Blir det någon skidåkning i vinter?

Hur ser status ut i Vemdalen just nu? Hade planerat att åka till kommande helg, 15-18/12. Är det värt att åka upp, kommer något vara öppet?
Hej,
Är det någon som har bra lägesrapport på nedanstående anläggningar?
Vi åker som sagt upp nu till helgen och söker var vi bäst hittar skidåkning.
Vi kommer bo i Hede och kan tänka oss åka runt 1 timme.

Tänker främst på;
- Vemdalen
- Ramundberget
- Tänndalen
- Lofsdalen

Tack

Ser litet magert ut i alperna, kanske högst 5-10 cm nysnö här och där den närmaste veckan...

1671013032791.png

Ser litet magert ut i alperna, kanske högst 5-10 cm nysnö här och där den närmaste veckan...

Visa bilaga 21283
Ovanför 1500-1800 m finns det att åka på, iaf här i Centralschweiz. ;) Kallt har det varit på sistone också, så alla ställen med kanoner borde kunnat fixa bra bas i pisterna åtminstone.
Efter förra veckans dump låg det ju redan mer snö på många ställen på sydsidan än de hade på hela förra vintern...

Ovanför 1500-1800 m finns det att åka på, iaf här i Centralschweiz. ;) Kallt har det varit på sistone också, så alla ställen med kanoner borde kunnat fixa bra bas i pisterna åtminstone.
Efter förra veckans dump låg det ju redan mer snö på många ställen på sydsidan än de hade på hela förra vintern...
Du som åkt i Engelberg. Står att det är 35 cm i byn och 55 cm på toppen. Är aningen tveksam till siffrorna, både för att byn låter högt och toppen låter lågt.

Hoppas på dump efter jul, och att kylan hittar tillbaka :) Men som vanligt inom skidåkning är man allt som oftast på fel plats och med fel förutsättningar ;) Eller om det var tvärtom..

Du som åkt i Engelberg. Står att det är 35 cm i byn och 55 cm på toppen. Är aningen tveksam till siffrorna, både för att byn låter högt och toppen låter lågt.

Hoppas på dump efter jul, och att kylan hittar tillbaka :) Men som vanligt inom skidåkning är man allt som oftast på fel plats och med fel förutsättningar ;) Eller om det var tvärtom..
Ja, 55 cm på toppen låter lite lågt. Självklart sjunker det ihop en del, och har även varit rätt mycket vind från alla möjliga håll på sistone. Och nu i helgen var det låga moln, snöade nog mer under 2500 m än ovanför, tvärtemot hur det brukar vara.
35 cm i byn var värdet på officiella mätstationen vid kyrkan i söndags morse. Har nog satt sig lite där också sen dess.

Så länge vi inte får regn upp till över 3000 m runt jul som ifjol så kommer det nog vara åkbart nästan överallt över jullovet. I söndags spårades Steinberg och Laub friskt, fast kan nog varit med en del stenkänning på sina ställen. :LOL: Sprickorna på glaciären ser fortfarande rätt läskiga ut, så väntar nog ett tag med Steinberg personligen.

Skidsäsongen börjar imorgon 👍

Ledig några veckor i februari så jag tänkte boka in något i Österrike. Man kanske skulle prova flera orter när man ändå är nere. Bokning av boende var inte det enklaste så det lär jag få googla vidare på, hittade en 3'a i St Anton för >400000kr/2v men det var lite väl mycket för en mager ingenjörslön. Mayrhofen var några ören billigare.

Va! 😲
Det var inte blygt direkt.
Dags att gå tillbaka till den gamla bummarstilen. Nu menar jag inte säsongare för pappas pengar, utan the old hardcore style.
Hoppas du kommer iväg och hittar något till bättre pris.

Ja, 55 cm på toppen låter lite lågt. Självklart sjunker det ihop en del, och har även varit rätt mycket vind från alla möjliga håll på sistone. Och nu i helgen var det låga moln, snöade nog mer under 2500 m än ovanför, tvärtemot hur det brukar vara.
35 cm i byn var värdet på officiella mätstationen vid kyrkan i söndags morse. Har nog satt sig lite där också sen dess.

Så länge vi inte får regn upp till över 3000 m runt jul som ifjol så kommer det nog vara åkbart nästan överallt över jullovet. I söndags spårades Steinberg och Laub friskt, fast kan nog varit med en del stenkänning på sina ställen. :LOL: Sprickorna på glaciären ser fortfarande rätt läskiga ut, så väntar nog ett tag med Steinberg personligen.
Kom och tänka på förra årets mellandagsregn när jag nu ser 30 mm prognoserna på regn upp över 2000 meter kommande dagar. Bedrövligt.. igen.

All bas under 2000m går ju åt skogen. Kryddas med värmebölja innan och efter kring 10 plusgrader. Alperna <3

Senast ändrad:
Kom och tänka på förra årets mellandags regn när jag nu ser 30 mm prognoserna på regn upp över 2000 meter kommande dagar. Bedrövligt.. igen.

All bas under 2000m går ju åt skogen. Kryddas med värmebölja innan och efter kring 10 plusgrader. Alperna <3
Det verkar mest bara vara Wepowder vad jag sett som har prognoser med så mycket nederbörd, i alla fall här i Tirol. Övriga verkar bara ha några millimeters nederbörd, vilket är tur eftersom det ska vara så varmt..

Det verkar mest bara vara Wepowder vad jag sett som har prognoser med så mycket nederbörd, i alla fall här i Tirol. Övriga verkar bara ha några millimeters nederbörd, vilket är tur eftersom det ska vara så varmt..
Nordvästra alperna slipper inte undan. Österrike lite mindre som du säger. Hoppas allt försvinner i prognoserna kommande dagar. Ska bara börja åka pist i Dolomiterna framöver, slipper man alla väderoro som medföljer en offpisträv. Bara stabila högtryck.

Brukar faktiskt hålla rätt länge trots regn.
Kändes som de fått till ett bra lager snö så jag har gott hopp.
Man vill ju slippa åka på "betong". Förra året var det också knasväder vid Jul/Nyår med regn nästan upp till 3000m.
Sedan var det makalöst bra i vecka 8 med snöfall på nätterna och sol det mesta av dagtiden.
Paznaun säger enl. Bergfex snöfallsgräns på 1600-1700m de kommande tre dagarna, och det betyder väl att man måste upp över 2000m för att det ska bli bra underlag.

Man vill ju slippa åka på "betong". Förra året var det också knasväder vid Jul/Nyår med regn nästan upp till 3000m.
Sedan var det makalöst bra i vecka 8 med snöfall på nätterna och sol det mesta av dagtiden.
Paznaun säger enl. Bergfex snöfallsgräns på 1600-1700m de kommande tre dagarna, och det betyder väl att man måste upp över 2000m för att det ska bli bra underlag.
Ja, de har nog lite skydd mot värsta mildluften till skillnad mot Schweiz Alpennordhang…
@Rogszy kommenterade nog ”skånska alperna” iofs?

Disentis är i alla fall inget att hurra för just nu. 1 lift öppen och typ ingen bas utanför backarna.. Behövs en meter till minst för att det skall bli ok. Just nu är det dock ingen snö i sikte. Bara regn och regn och moln och uppgivna bybor.

Men det blir senare och senare start varje år, och tidigare avslut...

Visa bilaga 21490
Dalnedfarten i Engelberg fortfarande åkbar, men just här är de glada att det finns två vägar ner… 😅 Uppe på glaciären hittade vi lite ok vindpinad snö. I Steintal konsekvent bristande skare ovanpå kramsnö… Svåråkt.⛷️
Ja, säsongsupptakten ser inte bra ut för skidorter som Kitzbühl, Wagrain, Saalbach, Hopfgarten, Schladming etc.
Ni som ska åka ner de kommande veckorna till lågt belägna orter kanske ska fundera på att boka om.
Kanske skidorter som saknar skidåkning över 2000m borde börja bygga padelhallar i stället?:unsure:

EDIT: Ser på Bergfex att det kommer en del snö på Titlis just nu.(y)

Senast ändrad:
Ja, säsongsupptakten ser inte bra ut för skidorter som Kitzbühl, Wagrain, Saalbach, Hopfgarten, Schladming etc.
Ni som ska åka ner de kommande veckorna till lågt belägna orter kanske ska fundera på att boka om.
Kanske skidorter som saknar skidåkning över 2000m borde börja bygga padelhallar i stället?:unsure:

Ja, får nog ett par dm inatt med sjunkande snöfallsgrän ner under 1500 m tills imorgon bitti ser det ut som. Hoppas det inte blåser bort…
Som tur är är ju större delen av åkningen över 1800 m på Titlis.

Alla bor inte på hotell vid skidresor, och har flexibla avbokningsvillkor..

Med det sagt så verkar vädret blir kallare stegvis framöver, så hoppas på en snörik och kall januari.

Tittar just nu på live cams i Paznaun.
Det ser ut att ha kommit en del snö sedan igår, man kan se att gränsen har legat vid 1600-1700 m, men det räcker ju (även om det är trevligare om det är vitt nere i byn också).
Visa bilaga 21510

Ja och även om inte snön lyser vit på alla taken och tomten fryser om baken så hjälper det ju med litet Kaiserwetter att hålla humöret uppe...

Ja och även om inte snön lyser vit på alla taken och tomten fryser om baken så hjälper det ju med litet Kaiserwetter att hålla humöret uppe...

Kappl är nog fint så här års när solen står lågt, hela skidområdet ligger vänt mot söder och får sol.
När jag skulle välja resmål efter att jag ställt in försäsongsresan så panorerade jag igenom hela Bergfexkartan för att leta södervända skidområden, och det finns faktiskt inte så många upptäckte jag.
Kan nog bero på att man i huvudsak försökt exploatera de andra väderstrecken för att få längre säsong på senvintern.
Och nästan alla glaciärskidområden ligger av naturliga skäl mot norr.
Men under midvintern i januari så smälter solen inte bort sydsluttningarna, den bara lyser skönt. Och skidlunch i Alperna ska ätas ute i solen med ett bergspanorama i bakgrunden.☀️🍲🍕🍺:coffee:🎿:cool:

oj, vad lite snö i Kappl vid sidan av pisten. Däremot visar webcamen nästan Åre-nivå på trängseln...Kanske är lika trångt överallt i alperna över jul/nyår..?

I Limone ska det vara fortsatt 10-15 grader i byn så frågan är om man ska skippa en skiddag för en tur med tåget ner till Ventimiglia och bada i medelhavet...

I Limone ska det vara fortsatt 10-15 grader i byn så frågan är om man ska skippa en skiddag för en tur med tåget ner till Ventimiglia och bada i medelhavet...

Se nedan! Ta med våtdräkt! 3-4 mm ska tydligen räcka! ;) Fast de råden gäller kanske inte folk från Republiken Jämtland som dagligen doppar sig i diverse fjällsjöar till höger och vänster. Men "...a bit chilly...." Hmm.

1672225500213.png

oj, vad lite snö i Kappl vid sidan av pisten. Däremot visar webcamen nästan Åre-nivå på trängseln...Kanske är lika trångt överallt i alperna över jul/nyår..?

Rent kaos med folk i Engelberg idag när jag kom ner och hade åkt färdigt. Aldrig sett så lång kö, ringlade ut på parkeringen. Som tur var hade de i kön överseende och makade på sig när jag tråcklade ut mig med bilen. Undrar om de hade störning på gondolen ett tag, märkte inte av så mycket folk i liftkön uppe på berget.
Enda dagen med kaiserwetter den här veckan, bidrog nog. Plus att många små områden inte har någon snö förstås. Över nyår spår de värmerekord här, kan bli 15-16 grader i stan. 🤬🥵
Snön fortfarande helt ok, lite vindpackad på sin ställen men i lä hade den hållit bra och ingen trängsel i offpisten. 😁⛷️
1672226212276.jpeg

Ja, just den här veckan är höghöghögsäsong i Alperna. Man får vara uppe med tuppen när liften öppnar. När man väl kommit upp med första gondolen (flaskhalsen) brukar det vara ok sedan. Antar att Ischgl just nu har ännu mer folk.
Vi får se hur det blir nästa vecka.
Prognosen 10 dagar framåt talar om en del sol men ingen snö, det blir bara piståkning. Men det ska bli roligt att komma ner ändå, har inte åkt skidor sedan slutet på juni och sommarskidåkningen var urkass det här året.
Hoppas att ni får det bra på Rivieran + Limone, det blir nog vårslush-åkning vilket också kan vara kul! ☀️:cool:

Jul och nyår och framför allt trettondagen är högsta högsäsongen på året skulle jag vilja påstå.
Det är även min erfarenhet från Italienska alperna, dock med en modifikation - en viss andel de som åker till alperna just då (och bidrar till att hotellen blir som dyrast och fullbokade) är mormor och farmor som stannar i byn och inte tar upp så mycket tid och plats i liftar och pister.

Tillbaka
Topp