Införa 18-års gräns i forumet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
18-årsgräns på hela forumet låter ogenomförbart, men en del av forumet skulle helt klart kunna tillägnas en äldre publik. Personligen har jag slutat kolla på forumet sedan länge p.g.a. den låga nivån. Den här idén intresserade mig dock. Man får ju aldrig lika bra svar idag när den äldre och mer rutinerade publiken flytt forumet. Inte heller uppstår stor och intelligent humor såsom tråden om "dippankortet" i dagens forummiljö. Nej, fram för en forumkategori för äldre freeride-medlemmar. När jag tänker närmare på saken skulle det t.o.m. vara bättre med högre gräns än 18, exempelvis 25 eller så. Det skulle iofs utestänga mig själv, men det får jag väl ta då och vänta..

eller så inför man en funktion som är som ett prov, när man blir medlem på sidan ska amn göra nått speciellt o visa att man kan uppföra sig att man inte är dum i huvet o man får även i den texten tillägga om man har dyslexi typ så ägaren vet pga något skäl ja venne varför kan vara bra ändå. men ett medlemsprov typ? skulle inte det va något då?

porky sa:
eller så inför man en funktion som är som ett prov, när man blir medlem på sidan ska amn göra nått speciellt o visa att man kan uppföra sig att man inte är dum i huvet o man får även i den texten tillägga om man har dyslexi typ så ägaren vet pga något skäl ja venne varför kan vara bra ändå. men ett medlemsprov typ? skulle inte det va något då?
EDIT: ja menade för att skriva i forumet. inte för att bli medlem

Robint sa:
kalle188 sa:
Inför åldersgräns. Detta kommer innebära att de bra seriösa trådarna som fanns när jag var ny och började vara aktiv på denna sida förhoppningsvis kommer tillbaka och man slipper uttryck som "LOL" och "btw" för att nämna två! Eller så kan man skapa ett nytt forum där "kids", "jibbers" eller annat folk som känner för att skriva intressanta trådar som "vad finns under ditt ctrl v" kan herja friskt. Eller är det någon som tycker anorlunda?

För så som jag ser på det hela har det blivit en drastisk försämring av hela forumdelen, Och detta senaste åren.

Inför 18 i forumet så slipper vi all skit på denna skidåknings sajt!
Ni som säger att jibbingen inte har något med skidåkningen att göra måste vara helt jävla efter. Sporten utvecklas och ärligt talat jibbar säkert 40-60% av alla som åker skidor.

Att införa 18års regel tycker jag skulle räknas som diskiminering. Det är förjävligt om en sida för oss actionsportintresserade skulle ha 18års gräns, det känns ungefär som att vi under 18 inte får hålla på med actionsporter.
Om ni som är för den här tråden ogillar mobbning borde ni hata er själva.
Jag är så förbannad att jag hemskt gärna skulle vilja be er dra åt helvete, men då skulle jag nog fått en fet jävla varning.

Och det där med "allt skit på denna sida". Det är dom under 18 som är mest engagerade och för sporten framåt

Det kanske tillochmed är bättre om vi inför en "max 20 års regel"?

Näe allvarligt talat, tänk om, det är förjävligt hur ni beter er. Och ni ska vara vuxna?!

/R
Hej du! nu tar vi det lilla lugna här så ingen blir ledesen eller så. Det jag menade var att alla "kids" de som i vanliga fall skriver menigslös trådar(som absolut inte har med fr.se att göra) kanske skulle inse vad sajtens forum inriktning ligger.

Men som Utter nämde tror inte jag att 40-60 av alla skiåkare är jibbers, kolla runt om kring bland de stora bergen i söder. det är mer 4-6% av locals som gör det! knappat 1! turisterna(räknar inte med dansken dock)

Sen det där med mobbning? mobbning kan man väll inte säga att de är, inte diskrimenering eller! för då skulle jag skrivt ngt i stil med detta, Alla tönt jibbers som åker om kring med mitt montering och på tock för stora byxor, något stil med det.

"Det är dom under 18 som är mest engagerade och för sporten framåt" det kan jag absolut hålla med om! men det är väll inte det jag syftar på eller? Det jag menade var, för att skriva det förstårligt, är att "kidsen" på denna sida inte för fourmet framåt dem använder det som en fritidsgård. Med tanke på det bör man inskränka deras tillåtels på just forum delen.
Eller har du en annan syn på det hela?

Alla som är under 18 e ju inte jobbiga...

Å sen ere ganska mkt jobbigare med folk som klagar på dom som inte stavar rätt, än dom som stavar fel. Spela roll på stavning liksom..

KruxeliduX sa:
Alla som är under 18 e ju inte jobbiga...

Å sen ere ganska mkt jobbigare med folk som klagar på dom som inte stavar rätt, än dom som stavar fel. Spela roll på stavning liksom..
True!
Folk över 18 postar skit, skriver dumt och kan inte stava! Blir det 18 gräns vilket aldrig kommer hända så kommer freeride förlora SJUKT mycket

för att citera det jag skrev i går.

"Jag tror inte att sajten skulle dö om det blev 18 i forumet och alla kids försvann! Snarare tvärtom visst att antalet träffar skulle minska, men den minskning skulle inte ha någon markant verkan på sponsrigen av denna sida med tanke på att den reklam som finns här är mer eller mindre enbart riktad till 18+. Och om inte jag missminer mig så är det olagligt att rikta sin reklam till barn i Sverige! För den starkaste konsumnet grupp som finns på denna sajt är nog "gubbarna" eller?"

Men du kanske inte tänker så? hur tänker du i sådanna fall? nyrah.

"Jag tror inte att sajten skulle dö om det blev 18 i forumet och alla kids försvann! Snarare tvärtom visst att antalet träffar skulle minska, men den minskning skulle inte ha någon markant verkan på sponsrigen av denna sida med tanke på att den reklam som finns här är mer eller mindre enbart riktad till 18+. Och om inte jag missminer mig så är det olagligt att rikta sin reklam till barn i Sverige! För den starkaste konsumnet grupp som finns på denna sajt är nog "gubbarna" eller?"

de e ju fan dom som tycker de som borde bannas för alltid från freeride?!?!?!?!? är stavningen de störsdta probvlemet??????? ja tycker ni gubbar kan glöra en egen sajt där ni kans itta å diskutera rättstavning och annat viktigt om de inte passar. nu e de ju evrkligen bevisat attt de finnsdom över 18 som inet sköter sej precis varför slänga ut alla kids???????? de finns jjuu en avcker funktion som gör att man slipepr se dom forumindelningarna man inet vills e!!!!!!!!!!!!!:S:S:S fan va tråkigt freeride måste ah avrit me bara er gubbar här! DÖÖÖÖÖÖÖÖÖH

Vad jag förstår så finns det två önskemål här.
1. "Den äldre generationen" (som jag väl får erkänna mig tillhöra, trots blott 20 år fyllda) som vill ha ett aktivt forum med intressanta trådar där inläggen känns givande och tillför något till diskussionen. För att ett inlägg ska kännas meningsfullt är det en fördel om det går att läsa på första försöket, utan att först rätta mängder med felstavningar, syftningsfel och särskrivningar.

2. "Den yngre generationen" som såklart också vill ha ett forum att skriva på, men som inte alls är lika känsliga för varje inläggs betydelse. Det är okej att ett inlägg består av 1/3 svenska, 1/3 engelska och 1/3 förkortningar.

Nu är inte jag alls insatt i vad som är lätt och svårt att göra när det gäller webbsidors uppbyggnad, men en idé vore kanske att ha ett regelrätt forum där det ställs krav på adekvat innehåll och språk, och där moderatorer ränsar hårt bland trådar och inlägg. Utöver detta skulle ett "klotterplank" kunna finnas, där saker som "vad finns under ditt ctrl+v?" kan disskuteras. Här skulle alla som känner för det kunna härja fritt, för att sedan lägga ner lite mer energi på inlägg i forumet.

Jag vill inte tro att alla under 18 besitter så dåliga kunskaper i det svenska språket att de har problem att formulera ett vettigt foruminlägg. Självklart händer det att man stavar fel (jag är själv ingen stjärna på rättstavning kan jag erkänna), men det är skillnad på att ibland misslyckas och att aldrig försöka.

Senast ändrad:
nyrah sa:
WITMatrix sa:
simonl sa:
Blir det 18 gräns vilket aldrig kommer hända så kommer freeride förlora SJUKT mycket
Vad ær det då som freeride kommer førlora SJUKT mycket på?
Färre medlemmar medför minskad annonsering etc. Dvs. mindre inkomst.
Tidigare i tråden kom ju någon med ett inspel om just denna problemstællningen.
Kan hålla med om att mindre anvændare påverkar anonseringen negativt men samtidigt ær det ju reklam riktad till den ældre konsumentgruppen. Det har væl varit upp tidigare i andra trådar att folk som ær under 18 inte får bestælla resor och boende m.m. hon diverse resebolag och skidorter. Det ær ju just denna sorts reklam som ær den størsta på FR. Den som riktar sig till de med inkomst...

Nu sæger jag inte vad som ær rætt eller fel. Och har helt ærligt inte så stor erfarnhet av marknadsføring, ekonomi osv. Visst hade sækert FR førlorat på att ha en høgre åldersgræns. Men hade det inte funnit ældre publik så hade det ju kanppast varit attraktivt før føretag att annonsera då ændå ingen kan utnyttja deras tjænster!

A_n_n_a_B sa:
Vad jag förstår så finns det två önskemål här.
1. "Den äldre generationen" (som jag väl får erkänna mig tillhöra, trots blott 20 år fyllda) som vill ha ett aktivt forum med intressanta trådar där inläggen känns givande och tillför något till disskutionen. För att ett inlägg ska kännas meningsfullt är det en fördel om det går att läsa på första försöket, utan att först rätta mängder med felstavningar, syftningsfel och särskrivningar.

2. "Den yngre generationen" som såklart också vill ha ett forum att skriva på, men som inte alls är lika känsliga för varje inläggs betydelse. Det är okej att ett inlägg består av 1/3 svenska, 1/3 engelska och 1/3 förkortningar.

Nu är inte jag alls insatt i vad som är lätt och svårt att göra när det gäller webbsidors uppbyggnad, men en idé vore kanske att ha ett regelrätt forum där det ställs krav på adekvat innehåll och språk, och där moderatorer ränsar hårt bland trådar och inlägg. Utöver detta skulle ett "klotterplank" kunna finnas, där saker som "vad finns under ditt ctrl+v?" kan disskuteras. Här skulle alla som känner för det kunna härja fritt, för att sedan lägga ner lite mer energi på inlägg i forumet.

Jag vill inte tro att alla under 18 besitter så dåliga kunskaper i det svenska språket att de har problem att formulera ett vettigt foruminlägg. Självklart händer det att man stavar fel (jag är själv ingen stjärna på rättstavning kan jag erkänna), men det är skillnad på att ibland misslyckas och att aldrig försöka.
Mycket bra inlägg där Anna.

Alla borde ta till sig den sista meningen i hennes inlägg, den är ren visdom.

Titti450 visar även hon, precis som Mr Penny gjorde igår, prov på ett totalt oläsbart inlägg på grund av stavningsfel, brist på stor bokstav/punkter/kommatecken samt styckesindelning.

Precis som Reine sade tidigare i den här tråden, det är inte jobbigare att skriva rätt eller stava rätt.

haha dream on!!!! asså typ mer än halva freeride består juh av åldern 13-18!! utan oss skulle juh freeride inte va ett skt!!! fan va jag stör mig på sånna som tycker som du! jag säger som alltid: Duger de inte me oss så byt till någon annan skid sida då för fan!!

Utter sa:
Precis som Reine sade tidigare i den här tråden, det är inte jobbigare att skriva rätt eller stava rätt.
Tycker nog det dær med skriva rætt ær viktigare æn att stava rætt. Det ær ofta inte några problem med att læsa ett felstavat inlægg. Men att skita i att ta bort massa fel bokstæver eller siffror i ett ord ær væl inte før mkt att begæra?

Sen hade det ju varit roligt att veta var t.ex. SnowboardEliten bygger sin statiskt från...

Senast ändrad:
Jag har då ett förslag. Om alla "mogna" personer som är över 18 vill ha ett forum där det ska vara åldersgräns, så ge då istället ett förslag om ett eget "vuxen-forum". Så kan vi ju se hur många som kommer vara aktiva där. pff..

Men filtra hela freeride (forumen) från KIDSEN går ju inte för sig, förstår väl varenda kotte!

ör du dum i huvet klart det inte ska vara någon jävla ålderårsgräns över huvud taget!!!

men skyll er själva om de blir det , freeride kommer dö ut av gammalt torftigt snack . snälla gör det så får ni se

borde inte de där bli nån slags varning p.g.a kränkning mot mindre eller nått sånt?

ja tar nästan illa upp när "dom stora" klagar på att vi skriver dåligt å att "vi mindre" ska dra till nån annan sajt som t ex. bolibompa eller nått sånt..

18års gräns på forumet är ingen vidare bra idé va... och så illa är det väl inte längre, eller? jag tycker moderatorerna gör ett ganska bra jobb med att låsa trådar och varna folk osv. hela det här nya varningssystemet tycker jag verkar funka ganska bra så varför inte fortsätta på samma linje? jag antar att alla här vill ha ett trevligt forum där ingen bitchar på någon för att de skriver nåt litet ord fel, men NI MÅSTE FANEMEJ ÄNDÅ SKRIVA SÅ MAN FÖRSTÅR!!!!!!!!!!!! Jag vet, jag låter kanske aningen bitter, men det är för att jag sedan ett antal månader tillbaka är 18 årdvs. vuxen, och då blir man tydligen bitter på alla som inte kan skriva ens halvvettig svenska(vänta bara tills ni också blir vuxna, det kommer, jag lovar!!!!), och det är faktiskt också det enda jag begär, HALVVETTIG SVENSKA! Fast en sak till borde jag nog också begära, att alla lär sig använda sökfunktionen! För att samanfatta det hela så ska jag bena upp det i två punkter:

1. Skriv så man förstår, även om det kanske inte behöver vara skitprydligt
2. Använd sökfunktionen!

inte för att vara sån men är du dum i huvet mer än hälften här på freeride äer ju under arton då skulle det typ postas 5 inlägg om dan helt körd ide

Nu är det för mycket folk som bara skriver utan att tänka efter!

Skriv nåt vettigt! Annars så kommer korten fram snart ;)

//H

Senast ändrad:
ni med dyseleksi , jag varnar er våga inte kommenter dom onda gammla kommer hacka er till döden ..

En bra lösning kanske skulle vara att ta bort "antal besökare på denna sida". Tror att pga. den funktionen så är det många som skriver meningslösa inlägg (ofta felstavade) för att på så sätt få folk att gå in på deras sida. Hur många gånger har man inte läst "...firar nu att jag har över tio tusen besökare på min sida!? Mvh/ Henrik

Stavning är inte problemet i detta forum. Att stänga ute alla under 18 är knappast heller någon vettig lösning, även om den skulle kännas lockande när man läser vissa inlägg.

FR är ingen allmän rättighet, det är skapat av entusiaster för entusiater. Johan & co kan i princip stänga ner det precis när de vill eller införa 30-års gräns eller slipstvång också för den delen.

Jag uppmanar ALLA, att läsa igenom forumets regler innan man postar. Det är en mycket kortfattad samling regler. Om alla bara följde dessa, vilket man åtagit sig att göra när man blev medlem, skulle vi få ett mycket bättre forum. Faktum är att bara man följer det första stycket i forumsreglerna har man kommit en bra bit.

Citat från forumsreglerna...
"
1. Allmänna regler
1.1 Sundhet och "netiketten"
På Freeride försöker vi så långt det är möjligt följa den så kallade "netiketten" i de fall våra regler inte kan tillämpas direkt. För att sajten ska fungera måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Tänk särskilt på att:

Vara trevlig och respektera andras åsikter.

Absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller kränkande.

Använda sunt förnuft. Om du är osäker om det är ok att skriva något, skriv det inte!
"

Mvh
/L

kalle188 sa:

företagen kan ju bara säga att rekamen riktar sig till dom som är 18+ men i själva verket så kanske det även riktar sig till folk som är minderåriga? det finns ju inget direkt bevis på att det bara är för folk som är 18+.

forumet lär ju bli gaska dött då eftersom dom flesta som skriver här är under 18

Skulle kanske kunna satsa på några fler aktiva moderatorer istället som håller ordning och reda på trådarna

Syftet med denna tråden är att många är oerhört trötta på att behöva läsa totalt meningslösa inlägg i 95% av alla trådar, även de som är seriösa.
men läs inte det då? kan hålla med att de blir lite drygt ibland men då börjar man väl inte överhuvudtaget läsa inlägget

seriöst det var riktigt dumt att lägga in ett sånt här forum och aldrig i livet att jag vill att det ska vara 18s gräns

Hallå ni gammlingar det är ju dom unga som är framtiden...

Om de här går igenom så kommer Freeride.se's medlemar sjunka från 61372medlemar till 61 medlemar.TUR att det ALDRIG kommer att HÄNDA!

hahaha fan va löjligt förslag. hur orkar du ens. kan verkligen inte sluta skratta. 40års kris!? gå och lägg dig gubbe

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp