MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Mountain_Man sa:
@Calle
Vad blev det till slut? 10.0 eller?

/MM
Jag tar mig friheten att svara, trots att frågan var riktad till Calle.

Jag, MarkusO och Jon tog ett rejält möte och snackade med ett antal nyckelpersoner som har testat 194:an i olika varianter. Vi konstaterar att samtliga, med något enstaka undantag, gillade 10.0 bäst. Därmed valde vi den korta Tubecomben, som i 10.0 utan minsta tvekan. Efter diskussionen har vi dock valt att skruva en aning i flexet. Slutprodukten kommer att vara väldigt lik 10.0, men den kommer att vara lite, lite hårdare genom hela flexkurvan. Både Jon, MarkusO och jag är helt överrens om att 10.0 ligger på gränsen till för mjuk. Det verifieras av att inte en enda åkare har sagt att de tycker att den är för hård, men däremot är det ett antal som har sagt att de hade föredragit en aningen hårdare variant. Idealt hade varit om lika många hade tyckt att den var för mjuk som tyckte att den var för hård.

Därför säkrar vi upp genom att göra den någon tiondel hårdare. Så 9.8-9.9 kan man säga att den är, även om just Tubecomblängden (som var parametern som bestämde 10.0-10.3-10.9) är 10.0. De som har testat 10.0 och gillade den kommer garanterat att gilla även 9.9. Det är nog tom svårt att känna någon skillnad i blindtest.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Hur länge kommer de att vara kvar i Japan?
Till den 23. Tyvärr (eller snarare tvärtom, dom är grymma) monterade med ett par Beast så dom kräver ju rätt pjuck för att kunna testa. Vi åker runt på Hokkaido så hojta till var du är om vi ska försöka mötas upp.

Glisseur sa:
Pillard sa:
Hur länge kommer de att vara kvar i Japan?
Till den 23. Tyvärr (eller snarare tvärtom, dom är grymma) monterade med ett par Beast så dom kräver ju rätt pjuck för att kunna testa. Vi åker runt på Hokkaido så hojta till var du är om vi ska försöka mötas upp.
Fasen! Tyvärr kommer vi upp till Niseko först den 28e. Lite long shot men det hade varit kul att testa den i längre variant också

Jag byter ämne lite...

Vi är nyligen hemkomna från ett par veckor i alperna och vi åkte (inte helt oväntat) Opinion en hel del. Förutom våra egna LDE:er hade vi med ett par gamla prototyper och en 194. Eftersom vi upplevde de olika skidorna väldigt olika trots nästan identisk konstruktion började vi (inte heller det helt oväntat) fundera och experimentera lite. Vilket leder mig osökt in på dagens och experimenterandets ämne: Hängning.

Som bakrgrunds information är alltså hängningsvinkeln kantens vinkel på undersidan av skidan, relativt belaget. Där 0 grader är helt plant med belaget.

Vi provade ganska mycket fram tillbaka med olika vinklar mellan 0,5 och 3 grader. Det kan tyckas att en så liten ändring av vinkeln inte borde påverka speciellt mycket, men skillnaden är minst sagt tydlig. Med fabriksslipen på 0,5 grader upplever vi skidan som lite svårhanterad i pist när underlaget var hårt eller greppigt. Det krävs väldigt lite vinkel för att skidan ska svara. Det ger en skida som är väldigt lätt att svänginitera, vilket kan vara trevligt. Det blir dock väldigt mycket vrid i knäna när man kantar skidan utan att ligga på skär (sladdsväng). Vilket gör att skidan känns jobbigare när man kör fort eftersom det är svårare att få ner kraften i skidan på rätt sätt. Det är också lättare att skära fast skidorna i packad offpist och svårare snö.
Eftersom vi inte var helt nöjda med känslan med fabriksslip gick vi ner till den lokala skidsliparen och bad honom plana skidorna så att både belaget och kanten var helt plan. Därefter tog vi fram hängningsverktyget och började testa oss uppåt i vinkel. Halvvägs var vi tvugna att köpa nytt verktyg eftersom det första bara gick till 1,5 grader. Efter att ha toppat ut även det andra verktyget på 3 grader kände vi lite på frihandshängning, men konstaterade ganska snabbt att det var svårt att få samma hängningsvinkel över hela kantens längd och dessutom svårt att veta vilken vinkel det blir.

Vid den maximala testade vinkeln 3 grader är skidan mycket lösare i känslan. Det är lättare att kanta skidan vid sladdsväng och lättare att tvärställa. Vi var alla överens om att skidan blev MYCKET tryggare i högre hastighet och i svårare snö. Samtidigt satt den fortfarande på is och det gick att carva precis lika bra. Ända skillnaden är att skidan måste kantas lite mer innan det händer något.
Skidan blev helt enkelt bättre. Jag kommer troligtvis änga skidan ytterliggare någon grad, medan MnO och MarkusO tyckte det var ganska lagom med 3 grader. Nu är det inte säkert att alla kommer dela våra åsikter och det är inte helt enkelt att minska vinkeln igen. Därför kan det vara smart att inte hänga för mycket direkt. Testa hellre först och se om du upplever skillnaden som positiv och om du tror det är lämligt med mer. När vi testade upplevde jag 1,5 grad som tydligt för lite hängt. Vid 2-2,5 grad börjar det bli ok och 3 och uppåt är riktigt trevligt. Tyvärr har iaf jag haft svårt att hitta en sportbutik som kan slipa mer än 1,5 grad. Så jobbet måste man göra själv.
Dagens tips är alltså HÄNG!

xJONx sa:
Jag byter ämne lite...

Vi är nyligen hemkomna från ett par veckor i alperna och vi åkte (inte helt oväntat) Opinion en hel del. Förutom våra egna LDE:er hade vi med ett par gamla prototyper och en 194. Eftersom vi upplevde de olika skidorna väldigt olika trots nästan identisk konstruktion började vi (inte heller det helt oväntat) fundera och experimentera lite. Vilket leder mig osökt in på dagens och experimenterandets ämne: Hängning.

Som bakrgrunds information är alltså hängningsvinkeln kantens vinkel på undersidan av skidan, relativt belaget. Där 0 grader är helt plant med belaget.

Vi provade ganska mycket fram tillbaka med olika vinklar mellan 0,5 och 3 grader. Det kan tyckas att en så liten ändring av vinkeln inte borde påverka speciellt mycket, men skillnaden är minst sagt tydlig. Med fabriksslipen på 0,5 grader upplever vi skidan som lite svårhanterad i pist när underlaget var hårt eller greppigt. Det krävs väldigt lite vinkel för att skidan ska svara. Det ger en skida som är väldigt lätt att svänginitera, vilket kan vara trevligt. Det blir dock väldigt mycket vrid i knäna när man kantar skidan utan att ligga på skär (sladdsväng). Vilket gör att skidan känns jobbigare när man kör fort eftersom det är svårare att få ner kraften i skidan på rätt sätt. Det är också lättare att skära fast skidorna i packad offpist och svårare snö.
Eftersom vi inte var helt nöjda med känslan med fabriksslip gick vi ner till den lokala skidsliparen och bad honom plana skidorna så att både belaget och kanten var helt plan. Därefter tog vi fram hängningsverktyget och började testa oss uppåt i vinkel. Halvvägs var vi tvugna att köpa nytt verktyg eftersom det första bara gick till 1,5 grader. Efter att ha toppat ut även det andra verktyget på 3 grader kände vi lite på frihandshängning, men konstaterade ganska snabbt att det var svårt att få samma hängningsvinkel över hela kantens längd och dessutom svårt att veta vilken vinkel det blir.

Vid den maximala testade vinkeln 3 grader är skidan mycket lösare i känslan. Det är lättare att kanta skidan vid sladdsväng och lättare att tvärställa. Vi var alla överens om att skidan blev MYCKET tryggare i högre hastighet och i svårare snö. Samtidigt satt den fortfarande på is och det gick att carva precis lika bra. Ända skillnaden är att skidan måste kantas lite mer innan det händer något.
Skidan blev helt enkelt bättre. Jag kommer troligtvis änga skidan ytterliggare någon grad, medan MnO och MarkusO tyckte det var ganska lagom med 3 grader. Nu är det inte säkert att alla kommer dela våra åsikter och det är inte helt enkelt att minska vinkeln igen. Därför kan det vara smart att inte hänga för mycket direkt. Testa hellre först och se om du upplever skillnaden som positiv och om du tror det är lämligt med mer. När vi testade upplevde jag 1,5 grad som tydligt för lite hängt. Vid 2-2,5 grad börjar det bli ok och 3 och uppåt är riktigt trevligt. Tyvärr har iaf jag haft svårt att hitta en sportbutik som kan slipa mer än 1,5 grad. Så jobbet måste man göra själv.
Testet dere med "detuning", sløve ned kanten der det ikke er innsving? Selv gjør jeg det på alle ski med taper, runder kanten skikkelig med en fil fra innsvingens slutt til tupp/tail. Gjerne i kombinasjon med lav hengningsvinkel på mine egne ski... Enklere i offpist, ingen hooking og et skikkelig bra bitt på hardt underlag og i pist. Nå er konstruksjonen ganske ulik på Extrems og våre ski, så absolutt ikke sikkert at det samme funker så bra på Opinion.

SiSt sa:
Testet dere med "detuning", sløve ned kanten der det ikke er innsving? Selv gjør jeg det på alle ski med taper, runder kanten skikkelig med en fil fra innsvingens slutt til tupp/tail. Gjerne i kombinasjon med lav hengningsvinkel på mine egne ski... Enklere i offpist, ingen hooking og et skikkelig bra bitt på hardt underlag og i pist. Nå er konstruksjonen ganske ulik på Extrems og våre ski, så absolutt ikke sikkert at det samme funker så bra på Opinion.
Ja, jag har rundat av kanten fullständigt i alla delar som är inaktiva på hårt underlag. Jag håller med om att man då undviker en del hookande i framförallt i pucklar och skitsnö. I puder har jag svårt att känna någon egentlig skillnad. Jag funderar på att göra en "mini-spooning" på mina genom att verkligen avverka mycket kantmaterial i tip och tail, där kanten ändå inte är aktiv på fast underlag, för att se om det blir någon effekt.

xJONx sa:
Förutom våra egna LDE:er hade vi med ett par gamla prototyper och en 194. Eftersom vi upplevde de olika skidorna väldigt olika trots nästan identisk konstruktion började vi (inte heller det helt oväntat) fundera och experimentera lite.
På vilka sätt upplevde ni att de olika versionerna skilde sig från varandra?

Jag har oxå redan hängt mina mer (fast bara framtill) för att reducera hookigheten i uppkört. Jag stannade dock vid en dryg grad utan att uppleva någon dramatisk skillnad och drog mig för att ta mer. På't igen verkar det som med era rekommendationer. :)

Vad tror ni är de bakomliggande faktorerna till behovet att hänga hela tre grader för att tämja indrivet vid svänginitiering? Eller är det kanske nått annat som egentligen skulle behöva tweakas?

Jag har testat att köra så långt bak som TC -7,5cm och gillar verkligen balansen i skidan där, åtminstone på fast underlag, men den får ju en knepig attityd i lös snö om man inte driver tipparna seriöst. Fast man kan å andra sidan driva dem snudd på gränslöst.

I kölvattnet av ovanstående har jag också roat mig med att jämföra rekommenderade monteringslinjer mot faktisk midja på några hyfsat moderna lagg, och funnit att de legat inom cirka en tum från varandra. Opinion har i som jämförels midjan en rejäl bit bakom rek. pjäxmitt. Jag minns från projektets början att de designades för en modern montering långt fram, men jag undrar samtidigt vilka designkriterier är som styr denna rek. monteringspunkt?

Jag kanske uttrycker mig osammanhängande och luddigt (i vanlig ordning?) så för att sammanfatta är hela inlägget egentligen tre frågor; Skillnad i karaktär mellan prototyperna, LDE och 194? Faktorer till behov att hänga kanter hela tre grader? Samt designkriterier som styrt rek monteringspunkt?

Senast ändrad:
Hängning ... intressant läsning. Instämmer i xSooLx funderingar + ytterligare en fråga. Hur har ni även hanterat slipningen på kantsidan. Antar att den ligger på omkring 88 grader i original. Är den också justerad eller har ni bara arbetat med hängningen?

Om (jag bara säger om) det bara är hängningen ni arbetat med innebär ju en 3 graders hänging att kanten har ändrats från omkring 88,5 grader till 91 grader vilket sannolikt kan ge en märkbar skillnad i grepp ... och frågan är då hur stor del av skillnaden som enbart beror på hängningen?

/MM

xSooLx sa:
tre frågor;
Skillnad i karaktär mellan prototyperna, LDE och 194?
Vi hade lite blandat med oss. Prototyp #6 med lite modifierad gummimängd, Prototyp #12, dvs med gummistringer fram till Koroydkant. Dock om-moddad för att efterlikna en 10:a, dvs adderat gummi. 194 10.9 var också med. Och tre par LDE. Efterhand en med orginalslip, en lite ytterligare hängd och så Jons megahängda på 3 grader. Skillnaden i dämp och annat var väl inget nyhetsvärde i direkt. Det var ungefär som förväntat.

I greppig snö var LDE:en dock klart greppigare än exempelvis 12:an. Det var väl därför vi, eller rättare Jon, började mecka med kantvinklar. Jag tror personligen att det beror mycket på skärpa också. Faktum kvarstår ändå. 12:an var väldigt mycket "flytigare" på pistunderlag.

xSooLx sa:
Faktorer till behov att hänga kanter hela tre grader?
Jag skulle inte kalla det ett behov så. Men Jon gillade det. Jag kommer inte hänga mitt par 3 grader. Det tar emot mentalt. Men visst håller jag med om att orginalslipen är väl aggressiv och att jag upplevde 0.5 grader som för lite, iaf för allround alpbruk.

xSooLx sa:
Samt designkriterier som styrt rek monteringspunkt?
Längden indrag och fördelning mellan indrag fram och bak. Rockerkurva. Skärningskurvan är sen satt efter dessa punkter enligt Extrems rekommendationer. Jag minns att vi diskuterade att flytta fram teoretisk mittpunkt en aning vid något tillfälle, men det blev så sjukt liten skillnad måttmässigt av vi nog skippade det till slut. Minns inte riktigt. Jag tycker inte det är jättekonstigt att mittpunkten på skärningen, relativt pjäxan, är något längre bak på en mittmonterad 5-pointer med ambition att ändå behålla ganska lång kantlängd.

MountainMan sa:
Mja. 88 grader är den nog i orginal ja. Iofs inte omöjligt att den är 89. Inte riktigt säker. Vi rörde inte den, men det är klart att exempelvis 90 grader hade gjorde kantnärvaron ytterligare lite snällare.

Senast ändrad:
Tobbe101 sa:
xSooLX: Har du testat andra monteringspunkter än TC -7.5 och hur upplevde du i så fall skillnaderna?
Jo jag har testat fler punkter. Bläddra tillbaks i tråden en bit så hittar du mina kommentarer. Generellt kan jag säga att för lössnöåkning samt välpreppad, slät och hård pist har jag hittills trivts bäst med en framflyttad montering. Men på det mesta däremellan samt pucklar tycker jag att skidan har gett ett mer balanserat och förtroendefullt intryck (dessutom kraftbesparande) med monteringen bakåtflyttad. Framflyttat i kombo med mer hängning skall jag dock testa.

Ok, nu har jag fått in ett par dagar till på 194:an. Det är en fantastisk skida med en helt underbar shape. Men jag saknar lite finess och känsla i flexet, just nu känns den lite stum och oresponsiv i vissa lägen. I slät snö, både hård och mjuk, går den som en dröm. Men, i mer ojämn snö, typ uppkört puder och pucklar känns den inte så följsam som jag skulle vilja ha den. Framför allt tailen känns lite för styv, vilket märks ganska tydligt när den blir så lång som den är med montering -5 eller längre fram. Det krävs väldigt mycket kraft för att trycka igenom den vilket gör att skidan känns lite livlös, stum och odämpad i vissa situationer.

Så... min omedelbara tanke är att göra tailen lite, lite mjukare. Eventuellt även tipen, men absolut inte mycket. Och sen lägga på lite mer gummidämpning för att lugna ner vibrationer i skidan och ge skidan ett lite längre flex utan att tappa fartstabilitet.

Mina fem cent.

Glisseur sa:
Ok, nu har jag fått in ett par dagar till på 194:an. Det är en fantastisk skida med en helt underbar shape. Men jag saknar lite finess och känsla i flexet, just nu känns den lite stum och oresponsiv i vissa lägen. I slät snö, både hård och mjuk, går den som en dröm. Men, i mer ojämn snö, typ uppkört puder och pucklar känns den inte så följsam som jag skulle vilja ha den. Framför allt tailen känns lite för styv, vilket märks ganska tydligt när den blir så lång som den är med montering -5 eller längre fram. Det krävs väldigt mycket kraft för att trycka igenom den vilket gör att skidan känns lite livlös, stum och odämpad i vissa situationer.

Så... min omedelbara tanke är att göra tailen lite, lite mjukare. Eventuellt även tipen, men absolut inte mycket. Och sen lägga på lite mer gummidämpning för att lugna ner vibrationer i skidan och ge skidan ett lite längre flex utan att tappa fartstabilitet.

Mina fem cent.
Tack för den rapporten, Glisseur och kul att höra att skidan fungerar bra även i Japan. Det var sannerligen inga enkla saker att trimma in dock. För livlös OCH för odämpad på samma gång är två egenskaper som motverkar varandra om vi jobbar med de parametrar vi hittills har laborerat med. Liv och spänst kan vi lägga in med kolfiber, men då dyker en massa andra egenskaper upp som inte alls är bra med nervositet och oberäknelighet. Mer gummi dämpar ju skidan, men kommer dämpa ut reaktivitet.

Jag är mycket förvånad över att du tycker att det krävs mycket kraft för att trycka igenom den. Vi i testgruppen, exkl PNyberg som inte var med på den senaste resan, är 20 kg lättare och vi tyckte alla att 194:an (iofs i version 10.9, men den är identisk i flex som den du har) kändes på gränsen till för mjuk. För oss lättviktare dessutom. Precis tvärtom alltså, vilket är underligt eftersom jag tycker att vi i gruppen och Glisseur brukar ha en liknande syn på skidor. Nu var det iofs inte Japanpuder vi åkte i, men dock alpsnö av bra kvalitet. Jag tror det blir mycket svårt att få den att gå acceptabelt på fast underlag om man gör den mjukare, om man nu inte ska gummiarmera den totalt. Men då försvinner å andra sidan all form av närvaro, och det är aldrig kul om man ska kunna uppleva snön man åker i. Är du säker på att det har med flexet att göra? Vad tror du att du hade tyckt om en skida med ett identiskt flex, fast med mer tailrocker? I diskussionerna om framtida utveckling är ett spår att testa mer rocker i tailen för att se vad det leder till. Å andra sidan hade vi en en veckas puderduell mellan Opinion 187 och Rocker2 122 förra året och där var alla som testade rörande överrens om att Rocker2:an var sämre, både pga rockerformen bak och pga den tunga konstruktionen. Så mycket rocker som i R2 122 kommer inte att vara aktuellt, men om jag inte minns fel så hade du väl en hel del dagar på den i bagaget? Den extremt lösa tailen i puder kan kanske färga i sökandet efter egenskaper. Som alltid måste det göras avvägningar där även små justeringar ger en rad effekter på egenskaper.

F-n, jag känner att jag behöver lite tips och råd! Körde tidigare ett par Stöckli Stormrider Dominique Perret, traditionellt monterade med total avsaknad av rocker framförda med klassiskt plöstryck. DP:n och Opinionen är ju inte direkt identiska i konstruktionen:)

Vad gäller mina PO köpte jag förvisso demobindningen, men känner ändå att jag vill pröva den rekommenderade 3,5-inställningen... Vad bör jag tänka på????

Läste med stor behållning Hendryx, Bud66, et als inlägg i tråden 'Åkteknik med rocker'. Bland annat länkar Hendryx till ett klipp om skiing stacked... Skulle behöva motsvarande dåd och råd... Finns det någon därute som kan förbarma sig över en vilsen själv och vägleda mig in i upplysningen?

MnO sa:
Glisseur sa:
Text text text
Nja, jag tror att vi är inne på äpplen och päron här :)

För min del är det inga som helst problem om flexet blir styvare under och en bit bakom och framför foten. Det jag menar är att lätta upp tailen lite grand för att få mer dynamik i flexet. Jag pratar inte om att trycka igenom hela skidan, för det är inga problem alls, utan trycka igenom och/eller ut tailen i vissa situationer. Något som märks extra mycket i uppkörd snö eller pucklig terräng då skidan stundtals känns ganska stum och oresponsiv. Känslan är att tailen blir ganska dominerande på en annars väldigt neutral skida, vilket blir ganska jobbigt i längden och faktiskt gör det svårare att hålla hög fart genom skräpsnö eftersom skidan slås runt och inte ligger på snön så mycket som (jag tycker) den borde göra.

På samma sätt skulle jag vilja testa ett uns, inte alls mycket, mjukare tip för att skidan ska bli lite mer följsam. Och sedan lägga på lite, lite mer gummi för att lugna ner hela paketet och behålla stabiliteten. För att göra en jämförelse med cykling så pratar jag alltså om stötdämpning snarare än vibrationsdämpning.

Jepp, jag har ganska mycket tid på Rocker2 122 i ryggen, fram tills jag tappade bort dom och mitt korsband i en lavin... Det var däremot ett par år sedan så jag har inte så värst klara minnen av hur dom kändes om jag ska vara ärlig. Däremot har jag kört ganska myket på ett par Rocker2 115/Q115 den här säsongen och gillade den dynamiken som finns i det flexet även om det är i mjukaste laget för min feta röv, jag tror att det är kombinationen av ett långt flex ihop med bra vibrationsdämpning som ger den sköna känslan. Jag upplever också att den tailen är långt ifrån lika dominant som Opinion 194 och betydligt enklare att trycka ut.

Men jag tror inte heller på att höja tailrockern, inte i nuläget i alla fall. Jag är hyfsat säker på att mina upplevelser baserar sig på flexet. Som sagt, jag har inga som helst problem att driva skidan överhuvudtaget, men jag skulle uppskatta lite mer finkänslighet i flexkurvan helt enkelt.

Glisseur sa:
MnO sa:
Glisseur sa:
Text text text
Ännu mer text
Intressant!

Tailens flex och utseende har ju ändrats till varje ny prototypserie.

Protoserie 1 hade en lite plattare tail och den tyckte vi blev klart dominant och skidan kändes som den låste in lite väl mycket i snön. Speciellt i svårare snö.

Protoserie 2 hade lite mer lyft i tailen. Vilket gjorde en enorm skillnad i hanterbarheten. Vi märkte dock att det skiljde en del mellan de olika prototyperna. De mjukare prototyperna i den serien blev väldigt mycket bättre. I den hårdaste av dem, den med metall i, kändes tailen fortfarande lite stel i puder och på mjukare underlag.

Protoserie 3 var samma konstruktion som #6 från serie 2 med skillnaden att tailen mjukats upp lite och olika koroyd och gummilängder testades.

Jag har väldigt mycket tid på #6 som alltså är väldigt lik slutprodukten men med en något styvare tail. Skillnaden är inte gigantiskt men det är helt klart så att den styvare tailen ger mer stöd och lite mer pondus i uppkört och i pisten. Samtidigt känns tailflexet lite överdimensionerat och det är inte lika jämt genom skidan som i slutprodukten.

När 194an skulle designas gjordes valet att i princip hålla rockerns form fram och bak identisk samtidigt som mitten segmentet av skidan gjordes längre. Detta för att ge en längre plattform och därmed ännu mer stöd till en kraftigare åkare. Det är möjligt att man istället bör hålla plattformen under foten identisk mellan 187an och 194an och istället påbörja rockern lite tidigare. För att därigenom få en något lösare tail. Det låter ju så på dina kommentarer. Jag skulle nog förespråka en tidigare rocker turnpoint snarare än mjukare flex, men effekten i mjukare snö blir ju ungefär densamma

När det gäller uppmjukning av flexet fram känner jag mig mer tveksam. I serie 2 hade vi två skidor #5 och #6 som var väldigt lika, men den ena, #5 var byggd i björk och kändes lite mjukare. I uppkörd snö upplevdes den som klart mer orolig än #6. Det kan vara p.g.a. träslaget, men det kändes som man böjde igenom #5 mycket mer än #6.

När det gäller dämpningen kan jag till viss del hålla med dig. Bröderna O och då framförallt MnO drar hela tiden mer mot krisp, samtidigt som jag hela tiden försöker dra tillbaka skeppet till dämp. Även om jag tycker både R2 122 och Q115 är tråkigt mycket dämpade. Slutvarianten på 194an ser dock ut att bli mer dämpad än de tre prototyperna.

Det skulle vara intressant att se om du upplever någon skillnad om du antingen hänger till skidan rejält eller helt enkelt rundar av kanten. Som jag skrev för ett tag sedan så blev jag förvånad över hur mycket det påverkade känslan i skidan och även om du skriver att det troligtvis är baserat på flexet hade det varit intressant.

xJONx sa:
Glisseur sa:
Ännu lite mer text
Jag är helt 100 på att mina upplevelser baserar sig på flexet. Mina upplevelser kommer alltså från uppkört puder och pucklar med uppkört puder ovanpå, den japanska varianten av brutalsönderkört vilket är betydligt mjukare än vad man kommer att stöta på i Alperna. Jag upplever inte att skidan låser in mig i en viss radie eller hookar. Dessutom vill jag behålla förmågan att kunna kanta snabbt som fasen eftersom jag trots allt bor i ishelvetet Åre där ett par hundradelars försening i kantning kan innebära evig förnedring, så att brutalhänga kanterna kommer inte att vara ett alternativ för egen del. Dessutom kan jag tycka att det inte ska behövas heller för den delen.

Grejen är alltså den att jag upplever att skidorna slås runt i ojämn snö, att flexkurvan saknar lite inbyggda stötdämpande egenskaper. Dessutom vill jag kunna trycka igenom och ut tailen i längre pudersvängar, och göra typ skidåkningens (i ärlighetens namn rätt lama) version av cutbacks och kontrollera svängradien lite mer i mjuk snö. Jag känner främst att Opinion 194 blir lite för tungrodd och tröttande i längden på ojämnt före, och det är inte riktigt vad jag hade förväntat mig på förhand. Nu är det inte så att jag inte pallar med stora skidor. Jag körde till exempel på ett par 4Frnt Renegade 196 stora delar av förra säsongen och upplevde aldrig riktigt samma sak trots att det är en väldigt stor och hård skida.

Sen det här med kris vs dämp... Jag personligen gillar döda skidor. Det där med närvaro och snökänsla är liksom inte det första man tänker på när man skenar (o)kontrollerat i Les Vallons i La Grave... Jag föredrar skidor som i princip är helt transparenta under foten. Jag vill inte tänka på hur skidan uppför sig bara att den finns där och gör sitt jobb och då hamnar inte krispighet högst upp på listan av önskvärda egenskaper. Shapen på Opinion gör just det, sitt jobb i det tysta utan att någonsin vara i vägen eller hindra åkningen. Däremot känner jag att flex och graden av dämpning inte gör det samma i viss mån. Och jag måste också säga emot dig Jon om Rocker 2 115/122 som jag inte alls upplever som tråkigt dämpade, tvärtom tycker jag att det långa flexet ihop med bra dämpning är det som är skönt med just dom skidorna. Sen har Opinion en bättre rockerprofil som inte har några av dom dyktendenserna som till exempel R2 122 har i vissa lägen.

Opinion 194 är en ganska stor skida som ska köras av stora skidåkare så i min värld bör stötdämpning och liknande egenskaper premieras framför krisp. Men misstolka mig inte, jag tycker Opinion 194 är en kanonbra skida. Men enligt mig bör några parametrar skruvas lite på för att göra den så bra som den kan vara.

Senast ändrad:
Bara så att alla är med här...

Diskussionerna här direkt ovan är mest filosofiska, åtminstone om man ser till årets modell av 194:an, eftersom den redan är tillverkad / under tillverkning...

Tobbe101 sa:
Bara så att alla är med här...

Diskussionerna här direkt ovan är mest filosofiska, åtminstone om man ser till årets modell av 194:an, eftersom den redan är tillverkad / under tillverkning...
Det är vi mycket väl medvetna om. Men en skida blir aldrig färdigutvecklad, det kommer en vinter nästa år med.

Och med det i åtanke. Gick just och dagdrömde om en Nipponion 125...

Monteringspunkt 194?

194orna på G. :-) Vad är det för monteringspunkt som gäller? Har uppfattat det som spannet -3,5 till - 5,0 är aktuellt i första hand. Något nytt?

/MM

Mountain_Man sa:
Monteringspunkt 194?

194orna på G. :-) Vad är det för monteringspunkt som gäller? Har uppfattat det som spannet -3,5 till - 5,0 är aktuellt i första hand. Något nytt?

/MM
Jag körde 16 dagar på 194orna i Japan monterat på -3,5.

Jag upplevde aldrig någon anledning att montera längre bak. Möjligen att jag reviderar min åsikt efter att åkts mer isig pist än pow.

Hasse_Lindborg sa:
Glisseur (som förmodligen har mest tid av alla på de) borde veta var det är bäst. Tror han har de på -5?
Jag kör -5 för att få lite lågfartsflyt, stabilitet i uppkört och för att tailen inte ska bli så lång när jag turar. Men hade gärna testat -3,5 om jag haft möjligheten. Så egentligen har inget förändrats sedan förut.

För 4 månader sedan skrev jag följande i tråden:
"Alla ni som har varit engagerade i detta projekt har nu något nytt att lägga till ert cv – skidutvecklare."

I och med att det igår offentliggjordes att OPINION blir ISPO AWARD GOLD WINNER 2014, bör det ju tilläggas att ni nu är Guldvinnande skidutvecklare!!!

ISPO AWARD ges i flertalet olika sportkategorier, men det finns enbart två kategorier för skidor - pist respektive offpist. Det OPINION vinner är alltså offpistkategorin. ISPO AWARD, som troligtvis är den mest prestigfyllda tävlingen för nya och innovativa sportprodukter i världen, har alltså valt OPINION som guldvinnare över alla andra offpistskidor just detta år. Det är stort!

Jag är i skrivande stund på väg i en VW Transporter med vår ISPO-monter mot München, och på måndag kl 16.00 kommer jag och MnO ta emot ISPO AWARD-pokalen på en ceremoni på ISPO.

TACK alla ni som har varit med och engagerat er i detta projekt - känn er stolta!

Senast ändrad:
Stort grattis! Sen ang. en fundering kring hur man tillverkar en 194 cm skida. Om man som skidåkare och skidköpare börjar fundera på att köpa sig en skida i det långa segmentet, är man då inte på jakt efter en stor, trygg skida som då per automatik blir mindre lekfull och kan av vissa anses som "död" i jämförelse med andra, kortare skidor? Då blir jag lite fundersam vad som efterfrågas i de recensioner jag läst av skidan i detta forum. Kan man rent praktiskt tillverka skidor i denna storlek som vissa av er efterfrågar, eller blir det en utopi? Har själv aldrig stått på en opinion, men väl andra, rätt långa skidor, och mina två cent är ju att ju större skida, desto svårare att göra någonting konstruktivt med den, eftersom storleken i sig tar över och på så sätt "förstör" mycket av de som man annars kan laborera med. Är jag helt fel ute här eller?

jannes sa:
Stort grattis! Sen ang. en fundering kring hur man tillverkar en 194 cm skida. Om man som skidåkare och skidköpare börjar fundera på att köpa sig en skida i det långa segmentet, är man då inte på jakt efter en stor, trygg skida som då per automatik blir mindre lekfull och kan av vissa anses som "död" i jämförelse med andra, kortare skidor? Då blir jag lite fundersam vad som efterfrågas i de recensioner jag läst av skidan i detta forum. Kan man rent praktiskt tillverka skidor i denna storlek som vissa av er efterfrågar, eller blir det en utopi? Har själv aldrig stått på en opinion, men väl andra, rätt långa skidor, och mina två cent är ju att ju större skida, desto svårare att göra någonting konstruktivt med den, eftersom storleken i sig tar över och på så sätt "förstör" mycket av de som man annars kan laborera med. Är jag helt fel ute här eller?
Jag vet att jag kommer att få mothugg här :) Men jag tror du slår huvudet ganska mitt på spiken. Jag tror det är svårt för en 187-åkare att rätt uppskatta hur en 194 ska kännas, och vice versa. Dessutom är det nog som du säger, att dom två grupperna efterfrågar lite olika egenskaper.

I mina ögon är ordet "död" ett snudd på löjligt relativt begrepp. En storbergsskida i 194 kan aldrig bli lekfull i ordets rätta bemärkelse (enligt mitt sätt att se på saken). Och jag har svårt att se att någon egentligen eftersträvar lekfullhet i den storleken, jag gör det definitivt inte. Däremot kan man fortfarande bygga in smidighet och hanterbarhet i en stor skida utan problem, och det finns ju i Opinions shape-DNA.

Senast ändrad:
AreSkidfabrik: Ursäkta en något desperat fråga, men vilka är dessa utvalda butiker som kommer att sälja Opinion 194?
Jag måste ha skidan nu! :P

(Jag är lite för okunnig för att gå in i diskussionen kring lekfullheten hos en 194, men för mig som är 196 cm lång och 90 kg tung tror jag att 194 är lekfull på ett bättre sätt än 187. :) )

Edit: Grattis så klart! :)

Senast ändrad:
MarkusO sa:
Längden indrag och fördelning mellan indrag fram och bak. Rockerkurva. Skärningskurvan är sen satt efter dessa punkter enligt Extrems rekommendationer. Jag minns att vi diskuterade att flytta fram teoretisk mittpunkt en aning vid något tillfälle, men det blev så sjukt liten skillnad måttmässigt av vi nog skippade det till slut. Minns inte riktigt. Jag tycker inte det är jättekonstigt att mittpunkten på skärningen, relativt pjäxan, är något längre bak på en mittmonterad 5-pointer med ambition att ändå behålla ganska lång kantlängd.
Även om förändringarna kan tyckas små så tror jag att det för harmonins skull hade varit värt att testa att knuffa fram midjan, iaf till nånstans runt TC-5--8. Detta även om det hade krävt att släppa upp skärningsradien ett snäpp för att hålla tailbredden i shack, samt att den längre skärningsradien även hade knuffat den bredaste punkten framtill ytterligare en smula upp i frontrockern.

xJONx sa:
Här måste jag faktiskt få inflika mitt bifall. Jag har ju sedan en tid haft en del kritiska tankar kring skidans uppträdande i vissa situationer. Jag har efter ovanstående input återgått till min ursprungliga konfiguration med Guardian på -3,5cm men med tillägget att kanterna numera är hängda 2,5 grader och har 87,5 graders sida.

Fick efter en längre periods Norrbottenskyla chansen att testa idag då kvicksilvret äntligen masat sig upp på rätt sida om minus tjugostrecket. Och resultatet är... ett tydligt steg i rätt riktning! :) Nu har jag iofs bara kört dem i begränsad offpist med gammal och till del uppkörd nysnö ca två decimeter på ganska fast underlag, så jag ska (vis av tidigare erfarenheter...) hålla igen med superlativen tills de kan åkas i förutsättningar med ännu sämre/stökigare snöförhållanden. Men första intrycket är att de uppträder iaf väldigt mycket mer stabilt i uppkörd offpist än tidigare.

Den som är hemma i Storklinten, Boden, vet vad ytterkanterna i Olles rännor innebär för typ av åkning och där kördes de riktigt städat. Skidan är betydligt lösare mot snön men samtidigt rejält mycket stabilare i uppträdandet. Den nervösa lynnigheten i stöksnö påverkades alltså betydligt mer av hängningen än vad det gjorde av att flytta bindningen bakåt. Med facit i hand, kan man ju tycka att man enkelt borde ha räknat ut det själv med bara arslet och en kritbit, men efter höstens diskussioner om monteringspunkter och medföljande skidkaraktärer var iaf jag blind för andra tankegångar.

I pisten, riktigt blockfrusen pist efter en längre period med minus trettio, var de i princip som jag minns dem från min första åkning i oktober ifjol. Skillnaden är väl att de är en mikrosekund långsammare in i carvingsväng men kantgreppet är absolut inget att oroa sig för. Nu var det ju inte ren is, men näst intill, och jag skulle definitivt inte dra mig för att hänga kanterna av rädsla att tappa grepp!

Jag kommer att behålla mina 2,5/87,5-vinklar tills chansen att köra stökigare snö kommer. Då blir det ny utvärdering om jag ska ta en halvgrad till.

Tack för tipset boys! :D

Tillbaka
Topp