges brantaste backe?

Anzom

Aktiv medlem
Vilken skidbacke som är preprerad är brantast i Sverige?

Den brantaste preparerade pisten i Världen är Haraki pist i Mayrhofen med 78 grader!

Men vilken backe är brantast i Sverige och hur många grader är den.

Skulle vilja ha svar på den frågan.

tja! har för mig att sveriges i nuläget brantaste preparerad pist är chocken i idre med sina 46-47 grader tror jag! men den där i mayerhofen låter ju som en liten lekbacke! "host" hur lång är den då?

danne

världens brantaste i mayerhofen?? fan vilken miss, va där i vintras ut att ta reda på det! inte för jag vet om jag skulle åkt men det hade ju vart coolt att se den iaf.. :P

Om den verkligen är 78 grader så handlar det nog bara om en väldigt väldigt kort sträcka. Det är FÖR brant annars.

om backen nu påstås vara pistad, hur pistas den då? Borde inte en vanlig pistmaskin välta vid ca 60 grader?

Kom ihåg att hålla isär grader och procent nu så vi slipper den diskussionen igen. Jag har varit i Mayrhofen och åkt Harakiri och den är sjukt brant :) mycket roligt att sitta och kolla på turisterna som ramlar när man sitter i sittliften över.

mmmmm sa:
Kom ihåg att hålla isär grader och procent nu så vi slipper den diskussionen igen. Jag har varit i Mayrhofen och åkt Harakiri och den är sjukt brant :) mycket roligt att sitta och kolla på turisterna som ramlar när man sitter i sittliften över.
hahahhaa !

mmmmm sa:
fast den är väl inte jättesvår att åka? tyckte inte den va såååå brant

Nu är jag rätt grymm på att sladda branta pister men någon som vet hur brant denna backe i Dundret är? Den inringade delen känns ibland väldigt brant, lite beroende på hur det pistats men ändå.

ifvl8j.jpg

På bilden tycker jag det ser ut som den är runt 25-32 grader ;)
Som sagt, vad jag tror utifrån bilden...

Senast ändrad:
feskarn sa:
mmmmm sa:
fast den är väl inte jättesvår att åka? tyckte inte den va såååå brant
Nej, kanske inte sjukt brant men jobbig att åka då skiten är så isig :)

sveriges brantaste är chocken men den är löjligt kort och enkel, den i mayerhofen skulel jag vilja åka, peace!

Anzom sa:
Vilken skidbacke som är preprerad är brantast i Sverige?

Den brantaste preparerade pisten i Världen är Haraki pist i Mayrhofen med 78 grader!

Men vilken backe är brantast i Sverige och hur många grader är den.

Skulle vilja ha svar på den frågan.
Helvete...

78% inte grader...

4 bilder från Harakiri... alla 3 varningsskyltar innan backen + en på mig i mitt gamla skidställ och puderlaggen :D

http://bilddagboken.se/p/dayview.html?diaryname=liiinder&t=1206054001&id=183408926

Backen i sig är snällare än väggen skulle jag påstå men MEEEEN! ett stort men ... den är nog brantare det korta branta partiet som förövrigt är så jävla isigt pga alla dåliga åkare som plogar och sladdar sönder backen :P

Efter branten är det fortfarande brant men sjukt skönt att bränna på, sen korsar det med en rödbacke/transportsträcka!?!?!?! Och under den korsningen så är det katastrof. Pga att det är fler som inte kan åka som har åkt där och man får sakta ner något grymt pga att underlaget är så mycket sämre :(

10001193.jpg
bild på branten och lite efter branten, kolla på lavinskydden vart det "planar ut"...

plockad från https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48502

Harakiri är vad jag vet bara alpernas brantaste pist och som någon skrev i den tråden så motsvarar 100% = 45grader så 78% = 35grader

Senast ändrad:
Eftersom vi nu klarat ut att folk inte kan hålla reda på grader och procent (barnen, vår framtid!) så är det väl dags att låsa tråden nu innan de som inte läser hela trådar och svarar på första inlägget hinner hit?

Skönt att folk har rett ut begreppen med procent och grader.

En backe som är 78 grader skulle vara näst intill ett stup. Totalt omöjligt att åka, än mer omöjlig att pista. Man skulle helt enkelt stupa ner, hur skicklig man än voro. Jag länkar här till en gradskiva, så kan ni, genom att sätta en linje på 78 grader, själva se hur brant en sådan "backe" skulle vara: http://www.swedoffice.se/images/catalogsegment/images/largeitems/2025306.jpg

Som sagt, 78 PROCENT skall det vara, vilket ligger runt 38 grader (37,95 för att vara exakt). Därmed är tex Väggen i Hundfjället mig veterligen brantare.

Senast ändrad:
MarkusO sa:
Haha! Läste igenom hela tråden. Pinsamt värre för vissa där... Ibland kände man sig helt panikslagen och ville bara skrika och riva sig i håret när man läste inläggen från folk som vägrade ge sig.

Pinsamt över huvud taget att människor inte orkar kolla upp saker!!! Hallå?! Folk tror på vad som helst utan att kolla upp om det stämmer eller inte. Om någon säger "Öööh, de har en fetingbrant backe på 78 grader, världens brantaste asså", då borde man väl bli en aning misstänksam och fundera "Hmmm, kan det stämma? Om 90 grader är lodrätt, borde inte 78 grader vara näst intill ett stup det också?". Det behövs inte ens mattekunskaper för det.

FF sa:
78 graders lutning motsvarar lutning på 470%

:)
Asså, hatar o behöva va besserwisser... Men om 45grader är 100%, skulle jag tro 90 grader blir 200%... Hur får du då 78grader till 470%!?? :P 78 grader lär snarare va närmare 173% (typ 173,3333%). Annars får ja nog bränna min mattebok från 3e klass? Men är nyfiken på o se dina calculationer... ;)

Teddan sa:
FF sa:
78 graders lutning motsvarar lutning på 470%

:)
Asså, hatar o behöva va besserwisser... Men om 45grader är 100%, skulle jag tro 90 grader blir 200%... Hur får du då 78grader till 470%!?? :P 78 grader lär snarare va närmare 173% (typ 173,3333%). Annars får ja nog bränna min mattebok från 3e klass? Men är nyfiken på o se dina calculationer... ;)
jag har tändvätska du kan få låna , du lär behöva den, tänk först- skriv sen...

Suck....

För alla som inte orkar följa länken här ovanför:

Lyssna på farbror nu!

Lutning i procent är förhållandet mellan höjdskillnaden och det HORISONTELLA avståndet mellan två punkter. Om toppen t.ex. är 50 m högre än backslutet och det är 100 m mellan dem sett uppifrån lutar backen (i snitt) 50% => 50/100=0,5=50% ((kan också skrivas 1:2 [1 på 2])).
Alltså har en backe på 100% förhållandet 1:1, och förstår du inte det, så tänk dig att du delar en kvadrat på diagonalen och nu borde alla hänga med på att lutningen blir 45 grader - en rät vinkel (kvadratens hörn) är 90 grader, delad på mitten blir det 45 grader.
OK så långt?

Då tar vi en liten tabell som jag snott från Lennart Lundquist som suttit med miniräknaren en stund:

20% = 1:5 11,31 grader
25% = 1:4 14,03 grader
33% = 1:3 18,26 grader
40% = 1:2,5 21,80 grader
41,4% = 1:2,42 22,50 grader
50% = 1:2 26,57 grader
100% = 1:1 45,00 grader
200% = 2:1 63,43 grader
250% = 2,5:1 68,20 grader
300% = 3:1 71,56 grader
400% = 4:1 75,96 grader
500% = 5:1 78,69 grader (så här brant spränger man bergväggar......)

Lodrätt = 90 grader kan i procent bara uttryckas som "oändligt".

Så, lär er det här nu eller skriv ut det och nåla upp det ovanför datorn OCH SLUTA GAGGA OM SAKER NI BARA TROR NI KAN!

PhatFred sa:
Då tar vi en liten tabell som jag snott från Lennart Lundquist som suttit med miniräknaren en stund:

20% = 1:5 11,31 grader
25% = 1:4 14,03 grader
33% = 1:3 18,26 grader
40% = 1:2,5 21,80 grader
41,4% = 1:2,42 22,50 grader
200% = 2:1 63,43 grader
250% = 2,5:1 68,20 grader
300% = 3:1 71,56 grader
400% = 4:1 75,96 grader
500% = 5:1 78,69 grader (så här brant spränger man bergväggar......)

Så, lär er det här nu eller skriv ut det och nåla upp det ovanför datorn OCH SLUTA GAGGA OM SAKER NI BARA TROR NI KAN!

Hur ologiskt är inde det där på en skala? :/

edit... just fan ... Tan-¹ V = A / B ...

Senast ändrad:
haha kul att denna tråden kom upp. Nästan direkt efter posten för massor av år sedan insåg jag att det var procent, men jag var väl ung och naiv.

Kan tillägga debatten som den kloka person jag ändå har blivit, att Chocken (47 GRADER) är Sveriges brantaste backe.
Finns det någon , hela världen inkluderad, som har en preparerad pist som är brantare?

Tillbaka
Topp