Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
jon_ton sa:
artisty sa:
jon_ton sa:
Tja Tja !
Vet Någon Om Det Går Att Köpa "FishEye" Till En Sån Här Kamera > http://www.dvforever.com/IMG/jpg/MV800_p.jpg .
Vore Väldigt Tacksam För Svar !
Hade ////
länka inte till en bild om du vill ha hjälp
Varför Inte ? // Peace!
jadu..:/ för att vi inte vet någonting om den då, det lär väl knappast vara någon som letar modell namnet å letar upp kameran å kolla fakta om den

Ett tips är ju att kolla på den fisheye linsen du ska köpa, och ser vilka kameror den passar till, vilka tillverkare som den passar till. Vilka "storlekar" osv. Känns ju lite enklare än att göra tvärt om?

VILL HA HJÄLP MED DETTA! --> https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=38933

Hur gör jag för att ha 2 gubbar me av samma person^^
som han har gjort när de e typ 57 sek kvar?

Ska jag bara lägga två klipp på varandra .. men när ja gör de så ser man bara bilden på ena .. hur gör jag för att man ska kunna se båda klippen?

Senast ändrad:
MMartin sa:

Ska jag bara lägga två klipp på varandra .. men när ja gör de så ser man bara bilden på ena .. hur gör jag för att man ska kunna se båda klippen?
herregud, känns lite tråkigt att hjälpa dig när du ändå inte läser vad jag skriver
LÄS PÅ SIDAN 3

Robint sa:
Är det bara jag här på freeride som inte fattar nånting av Vegas 7.0? Alla verkar kunna det helt utantill
troligtvis, men ta bara någon film, prova lägg in nån effekt...testa dig fram så kan du det nog bra sen tillslut

btw så tycker jag det värkar som inte någon kan det utantill

Robint sa:
Är det bara jag här på freeride som inte fattar nånting av Vegas 7.0? Alla verkar kunna det helt utantill
Om inte jag minns helt fel kan man ladda hem manualer från internet där de står det mesta om hur vegas funkar.

Jag sökte på www.google.se och hittade fin fina manualer!

en vegas fråga...

om jag har ett vitt klipp med en svart kanin på tex. hur gör jag då för att få det vita genomskinligt men ha kvar kaninen?

hoppas ni fattar hehe.

KruxeliduX sa:
Hej. Hur gör man så att texten försvinner när t.ex ngn går förbi den i Vegas?
Det är ganska svårt att göra i Vegas.

Men man kan göra det någolunda bra genom att skala av texten bit för bit destomer personen går.

Gå in på "event pan/crop" på texten och välj "no" på både "maintain aspect ratio" och "stretch to fill frame" sen så drar du fram tills personen är på texten och då drar du bort den del av texten som är på personen. Sen lika igen... dra lite till i keyframe timelinen och dra bort biten av text som skymmer personen.

Det blir inte alls nå snyggt om det är en "kurvig" person för man kan bara dra bort texten i en rak linje..

Bästa vore om man hade After Effects eller nå liknande program och gjorde det med men har man bara Vegas så får man göra så gott man kan ;)

a_sjoblom sa:
KruxeliduX sa:

Men man kan göra det någolunda bra genom att skala av texten bit för bit destomer personen går.

Gå in på "event pan/crop" på texten och välj "no" på både "maintain aspect ratio" och "stretch to fill frame" sen så drar du fram tills personen är på texten och då drar du bort den del av texten som är på personen. Sen lika igen... dra lite till i keyframe timelinen och dra bort biten av text som skymmer personen.

Det blir inte alls nå snyggt om det är en "kurvig" person för man kan bara dra bort texten i en rak linje..

Bästa vore om man hade After Effects eller nå liknande program och gjorde det med men har man bara Vegas så får man göra så gott man kan ;)
ok.. tack..Men de märks ändå inte så mkt om de går fort för den kurviga peronen som går förbi...

nån som vet hur man gör databokstäver? så att de kommer upp som att någon skriver texten.. typ som matrix eller vad man ska säga?

adobe premiere fråga..

jeppenator sa:
nån som vet hur man gör databokstäver? så att de kommer upp som att någon skriver texten.. typ som matrix eller vad man ska säga?

adobe premiere fråga..
Skulle ta en jäkla tid att göra i premiere, men det finns iaf matrix font på www.dafont.com
sök på matrix. Men att få den att byta tecken osv medans den rullar tar tid i premiere eftersom man måste göra allting för hand..

men alltså inte så att de rullar.. ska beskriva lite nogrannare

tänk som på datorn när du själv skriver! jag vill att de ska komma en bokstav i taget och så typ musen och dethär strecket som är precis där man ska skriva bokstaven kommer med.. som att man sitter vid datan men det är på film.. hajjar nån?

typ om man ska skriva: HEJ JAG ÄR EN SKIDÅKARE...

så kommer bokstäverna såhär: H-E-J J-A-G Ä-R E-N S-K-I-D-Å-K-A-R-E .-.-.

en bokstav i taget.. kanske dålig förklaring men svårt att förklara

Aha okej, men det är ju inte som matrix.
Matrix-Encoding.jpg

Om du ska göra så som du sa nu måste du ju först lägga in en text med bara H, sen HE, sen HEJ osv.. Jag tror iaf inte att det finns någon autogrej i premiere. Finns dock en i after effects, fast den är lite tjorvig..

Senast redigerad av en moderator:
Deespin sa:
http://www.getwiki.net/upload/b/bb/Matrix-Encoding.jpg

Om du ska göra så som du sa nu måste du ju först lägga in en text med bara H, sen HE, sen HEJ osv.. Jag tror iaf inte att det finns någon autogrej i premiere. Finns dock en i after effects, fast den är lite tjorvig..
det va de jag tänkte.. men de borde ju finnas nått lättare sätt en å göra en jääävla massa olika lager bara för texten?

jeppenator sa:
Deespin sa:

det va de jag tänkte.. men de borde ju finnas nått lättare sätt en å göra en jääävla massa olika lager bara för texten?
Tills after effects började ljusna för mig var det en jäkla massa grejor som tog för lång tid i mitt redigerande

adobe fråga:

vart kan man få tag på ljud effekter till adobe?? tex ett brus eller sirener eller vadsomhelst!?!?

Senast ändrad:
MMartin sa:

I vegas lägger man ena klippet nedanför det andra sedan använder man media fx och trycker på cockie cutter sedan är det bara testa sig fram

Senast redigerad av en moderator:
KruxeliduX sa:
a_sjoblom sa:
KruxeliduX sa:

ok.. tack..Men de märks ändå inte så mkt om de går fort för den kurviga peronen som går förbi...
eller så maskar du bara, i vegas...inte speciellt svårt

jeppenator sa:
Deespin sa:

du kan ladda ner (gratis) hypercam2 och recca när du skriver Hej jag är en skidåkare i t.ex word eller liknande program, ett knep till är väll att maska och använda key frames

Tillbaka
Topp