Pinsamt, Åka Skidor!

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
la_grave sa:
Nu är frågan, har ÅS någonsin dissat skidåkningen i ett resereportage?
Svar ja. Skidåkning i Skottland signerat Gunnar Andersson för länge sedan. Rent ut sagt miserabelt.

la_grave sa:
Rimligen borde sådär hälften av alla skidorter vara sämre än medianen och följaktligen få mer eller mindre negativ kritik. Sker det? Min bild av ÅS/skidtidningar i allmänhet är den totalt okritiska inställningen till det mesta (och resereportage i synnerhet).
Sämre jämfört med vad? Sämre enligt vem? Sämre enligt vilka normer? Vem bestämmer vad som är bra skidåkning? Vilka kriterier är det som gäller?
Samma kriterier som gör att ni att säger att vilken-ort-det-nu-var-i-Pyrenéerna är bra, fast omvänt. Där kunde ni ju till och med bedöma arkitekturen [som ful].

Pinsamt, Åka Skidor!
Tompan14 sa:
Det kan också vara så att de gjort lite undersökningar innan de åker iväg för att inte sumpa ett helt reportage med "skitåkning, kom inte hit".
Fast även om de bara åker till den bästa decilen av skidorterna i världen så är någon av dessa orter sämst i samlingen. Skriv det.

Dessutom bör man alltid kunna relatera kvaliteten till priset!

Däremot hade det varit intressant med lite negativa aspekter från orterna med, en "missa inte & undvik detta" lista ungefär. Det är inte alla restauranger som är bra, vissa pister är alltid smockade med fulla turister vid en given tidpunkt, vissa åk innebär mer turande än det är värt, vissa butiker är helt värdelösa, vissa orter har fruktansvärda bussar där centralt boende blir viktigt och så vidare.
Absolut.

Men samtidigt vågar man kanske inte stöta sig med anläggningar och näringsidkare, ryktet går fort och helt plötsligt får man inte de rabatter man har vant sig vid med motkravet att man ger stället bra reklam.
QED

Men samtidigt är det hela inte bara ÅS fel - läsarna verkar ju vara helt okritiska. De läser om fantastisk skidåkning på än det ena, än det andra stället, sedan åker de dit och hasar omkring i uppkörda röda backar. Kan inte förstå att läsarna inte ser bristen på sammanhang. Som sagt, lite statistik till varje artikel - XX åkte skidor 112 dagar förra året, 3 av dessa dagar hade det snöat mer än 4 dm, och det är dessa tre dagar reportaget/bilderna kommer från - vore ett utmärkt komplement.

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave sa:
Hälften av datapunkterna är under, hälften över. Kul att du försöker droppa en fördelning men missat skillnaden mellan median och medelvärde.
Visst är det! Kul att du förklarade i alla fall, så att alla medlemmar på freeride inte bara får ta del av din aggressiva skidåkning, utan nu även ditt strålande och totalt överlägsna intellekt!

Tråkigt att du upptäckte min ordkopplingsvurpa snabbare än jag, hade det inte varit så länge sen jag läste matstat nu hade jag förmodligen varit nogrannare med att dubbelkolla att jag inte vänt på begreppen i vanlig ordning ;) Men jag får bjuda på att skämmas lite helt enkelt. Hoppas du inte sätter kvällswhiskyn i halsen av glädje över att få mästra någon på forat!

Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave sa:
Hälften av datapunkterna är under, hälften över. Kul att du försöker droppa en fördelning men missat skillnaden mellan median och medelvärde.
Vad är poängen med att petimeter-besserwissra och sedan lämna en definition som är ungefär rätt?

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave, du borde ta till dig en del av den store Doug Coombs ord:

There's no such thing as bad snow, only bad skiers.
The best skier on the mountain is the one having the most fun.

Eller ta lite lärdom av, den ilkafullt store, Glen Plake som frekvent drar ut på sin Down Home Tour till ett gäng små skitanläggningar runt om i USA som enligt ditt von oben-perspektiv borde klassas som värdelösa.

Most people are not from or ski big fancy ski areas. I think the little ski area is where it all goes down, it's where we learn how to ski, it's where the community is. If you took away the tiny ski area, then big ski resorts would have a hard time staying in business.

Eller för att ytterligare utveckla argumentet om att det inte går att jämföra skidorter enligt ditt mantra att hälften av världens skidorter borde vara under medel bra. Jag älskar La Grave och tycker att det det är världens bästa ställe att åka skidor på när förhållandena är dom rätta. Däremot har jag aldrig klickat med Engelberg fullt ut, trots att allting talar för att det är ett fantastiskt ställe att åka skidor. Jag har många polare som fullkomligen älskar Engelberg och inte kan tänka sig att flytta därifrån. Och av dom som faktiskt tagit sig till La Grave så är det inte många av dom som är lika stokade som jag på det, dom har väl mest undrat vad fan jag tänkte på som började bumma på ett sånt skitställe.

Skidåkning definieras inte av en objektiv sanning. Det är våra förväntningar, preferenser och förutsättningar som sätter villkoren för ett i högsta grad subjektivt tyckande om vad som är bra eller inte, ihop med dom aktuella förhållandena på stället som vi åker skidor på just där och då. Inte en serie förutbestämda kriterier satta av en överklassnobb från Stockholm.

Och sen undrar jag fortfarande varför du ens bemödar dig med att kommentera en produkt som du uppenbarligen är för kunnig för att läsa eller har det minsta behov av?

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
Sämre jämfört med vad? Sämre enligt vem? Sämre enligt vilka normer? Vem bestämmer vad som är bra skidåkning? Vilka kriterier är det som gäller?

Skidåkning är ingen självklarhet för väldigt många till skillnad från dig som har råd och/eller möjlighet att hänga i La Grave på vintrarna. Självklart skulle jag personligen tycka att Romme Alpin sög hästballe om jag åkte dit, på grund av mina egna förväntningar på skidåkning. Men trots det finns det en hel del människor som de facto åker till Romme och har en kul dag eller helg där. Man måste sätta saker i perspektiv helt enkelt. Jag kan inte åka till Huså och förvänta mig +2000-åk på glaciärer som La Vaute i La Grave. Men det hindrar inte att jag åker dit en dag när det snöat ett par dec, gör några åk med polarna i skogen och har... kul. Trots att berget/fjället/kullen saknar både fallhöjd och radikal terräng. Det går att hitta bra skidåkning på dom flesta ställen bara man har ett öppet sinne, alternativt är beredd att kliva på ett par slalomcarvers. Vår uppgift är inte att såga någon skidort, snarare att förklara för vem den passar eller vad som är speciellt med just den orten.
Väl talat. Man har inte roligare än vad man gör sig, helt enkelt.

Pinsamt, Åka Skidor!
Pistgubbe sa:
la_grave sa:
Vad är poängen med att petimeter-besserwissra och sedan lämna en definition som är ungefär rätt?
Det finns en lång artikel på Wikipedia för den som vill gräva ner sig i detaljerna?

Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave sa:
Pistgubbe sa:
la_grave sa:
Det finns en lång artikel på Wikipedia för den som vill gräva ner sig i detaljerna?
Håll er till ämnet tack!
Den här tråden handlar om otillbörligt gynnande av ett kanadensisk helikopterskidåkningsföretag, där en uppenbart världsfrånvänd chefredaktör tycker det är OK att vi läsare år efter år är med och sponsrar hans privata skidresor.

Eventuella diskussioner om vem som har läst mest statistik på universitetet eller vilken av världens mest uttjatade skidorter som är bäst kan föras i andra trådar, inte här.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
la_grave sa:
Pistgubbe sa:
Håll er till ämnet tack!
Den här tråden handlar om otillbörligt gynnande av ett kanadensisk helikopterskidåkningsföretag, där en uppenbart världsfrånvänd chefredaktör tycker det är OK att vi läsare år efter år är med och sponsrar hans privata skidresor.

Eventuella diskussioner om vem som har läst mest statistik på universitetet eller vilken av världens mest uttjatade skidorter som är bäst kan föras i andra trådar, inte här.
Nja, inte är väl detta den enda tråden som drar iväg långt ifrån vad den ursprungligen var ämmad för. Men eftersom jag ändå är en av dem som har bidragit till att tråden fullkomligen skenat iväg så kommer här mitt lilla bidrag till att få den på plats igen. Om en viss redaktör på en viss skidtidning varje år får en fribiljett av ett kanadensiskt helikopteråkningsföretag mot att han på några uppslag i tidningen berättar om hur fantastiskt det var, så kan jag ta det. År efter år. Det jag däremot inte kan ta är att åkare är sponsrade av Red Bull som drar in sina stålar på unga människor som står utanför Konsum å röker. Vilken vuxen människa dricker sånt? Förutom de människor som själva är sponsrade av nämnda produkt. Drycken innehåller det jävligt jobbiga ämnet Taurin, som har pulshöjande effekter, därav känslan att känna sig "pigg". Men som alla människor vet som överhuvudtaget har hållit på med någon typ av idrott på lite högre nivå än kanske innebandykompisgänget från förr, så är ju hjärtat och pulsen ingenting man liksom skojar bort. Det gör Red Bull!
Oj vad jag gled från tråden, hoppsan...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Blir inte särskilt upprörd över ÅS, den verkar ju uppenbarligen fortsätta tilltala prenumeranterna nog för att överleva, det upprörande är Excessen och Aftonblaskan som fortsätter sälja inte bara usel journalistik utan även fördummande, det kan man iaf inte klandra ÅS CMH reportage och upprepningar för (än).

Pinsamt, Åka Skidor!
Jag tycker alla som läser den här tråden ska läsa första sidan av tråden igen, som repetition.

För övrigt har jag inte läst någon statistik alls, bara lite vetenskaplig metod och liknande samt en kurs i ekonometri.

Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave sa:
Jag tycker alla som läser den här tråden ska läsa första sidan av tråden igen, som repetition.

För övrigt har jag inte läst någon statistik alls, bara lite vetenskaplig metod och liknande samt en kurs i ekonometri.
Inte bara första sidan jag skrev ju fan nästan samma sak på denna sida som sidan 6!
Betyder vår upprepade kritik av Ås upprepande att vi egentligen är lika patetiska?

Pinsamt, Åka Skidor!
Glisseur sa:
la_grave, du borde ta till dig en del av den store Doug Coombs ord:

There\\\'s no such thing as bad snow, only bad skiers.
The best skier on the mountain is the one having the most fun.
Jag har väl aldrig klagat på snön!? Möjligen frånvaro av den men det tror jag faller utanför DC:s aforism.

Jag startade t.o.m en tråd där jag klagade på folk som klagade på snön

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85120&p=2

och argumenterar för att det är att kul (men svårare) att åka spårat, skare, puckel, eller allra helst, alla tre samtidigt.

Pinsamt, Åka Skidor!
la_grave sa:
Pillard sa:
Men är det inte just den typen av "drömresor" som intresserar läsaren? Visst det vore väl mer intressant ifall de valde Mica, någon av de otaliga i Alaska eller nån annanstans i världen som omväxling men jag antar att den typen av resor är sjukt dyra och antagligen är det väl bara CMH som valt att erbjuda den gratis för redaktionen.
Bara för att något är gratis måste man inte tacka ja. Jag blev inbjuden till Nobelfesten för ett antal år sedan men tackade nej (jag gillar inte societetskorruption). Går alldeles utmärkt.
Men om du drev ett magasin som fokuserar på att rapportera från societetsmiddagar och läses av folk som är intresserade av dylika tillställningar så skulle jag säga att du vore rakt ut korkad om du tackade nej. Lite samma sak här.

Pinsamt, Åka Skidor!
Idag kom ÅS Prylguiden 2014. På sidan 39 ser jag ett par rosa black crows. Fast på bilden finns också en logga från glisshop.com.
Bilden kan väl aldrig vara kopierad från internet????

Pinsamt, Åka Skidor!
Det kan den mycket väl vara, kopierad från internet, då många leverantörer är mer än dåliga på att skicka bilder på sina skidor och utrustning. Det finns flera som är bra, men om Johan som gjort tidningen vill få lite mer variation på bilder och skidor, så är tyvärr nätet den enda utvägen.
Kanske att de skulle retuscherat bilden och fått bort loggan, men tror de inte bryr sig om det, då det i sammanhanget är ganska oväsentligt...

Tillbaka
Topp