Nytt från ATK, HY Free

Always-Sunny

Aktiv medlem
Nytt från ATK, HY Free
Är den nya hybridbindningen på g tro...
1734075211746.png

1734075273327.png

Nytt från ATK, HY Free
Jag trodde "armarna" med piggarna skulle vinklas fram (mot bakbindningen) vågrätt med skidorna, men det där ser ju jäkligt högt ut

Senast ändrad:
Nytt från ATK, HY Free
Kul med en till. Ska man gissar att den blir rätt dyr?
Tyngre än Tecton dock. Får väl se hur den är mht elasticiteten. Och ATK bygger ju i metall istf Fritschis plast. Samtidigt har (iaf jag) inte haft problem med "plast" tecton. Och jag har inte hört nåt från andra.
Det där med negativ ramp skulle vara kul att testa.

Nytt från ATK, HY Free
675g/st är ganska rejält.
Gissar att priset även kommer vara rejält (spränger de 10k gränsen?)

"The ATK HY weighs a mere 675 grams per foot. For reference, the Shift 2.0 weighs about 900 grams, the Duke PT weighs about 1200 grams, and the CAST Freetour 2.0 tips the scales at 1340 grams (1000 in tour mode)."

Nytt från ATK, HY Free

"The ATK HY weighs a mere 675 grams per foot. For reference, the Shift 2.0 weighs about 900 grams, the Duke PT weighs about 1200 grams, and the CAST Freetour 2.0 tips the scales at 1340 grams (1000 in tour mode)."
Klart att den väger mer än vanliga pins, men det är nog inte en rättvis jämförelse heller. +40g från tecton 13 men gjord helt i fräst aluminium

Nytt från ATK, HY Free

Det är en hybridbindning så vikten är väl snarare väldigt låg om man jämför med dom bindningar som den är tänkt att konkurrera med.

Priset sägs hamna på över 10k, ja.

Nytt från ATK, HY Free
Klart att den väger mer än vanliga pins, men det är nog inte en rättvis jämförelse heller. +40g från tecton 13 men gjord helt i fräst aluminium
Såklart kul med aluminium. Frågan är väl om det är nödvändig? Tecton verkar ju hålla.
Tycker mest det är roligt att tecton alltid glöms när man pratar hybridbindningar. Men hittills har ingen kommit lägre i vikt med samma funktion. Enda nackdelen är ju insteget (och ut, framförallt med sovande barn i famnen....). Att bindningen verkar ju ha "normal" tådel. Kanske ge mer känslan av alpinbindningen då, iaf när.man tittar på den.
Iaf kul. Hade gärna testat den. Eller inte, annars är man snart 800 eur fattigare....

Nytt från ATK, HY Free
beror ju på hur man konstruerar häldelen...
Såklart, men det innebär fler steg för att ställa om samt högre vikt och mer som kan gå sönder. Roterande alpin häl är inte alls lika enkelt att göra som för pinbindning då en alpin häl är så mycket större. Enda riktiga alternativet är att flytta bak hela hälen vilket innebär längre avstånd mellan monteringspunkterna fram och bak vilket påverkar skidans flex negativt.

Nytt från ATK, HY Free
Såklart, men det innebär fler steg för att ställa om samt högre vikt och mer som kan gå sönder. Roterande alpin häl är inte alls lika enkelt att göra som för pinbindning då en alpin häl är så mycket större. Enda riktiga alternativet är att flytta bak hela hälen vilket innebär längre avstånd mellan monteringspunkterna fram och bak vilket påverkar skidans flex negativt.
Har du sätt tectons häl?

Nytt från ATK, HY Free
Förstår inte riktigt liknelsen med Tecton. Om jag fattar det rätt så har ATK Hy en alpin tådel och inte pins i åkläge
Det har du rätt i. Men tectons tådel är rätt likt en alpin tå iom att den har elasticitet och löser ut. Typ som en alpintå, fast med pins....

Frågan är väl var smärtgränsen går? Hur mycket vill och kan man lägga på en bindning? 799 eur är mycket pengar....

Nytt från ATK, HY Free
Det har du rätt i. Men tectons tådel är rätt likt en alpin tå iom att den har elasticitet och löser ut. Typ som en alpintå, fast med pins....

Frågan är väl var smärtgränsen går? Hur mycket vill och kan man lägga på en bindning? 799 eur är mycket pengar....
Och häldelen är alpinvariant såsom i de andra hybridbindningarna.

Nytt från ATK, HY Free
Tittade på en video nu, men det går ju inte riktigt att komma ifrån att det innebär fler steg för att ställa om samt fler rörliga delar.
Ställa om tecton: gå ur hälen, drar upp hälen helt, trampa ner foten, dra upp sparken....
Ibland har man lite snö under hälen, då få man skaka skidan lite. Men man behöver inte gå ur bindningen och har inte fler steg än med pinbindning.
Samtidigt är det ju alltid med att dra på hudar osv. Så jag tycker inte att man vinner mycket mot de som har duke pt eller shift. Cast är ju mek.

Nytt från ATK, HY Free
Ställa om tecton: gå ur hälen, drar upp hälen helt, trampa ner foten, dra upp sparken....
Ibland har man lite snö under hälen, då få man skaka skidan lite. Men man behöver inte gå ur bindningen och har inte fler steg än med pinbindning.
Samtidigt är det ju alltid med att dra på hudar osv. Så jag tycker inte att man vinner mycket mot de som har duke pt eller shift. Cast är ju mek.
Då den här bindningen har en alpin tådel så går det ju inte att komma ifrån att tådelen måste ställas om för gå-läge. Förstår inte varför man skulle konstruera bindningen så att även häldelen måste ställas om helt i onödan? Det här tycks även vara en bindning gjord för att hålla länge vilket innebär bulk i alla rörliga delar. Jag tycker man har gjort ett klokt val som lämnat hälen oförändrad i gå-läge.
Att Cast är meckigt är jag fullt medveten om, jag har det själv. Den här bindningen är ju oändligt mycket enklare än Cast.

Nytt från ATK, HY Free
Verkar som att man få drar upp hälen också? Antar för låsning av bromsen. Men som sagt,det gör ju väldigt lite skillnad.
Tror den är grym.
Men väldigt, väldigt dyrt.
Tror dock inte att man ska jämföra den med cast. Hellre shift,duke pt och tecton. Cast har man ju egentligen bara dör att man vill ha pivot prestandan utför. Den här lär ju inte nå upp till pivot nivå mht elasticeteten.

Edit: står inget om tån,hälen har tydligen 7mm,som är.mindre än shifts 9 mm

Senast ändrad:
Nytt från ATK, HY Free
Verkar som att man få drar upp hälen också? Antar för låsning av bromsen. Men som sagt,det gör ju väldigt lite skillnad.
Tror den är grym.
Men väldigt, väldigt dyrt.
Tror dock inte att man ska jämföra den med cast. Hellre shift,duke pt och tecton. Cast har man ju egentligen bara dör att man vill ha pivot prestandan utför. Den här lär ju inte nå upp till pivot nivå mht elasticeteten.

Edit: står ingen om tån,hälen har tydligen 7mm,som är.mindre än shifts 9 mm
Alla hybridbindningar är ju kompromisser, är ju ändå vettigt att de kompromissar på olika sätt. Att det här ändå blir den minst populära hybriden känns ju ändå givet om priset som angetts stämmer.

Nytt från ATK, HY Free
En sak måste jag säga. De där tech-bindingarna är så hemskt billiga, jämfört med brädsaker. Jag fick just hem mina nya "snabbbindningar, Nidecker, made in China, tunga som fan, gjorda av pe- (ämbar-)plast, inga fjädrar, ingenting. Över 400 euro!IMG_20241213_223510.jpg

Nytt från ATK, HY Free
Intressant. Låter ju galet men kanske är det genialt då det möjliggör längre steg, framförallt med biffigare pjäxa med sämre ROM. 🤔
Ja, det låter ju helt bakvänt med -18 mm???
Eller är det en fördel vid gång på platten??🤔
Det ska bli spännande att höra första fristående test-recensionerna av den….
Men priset är ju sjuuuuukt!!!🫣 Vart ska det sluta?

Nytt från ATK, HY Free
Ja, det låter ju helt bakvänt med -18 mm???
Eller är det en fördel vid gång på platten??🤔
Det ska bli spännande att höra första fristående test-recensionerna av den….
Men priset är ju sjuuuuukt!!!🫣 Vart ska det sluta?
Tror det är tänkt att man ska ha hällöftare hela tiden och då gör ju inte den höga framdelen något.

Tycker det verkar vara smarta lösningar på bindningen.

Nytt från ATK, HY Free
Ser skjukt najs ut, men jag undrar om man kommer slita med att få ordentligt kantgrepp på vägen upp de avblåsta skandinaviska fjälltopparna när man står så högt över skidan i walk mode.

Nytt från ATK, HY Free
Ser skjukt najs ut, men jag undrar om man kommer slita med att få ordentligt kantgrepp på vägen upp de avblåsta skandinaviska fjälltopparna när man står så högt över skidan i walk mode.
Alla racers kör väl med block för att komma upp högre för bättre grepp? Tänker att höjden kan vara en fördel som kan tillåta aningen bredare lagg för samma kantgrepp?

Nytt från ATK, HY Free
Alla racers kör väl med block för att komma upp högre för bättre grepp? Tänker att höjden kan vara en fördel som kan tillåta aningen bredare lagg för samma kantgrepp?
Vi som gått med trekkers/secura fix, kommer ihåg den obehagliga känslan av att gå uppför, några cm ovanför skidan.

Ser ut att vara liknande här 🙈
Får ju bara ännu större begär att prova dessa nu. Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte föreställa mig om höjden ger en bättre vinkel för att trampa fast kanten eller om det blir vingligare…
1734296155602.gif

Jaja, snart kommer ju säsongen igång för mig också så att man får använda det man har istället för att drömma om nytt.

Nytt från ATK, HY Free
Ang. priset så upptäckte jag just att även ATK Freeride EVO kostar 7500-8000 SEK. Ganska logiskt att denna ligger en bra bit över?
Men, Freeride EVO har en betydligt bättre plats tycker jag. Den är riktigt lätt för det den kan. Denna här är lätt jmf med Shift, såklart. Men jag har svårt att se att den kan mer än en tecton...

Tillbaka
Topp