MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Vilket borde betyda att de inte finns i Tandå samma helg, Lindvallen helgen efter då?
Blir riktigt sugen på att testa!

@Knuta -> Det stämmer. Finns bara 1 ex per konstruktion av Opinion 98/108. De kommer att finnas i Engelberg den helgen, men sedan i Lindvallen helgen efter (samt Åre helgen efter det m.m.)

// Calle

AreSkidfabrik sa:
@Glisseur -> 7 mm är väl lite snålt när alla de andra stegen är 10 mm. I så fall är det väl lika braa att fläska på med en Opinion 128 :D

// Calle
Nooooooooooooo, då blir ju alla mysiga mjuksnölandningar stumma! Iaf för oss hober. En mer puderoptimerad form istället?

Grymt! Jag spenderade ca 25 dagar på opinion 194 föra säsongen och dem var mina puderskidor och mitt val när jag bara kunde ta med et po oaser skidor på en resa. I orört var dem som en dröm och det var lite som fusk ibland. Många gånger när jag trodde att jag skulle gå över styret så skar skidorna genom istället för att fastna och man kunde fortsätta sitt åk kullerbyttefritt. :)
Men på eftermiddagen så vart det inte lika kul. Mitten var lite för mjuk och man fick inte helt det självförtroendet man vill ha i hög fart i oländ terräng.

Så, i mina ögon så är dem nya ändringarna precis det skidan behöver för att ta lite vassare som varjedagskida :)

Glisseur sa:
G-arle sa:
AreSkidfabrik sa:
@Glisseur -> 7 mm är väl lite snålt när alla de andra stegen är 10 mm. I så fall är det väl lika braa att fläska på med en Opinion 128 :D

// Calle
Nooooooooooooo, då blir ju alla mysiga mjuksnölandningar stumma! Iaf för oss hober. En mer puderoptimerad form istället?
Ät din gröt och väx upp.
För lite kcal i gröt för att jag ska växa.

@PNyberg vilka skidor åkte du på när du testade stötdämpningen i ansiktet?

AreSkidfabrik sa:

// Calle
82287-Starsky-Hutch-DO-IT-meme-PQXx.jpeg

AreSkidfabrik sa:
* Ändrat tailrockern till samma "form" som tiprockern. Detta kommer knappt vara märkbart i åkegenskaper, men skidan blir visuellt mer harmonisk.

// Calle
Med tailrockerns ändring, pratar vi om en twintip-liknande skida då a la Salomon Rocker2 122?

@free_fall -> Jag skulle nog inte kalla det twintip-liknande. Mer så här: Tailrockerns längd kommer att förbli densamma. Tailrockerns sluthöjd kommer att bli (ungefär) densamma. Skillnaden är att "kurvan" mellan dessa två punkter kommer att vara liknande tipens "lowrise-kurva".

// Calle

AreSkidfabrik sa:
@free_fall -> Jag skulle nog inte kalla det twintip-liknande. Mer så här: Tailrockerns längd kommer att förbli densamma. Tailrockerns sluthöjd kommer att bli (ungefär) densamma. Skillnaden är att "kurvan" mellan dessa två punkter kommer att vara liknande tipens "lowrise-kurva".

// Calle
Ah, klarhet :) Låter intressant.

Jag är nyfiken på hur arbetet går med schmaal-oponionen (namn som inkluderar midjemått är nja)? Kan man lägga en pre-order? Kommer de lagom till nästa riktiga snöfall, eller tills mitt knä är starkt nog att börja tura?

Såg en massa ritningar/skisser osv i vintras, och är övertygad om att det är brilliant idé för Sverige/tur. Vill alltså på riktigt ha par.

@Corin: Om du snällt back-trackar till förra sidan/toppen av denna sidan så ser du att Opinion kommer bli en triplett till nästa säsong, dvs 15/16. Då får vi nya fina Opinion 118 (med den nya 2.0 kärnan som jobbades fram i samband med 108an) samt lillebror 108 & 98.

Både 108 & 98 finns idag bara i 1 ex vardera och kommer finnas på skidtestarhelgerna i Lindvallen och Åre.

xviggenx sa:
@Corin: Om du snällt back-trackar till förra sidan/toppen av denna sidan så ser du att Opinion kommer bli en triplett till nästa säsong, dvs 15/16. Då får vi nya fina Opinion 118 (med den nya 2.0 kärnan som jobbades fram i samband med 108an) samt lillebror 108 & 98.

Både 108 & 98 finns idag bara i 1 ex vardera och kommer finnas på skidtestarhelgerna i Lindvallen och Åre.
Det har jag koll på! Frågan var alltså om man kunde lägga in en pre-order och om den skulle komma lagom till mitt knä är bra!;)

xviggenx sa:

Är inte nya 118 i den nya utförande?
@AreSkidfabrik

Senast ändrad:
Hej alla, lite frågor som kommit upp i de senaste postningarna som jag tänkte svara på.

@Corin: Tanken med 98 / 108 är att vi tillverkar dessa två bredder i 179 samt 186 cm längd. Eftersom vi ligger relativt bra till i utvecklingsprocessen just nu så siktar vi på att släppa en "pre-release" av både 98 och 108 (i bägge längderna) i början av 2015. Det kommer att bli en begränsad upplaga som kommer att distribueras genom ett fåtal återförsäljare. MEN (alltid detta men), beroende på orderingång och andra externa produktutvecklingsuppdrag här i fabriken så kan vi ej lova någonting i dagsläget. Men det är vårt mål.

@xviggenx: Helt rätt. Vi siktar på att ha med prototypskidorna av 98 och 108 (ett par av varje bredd i 186 cm längd) på Skistores skidtest i Engelberg, skidtestet i Lindvallen samt skidtestet i Åre.

@Hasse_Lindborg: Är inte helt säker på vad du menar med din fråga Hasse, men om du undrar om innevarande säsongs (alltså 2014-15) Opinion 118 har den nya kärnprofilen (alltså den som xviggenx refererar till som 2.0) så har du helt rätt. Den Opinion 118 som finns i butik nu har alltså lite mjukare tip/tail och lite styvare under foten. Dessutom är tailrocker ändrad så att den har samma "lowrisekurva" som tiprockern.

// Calle på Åre Skidfabrik

Hade det inte varit bra att ändra top sheet på 118 iom att skidan har ändrats? Nu är det ju svårt att veta vilken variant man köper. Minns att det fanns en bild på en kosmonaut nånstans som jag trodde skulle hamna på årets opinion.
@AreSkidfabrik

@erik_lagg: Årets Opinion har ett topsheet med grov struktur, förra årets hade ett matt topsheet, så det finns en skillnad. Dock har skidornas karaktär har bara ändrats marginellt, varför vi valde att behålla den befintliga grafiken (som vi även tycker väldigt mycket om). Det är inte ovanligt att skidmärken gör ändringar mellan säsongerna, även om detta aldrig kommuniceras till konsumenterna. Det unika med Opinion är att allt är öppet och transparent.

// Calle

AreSkidfabrik sa:
Hej alla, lite frågor som kommit upp i de senaste postningarna som jag tänkte svara på.

@Corin: Tanken med 98 / 108 är att vi tillverkar dessa två bredder i 179 samt 186 cm längd. Eftersom vi ligger relativt bra till i utvecklingsprocessen just nu så siktar vi på att släppa en "pre-release" av både 98 och 108 (i bägge längderna) i början av 2015. Det kommer att bli en begränsad upplaga som kommer att distribueras genom ett fåtal återförsäljare. MEN (alltid detta men), beroende på orderingång och andra externa produktutvecklingsuppdrag här i fabriken så kan vi ej lova någonting i dagsläget. Men det är vårt mål.

@xviggenx: Helt rätt. Vi siktar på att ha med prototypskidorna av 98 och 108 (ett par av varje bredd i 186 cm längd) på Skistores skidtest i Engelberg, skidtestet i Lindvallen samt skidtestet i Åre.

@Hasse_Lindborg: Är inte helt säker på vad du menar med din fråga Hasse, men om du undrar om innevarande säsongs (alltså 2014-15) Opinion 118 har den nya kärnprofilen (alltså den som xviggenx refererar till som 2.0) så har du helt rätt. Den Opinion 118 som finns i butik nu har alltså lite mjukare tip/tail och lite styvare under foten. Dessutom är tailrocker ändrad så att den har samma "lowrisekurva" som tiprockern.

// Calle på Åre Skidfabrik
Var det jag menade Calle.. ;)

@MarkusO: Jorå, helt riktigt. Samma topsheet som ni kollade på i fabriken i vintras. Skrev det lite längre upp i en kommentar till erik_lagg: "Årets Opinion har ett topsheet med grov struktur, förra årets hade ett matt topsheet, så det finns en skillnad."

// Calle

AreSkidfabrik sa:
@MarkusO: Jorå, helt riktigt. Samma topsheet som ni kollade på i fabriken i vintras. Skrev det lite längre upp i en kommentar till erik_lagg: "Årets Opinion har ett topsheet med grov struktur, förra årets hade ett matt topsheet, så det finns en skillnad."

// Calle
Gött.
Det blir den tydligaste skillnaden rent visuellt då, med lite klarare färger och mer lyster.

Då var skidtestet i Lindvallen avklarat och jag tänkte passa på att skriva ett par rader här mest för att väcka liv i tråden lite igen.
Hade det stora nöjet att prova nya 194an samt de två nya prototyperna 98 och 108.

Detta bli ju bara mina tankar efter 3 varv vardera på skidorna så jag har inte så mycket att gå på men ett första intryck iaf.

194an hoppade jag på efter lunch på fredagen efter en riktigt trög start, hade inte hittat rätt i min åkning alls innan under dagen och allt fram till dess hade känts skit :). Detta blev vändningen på hela min helg i Sälen. Helt fantastiskt hur man kan ställa sig på en skida och känna sig helt trygg, inga konstigheter och skidan gör precis som man vill. Stabil, lättåkt, lekfull och solklar favorit under hela helgen! Grymt bra jobb.

Näst på tur blev 98an under lördag eftermiddag då det tunnat ur lite i kön. Kände direkt igen mig då jag tycker att alla opinion har mycket liknande känsla av lugn och kontroll och riktigt bra grepp, tror att den här kommer gå som smör här i Sverige bara folk får upp ögonen för den och jag misstänker att ni fick mycket bra respons i tältet.

Direkt efter hoppade jag på 108an. Här blev det för mig totalt fel, något i denna var helt annorlunda. Drogs under mina åk på den med rejäla hugg in i sväng och fick inte alls till det i åkningen. Vet inte om det var trimmet som var vansinnesvasst eller om det var något övrigt som spökade men fel kändes det iaf. Detta har jag inte upplevt alls på de övriga modellerna.

Mina fem öre från helgen.
/Simon

Lyckades också få ett par åk på 98an, kändes riktigt bra! Testade ganska många skidor med ca 100 i midjan och opinionen blev klar favorit. Lekfull och kvick men ändå stabil utan obehagligt fladder, riktigt riktigt rolig skida. Vill man ligga och tokcarva på blåis med armbågarna i backen så finns det säkert bättre val men jag blev riktigt sugen på en lillebror till min 118!

När jag har lite mer tid, kanske under morgondagen, tänkte jag sammanfatta mina tankar kring den här lilla (98an) gynnaren.
10831877_1573782376168211_418962137_n.jpg

Bjuder skamlöst på en spoiler: fyfan vilket glädjepiller.

Senast ändrad:
Jag var också i Lindvallen och gick runt bland testtälten hann såklart även med ett besök under Extrems partytak. Som jag har antytt innan är inte Lindvallen någon optimal testarena direkt, men det blev ändå en mycket kul helg som väntat.

Den nya varianten av Opinion 118 (som den numera kallas pga att det snart är en serie) med arbetsnamnet 2.0 måste jag säga var en sjuhelsikes bra skida. Till och med i Lindvallens beskedliga lutning var det åken med den som jag tyckte var de roligaste under hela helgen. Jag gillar originalOpinion skarpt redan, men med lite skruvande i kärnprofilen så har en del egenskaper helt klart tagit ytterligare ett steg framåt. Det var framförallt svaret i lite stökigare underlag, som i pucklarna i "branten" framåt eftermiddagen där skillnaden märktes. Jag tog några åk då och fick den där svårslagna superhjältekänslan av att inget, absolut inget, kan stoppa mig just nu. Jag gick verkligen på så full gas som det går att göra i Gustavbacken och skidan hanterade ojämnheterna med en pondus som känns smått otrolig med tanke på hur smidig den ändå är i mindre mer trånga manövrar och kortsvängar. Greppet var bra redan innan och är lika bra, om inte ännu bättre, nu efter att gummimängden har ökats en aning. Däremot tycker jag att balansen i skäret var bättre med de nya lite mjukare tipparna och det styvare mittpartiet. Grundkaraktären är identisk dock, men de justeringar som har gjorts känns klockrena. Mycket lovande inför säsongen. Det nya topsheetet är också en diskret, men tydlig förändring. Det har gjort att grafiken ser lite mer mogen ut på något oförklarligt sätt.

108-proton testade jag också, men där håller jag med Knuta om att den kändes fruktansvärt vass. Där får vi titta på en justering i en eller annan form innan den spikas slutgiltigt. Jag åkte den i våras i samma konstruktion och trivdes då fantastiskt bra på den, så min gissning är att den har fått ett lite väl aggressivt trim i slipningen inför testhelgen. Jag, MarkusO och xJonx kommer att testa den under de närmaste dagarna i Åre och känna in vad som var problemet i Lindvallen.

98:an verkade vara omåttligt populär bland i princip alla som testade den. Jag satt bland annat med någon okänd testare i liften och fick en helt lyrisk rapport om hur proppfull den var med åkglädje. Jag kommer att testa den nu innan Åre-testet drar igång, men med tanke på reaktionerna känns det som att det har prickats helt exakt rätt med den modellen redan. Den kommer med största sannolikhet inte att ändras något alls innan den går in i produktionen.

/MnO

Tillbaka
Topp