Ryktestråden 13/14

Ryktestråden 13/14
Völkl One + Two.

One: 138-116-130
Two: 146-124-138

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Ryktestråden 13/14
Broddan
- Elevenate ser grymma ut med fortsättning på det som redan är riktigt bra i år samt en ny modell med längre jacka och färgerna/färgkombinationerna som kommer är de bästa jag sett hos något klädesmärke på många år. Intressant!

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Apropos tupp og tail i honeycomb, som virker å være "the new loud"...

Si at arealet som fjernes og erstattes med luft er ca 250x100mm i tupp og 150x100mm i tail = 0,4m x 0,1m = 0,04m2.

Kjernen er ca 2mm tykk i tupp og tail, så volumet man fjerner er ca 0,04m2 x 0,002m = 0,00008m3

Si trekjernen er paulowina, som veier ca 280kg/m3, 280kg/m3 x 0,00008m3 = 0,0224kg, eller 22,4 gram pr ski.

Hvis trekjernen deriot er i hvit ask, som veier 670kg/m3, så sparer man ca 54gram pr ski.

Honeycomb: mer gimmick enn reell vektreduksjon når den brukes i tuppene, der trekjernen er veldig tynn.

(Edit: Skal sies at rotasjonsmomentet = m x r^2, og at det slik kan gi noe mer reduksjon i svingvekten enn bare vektreduksjonen skulle tilsi.)

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Snyggt!

Hade varit intressant att räkna fram den teoretiska "sving-vikts-förbättringen"... Blir ganska teoretiskt och ett riktigt test är väl egentligen det ända sättet att avgöra om det är gimmik eller inte, men alltid kul med torra fakta ;-)

Ryktestråden 13/14
Med noen kraftige forenklinger, så er det kanskje ikke så vanskelig?

1,9m lang ski, 0,95m foran og bak, så massemiddelpunkt for tupp og tail kan settes ca 0,85m fra rotasjonspunktet, massemiddelpunkt for resten av skien settes litt nærmere rotasjonspunktet enn midten av resterende, 0-0,75m, så kanskje 0,35m fra rotasjonspunkt.

Skiene veier 2,4kg, da sier vi 2kg ski, 0,4 kg tupp og tail

2kgx0,35x0,35=0,245kgm2

0,4kgx0,85x0,85=0,289kgm2

Sum: 0,534kgm2

Reduksjon i tip/tail på 25g => 0,375x0,85x0,85=0,27

Ny sum: 0,516kgm2, reduksjon på ca 3,4%

Enhver ingeniør må gjerne le av mine forenklinger, og helst forklare hva som er feil. Tenkte skien delt opp i to ulike punkter i hver sin avstand fra rotasjonspunktet.

Ryktestråden 13/14
AndreasM sa:
Puderslaktarn sa:
Marker baron EPF 13/14 finns på sport bittl
Ser fin ut. http://www.sport-bittl.de/Skisport/Bindungen-Freeski/MARKER-Baron-EPF-13-13-14::19062.html

150g lättare än Duke Epf
Vem vill ha Baron längre? Känns ju helt död i dagsläget om man ser både användningsmässigt och försäljningsmässigt.
Antingen väljer ju folk Duke EPF eller F12/F12 EPF.
Baron är bara onödig och en "F14" hade varit betydligt mer användbar i dagsläget.

Ryktestråden 13/14
Broddan sa:
AndreasM sa:
Puderslaktarn sa:
Marker baron EPF 13/14 finns på sport bittl
Ser fin ut. http://www.sport-bittl.de/Skisport/Bindungen-Freeski/MARKER-Baron-EPF-13-13-14::19062.html

150g lättare än Duke Epf
Vem vill ha Baron längre? Känns ju helt död i dagsläget om man ser både användningsmässigt och försäljningsmässigt.
Baron är bara onödig och en "F14" hade varit betydligt mer användbar i dagsläget.
Finns faktiskt tjejer som kan uppskatta Baron Oskar ;)

Ryktestråden 13/14
Piglet55 sa:
Blide sa:
Bra skvaller länk inför SIA:

http://www.snewsnet.com/snews/Trade..._SIA_SNOWSHOWPREVIEW_2013/index.html#?page=26

Dynafit TLT6 ska enligt uppgift väga strax över 2 kg paret i strl 27 :-)
Det verkligt intressanta är ju att ryktet på TGR säger att dom ska bli lite bredare och lite styvare än TLT5. Stämmer det så kommer jag ha nya turpjux nästa år.
Kan bekräfta att bredare och styvare stämmer bra. Vet ej hur styv men iaf styvare än dagens TLT5.
Kan ju hoppas i närheten av Mercury kanske..

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Broddan sa:
AndreasM sa:
Finns faktiskt tjejer som kan uppskatta Baron Oskar ;)
99% av alla tjejer klarar sig mer än nog på dagens F12. F12 är underskattad och många killar som också skulle klara sig alldeles utmärkt på en F12 istället för en Duke som de ofta väljer och då i tillägg få en mycket bättre turbindning att gå med än just Duke. Dock är det ju skrämmande många som köper en Duke idag och därefter ALDRIG använder den. Där man kunde ha sparat någon tusing och t.ex. valt Jester istället ;)

Ryktestråden 13/14
Jag har en polare som totalslaktade ett par F12'or nu i mellandagarna när vi var ute och lekte i pudret. Såg inte exakt hur det hände men jag gissar på att han hoppade på ngn pillow för när jag kom ned stod han där med båda häldelarna i händerna. Han hade antagligen överflexat bindningen så pass att stagen mellan tå och häl gick rakt av.

Ryktestråden 13/14
Carled sa:
Jag har en polare som totalslaktade ett par F12'or nu i mellandagarna när vi var ute och lekte i pudret. Såg inte exakt hur det hände men jag gissar på att han hoppade på ngn pillow för när jag kom ned stod han där med båda häldelarna i händerna. Han hade antagligen överflexat bindningen så pass att stagen mellan tå och häl gick rakt av.
Av den nya eller gamla sorten? Den nya är ju förstärkt i plasten mellan fram och bak bindning men klart att den inte är lika solid som Duke men står pall för mkt gör den iaf.

Ryktestråden 13/14
Finns det någon som sitter på info om K2's skidor?

Enligt vad jag hört så försvinner Hellbent. Det verkar även som att Pettitor växer till en hel serie. Om detta är ett rykte eller stämmer låter jag vara osagt.

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Har lite färsk info från dynafits pressrelease. Ingen på freeride verkar vara vaken och vill posta, så jag slänger upp lite bulletpoints här i tråden direkt:

Dette-er-toppturbeistet_fancybox.jpg
(Bilden är stulen från FriFlyt)

Bindningen väger 935 gram styck, DIN 6-16,
Låg ståhöjd och låg rampvinkel. (17mm fram och 23mm bak.)
2500 limited exemplar kommer släppas worldwide nästa säsong, 100 par når Sverige.
Priset landar på (håll i hatten) 8000-8400kr. (Kommer troligtvis halka ner till 14-15 säsongen)
Elasticiteten är i klass med en racebindning, från tidigare 4 mm är den nu 10mm.
Alla pjäxor med tech-inserts kommer fungera, men kräver att man byter ett metallbläck i häldelen. (Medföljer bindningen)

Tådelen är roterande i åkläge, vilket innebär att bindningen löser ut i både häl och tådel. (Vilket tech-bindningar annars inte gör)
I touring-läge låses rotationen via ett reglage i tådelen, och bindningen fungerar som en vanlig tech-bindning.
Stoppers kommer finnas i 90mm, 105mm, 120mm och 135mm.

Ryktestråden 13/14
Glisseur sa:
Friåkningspjuck med gåläge/turpjuck från Rossi.

http://puu.sh/1KFgj

Uppifrån och ner: Squad 7 (120 mm midja), Super 7 (116 mm) och Soul 7 (106 mm). Uppenbarligen med rejält lättade ändar.

http://skipass.fr/photos/news/86165/141247.jpg

http://skipass.fr/photos/news/86165/141248.jpg

Video 1 med Soul7. Video 2.
Testkörde Soul 7 igår. Väldigt överraskad hur bra den fungerade och bettade i backen som igår var rejält hård och fläckvis isig.
Påminner en del om R2 108 men kanske med ännu lite bättre kantgrepp och något kortare radie.
Fick bara kört den i hård/uppkörd offpist men utseendet/shapen på den säger mig att den antagligen är riktigt rapp och svänger kvickt i lösare snö.
Hoppas på att kunna pröva nya Super 7 och Squad 7 vid nästa snöfall :)

Ryktestråden 13/14
Nojlas sa:
Har lite färsk info från dynafits pressrelease. Ingen på freeride verkar vara vaken och vill posta, så jag slänger upp lite bulletpoints här i tråden direkt:

http://www.friflyt.no/var/friflyt/s...1-nor-NO/Dette-er-toppturbeistet_fancybox.jpg (Bilden är stulen från FriFlyt)

2500 limited exemplar kommer släppas worldwide nästa säsong, 100 par når Sverige.
Priset landar på (håll i hatten) 8000-8400kr. (Kommer troligtvis halka ner till 14-15 säsongen)
Elasticiteten är i klass med en racebindning, från tidigare 4 mm är den nu 10mm.
Alla pjäxor med tech-inserts kommer fungera, men kräver att man byter ett metallbläck i häldelen. (Medföljer bindningen)

Tådelen är roterande i åkläge, vilket innebär att bindningen löser ut i både häl och tådel. (Vilket tech-bindningar annars inte gör)
I touring-läge låses rotationen via ett reglage i tådelen, och bindningen fungerar som en vanlig tech-bindning.
Verkar som en grym bindning. Svider lite i plånboken men 1 par och inserts är väl inte helt tokdyrt. Lägg dock märke till att det inte kommer fungera med alla pjäxor med tech inserts då man måste byta ut inserten i hälen. Det ska enligt TGR fungera på de pjäxor där man kan skruva lös metalldelen i hälen, dvs typ Vulcan/Mercury, Maestrale osv, däremot inte t.ex. Black Diamond Factor m.m.

"Nya" hälen ser ut så här:

heel-bootretrofitkitBeast%2016.jpg

Ryktestråden 13/14
Nojlas sa:

http://www.friflyt.no/var/friflyt/s...1-nor-NO/Dette-er-toppturbeistet_fancybox.jpg (Bilden är stulen från FriFlyt)

Nja, så är det inte riktigt. Frambindningen är roterande för att bakbindningen har betydligt mer elasticitet än tidigare. Hälen kan alltså fjädra ut i sidled och sedan fjädra tillbaka. För att det skall fungera måste tån rotera med. Det finns, liksom tidigare, ingen DIN justering i tådelen. Det är alltså, som tidigare, hälen som sköter utlösandet och tån halkar ut efteråt.

Ryktestråden 13/14
SirTeoM sa:
Broddan sa:
Testkörde Soul 7 igår...
Fladdrade tip:en nåt, som tidigare ross? :)
Även om både tip och tail gjorts mjukare till nästa år så tycker jag att tippen fladdrade betydligt mindre om jag jämför med gamla S7.
Fanns bara i 180 cm som enda längd vilket är lite kort för mig och jag fick känslan att det var lite svårare att ligga kvar på skäret och att skidan ville svänga hela tiden. Detta blir förhoppningsvis bättre med den långa längden.

Ryktestråden 13/14
Black-Daimond sa:
Finns det någon som sitter på info om K2's skidor?

Enligt vad jag hört så försvinner Hellbent. Det verkar även som att Pettitor växer till en hel serie. Om detta är ett rykte eller stämmer låter jag vara osagt.
K2 13/14

Backside serien med Hardside, Sidestash har varit väldigt lik nu i flera år. Modellerna byter till nästa år namn till Annex 98 och Annex 108. Båda får taper i tip och tail men mer på Annex 108 än 98. Annex 108 ser ut att bli en riktigt fin modell.
Annex 98: 131/98/119 i längderna 170, 177, 184, 191
Annex 108: 139/198/127 i längderna 170, 177, 184, 191

SideSeth byter namn till Annex 118 och blir tillsammans med ovanstående två modeller den största skidan i Annex serien. 118 får också mer taper i tip och tail och en lägre rocker än årets SideSeth vilket ska tillföra ännu bättre egenskaper på hård/uppkörd snö.
Annex 118: 147/118/135 i längderna 174, 181, 188

Pettitor byter till nästa säsong namn till Shreditor 120. Shreditor blir en ny serie där Shreditor 120 får två bröder på 102 respektive 112 mm midja. 112 och 120 får taper i tip och tail. 112:n väntas bli en storsäljare med goda egenskaper i både puder och på uppkörd snö.
Shreditor 102: 133/102/127 i längderna 169, 179, 189.
Shreditor 112: 135/112/130 i längderna 169, 179, 189.
Shreditor 120: 147/120/141 i längderna 169, 179, 189.

BackDrop och COOMBAck är oförändrade men COOMBAck får ny grafik som del 2 av 3 i serien till Doug Coombs. Detta år från hans tid i Valdes, Alaska.

På damsidan så byter Brightside namn till SuperBright 90 och får ny grafik.
Gotback byter namn till SuperBright 102, också med ny grafik.
MissBehaved blir Remedy 102 och MissDirected blir Remedy 117.

Hellbent, Darkside och Pon2oon är borta ut sortimentet till nästa säsong och det blir ännu en gång helt klart tydligt att formen/shapen idag har allt större betydelse än bara bredden som det för några år sedan mer eller mindre var race om varje år för att laga den bredaste skidan.

Gällande K2:s pjäxor kommande år
SpYne 130 och SpYne 110 kommer med två läster 97mm/100mm. Utseendet och speciellt framdelen/hajnosen känns skrämmande lik Lange RS/RX/XT.
Skorna ser fina ut med Intuition liner i båda. Blir intressant att pröva på foten framöver.
Kommer också en SpYne 90 med 102mm läst.

På damsidan blir det SpYre 110 med 97 mm läst och SpYre 100 med 100 mm läst, båda med Intuition liner.
Kommer också en SpYre 80 med 102 mm läst.

Det kanske största på K2:s pjäxbit blir Pinnacle Series.
Pinnacle 130 med läst 97 0ch 100 mm. Walk mode, Powerbuckle längst upp, utbytbara sulor, till skillnad från Lange kommer också Pinnacle med tech-fit.
Pinnacle 110 med 100 mm läst. I övrigt samma som 130.
Båda modellerna får Intuition innersko.

Tillbaka
Topp