Alkotest i liften

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80259
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80259

Guest
Alkotest i liften
Hörde precis på nyheterna att en anläggning skulle införa alkotest i liften innan man fick ta sig upp på berget, detta efter ett par olyckor där alkohol gjort sitt. Inför en anläggning det här kommer antagligen fler större haka på inom sin tid, Åre, Sälen, vilka kan tänkas behöva det och vad tycker NI om alkotest i backen?

Är stavpluntan en förgäves uppfinning?

Ska man få åka skidor med alkohol i blodet men upp till en viss procent?

Har nån en artikel om vilken backe det gällde får ni gärna länka...

Alkotest i liften
Jag tänkte först, fan va bra! men sen kom jag på vilken jobbig procedur det blir varje gång man kommer ner till liften och måste blåsa :/

Alkotest i liften
sjukt dum ide, tänk på att man har alkohol kvar i blodet efter man varit ute och tänk på alla restauranger i backen som inte vill något annat än sälja öl och jäger till turisterna.

Alkotest i liften
Det skulle vara en värdelös idé. Tänk när man sätter sig i backen och beställer in en fatöl att avnjuta. Eller när man varit på världens fest dagen innan och bara vill ut och åka av sig lite.

Det skulle iofs innebära mindre folk i backarna, så att det är väl de lilla som e positivt.

Alkotest i liften
beer.jpg

+

5009.jpg

=

success.jpg

Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
@Somebody
Det kanske inte är i liften upp som problemen med berusade skid- och brädåkare är som störst ...:lol:

/MM
Därför är det så viktigt med en bra spade! Så att man effektivt kan gräva sig en sittplats på lämplig sluttning, förslagsvis en solig sådan! Sen är det bara å korka upp, långt bort från alkotest och moral!

Edit: Såg vad du menade nu. Att försöka sova på golvet i ett tåg är rätt slitsamt, stod 5 minuter på centralen och undrade vart fan trappen till spår 10 var. Pilen pekade ju uppåt?!?!.. Eller var det framåt kanske

Senast ändrad:
Alkotest i liften
Det är ju redan otillåtet att vara alkoholpåverkad i backen så det enda är då att dom ska börja med att alkotesta personer som uppträder full? det är väl asbra tycker jag.

Alkotest i liften
linder sa:
Jag tänkte först, fan va bra! men sen kom jag på vilken jobbig procedur det blir varje gång man kommer ner till liften och måste blåsa :/
¨

Jag tror nog inte alla behöver blåsa. Tror snarare att dom har en alkoholmätare så att man kan låta folk som uppträder som alkoholpåverkade får blåsa.

Alkotest i liften
calle88 sa:
Lee-nus sa:
felix sa:
det känns som att det ska dig, felix, till för att uppnå procent. vi vanliga brukar få vår "alkoholhalt" mätt i promille...
Senast jag kollade är promille en "viss procent"... men du kanske tror nåt annat Lee-nus?
en promille är en tiondels procent, inte "en viss procent". du får dricka en och annan pilsner för att komma upp i procent om jag inte misstar mig. visst, det är allt annat än omöjligt att komma upp i nån enstaka procent, men ändå.

felix - nu som starköl (5,7%).

Alkotest i liften
calle88 sa:
Lee-nus sa:
felix sa:
det känns som att det ska dig, felix, till för att uppnå procent. vi vanliga brukar få vår "alkoholhalt" mätt i promille...
Senast jag kollade är promille en "viss procent"... men du kanske tror nåt annat Lee-nus?
felix got served,
acceptera det...

1% =10 promille, det klarar inte ens östeuropeiska lastbilschaffisar

Senast ändrad:
Alkotest i liften
ni kommer uppenbarligen inte från norrland som mig... här dricker vi i procent och inget annat.

Alkotest i liften
JL76 sa:
calle88 sa:
Lee-nus sa:
felix got served,
acceptera det...

1% =10 promille, det klarar inte ens östeuropeiska lastbilschaffisar
Och 10% är 100 promille? tror jag missade poängen.. gällande våra vänner i öst skulle jag inte vara helt säker på 1%! :)

Alkotest i liften
Alkohol är ju i grund och botten dåligt men en resa till Trysil utan men mysig öl under lunchen känns inte alls lika lockande :)

Men att kunna plocka av de som är en fara för andra på grund av att de se två av allt tycker jag inte är en dum idé.
Vi får vänta och se om de finner någon lösning på det. Kan bli jobbigt att ta sig hem från afterskin om man bor uppe i backen :)

Alkotest i liften
Det vore roligt t.ex. i Österrike! Bara Svenssons sku få åka skidor där, alla andra sku stoppas redan där nere vid liften.

P.S. Om någonstans på Alperna ser man en fullvuxen karl som dricker cocacola eller saft med lunchen, man kan vara 100% säker på att han är från Sverige. (också om man ser en fullvuxen man som äter godisar där, man kan vara lika säker på, att snart börjar han tala Svenska...)

Alkotest i liften
folk måste väl kunna ta en öl elr liknande till lunchen? :P och dessutom skulle nog köerna bli helt åt helvete långsamma... inte bra idé alls! att det ens blev förbjudet för båtar va ju knasigt...

Alkotest i liften
Mountain_Man sa:
Kula82 sa:
Det är ju redan otillåtet att vara alkoholpåverkad i backen så det enda är då att dom ska börja med att alkotesta personer som uppträder full? det är väl asbra tycker jag.
Är det? Enligt vem eller vad?

/MM
Slaos lilla gula. där alla regler står.
* Utförsåkare som åker berusad avvisas
(sida 2 kolumn nr 18 under Åk & Liftregler. )

Menar du att du inte har läst SLAOs lilla gula så mycket att du kan den utantill?

Senast ändrad:
Alkotest i liften
* Åk två och två i bygelliften
* På- och avstigning endast på anvisad plats
* Släpp aldrig liftbygen rakt under linan
* Skräpa inte ner i lift och nedfarter

... är några andra regler som tillämpas strikt i SLAOs alla anläggningar ...

Men, OK ... SLAO anger att " ... berusade avvisas". Berusade av glädje? Berusade av energidryck? Berusade av whatever?

Något mer tydligt är man i stycket. Tänk på!

"Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i alla andra
trafiksammanhang."

Nej, jag kan inte tydligt tolka detta som att det är förbjudet att vara "alkoholpåverkad i backen", då skulle man ju inte kunna servera alkohol i backrestaurangerna ... och det har ju hänt, eller?

:-) / MM

Alkotest i liften
Mountain_Man sa:

Men, OK ... SLAO anger att " ... berusade avvisas". Berusade av glädje? Berusade av energidryck? Berusade av whatever?

trafiksammanhang."

Nej, jag kan inte tydligt tolka detta som att det är förbjudet att vara "alkoholpåverkad i backen", då skulle man ju inte kunna servera alkohol i backrestaurangerna ... och det har ju hänt, eller?

För att få köpa en öl i Lindvallens toppstuga får man skriva på ett kontrakt där man lovar att ta liften/gå ner. Eller inte...

Alkotest i liften
Det står ju inte alkoholpåverkad. eftersom det innefattar från att du tar din första klunk tills att du däckar av för mycket alkohol.

Dom har valt att skriva berusad som då ramar in det liite mer iaf för att dom ska slippa dumma försök att inte lyda reglerna som sätts.
du lägger ner mer energi på att försöka förvränga och komma undan regler än att bara följa dom.

och ja 2 å 2 i liften är trivselregler som det klart och tydligt står längst upp på sida 2 bredvid Åk & Lift regler.

(För din och andras TRIVSEL och säkerhet ska du känna till nedanstående.)

just 2 å 2 i liften lägger iaf jag på trivselsidan av reglerna.
medans alkoholen tar jag nog mer på säkerhetssidan.

Alkotest i liften

@Kula82
Du menar alltså att jag medvetet försöker förlöjliga och förvränga SLAOs "Åk och liftregeler" ... helt rätt uppfattat! ;-)

Om SLAO verkligen skulle ha ambitionen att säkerställa att inga alkohålpåverkade (även kallade "berusade") människor uppehåller sig i backen skulle de ha ett regelverk typ ...

1. Alkohol
Alkohol och skid- brädåkning hör inte ihop. Gränsen för åkfylleri går vid 0,2 promille alkohol i blodet. Den som ertappas berusad av alkohol i eller i anslutning till skidbacken blir direkt avvisad från anläggningen, liftkort tas om hand och anmälan om trafikfylleri lämnas till polismyndigheten.

2. Servering i anslutning till alpinanläggning
Inga alkoholhaltiga drycker förutom lättöl och drycker med motsvarande alkoholhalt får serveras i eller i direkt anslutning till den alpina anläggningen.

3. Förtäring av alkohol i alpinanläggning
Inga alkoholhaltiga drycker får förtäras i eller i direkt anslutning till alpinanläggning. Överträdelse anmäls till polismyndigheten.

Nu har inte SLAO detta ... varför inte?

/MM

Alkotest i liften
Lee-nus sa:
calle88 sa:
Lee-nus sa:
en promille är en tiondels procent, inte "en viss procent". du får dricka en och annan pilsner för att komma upp i procent om jag inte misstar mig. visst, det är allt annat än omöjligt att komma upp i nån enstaka procent, men ändå.

felix - nu som starköl (5,7%).
fortfarande procent dumbass, bara smidigare räknesätt.

Alkotest i liften
Mountain_Man sa:

trafiksammanhang."

Det är faktiskt skillnad på att vara berusad och att dricka någon öl.

Tillbaka
Topp