Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Imponerande @KaitsuH ! Flüela Schwarzhorn, 3147m. Högsta punkt i Davos kommun och ligger på vattendelaren mellan Rhen och Donau. Alltså Flüelapasset med passvägen man ser nedanför. Toppen är populär bland vandrare, en av de enklare topparna över 3000m i de trakterna. På senvintern/våren även för skidturer.

Tack! Vi har kört Flüelapass flera gånger. Varit i Trun hos "Trüner Wildwasserwoche" och kört därifrån för att paddla Inn Scuols, Giarsun och Ardez Schluchte. Paddlat jovisst också Landquart på vägen till Inntal.

Det här är ett "minnst en gång i livet" åk för varje skidåkare.
DSC_0039.jpg

Inte Indren. Den är brantare, än man kan se från min dåliga bild. Frun med blåa jackan var först ganska rädd...

Senast ändrad:
Jag skall inte ge några ledtråd, då jag är helt säker på, att jätte många, som läser det här, har också åkt det där åket. Snart skall jag gå ut och åka längd.

Det är inte vid Pas de Chèvre/Couloir Central..?
Länge sen jag åkte där så detaljerna finns inte riktigt kvar.

Valluga ner mot Lech
Jep! Det ät Valluga! Och vi åker nu till väst (till vänster därifrån vi står). Det var ett spännande äventyr. Först hade vi tanke på att åka Valluga Nord Abfahrt. Vi var redan uppe, då guiden började ringa med telefonen. Vi väntade flera minuter, sen beslöt han, att vi tar Väst Abfahrt. Första branten var fruktanssvär. Absolut! Där hade gått en lavin, och, första branten är brant. ca. 35 grader, rent is, eller isklumpar stora som hästs hufvud. Guiden berättade efteråt, att där hade gått en lavin bara ett par dagar tidigare, 2 skidåkare hade dött. Men, det inte hade gått ännu någon lavin i nord routen, så, han tänkte, att den kan vara allt för farlig. Efter första branten blev turen nog mycket bra.

Om ni reser till Anton, åk Valluga! Det är värt at hyra en guide! Utan guiden kan man inte gå till topp liften med skidor.

Din tur, MrHotDog!

Senast ändrad:
Jag tippar det är Fastdalstinden, Goalborri och Koppangsfjället på andra sidan, Årøya framför. Så då är du Staluvarri/Rissavarri eller möjligen typ Sorbmegaisa eller Storhaugen.

Eller kanske Nordmannviktinden med Helvetesdalen ner? Men det känns fel med vinkeln i utsikten...

Men om jag inte är HELT ute och cyklar tycker jag nog jag kan få godkänt ändå ;P

Det är helt rätt! Och jag tänkte mig att du kommer att greja detta 😀

Fint fint åk med en sorglig historia.
*Puh* Jag satt ju med hjärtat upp i halsgropen där ifall det skulle vara fel och nån annan kom och snodde åt sig Staluvarri/Rissavarri (eller ja, strikt taget var det väl den namnlösa 1130-toppen som var andra kandidaten).

Jösses, det var en tråkig historia, helt klart! Får se hur den här säsongen utvecklar sig, så som snöläget ser ut just nu går det helt klart till mot ett till år när något sånt skulle kunna hända. Skitläskig snö här uppe just nu, och jag tror inte vi kommer bli kvitt botten-facetterna för än en bit in på våren...

Ska in och rota i bildarkiven.

På't igen då - vilken karakteristiska topp (till vänster i bild) är det vi ska släpa oss upp på via kammen?
1612723590434.png

Som bonus, en bild från lite tidigare på turen (dvs vyn är, i grova drag, rakt bort från toppen som vi är på väg mot):
1612723835390.png

Ledtråd: Fjället i bakgrunden på bild nr två delar (delvis) namn med den bakomliggande bostadsorten (och kommunen för den delen). I folkmun kallas den dock kort och gott för "Tinden".

Facit: Fjället vi är på väg upp på är Hamperokken. Normalvägen går via Litleskaret, dalgången söder om oss. Vi gick istället via Middagsaksla och sen följde vi ryggen hela vägen till toppen. Fin tur med en handfull luftiga partier, isyxa och stegjärn rekommenderas. Även för normalvägen upp är det några luftiga steg på slutet mot toppen, även om det absolut mesta av den turen görs på skidor. På sommaren går den längsta varianten av Tromsø Skyrace upp på toppen av Hamperokken via ryggen, och sedan tillbaka i dalen.

Bakgrundsfjället i bild två är Tromsdalstinden, som ligger i botten av Tromsdalen i Tromsø. Toppen av Tromsdalstinden är också "halvvägspunkten" till/från Hamperokken i Tromsø Skyrace.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp