Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

En bild kan användas till många frågor, men jag nöjer mig med fyra denna gång...

I mitten av bilden är en toppstation i fjärran inringad i orange.
1. Vad heter skidorten som den liften utgår ifrån?

Nedom mig på fotot kommer en gondollift upp från höger som utgår från en annan skidort. Liften syns inte på detta foto eftersom det har några år på nacken, men idag är dragningen lite annorlunda.
2. Vad heter den skidort som ligger nedåt till höger i bild?

Om man åker över krönet till vänster i bild kommer man till en flack men vacker dal som passerar först en skidort i dalen, och som till sist (efter en platt sittlift som man måste ta åt båda hållen) landar i en större ort längst ner. Båda orterna börjar på samma bokstav.
3/4.Vad heter de två skidorterna i dalen en bit till vänster om bilden?

1674464474757.jpeg

Tänkte att dolomiti-fati skulle ta den snabbt... ;) Ja Passo Gardena (lägsta punkten där bilvägen går) ligger nedom krönet till vänster, här står jag litet högre upp där Sella Ronda och liftarna passerar passet.

Var litet sen på bilden från Kronplatz. Borde ha känt igen bilden från den där "skalliga toppen" snabbare. Har faktiskt hört mest om Kronplatz från italienska barnfamiljer som trivts bra (särskilt en som själv brukade åka där mycket som barn). Visst finns det orter med mer spännande åkning för mamma/pappa. Tycker själv att just Selva är riktigt bra. Men numera dyrt, tyvärr.

Alla rätt, din tur fati!

Senast ändrad:
Ja, där har man ju varit några gånger.... Wolkenstein är trevligt, men jag tycker det blir oftast mycket folk där, både på backarna och på kabinbanorna...

Nåväl. Vi tar en som kanske är lite svårt för att man har inte så mycket att se? Men vem vet... Vid vilken toppstation står jag? (Liften slutar bakom mig, och är en stolslift med sätesvärme osv.)

Visa bilaga 22338

Jag tänker typ som du, "
inte så mycket att se"

...men i denna tråd finns det märkliga människor som på 0,1 sekunder har omvandlat den där taggiga horisonten i bilden till en matris av korrekta namn på toppar med resp. höjd över havet. Och som 0,3 sekunder senare har triangulerat tillbaka till den position du tagit bilden från, vilket sannolikt är en plats som de redan känner som sin egen innerficka.

På just den här resan, och på just denna dagen, fyllde den här gubbtjyven år.
Eftersom fråga 1 är så enkel blir det även en fråga 2.
1. Hur mycket fyllde gammgubben?
2. Vad heter panget som ligger här vid liftstationen?
1674505800224.png

På just den här resan, och på just denna dagen, fyllde den här gubbtjyven år.
Eftersom fråga 1 är så enkel blir det även en fråga 2.
1. Hur mycket fyllde gammgubben?
2. Vad heter panget som ligger här vid liftstationen?
Visa bilaga 22358
1. 50? (Då fick han enligt kalkylatorn ställa ner DIN-värdet med 1,5 steg nästa dag ;)).
2. Panget heter Almstüberl och berget bakom jubilaren heter Dristner.

1. 50? (Då fick han enligt kalkylatorn ställa ner DIN-värdet med 1,5 steg nästa dag ;)).
2. Panget heter Almstüberl och berget bakom jubilaren heter Dristner.
Kan knappt bli mer korrekt än så, med undantaget att på en 50-årsdag blir det så mkt god mat och dryck att man får dra åt bindningen dagen efter istället! 😁

Bilden är Din @PisteCarver

Sölden?

Edit: Pilen verkar stämma bättre med Hochgurgl/Obergurgl typ...

Senast ändrad:
Fast jag skulle nog säga att pilen stämmer ännu bättre med Vent. Pilen pekar ju hitom Nederkogel och in i Venter Tal...
Visst pekar pilen på Venter Tal och visst är Vent en skidort med sitt läge 1900 möh och ett par liftar up till 2,646 möh på sydsidan av Wildspitzemassivet.
En känd österrikisk skidåkare från 80-/90-talet, Bernhard Gstrein kommer från Vent.
Jag har varit i Vent en gång på sommaren när jag åkte sommarskidåkning i Sölden. En sådan där liten, liten högalpin kyrkby där det blir ”Stau” på bygatan när bönderna vallar sina kor mellan ängarna och ladugården.
Vägen dit (då i alla fall) är inget för de lättskrämda, den går på bergssidan utan skyddsräcken en bit upp från dalbotten/ravinen.

Över till @STORPOTATEN !

Visst pekar pilen på Venter Tal och visst är Vent en skidort med sitt läge 1900 möh och ett par liftar up till 2,646 möh på sydsidan av Wildspitzemassivet.
En känd österrikisk skidåkare från 80-/90-talet, Bernhard Gstrein kommer från Vent.
Jag har varit i Vent en gång på sommaren när jag åkte sommarskidåkning i Sölden. En sådan där liten, liten högalpin kyrkby där det blir ”Stau” på bygatan när bönderna vallar sina kor mellan ängarna och ladugården.
Vägen dit (då i alla fall) är inget för de lättskrämda, den går på bergssidan utan skyddsräcken en bit upp från dalbotten/ravinen.

Över till @STORPOTATEN !
Jag må ha satt nålen i kartan men @fredw satte ut riktningen och gjorde hästjobbet, således lämnar jag över till Alfred E. Neuman.

Edit: Om Alfred är för bizzy går frågan över till valfri player kl 10:30.

Senast ändrad:
In i dimman! Eller snarare molnen.

1. Vad heter det karakteristiska bergsmassiv med sin spetsiga avslutning som är inringat med ljusgult?
2. Vad heter det flacka skidområdet, inringat med ljusrött, som ligger gömt under molnen hitom bergsmassivet? Det lär vara en av alpernas största högplatåer.

PS Jag tror att pd har farit runt en del här, liksom möjligen fati, så ni båda kanske kan ta var sin Bombardino och avvakta ett tag...

Senast ändrad:
1. Sciliar-Massivet?
2. Seiser Alm?

Alla rätt Kalle!
Sciliars spetsiga udde syns från hela Valgardena som ligger rakt fram under molnen.
Seiser Alm är en mycket vacker högplatå med snäll skidåkning. Snösäkert pga höjden. Perfekt för snäll alpvandring på sommaren då man gärna kan bo i Ortisei.

Här en bild med samma vy från nätet över Seiser Alm utan moln, platt och vackert.

Schlern_in_winter.jpg

Ordet till Kalle!

Senast ändrad:
Är det bara jag som får gissa? ..."en lättare bildgåta".... Hmpf! High stakes med andra ord.... "nähä, han klarade inte den lätta gåtan..." 🥴 ;) Jag har ett hyggligt bildminne, riktigt ok när det gäller ansikten (även 30 år senare) men fungerar tyvärr inte på berg på det sättet. Weissfluhjoch från Jakobshorn??

Tillbaka
Topp