Glisseur sa:
MnO sa:
Glisseur sa:
Text text text
Ännu mer text
Intressant!
Tailens flex och utseende har ju ändrats till varje ny prototypserie.
Protoserie 1 hade en lite plattare tail och den tyckte vi blev klart dominant och skidan kändes som den låste in lite väl mycket i snön. Speciellt i svårare snö.
Protoserie 2 hade lite mer lyft i tailen. Vilket gjorde en enorm skillnad i hanterbarheten. Vi märkte dock att det skiljde en del mellan de olika prototyperna. De mjukare prototyperna i den serien blev väldigt mycket bättre. I den hårdaste av dem, den med metall i, kändes tailen fortfarande lite stel i puder och på mjukare underlag.
Protoserie 3 var samma konstruktion som #6 från serie 2 med skillnaden att tailen mjukats upp lite och olika koroyd och gummilängder testades.
Jag har väldigt mycket tid på #6 som alltså är väldigt lik slutprodukten men med en något styvare tail. Skillnaden är inte gigantiskt men det är helt klart så att den styvare tailen ger mer stöd och lite mer pondus i uppkört och i pisten. Samtidigt känns tailflexet lite överdimensionerat och det är inte lika jämt genom skidan som i slutprodukten.
När 194an skulle designas gjordes valet att i princip hålla rockerns form fram och bak identisk samtidigt som mitten segmentet av skidan gjordes längre. Detta för att ge en längre plattform och därmed ännu mer stöd till en kraftigare åkare. Det är möjligt att man istället bör hålla plattformen under foten identisk mellan 187an och 194an och istället påbörja rockern lite tidigare. För att därigenom få en något lösare tail. Det låter ju så på dina kommentarer. Jag skulle nog förespråka en tidigare rocker turnpoint snarare än mjukare flex, men effekten i mjukare snö blir ju ungefär densamma
När det gäller uppmjukning av flexet fram känner jag mig mer tveksam. I serie 2 hade vi två skidor #5 och #6 som var väldigt lika, men den ena, #5 var byggd i björk och kändes lite mjukare. I uppkörd snö upplevdes den som klart mer orolig än #6. Det kan vara p.g.a. träslaget, men det kändes som man böjde igenom #5 mycket mer än #6.
När det gäller dämpningen kan jag till viss del hålla med dig. Bröderna O och då framförallt MnO drar hela tiden mer mot krisp, samtidigt som jag hela tiden försöker dra tillbaka skeppet till dämp. Även om jag tycker både R2 122 och Q115 är tråkigt mycket dämpade. Slutvarianten på 194an ser dock ut att bli mer dämpad än de tre prototyperna.
Det skulle vara intressant att se om du upplever någon skillnad om du antingen hänger till skidan rejält eller helt enkelt rundar av kanten. Som jag skrev för ett tag sedan så blev jag förvånad över hur mycket det påverkade känslan i skidan och även om du skriver att det troligtvis är baserat på flexet hade det varit intressant.