Bandit

Redbeard

Aktiv medlem
Bandit
Jag satt nyss och läste recensionerna på Bandit-skidorna och där var det många som tyckte att isgreppet var bra. Är det verkligen så grymt isgrepp i dom? När jag jämförde de med x-scream 9 så tyckte jag att man var som Bambi med Banditerna medans x-screamen var som ett par skridskor på is. Och har även fattat det som att Bandit är mer inriktade på offpist och mjuk/slask-före. Är det verkligen så stor skillnad mellan olika människors tycke?? Jag kör med telemark-bindingar och det kanske är så att jag inte trycker genom banditerna lika bra som x-scream 9 och därmed inte får ner stålkanten mot backen.

Bandit
Jag har inte testat Bandit, så jag kan inte direkt svara på din fråga. Däremot kan jag intyga att det kan vara enorm skillnad på vad två (i princip lika duktiga) åkare tycker om samma skida. Dels har förståss åkstilen, vikten och styrkan betydelse, men kanske ändå viktigare är van man är van att köra på. Har man alltid kört på lättåkta friåkningslagg kan man till exempel tycka att det är bra isgrepp i ett par X-Scream medans om man är van vid mer racingaktiga prylar kan tycka att X-Scream absolut inte biter ordentligt.

SJälv har jag till exempel alltid kört på racinglagg, ibland till och med "riktiga" tävlingsskidor som ju i regel är ändå hårdare. Även fast jag är rätt liten och lätt tycker jag att "mjuka lättviktare" i X-Scream klass ofta känns lite menlösa. I den "breddklassen" passar Völkl Vertigo G30 till exempel bättre. Den känns liksom rejälare, eller "biffigare" som jag brukar tillåta mig att säga.

Observera att det egentligen inte alltid är själva prestandan man bedömmer. Ofta är det känslan av prestanda, eller annorlunda uttryck, hur prestandan överförs till åkaren.

(Efter att bara ha kännt på Banditmodellerna tycker jag nog att de har en lite biffigare känsla än X-Scream.)

HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Bandit
Jag bor i Chamonix och kor pa ett par enkel-x. Testade aven x-screamen i grandsmontets nar det var isigt och isgreppet var battre an banditerna. men nu har vi sa javla mycket puder i cham att vi inte behover nat isgrepp. nu plojar banditerna allt i sin vag. de ar toppen. men det ar x-screamen ocksa. de nya x-screamen har for ovrigt en nydesignad prolinkarm. for ovrigt ar det manga som har telisbindningar pa dynastar adam skidorna.

Snödjup

Tillbaka
Topp