www.sport-conrad.de

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 47776
  • Start datum Start datum
www.sport-conrad.de
Så om man beställer med "Insättnings betalning", går de att betala med maestro?
För om man betalar med kortbetalning så kan man bara betala med visa och mastercard.

www.sport-conrad.de
dr_styrm sa:
Hej freeriders!

Jag är sugen på att beställa ett par K2 Kung Fujas från SC men jag har en liten småfundering.

Jag vet inte om jag har missförstått det hela men som jag förstår så kostar dessa skidor 429 € helt utan bindningar. Om man istället väljer skidorna med påmonterade Marker M11 så är priset endast 379 € och med M12 419 €. Stämmer det här? Har jag missat någon avgift för bindningarna?

MVH
Nej, det stämmer, lite konstigt bara. Kan annars rekommendera marker griffon, blir 439 euro tillsammmans. M11 pajjar bara.
Har du tänkt på att förra årets modell av kung fujas finns också, kostar 320 euro utan bindning, med griffon 399 euro. Då tjänar du 400, men då får du ingen rocker som årets modell har. Har själv k2 obstethed och tycker den är grymt skön, lite bredare än kung fujas, men annars ganska likvärdig. Rekommenderas!

www.sport-conrad.de
Willlmutt sa:
dr_styrm sa:
Nej, det stämmer, lite konstigt bara. Kan annars rekommendera marker griffon, blir 439 euro tillsammmans. M11 pajjar bara.
Har du tänkt på att förra årets modell av kung fujas finns också, kostar 320 euro utan bindning, med griffon 399 euro. Då tjänar du 400, men då får du ingen rocker som årets modell har. Har själv k2 obstethed och tycker den är grymt skön, lite bredare än kung fujas, men annars ganska likvärdig. Rekommenderas!
Jo jag har märkt att M11 inte verkar vara något att satsa på.

Obstethed är nog i fetaste laget, tror jag. Hur upplevs de? Är de smidiga i svängarna? Blir trots allt en del skogsåkning. Sen är de lite dyrare också vilket inte är till deras fördel.

Det där med fjolårsmodellen låter lite intressant. Det är väl liksom både för- och nackdelar med rocker? Ett par rockerskidor är väl sämre i pisten t.ex.?

www.sport-conrad.de
dr_styrm sa:
Willlmutt sa:
dr_styrm sa:

Obstethed är nog i fetaste laget, tror jag. Hur upplevs de? Är de smidiga i svängarna? Blir trots allt en del skogsåkning. Sen är de lite dyrare också vilket inte är till deras fördel.

Det där med fjolårsmodellen låter lite intressant. Det är väl liksom både för- och nackdelar med rocker? Ett par rockerskidor är väl sämre i pisten t.ex.?
Obsethed är ganska tunga i handen, men känns ganska lätta på fötterna. Jag tycker de fungerade utmärkt i pist för att vara så breda. Jag har ännu inte hunnit testa dem i puder eller skog, men enligt åka skidor ska den vara lekfull mest överallt och kvick i skogen. Om rockerskidor är sämre i pisten beror på, jag tycker obsethen fungerar ungefär lika bra som dynastar nothing but trouble i pisten faktiskt. Var ska du åka mest?

www.sport-conrad.de
Willlmutt sa:
dr_styrm sa:
Willlmutt sa:

Obsethed är ganska tunga i handen, men känns ganska lätta på fötterna. Jag tycker de fungerade utmärkt i pist för att vara så breda. Jag har ännu inte hunnit testa dem i puder eller skog, men enligt åka skidor ska den vara lekfull mest överallt och kvick i skogen. Om rockerskidor är sämre i pisten beror på, jag tycker obsethen fungerar ungefär lika bra som dynastar nothing but trouble i pisten faktiskt. Var ska du åka mest?
Kom på att länna sport kanske har ett par 189:or kvar av obsethed, förra årets modell. Jag köpte den sista 179:an, hihi (men upplevs som ganska korta).
Såg dock inte 189:an när jag var där, men ring och fråga. Om du inte bor i Stockholmstrakten tror jag de kan skickas. Monterade själv enligt k2:s rekommendationer, dvs 3 cm framför midsole. Fick marker griffon istället för z12. Här är länk: http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3044.85048/k2-obsethed-z12

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Willlmutt sa:
Kom på att länna sport kanske har ett par 189:or kvar av obsethed, förra årets modell. Jag köpte den sista 179:an, hihi (men upplevs som ganska korta).
Såg dock inte 189:an när jag var där, men ring och fråga. Om du inte bor i Stockholmstrakten tror jag de kan skickas. Monterade själv enligt k2:s rekommendationer, dvs 3 cm framför midsole. Fick marker griffon istället för z12. Här är länk: http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3044.85048/k2-obsethed-z12
Jag kommer i år att åka i åtminstone gränsen och hemavan. Åkningen kommer vara blandad men finns det tillgång till puder så kommer jag bara att åka där. Vill även kunna hoppa och droppa utan problem.

189 cm är nog för långt, jag är 178 cm själv.

Kung Fujas finns på Stadium för 5999:- med Marker Griffon, på sportconrad får man de för 4800:-. Svårt att veta om det är värt 1200 för den enklare service det innebär att handla från Stadium. Känns oerhört drygt om det skulle vara något fel på skidorna och behöva skicka tillbaka de till Tyskland, men vad är sannolikheten egentligen? Gaaah.

www.sport-conrad.de
dr_styrm sa:
Willlmutt sa:
Jag kommer i år att åka i åtminstone gränsen och hemavan. Åkningen kommer vara blandad men finns det tillgång till puder så kommer jag bara att åka där. Vill även kunna hoppa och droppa utan problem.

189 cm är nog för långt, jag är 178 cm själv.

Kung Fujas finns på Stadium för 5999:- med Marker Griffon, på sportconrad får man de för 4800:-. Svårt att veta om det är värt 1200 för den enklare service det innebär att handla från Stadium. Känns oerhört drygt om det skulle vara något fel på skidorna och behöva skicka tillbaka de till Tyskland, men vad är sannolikheten egentligen? Gaaah.
Det beror lite på vad du väger. Jag väger typ 65 kg och är 182 cm, och anser att 189 inte skulle vara något problem för mig alls. Rockern gör att de känns lite kortare, samt lättbuttrade.

www.sport-conrad.de
Fick mina skidor och bindningar idag torsdag och beställde dem omonterade för en vecka sedan. Conrad skickade iväg skidorna i måndags (då drogs även pengarna från mitt visakort). Skidorna låg lösa i en stor, avlång kartong med bubbelplast runt topp och baktopp. Bindningarna låg inne i den stora kartongen i en vanlig produktlåda med lite sånt inre stöd. Jag tycker nog att de kunde tryckt in nån plast eller kartong så skidorna inte kunde vicka runt fritt inne i den stora kartongen, men de är vad jag kan se i alla fall inte skadade.

På det hela är jag nöjd med mitt köp. Rekommenderas ;-)

www.sport-conrad.de
Har tänkt köpa skidor från SC och efter läst igenom hela tråden utan hittat svar på det jag ville veta frågar jag istället.

1) Kommer inte vara hemma när skidorna levereras eftersom jag är i Norge fram till 10 mars och utgår ifrån att dom levereras innan dess. Vad jag har förstått så sker hemleverans. Låt säga att jag beställer den 22 feb å skidorna e fram 1 mars, +- 3 dagar? Då utgår jag ifrån att skidorna returneras till någon postcentral. Men hur länge ligger dom sen där?

2) Dom vill ju veta sole length men eftersom jag inte har tillgång till pjäxor så kan jag inte kolla antal mm på pjäxan. Jag har 40-41 i vanliga skor å efter en del googlande har jag kommit fram till ca 300 mm borde vara rimligt. Men visst kan detta efterkonstrueras minst 10 mm plus eller minus?

3) Vet någon vad "tull-kostnaden" kan bli om man beställer till Norge?

Tacksam før svar och var god å idiotførklara om du känner før det

www.sport-conrad.de
1) Oklart hur länge de ligger där men när jag beställde ifrån SC så var det DHL som körde ut och de var jäkligt flexibla med att köra ut till någon annan adress. T.ex. körde de ut till min pappas jobb då jag inte kunde hämta ut dem...

2)Känns dumt att chansa då det kan vara ett par mm skillnad mellan olika pjäxmärken, jag har 305mm och har salomon 42 men det är inte säkert att det är samma om man har något annat märke.

3) Jag har inte koll på den exakta tullkostnaden men jag beställde nya möbler till mitt kontor i Oslo från Sverige och då blev tullen ett par tusenlappar... Totalsumman låg dock då på ca 30 000 innan tull.

Lycka till, SC brukar va grymma, beställt mitt andra par i vinter och jag är skitnöjd!

www.sport-conrad.de
Ja ok..tack för svar. Längden på pjäxorna fixar en kompis till mig ikväll. Å Norge e inte aktuellt längre.
Har sökt på posten å DHL angående vad som händer om man inte e hemma vid leverans men ej funnit svar. Men det känns ju extremt orimligt att dom skulle skickas tillbaks.

www.sport-conrad.de
Ja för att summera!
Skidorna beställdes en söndag kväll och var framme en vecka senare på måndagen. Hemleverans med UPS. Jag var dock inte hemma då utan meddelande om framflyttning av leverans ca 1,5 vecka vilket inte var något problem. Dock vet man ingen tid för leverans utan någon gång mellan 09-17 på dagen. Eftersom jag inte var hemma så lämnar dom en lapp att dom varit där och när dom kommer nästa gång. Efter 3 försök åker paketet tillbaks till UPS-centralen, i detta fallet Mölndal.
Dock lämnade UPS skidorna hos grannen en trappa ner vilket dom meddelade på sin lapp.

Ja jag e nöjd

www.sport-conrad.de
Jag beställde ett par snowboardbindningar därifrån förra måndagen (8/3) och de kom igår (17/3). Inga som helst problem.

Tycker dock att det kunde gått snabbare då jag beställde en bräda i måndags (15/3) från en annan hemsida som skickar med 'posten' istället för UPS och fick även den igår! Gick alltså en vecka snabbare på 'posten'.

www.sport-conrad.de
AndersMalmberg sa:
Posten försökte leverera hem först (helt förvånande var jag inte hemma) så det kom en avi två dagar senare och jag kunde hämta dem på närmaste postställe.

/Anders
Om man bor i lägenhet (med portkod), måste man sitta hemma och vänta vid porten hela dagen när dom ska komma eller hur funkar det? Tror inte jag orkar vänta två extradagar för att få en avi. Vill ju ha dom så fort som möjligt! :D

www.sport-conrad.de
thehahawall sa:
Sitter inne på sport-conrad och ska köpa skidor.

Fischer RC 4 Worldcup RC Proflex + RC4 Z13 FF 2.0 09/10
Fischer RC 4 Worldcup RC Pro Flex + RC4 Z13 09/10

Är det nån som kan tala om vad skillnaden är på dessa två skidmodeller?
Jag antar att ff står før freeflex vilket ær den plattan som bindningen sitter på. Det den gør ær att den ger skidan ett mer naturligt flex som då inte hindras av bindning.

www.sport-conrad.de
simonthyrberg sa:
AndersMalmberg sa:
Posten försökte leverera hem först (helt förvånande var jag inte hemma) så det kom en avi två dagar senare och jag kunde hämta dem på närmaste postställe.

/Anders
Om man bor i lägenhet (med portkod), måste man sitta hemma och vänta vid porten hela dagen när dom ska komma eller hur funkar det? Tror inte jag orkar vänta två extradagar för att få en avi. Vill ju ha dom så fort som möjligt! :D
Du brukar kunna ange din jobb adress eller var du nu är om dagarna som leverans adress också, samt ditt mobilnummer... Då är det bara att möta budet och få dem i handen :-)

www.sport-conrad.de
Blide sa:
simonthyrberg sa:
AndersMalmberg sa:

/Anders
Du brukar kunna ange din jobb adress eller var du nu är om dagarna som leverans adress också, samt ditt mobilnummer... Då är det bara att möta budet och få dem i handen :-)
Ok, blir nog rätt svårt att möta upp dom när jag väl är på jobbet dock.. Men om dom kommer till närmaste postställe så kan man väl som vanligt ta med sig leg och sändningsnummer/kolli id och hämta ut dom innan man har fått avi:n hem?

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Hej
Jag har tänkt att beställa ett par grejer från Conrad till Norge. Innebär detta att det tillkommer kostnader för tull och dyl iom att de inte är med i EU?

www.sport-conrad.de
Anzom sa:
Hej
Jag har tänkt att beställa ett par grejer från Conrad till Norge. Innebär detta att det tillkommer kostnader för tull och dyl iom att de inte är med i EU?
Nei. Det er ikke toll på sportsutstyr. Du må betale merverdiavgift (25%), men Conrad trekker fra den tyske som er 20 eller 23%, så det utgjør lite. Prisen kommer opp riktig etter at du har valgt mottakerland for varen. Tollbehandlingsgebyr på noen hundrelapper tilkommer uansett.

www.sport-conrad.de
Svimen sa:
Anzom sa:
Hej
Nei. Det er ikke toll på sportsutstyr. Du må betale merverdiavgift (25%), men Conrad trekker fra den tyske som er 20 eller 23%, så det utgjør lite. Prisen kommer opp riktig etter at du har valgt mottakerland for varen. Tollbehandlingsgebyr på noen hundrelapper tilkommer uansett.
Så på en beställning som uppgår till 10000 kronor så blir kostnaden ca. 500 kronor i moms och till det tillkommer Tollbehandlingsgebyr? (tullavgift?) och fraktkostnaden som är densamma i Sverige och Norge. Är detta rätt?

Senast ändrad:
www.sport-conrad.de
Lurer på om ikke frakt er litt høyere til Norge pga ikke EU-land, men ellers er det vel omtrent riktig. Se på sluttsummen før betaling på Conrad, så kan du gange opp hele summen inkludert frakt med 1,25 og legge til 230 (eller så i "tullavgift").

www.sport-conrad.de
Frakt för skidor är 25 Euro till Sverige och 35 Euro till Norge. Om jag inte tar fel är den Tyska momsen 19 % och den Norska 25 %, vilket då innebär en merkostnad på 6 % (utifrån beloppet exkl.moms). Sen antar jag att "Tullen" tar ut en administrativ avgift för att behandla mervärdesskatten vilket enligt Svimen är omkring 200 NOK.

Så merkostnaden blir väl ungefär som två-tre norska hamburgare med pommes ... :-D

/MM

www.sport-conrad.de
tänkte beställa lagg inför säsongen, men sidan man ska fylla i sina uppgifter och kortnummer och clearingnummer är verkar inte vara secure, då brukar ju adressfältet vara i annan färg. Ska det vara så?? jag tvekade och frågar här...

www.sport-conrad.de
Vinter-Paul sa:
tänkte beställa lagg inför säsongen, men sidan man ska fylla i sina uppgifter och kortnummer och clearingnummer är verkar inte vara secure, då brukar ju adressfältet vara i annan färg. Ska det vara så?? jag tvekade och frågar här...
Jag undrar samma sak.

www.sport-conrad.de
simonthyrberg sa:
Blide sa:
simonthyrberg sa:
Ok, blir nog rätt svårt att möta upp dom när jag väl är på jobbet dock.. Men om dom kommer till närmaste postställe så kan man väl som vanligt ta med sig leg och sändningsnummer/kolli id och hämta ut dom innan man har fått avi:n hem?
Var lite osäker så jag väntade och såg vad som hände; Dom var tydligen förbi på den utsagda leveransdagen, men kom inte in i porten -> Jag gick in på deras sida och sökte kollit, och där stod det att ett undantag eller liknande hade skett, så jag ringde upp fraktbolaget och hörde med dom. Dom behövde som jag misstänkte portkoden och skulle tydligen göra ett nytt försök direkt dagen därpå. Jag gav dom portkoden och sa att dom kunde ställa skidorna utanför min ytterdörr, vilket dom gjorde. Funkade klockrent, bra service av fraktbolaget också.

www.sport-conrad.de
Några som har fått problem med sina skidor? Gått sönder (hur det nu är möjligt :P) på något konstigt sätt.
Bindningar som har lossnat?
Fick ni skidor som hade skönhetsfel på sig?

www.sport-conrad.de
Hej!

Jag behöver lite hjälp. Är helt grön på detta, ska köpa antligen snowboard eller skidor. Blir helt lost när jag tittar på sidan, jag är 183 cm lång och väger 95 kg. Kan ni ge mig tips på en bra nybörjarpaker på både skidor och bräda från denna sida?

Tack

www.sport-conrad.de
Funderar på att köpa mig ett par Völkl Brigde 10/11 med Marker Jester 16 bindningar. Jag har alltid hyrt skidor förut, men vill prova på att äga ett par egna skidor. Jag lägger aldrig så mycket pengar på något, därför vill jag ha något fullt fungerande. Får jag ett par helt fungerade skidor från SC? SC får montera bindningarna, då jag inte har någon aning om hur man gör, är inte speciellt händig heller.

Vill känna mig säker inför köpet, eftersom det är mycket pengar det handlar om. Hade egentligen tänkt mig köpa ett par begagnade, men jag har inte hittat några som passar än.

Ska jag köpa 179 cm långa, eller 187 cm långa? Jag är 185 cm och väger 65 kg.

Tack!

www.sport-conrad.de
Tråden är lång, coh om jag minns rätt är det några få som skrivit om problem med skidor från SC. För de allra flesta verkar det dock funka bra. Jag skulle inte tveka att beställa därifrån dundercalle.

www.sport-conrad.de
Okej, tack för den snabba responsen vflygare. Det blir nog en beställning därifrån då!

Frågar om längd igen: Ska jag köpa 179 cm långa, eller 187 cm långa? Jag är 185 cm och väger 65 kg.
Jag ska inte åka 100% av något, alltså inga park-längder eller offpist-längder. Är ganska förvirrad vad det gäller längder nämnligen.

www.sport-conrad.de
Dundercalle sa:
Okej, tack för den snabba responsen vflygare. Det blir nog en beställning därifrån då!

Frågar om längd igen: Ska jag köpa 179 cm långa, eller 187 cm långa? Jag är 185 cm och väger 65 kg.
Jag ska inte åka 100% av något, alltså inga park-längder eller offpist-längder. Är ganska förvirrad vad det gäller längder nämnligen.
jag har beställt 3 olika par skidor från sport-conrad och det är en bra sida, dom som klagar på bindningar är antingen otur eller otroligt petiga personer som skulle klagat från en svensk butik också .

ang. längden så är det ju helt fel tråd att diskutera det i men för att inte babbla på för länge om det så 179cm om du inte åkt för mycket men jag skulle inte tveka på 187cm långa skidor om jag vore 185cm/65kg.

www.sport-conrad.de
linder sa:
Dundercalle sa:

jag har beställt 3 olika par skidor från sport-conrad och det är en bra sida, dom som klagar på bindningar är antingen otur eller otroligt petiga personer som skulle klagat från en svensk butik också .

ang. längden så är det ju helt fel tråd att diskutera det i men för att inte babbla på för länge om det så 179cm om du inte åkt för mycket men jag skulle inte tveka på 187cm långa skidor om jag vore 185cm/65kg.
Tack för hjälpen, vet att det är fel tråd men jag ville ha ett snabbt svar.

SC it is!

www.sport-conrad.de
En varning för Sport-Conrad!

Jag köpte ett par Völkl Gotama från dem.
Min tredje dag på skidorna åkte jag i en pist och mitt i en sväng körde jag på en liten kant från pistmaskinen.
Ena skidan löste ut och när jag gått upp och hämtat den var den knäckt!

Brottet var precis där skidan blir rocker, dvs ca 15cm framför bindningen.
Jag var i USA och visade skidan på flera butiker där och deras samt min övertygelse var att det måste vara ett fabrikationsfel på skidan. Det är en skarv som man ser från sidan på skidan och den har gått isär där.
Jag väger ca 90kg och körde rätt hårt på skidorna men de ska absout hålla för det! I en pist!

Jag skickade ett mail till Sport-Conrad och utan att ha sett skidan ansåg de att skadan var orsakad av mig!
Eter många, många mail så kunde dom tänka sig att visa skidan för Völkl i Tyskland om jag skickade skidorna till dem, där också jag skulle stå för frakten!

Jag försökte reklamera via Völkl i Sverige men det gick inte heller.

Så jag kommer inte köpa fler sidor där, troligen inte heller ett par Völkl!

Har inte läst alla trådar här men kanske finns det fler med samma problem?

//Peter

Tillbaka
Topp