Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Du står väl mellan Dossen och Vitznauerstock.
Vitznau rakt fram/ner och Weggis i "dimman" till höger lite längre bort.
Mycket snabbare och helt korrekt. Dosse/Rigi Scheidegg på höger (norr om) sida, jag var på väg upp på Vitznauerstock. Trevlig hike, ganska exakt 1000 fhm upp och ner från sjön.

Din tur @PisteCarver

Måste varit lite zoomad, bilden? Tittade först efter glaciärer relativt nära liftar, men måste vara några km mellan? Antar bilden är tagen när L'Aiguille Percée?

Hoppas den här blir lättare, på sidan av vilken topp är den här bilden tagen?
Bilden är fotad från ryggen som går ut mot Valon de la Sache från L'Aiguille Percée, där kommer man hyfsat nära berget. Inte fotad med tele utan med en sådan pocketkamera man hade innan mobilkamerorna blev vettiga. Saken är nog bara att bergssidan är fördj*la stor.
Nja, det är fint väder + måndag.
Om du lägger upp en närbild på ett berg där det också är det enda man ser i bilden, så är det i stort sett omöjligt att "spana in" rätt svar, om man inte råkar ha varit just där och sett den sluttningen och minns den.;)
Är det för svårt så försöker man inte.
Antalet klippsluttningar med sådana där små glaciärer lär det finnas några tusental av i Alperna.🤔

För den som varit i Tignes och till Aiguille Percée (vilket nog de flesta som besökt Tignes gjort, då det är där nålsögat finns) bör vyn vara välbekant. Därav att jag ändå tänkte att det skulle vara lösbart.

Till synes rätt omöjliga bilder har ju visat sig vara löst på 5 sek ibland, svårt att veta.

Då breddar vi vyerna lite med en vacker motljusbild med "frostflingor" i luften, och frågar vad det markerade berget heter, samt glaciären till höger om detta?
1623078380788.png

Senast ändrad:
Bilden är fotad från ryggen som går ut mot Valon de la Sache från L'Aiguille Percée, där kommer man hyfsat nära berget. Inte fotad med tele utan med en sådan pocketkamera man hade innan mobilkamerorna blev vettiga. Saken är nog bara att bergssidan är fördj*la stor.

För den som varit i Tignes och till Aiguille Percée (vilket nog de flesta som besökt Tignes gjort, då det är där nålsögat finns) bör vyn vara välbekant. Därav att jag ändå tänkte att det skulle vara lösbart.

Till synes rätt omöjliga bilder har ju visat sig vara löst på 5 sek ibland, svårt att veta.
Ok. Ja, mysterium ibland det där... Jag har haft lite mer att göra än vanligt på jobbet och försökt fatta hur nätverket här i lägenheten fungerar för jag får lite konstiga effekter... Frågan är ju var alla som varit i Tignes har för ursäkter! :ROFLMAO:

Åfan! Hade ju en (väldigt liten) del av det massivet på min bild på Grandes Jorasses för någon vecka sedan. Det var ju just Dôme de la Sache som var i vägen för att se det "riktiga" vita berget.

Alldeles riktigt!(y)
En oktoberbild med grymt fina snöförhållanden!:)⛷️

Din tur igen @Kalle_Luzern !
Ser ju ut som midvinter! Lurig vinkel du hade hittat där, lätt att missa...

Jag har ju haft ett par lätta idag, den här kan kanske bli lite mer att bita i. För att ni inte ska tro att ni måste spana av allt mellan Montreux och St Moritz redan nu en ledtråd eller två. Hade bilden tagits på senare år hade det varit liftar i bild. Området har många toppar mellan 2500 och 3000m, gäller även för denna. Alltså: vad heter berget?
IMG_1274.png

Sista ledtråd för ikväll, :sleep: snart. Med liftarna i andra bilden blev det möjligt att åka över passet som ligger nedanför med lift/skidor, tåg och, sommartid, med bil.

Om det är bergstoppen till höger i den andra bilden som du söker, så är det Piz Tiarms 2918 m (ligger strax söder om Bristen).
Ja, precis den är det jag söker. Norr om Oberalppass, det är alltså liftar som binder ihop Andermatt med Sedrun som byggts här på senare år. Andra toppen heter Schneehüenderstock (ser även Schneehühnerstock).

Tillbaka till @PisteCarver

Då tar jag väl ett arbetspass igen, återigen en viss närbild men det här måste kunna lösas snabbt annars blir det skämskudde på alla.

Strax innan denna bild togs intog jag lunch just utanför bildens vänstra kant. Vad heter etablissemanget som lunchen intogs på?
Bild 97.jpg

Där satt den. Året var 1996 och jag då 16 år ung åkte guidad tur tillsammans med min farbror. Lunchen intogs på Refuge du requin och det vi ser är det sista branta hanget på klassikern Vallee Blanch. Resten är glaciär i maklig lutning.

varsågod @macl

Senast ändrad:
Jag börjar själv med första frågan som ni får gratis.
Är det söder om Sveg?
Ja.
Så fortfarande 20 frågor kvar (som jag bara kommer svara ja eller nej på....)

Tillbaka
Topp