la_grave, du borde ta till dig en del av den store Doug Coombs ord:
There's no such thing as bad snow, only bad skiers.
The best skier on the mountain is the one having the most fun.
Eller ta lite lärdom av, den ilkafullt store, Glen Plake som frekvent drar ut på sin Down Home Tour till ett gäng små skitanläggningar runt om i USA som enligt ditt von oben-perspektiv borde klassas som värdelösa.
Most people are not from or ski big fancy ski areas. I think the little ski area is where it all goes down, it's where we learn how to ski, it's where the community is. If you took away the tiny ski area, then big ski resorts would have a hard time staying in business.
Eller för att ytterligare utveckla argumentet om att det inte går att jämföra skidorter enligt ditt mantra att hälften av världens skidorter borde vara under medel bra. Jag älskar La Grave och tycker att det det är världens bästa ställe att åka skidor på när förhållandena är dom rätta. Däremot har jag aldrig klickat med Engelberg fullt ut, trots att allting talar för att det är ett fantastiskt ställe att åka skidor. Jag har många polare som fullkomligen älskar Engelberg och inte kan tänka sig att flytta därifrån. Och av dom som faktiskt tagit sig till La Grave så är det inte många av dom som är lika stokade som jag på det, dom har väl mest undrat vad fan jag tänkte på som började bumma på ett sånt skitställe.
Skidåkning definieras inte av en objektiv sanning. Det är våra förväntningar, preferenser och förutsättningar som sätter villkoren för ett i högsta grad subjektivt tyckande om vad som är bra eller inte, ihop med dom aktuella förhållandena på stället som vi åker skidor på just där och då. Inte en serie förutbestämda kriterier satta av en överklassnobb från Stockholm.
Och sen undrar jag fortfarande varför du ens bemödar dig med att kommentera en produkt som du uppenbarligen är för kunnig för att läsa eller har det minsta behov av?