Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Piz Arblatsch var det jag tänkte mig, men när tittar mer noggrant på kartan så är ju Piz Forbasch högre, med dubbeltopp som syns på både min och @PisteCarver s bild. Så med dubbelträff😁, går bollen åter till PC.
(bifogar bild med mer av gatan (och vårt hotell) med)
80569F41-A4B1-48B1-A20A-AEF4442BCE3E.jpeg

Då vill jag ha namnet på den högsta bergstoppen som syns i bilden.
Ledtråd: Jag har 4,2 ggr optisk zoom på kameran innan den börjar zooma på pixlarna (och här har jag även varit inne på pixelzoomen).
1646502202560.png

Senast ändrad:
följer upp snötillgångsdiskussionen:
gott om snö i Arosa-Lenzerheide, men tydligt mer åt öster (mot Arosa alltså). Och med hjälp av lite hudande och bra guide blev det en heldag i onsdags i oåkt lättsnö, inkl våra spår här - fångade från kabinbanestationen för kabinen som binder ihop systemen
669EF990-6CC1-4505-9684-3D1C0B8C368F.jpeg

Piz Arblatsch var det jag tänkte mig, men när tittar mer noggrant på kartan så är ju Piz Forbasch högre, med dubbeltopp som syns på både min och @PisteCarver s bild. Så med dubbelträff😁, går bollen åter till PC.
(bifogar bild med mer av gatan (och vårt hotell) med)
Kollade ert hotell, sjukt dyrt i Lenzerheide....💸
I Filisur betalade vi CHF 735-/person för en vecka med halvpension.

Jag upptäckte att svaret inte var det jag först tänkte mig.:oops:
Jag har lagt upp bilden igen med något mer förstoring.
Det här blir nog en utmaning även för de mest "slipade" bergsspanarna här.;)
Du har ju Oberalpstock där i mitten typ, men vad är det som hägrar bakom egentligen? ;) Drar till med Finsteraarhorn.

Kollade ert hotell, sjukt dyrt i Lenzerheide....💸
I Filisur betalade vi CHF 735-/person för en vecka med halvpension.
och det var inte särkilt lyxigt heller (men bra rum, jättegod frukost och mycket trevlig personal - hela Lenzerheide var förresten väldigt trevligt och välkomnande - inte min upplevelse i alla alporter). Och hotellet inte jättedyrt, iallafall när jag bokade, 550 CHF för tre nätter, två personer i dubbelrum.
(Men prisvärt logi tillhör ju inte huvudorsakerna till att man väljer att åka till Schweiz😉)

Du har ju Oberalpstock där i mitten typ, men vad är det som hägrar bakom egentligen? ;) Drar till med Finsteraarhorn.
Grymt!!!(y)
Oberalpstock i mitten, ja.
Men längst ut till vänster syns några högre berg, Dammastock och där bakom Finsteraarhorn.🏔️
Avståndet till Finsteraarhorn är..... 133 km!!

Då får du (den välförtjänta) äran att föra bildgåtan vidare in i fredagskvällen, @Kalle_Luzern !

och det var inte särkilt lyxigt heller (men bra rum, jättegod frukost och mycket trevlig personal - hela Lenzerheide var förresten väldigt trevligt och välkomnande - inte min upplevelse i alla alporter). Och hotellet inte jättedyrt, iallafall när jag bokade, 550 CHF för tre nätter, två personer i dubbelrum.
(Men prisvärt logi tillhör ju inte huvudorsakerna till att man väljer att åka till Schweiz😉)
Det var i alla fall lite rimligare än de priser jag såg när jag tittade på hotellets hemsida.:)
Tyvärr har CHF:en ökat kraftigt bara under de senaste dagarna (gått upp ca 6-7%) sedan vi var där vecka 8. Nu kostar en CHF exakt samma som en Euro.:(
Var du där också v. 8?

Kul att höra att Lenzerheide är trevligt, är på min lista att besöka.
Det var i alla fall lite rimligare än de priser jag såg när jag tittade på hotellets hemsida.:)
Tyvärr har CHF:en ökat kraftigt bara under de senaste dagarna (gått upp ca 6-7%) sedan vi var där vecka 8. Nu kostar en CHF exakt samma som en Euro.:(
Var du där också v. 8?
Ja, jobbigt med han idioten i Moskva... (n)🤬

Din bild tagen från Weissflue @PisteCarver ? Och är väl lördag? Annars har jag omedvetet skolkat från jobbet. :ROFLMAO:

Jag har också tagit en ny bild. Vad heter högsta topp här? Ingen bänkad, alla vet ju var jag håller till. 🤪 Bra åk ner hit för övrigt, fantastisk snöbas. Ledtråd: mindre än 133 km till svaret.:LOL:
IMG_3591.JPG

Senast ändrad:
Här skulle man kunna höra en nål falla. Antar att alla är ute i backarna! :) ⛷️
En ledtråd ändå då. En del av namnet på åket är även del av namnet på toppen. Åket kräver lite insats till fots/på hudar.

Då tänker jag att vi går vidare med konceptet: gissa höjden på högsta toppen man ser i denna bild (hoppas ni har överseende med den lätt sneda horisonten). Gissningsleken avslutas kl. 21 och närmast vinner.
20220301_143405.jpg

1. 1982
2. Ekholmsnäsbacken
3. Lars-Göran Halvarsson

Exakt! Bilderna togs vid den legendariska internationella parallellslalomtävlingen i Ekholmsnäsbacken på Lidingö 1982. Tävlingen direktsändes i TV och följdes på plats av omkring 30.000 åskådare (inklusive mig och min pappa). Både Ingemar Stenmark (som ramlade och bröt benet...) och Phil Mahre ställde upp men Lars-Göran Halvarsson vann.

Här kan man läsa litet om Lars-Göran och om en potentiell skidbacke med 300 meters fallhöjd...

Ordet till Kalle!

Tillbaka
Topp