Pinsamt, Åka Skidor!

Lowe71

Aktiv medlem
Pinsamt, Åka Skidor!
För femte året på raken har Åka Skidors redaktion varit på gratis heliskiing i Kanada och nu får vi trogna läsare läsa ännu en intetsägande artikel om eländet.
CMH borde fan ha råd att göra reklam på egen hand!
Kan inte Åka Skidors redaktion betala för sina egna semesterresor och istället skriva reportage om ställen "vanligt folk" har råd att åka till, och då menar jag inte Whistler, Chamonix, La Grave, Andermatt eller Engelberg som vi får läsa om till förbannelse...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Vilket är anledningen till att prenumerationen på Åka Skidor inte förnyas längre. Samma saker, år ut och år in.

Pinsamt, Åka Skidor!
men herregud, vad som snarare förvånar mig är att den skitblaskan fortfarande har läsare. det är ju bara ett evigt j-la listande. kanske de skulle försöka sig på det ultimata och lista sina egna favoritlistor?

Pinsamt, Åka Skidor!
Hahaha, så sant!

Det jag vill se är reportage om svenska småorter...

Pinsamt, Åka Skidor!
Läste den där tjatiga artikeln som drogs ut på typ 10 sidor, och undrade hur många gånger man kunde skriva "bottenlös puder" "underbart" och "drömskidåkning" för att sen bara visa bilder där killarna har snö till fotknölarna. Chefred åker gratis på glassar-resa till Kanade, och bjuder tillbaks på 10 sidor textreklam.

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
För femte året på raken har Åka Skidors redaktion varit på gratis heliskiing i Kanada och nu får vi trogna läsare läsa ännu en intetsägande artikel om eländet.
CMH borde fan ha råd att göra reklam på egen hand!
Kan inte Åka Skidors redaktion betala för sina egna semesterresor och istället skriva reportage om ställen "vanligt folk" har råd att åka till, och då menar jag inte Whistler, Chamonix, La Grave, Andermatt eller Engelberg som vi får läsa om till förbannelse...
jävligt sant, börjar bli riktigt riktigt jävla tröttsamt, vill också läsa om småorterna i Sverige som någon skrev ovan...

Pinsamt, Åka Skidor!
Personligen tycker jag det absolut bästa numret av Åres Sidor är Prylguiden 2009/2010. 80% tester och prylar och 20% artiklar är en alldeles utmärkt mix!

Pinsamt, Åka Skidor!
Det man vill ha är ju snygga bilder på Åka Skidors chefred! De blir bara större och större, nu senast stod han i jeans mot en tall. Kanske man kan få en affisch i ett kommande nr?

Pinsamt, Åka Skidor!
Free radicals-nummret gick inte heller av för hackor, på framsidan kunde man läsa att den medföljande DVDn var värd både 250 och 300 kr. Vem tror dom att dom ska lura?

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
Free radicals-nummret gick inte heller av för hackor, på framsidan kunde man läsa att den medföljande DVDn var värd både 250 och 300 kr. Vem tror dom att dom ska lura?
haha det slutar alltid med att den skiten visas gratis överallt i slutet på säsongen

Pinsamt, Åka Skidor!
Åre Skidor miste mig som prenumerant när Funäsdalen fick samma poäng i fjällkänsla som Sälen. Då undrar man om dom som skriver i tidningen ens varit utanför Åre by.

Pinsamt, Åka Skidor!
KalleKax sa:
Åre Skidor miste mig som prenumerant när Funäsdalen fick samma poäng i fjällkänsla som Sälen. Då undrar man om dom som skriver i tidningen ens varit utanför Åre by.
haha ah det var ju faktiskt riktigt patetiskt av dom att dom har så lite koll :P

Pinsamt, Åka Skidor!
Rullator sa:
säger en sak TRANSITION!
bara 90% snowboard juuuee :) däremot är Brant hyffsat najs nu som renodlad skidtidning på vintern om jag fattat rätt, däremot typ bara drömreportage där också men lite bättre än åka skidor i alla fall.

Pinsamt, Åka Skidor!
pudderboy sa:
beste ski/board magasinet er uten tvil FriFlyt. Utrolig variert og spennende artikler.. skaff deg abonnement!
jepp, friflyt är nordens bästa tidning. slår åka skidor/transition/brant med hästlängder.

de har alltid ett lokalt norskt topptursreportage och rätt ofta nån liten artikel till en liten norsk håla

Pinsamt, Åka Skidor!
spademan sa:
Det man vill ha är ju snygga bilder på Åka Skidors chefred! De blir bara större och större, nu senast stod han i jeans mot en tall. Kanske man kan få en affisch i ett kommande nr?
tills dess får du hålla tillgodo med skidalmanackan där chefred åker puder!

Pinsamt, Åka Skidor!
Allemaaan sa:
bara 90% snowboard juuuee :) däremot är Brant hyffsat najs nu som renodlad skidtidning på vintern om jag fattat rätt, däremot typ bara drömreportage där också men lite bättre än åka skidor i alla fall.
90% snowboard i Transition??? Snarare 90% skidor. Närå, skojar bara. Men som snowboardåkare som har väldigt lite intresse för skidor tycker jag att det är väldigt mycket skidor i Transition.

Pinsamt, Åka Skidor!
Och detta är anledningen till att jag bytte till Norska tidningen Fri Flyt. Plus att i Fri Flyt slipper man test av pistskidor ;)

Pinsamt, Åka Skidor!
eller som alpingaraget som åker till norge på glaciär, super, är coola, och gör ett skidtest av årets fetingar.. mycket koll bakom det

Pinsamt, Åka Skidor!
Om Aka skidor nu ar sa risig ar det vall annu trakigare da att inga [for fa] lasare kopte Vertikal som inte overlevde manga manader utan vare sig kopare eller annonser. Tyckte det fanns potential i den blaskan och trode det kunde bli nagot av den om vi alla givit den lite stod i borjan, men nu ar den tyvar ett minne blott.

Pinsamt, Åka Skidor!
Småorter i sverige och norge - Bra idé!

I övrigt är jag trött på reportagen i samtliga svenska skidblaskor.
Det åks till standardställe A B eller C och upplägget i artiklarna är alltid likadant. Solen skiner, alla är glada, puder överallt och allt är jättebra. Precis som det ska vara. Skrivs lite om ortens historia och vad mer man kan hitta på där, vart man ska gå på afterski. Allmänt allmänt allmänt. Allt är allmänt.

Bläddrar man i norska eller amerikanska tidningar;
Puderresa i östeuropa, intressanta bilder, ställen jag aldrig hört om.
Intervjuer med kända åkare och galenpannor runt om i skidvärlden. Både folk man visste fanns och aldrig trodde fanns.
Topptursresor till marocko och atlasbergen.
Skidtester där man får se flexprofil och rockerprofil.

Tillbaka till de svenska skidtidningarna;
Hmmm, fina våfflor i sälen tydligen... Fjällguide... Finns tydligen ett ställe på andra sidan som heter Whistler - där snöar det mycket. tydligen... Träningstips - utfall är en bra och klassisk övning. mjaha...

Måste ändå säga att ÅS lyft sig de senaste åren - ibland glimtar det till.

Själv skulle jag vilja se lite mer deeptalk med åkarna på FWT. Hur laddar \"åkare X\" upp dagen innan? Hur tänker han? Strategi eller fullt ös medvetslös bara?

Ge mig djupare tester av prylar! Jag skiter i om de finns i tre färger och kostar ca 2499:-, jag vill läsa om nån som har provat grejjen grundligt.

Ge mig ett test på Dynafit-bindningar, dukes, fritschis och trekkers. Jämför för och nackdelar. Släng med ett par DynaDukes också.

Ge mig ett test på de nya freeride/toppturspjäxor som kommer nu. Hur mycket vikt sparar jag egentligen, är de verkligen lika bra prestandamässigt utför? Jag vill höra en oberoende människas åsikt, inte säljarnas superlativ.

Ge mig orter i sverige och norge jag inte hört om. Denna sommaren damp det ner 3-4 stryn-reportage på 2 skidblaskor samma månad. Nu vet jag allt om stryn. Nu vill jag inte läsa mer om stryn!

Ge mig ett test av underställ. Vilket andas snabbast? Vilket är varmast? Vilket ska jag ha för kalla januaridagar i norrbotten och vilket underställ är bättre för varma aprildagar i alperna?

Ge mig tekniktips för toppturen. \"Bergsguiden XXX ger dig 10 tips inför toppturen\" - allt från att trimma stighudarna, packa ryggsäcken och klä sig rätt till att planera och navigera bättre på berget.

Man förstår ju att Åre och våfflorna i sälen måste vara med, men det känns som att skaran skidentusiaster är tillräckligt stor för att ägna några sidor åt att gräva ner sig i skidvärlden lite mer.

Pinsamt, Åka Skidor!
spademan sa:
en uppmärksam och tragisk iakttagelse. skummad igenom tidningen på min fem minuter långa lunchrast på jobbet idag, men månne var det inte länge nog för att täcka 100 (?) sidor Åka Skidor.

en annan tragisk grej är att de inte ens bemödar sig med att skriva nya artiklar när de skriver om ställen de redan har reportage på. läser inte tidningen längre, men minns en lista (oväntat) på nåt som hade med st anton (tror jag) att göra, där stora delar av texten var direkt tagna ur en artikel från året innan. jag har bra minne för sånt, och dubbelkollade.

har man inte ens respekt nog för sina läsare för att skriva tre nya rader utan gamla reportage som referens så bör man överväga annan karriär. eller?

man börjar ju undra hur diskussionen gått på redaktionen där... "ja fan, anton har vi en artikel om från i fjol, så klipp och klistra, och kasta om lite, så är det ingen som märker. eller så är vi riktigt luriga och tar från artikeln för två år sedan!".

vad bitter jag verkar nu...

Pinsamt, Åka Skidor!
Håller verkligen med förgående talare,alltid repotage om alla de stora och dyra ställena oftast samma år efter år. Det är på de små ställen man får fram den här riktiga känslan egenligt mig iallafall. Åka Skidor m.fl skulle verkligen behöva en ``FACELIFT´´!!!

Pinsamt, Åka Skidor!
En annan grej att förundras över är att Brant och Åka Skidor skriver reportage om samma orter/personer hela tiden. Nu i höst har dom båda skrivit långa och helt meningslösa reportage om den lika meningslösa och genomtråkiga orten Andermatt samt interjuvat tokfransen Andreas Fransson. Andermatt var väl hett i slutet av 90-talet men nu tio år senare finns väl inget att skriva om direkt annat om att byn befolkats av svenska freeriders...

Nästa Åka Skidor ska dessutom innehålla en guide till Haute Routen och det det är ju verkligen dags för det är väl minst två år sen dom skrev nått om den...

Senast ändrad:
Pinsamt, Åka Skidor!
Just det, de verkar så rädda att "stöta sig" med alla i branschen, som förhoppningsvis ska annonsera i blaskan, att de inte vågar hårdtesta prylar, det är väl därför de visar bilder på nya pjäxor, och skriver vad de kostar, men inte så mycket mer. Samma sak med orter, de blir bjudna på allt på orten, och vill inte att presscheferna ska bli sura.
Men generellt är det roligaste att läsa är om människor, och i den här branschen kryllar det ju av galningar. Men det vill väl inte annonsörerna se, för då kanske någon inte vågar köpa nya Nordica-pistskidan, om den syns i en annons bredvid nån galning som droppar 40-metersklippor?
Eller kanske intill Byggmark med ett par feta Völkl bredvid en Marshall-stack, men det är en helt annan historia, den konstigaste skidannonsen på länge...

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
En annan grej att förundras över är att Brant och Åka Skidor skriver reportage om samma orter/personer hela tiden. Nu i höst har dom båda skrivit långa och helt meningslösa reportage om den lika meningslösa och genomtråkiga orten Andermatt samt interjuvat tokfransen Andreas Fransson. Andermatt var väl hett i slutet av 90-talet men nu tio år senare finns väl inget att skriva om direkt annat om att byn befolkats av svenska freeriders...

Nästa Åka Skidor ska dessutom innehålla en guide till Haute Routen och det det är ju verkligen dags för det är väl minst två år sen dom skrev nått om den...
Det är ju lite svårt att inte göra ett reportage om en ort som under en rekordsäsong fick mest snö av alla 16m!!
och dessutom har grym offpist.......
Vare sig det var hett på 90-talet eller ej!!

Pinsamt, Åka Skidor!
Det märks att ni är unga. Åka skidor har ALLTID upprepat sig. Sommmar special från Stryn och samma saker från alperna. Dessutom feghet mot leverantörer/annonsörer. Den enda tidningen som har varit sämre är norska versionen på 90-talet som jag tror hette "På ski" som var förtäckt annonsering rakt igenom.

Pinsamt, Åka Skidor!
robRhino sa:
Lowe71 sa:

Det är ju lite svårt att inte göra ett reportage om en ort som under en rekordsäsong fick mest snö av alla 16m!!
Grym offpist får stå för dig, lättåtkomlig är den i allafall och det är ju bra för liftburna freeriders. Har man ingen skogsskidåkning spelar det ingen roll hur mycket snö man får, att åka puder i flatljus är inte kul...

Pinsamt, Åka Skidor!
...och vad säger Glisseur här på freeride då, är inte han typ redaktör?

Pinsamt, Åka Skidor!
Lowe71 sa:
robRhino sa:
Lowe71 sa:

Grym offpist får stå för dig, lättåtkomlig är den i allafall och det är ju bra för liftburna freeriders. Har man ingen skogsskidåkning spelar det ingen roll hur mycket snö man får, att åka puder i flatljus är inte kul...
Håller med om skogsåkningen, men men finns ju FLERA sjukt grymma områden/Ställen runt hörnet!!

Pinsamt, Åka Skidor!
Varför har ni så få bilder på tjejer och även av tjejer?

Nu för tiden är mängden tjejer som åker/skriver/fotar mycket fler men fördelningen i åka skidor är fortfarande den samma. Om jag inte har fel har det väl gått ganska bra för de svenska tjejerna de senaste åren, varför är inte nån tjej åkare i era reportage istället för killarna? varför skrivs det inte lika mycket om våra duktiga tjejer?
Är det inte så att ni säger och skryter med att det mest säljande numret av åka skidor är ett nummer där en tjej (Michaela Fröstad) "posar" på framsidan och sedan inte är med i resten av tidningen förutom för att vara "modell"?
Omslaget på nr 6/09 är en bild på Jen Berg, som ni benämner som modell (varför inte åkare?), som varken är skarp eller bra. Var det den bästa tjejbild ni lyckades producera?

Fram för fler bilder och reportage av, om och med tjejer utan att det är i en "tjej-special"!

Pinsamt, Åka Skidor!
shit, i alla trådar av denhär storleken finns det alltid någon, om inte många som opponerat sig rejält mot majoriteten.
Men otroligt nog tycker i princip alla illa om åka skidor, fascinerande!

Två år sedan på jag slutade prenumerera så tyckte jag varje nummer kändes skrivet för en första-gångs-läsare som inte ens känner till principerna som t.ex. vad en "fet" skida är till för, eller vilka de största svenska anläggningarna är...
Och tyvärr nästintill inget material för oss kanske lite insatta prenumeranter. Så lycka till att gå runt på lösnummmer!

Tillbaka
Topp