Officiella redigerings tråden

• Trådstartare Trådstartare lekrot
  • Start datum Start datum
Hur gör amn me green screen , om man vill lägga dit nån bakrund eller bara klippa bort så man kan sätta in de i en annan film?

MMartin sa:
Hur gör amn me green screen , om man vill lägga dit nån bakrund eller bara klippa bort så man kan sätta in de i en annan film?
Du behöver ett rpogram med stöd för chromakey. Adobe after effects är ett bra sådant.

TheFibretech sa:
Hur gör man så klippet lixom hackar sig fram eller vad man ska kalla det, lixom så det tajmas till musiken... svara gära i GB
Du klipper där du vill att det ska sluta och klipper en bit in i klippet där du vill att klippet ska starta igen sen är det bara att tajma det till ett pulsslag eller liknande, lättare än så blir det inte.

Senast ändrad:
men hur gör man om man bara vill ha sig själv på en film.. att man klipper bort bakgrunden? så de e bara svart eller nått?

men hur gör man om man bara vill ha sig själv på en film.. att man klipper bort bakgrunden? så de e bara svart eller nått?

MMartin sa:
Okej. Vilket program använder du?
Om du har vegas gör du såhär:
1. Lägg in ditt klipp som du filmat mot greenscreen på översta lagret på tidslinjen.
2. Lägg den bakrunden du vill ha bakom på lagret under.
3. Högerklicka på greenscreen klippet och välj media FX
4. Välj sedan croma keyer och justera färgen.
5. TADA! Du har nu lyckats =)

Det är liknande med andra program...

Jhunt sa:
MMartin sa:
Okej. Vilket program använder du?
Om du har vegas gör du såhär:
1. Lägg in ditt klipp som du filmat mot greenscreen på översta lagret på tidslinjen.
2. Lägg den bakrunden du vill ha bakom på lagret under.
3. Högerklicka på greenscreen klippet och välj media FX
4. Välj sedan croma keyer och justera färgen.
5. TADA! Du har nu lyckats =)

Det är liknande med andra program...
YES! :D, tackar :D:D

hur får man satt texten kommer bakom en person i sony vegas eller hur får man den att försvina när en person åker förbi

kan man fixa något så man får vegas på¨svenska ? (pro 8.0) är mybörjare och orkar inte leta runt på google/freeride så fort jag vill göra någon jag inte kan.

adobe premiere 4.0

när jag publicerar min film till datan så blir det skit dålig upplösning på filmen. kan man ställa in hur bra upplösning man vill ha??? hoppas ni fattade va jag menade :P

Hm -.- *försöker tolka*, menar du när du kollar på det i Preview rutan i programmet?
Testa att ändra projekt inställningarna så att det matchar din kamera.
Annan sak du kan ändra på är att du kan höger klicka på Prewiew rutan-->Quality-->Highest Quality.

Om du har de ovan inställda men fortfarande suger getpung, så testa att exportera med andra inställningar

Sony vegas 8.0a efter jag har sparat filmen börjar den lagga/gå hackigt när jag försöker spela upp den. varför?

EDIT : Fixade sig när jag renderade i mpg istället för avi

Senast ändrad:
När jag ska spara min film i vegas 8.0 pro så kan jag bara spara i txt, aff och veg (vegas egna)

Hur ska jag göra?? jag är ganksa nybörjare så man kanske ska spara på ett annat ställe när den ska färdigställas? isåfall var, och i vilket format? det ska vara bra att ladda upp på FR för det hade jag tänk.

^
du ska inte spara du ska välja "render as" för att få den i ett format som du sedna kan titta på

superunknown sa:
TheFibretech sa:
kan man fixa något så man får vegas på¨svenska ? (pro 8.0) är mybörjare och orkar inte leta runt på google/freeride så fort jag vill göra någon jag inte kan.
Nej, det kan man inte, lär dig de engelska orden så kan du de flesta program
Finns inte adobe premiere på svenska heller?? eller något annat?

FilleJ sa:
Soederpundare sa:
Jhunt sa:
Vissa saker måste man ju kunna prova själv
Även fast frågan kanske inte är det svåraste momentet i redigering så ska man få fråga vilken fråga som helst som har med redigering att göra i denna tråd.
tänk på att det inte får vara någon backgrund bakom texten. har du det så syns inte videklippet. Tänk även på att det MÅSTE ligga över klippet på klippbordet.
Hur fan får man bort bakgrunden då?

när jag redigerar i adobe premiere pro och sätter ner speed till typ 70% så får jag aaasryckig slowmotion.. när jag exporterar så blir de också ryckigt som fan.. kan man fixa det med någon inställning? kanske är ja som pillar för mycket på nått?
snabb hjälp uppskattas

jag är helt nybörjare på att redigera , men tänkte lära mig (på egen han) men jag undrar vad jag ska skaffa för redigeringsprogram och hur skaffar jag det? skriv några förslag.

Hur gör man så att vissa delar i klipp är i svartvitt och andra inte? har försökt ett tag och jag kan göra klippen svartvita, (Event FX -> black and white) men sen kommer jag inte längre.
Försöker att skapa något slags lager elr något som i PS men har fastnat.

TheFibretech sa:
Hur gör man så att vissa delar i klipp är i svartvitt och andra inte? har försökt ett tag och jag kan göra klippen svartvita, (Event FX -> black and white) men sen kommer jag inte längre.
vilket program använder du?

JagGillarSkidor sa:
TheFibretech sa:
vegas.

kan inte någon fixa:

"Officiella Redigeringstråden: Sony Vegas(Nybörjare)"
"Officiella Redigeringstråden: Sony Vegas(Avancerad)"

"Officiella Redigeringstråden: Windonws Movie Maker"

"Officiella Redigeringstråden: Adobe Premiere & After Effects"

(Många använder både Prem o AE tillsammans så därför kan de ligga i samma tråd)

*effeh

Senast ändrad:
TheFibretech sa:
JagGillarSkidor sa:
TheFibretech sa:
vegas.
gör en mask runt de du vill ha i färg å gör inge mer me de lagret.. lägg sedan in samma klipp under(utaan mask) å gör det svartvitt(eller om du vill ha grejjen svartvit så gör du bara tvärt om:P)

(mask tutorial:
)

hur delar man upp ett klipp i vegas? alltså jag har ett långt klipp med flera olika trick och vill dela det så att tricken är var för sig utan dom långa mellanrummen

Snödjup

Tillbaka
Topp