Broddan
Medlem
Ryktestråden 13/14
Ny info gällande Völkls One och Two modeller:
http://friflyt.no/Ski/Nye-pudderski-fra-Voelkl
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det stämmer så är det bara att bunkra upp med två/tre pon2oons, kanske ett par hellbents också.Broddan sa:Hellbent, Darkside och Pon2oon är borta ut sortimentet till nästa säsong och det blir ännu en gång helt klart tydligt att formen/shapen idag har allt större betydelse än bara bredden som det för några år sedan mer eller mindre var race om varje år för att laga den bredaste skidan.
+1Carled sa:Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
Jag vet faktiskt inte om de har den kvar i deras sortiment eller inte. De brukar iofs ha med alla skidor på test men som sagt de kanske har den kvar. Borde väl visa sig i helgen på Swesport...Heddious sa:+1Carled sa:Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
Har iofs ingen aning om produktionskostnader för att behålla Pon2oonen i liten upplaga, men med tanke på hur mycket Shane har betytt för friåkningsvärlden känns det som en liten utgift för ett jätteföretag som K2.
Och apropå personer som betytt mycket för friåkningen, de behåller ju COOMBAck.. fast den är väl lite mer allround.
Kollade på filmen hos Völkl on One och Two, vad tror ni om 5-point och full rocker? Spontant känns det som 5-point kräver lite spann.Broddan sa:Ny info gällande Völkls One och Two modeller:
Det koster de forsåvidt ingenting, men hvis den ikke selger med en viss margin/mengde så blir den kuttet. Trist nok så tenker ikke store multinasjonale selskaper særlig mye på noe annet enn % fortjeneste på investeringen.Heddious sa:+1Carled sa:Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
Har iofs ingen aning om produktionskostnader för att behålla Pon2oonen i liten upplaga, men med tanke på hur mycket Shane har betytt för friåkningsvärlden känns det som en liten utgift för ett jätteföretag som K2.
Och apropå personer som betytt mycket för friåkningen, de behåller ju COOMBAck.. fast den är väl lite mer allround.
är det någon som vet hur många Pon2oons, ARG's etc som har sålts per vinter? Har på känn att de ekonomiansvariga pushar för mera allround modeller som säljer i större upplaga...SiSt sa:Det koster de forsåvidt ingenting, men hvis den ikke selger med en viss margin/mengde så blir den kuttet. Trist nok så tenker ikke store multinasjonale selskaper særlig mye på noe annet enn % fortjeneste på investeringen.Heddious sa:+1Carled sa:Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
Sikkert ikke så mange par, og du har helt rett i at det er allround som har solgt best de siste sesongene. Da sier økonomer og markedsførere nei med mindre modellene fungerer som "flaggskip" eller imagebyggere som fører til mersalg av mer populære og moderate modeller.JanN sa:är det någon som vet hur många Pon2oons, ARG's etc som har sålts per vinter? Har på känn att de ekonomiansvariga pushar för mera allround modeller som säljer i större upplaga...
Hellbent och Darkside är helt borta nästa år och kommer inte produceras mera alls.Hasse_Lindborg sa:Jag vet faktiskt inte om de har den kvar i deras sortiment eller inte. De brukar iofs ha med alla skidor på test men som sagt de kanske har den kvar. Borde väl visa sig i helgen på Swesport...Heddious sa:+1Carled sa:Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
4frnt har för övrigt fått en ny agentur i Sverige. De som har Dynafit har nu för tiden oxå 4frnt.
Och så kommer det en söt liten lillebror Guardian bindning till 13 men det var ju redan känt och den går ju redan att köpa oxå på vissa sajter...
Mumma! Fyfan, tänk om jag hade råd med ett par sånnaHasse_Lindborg sa:Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
Hahaha ca 9000:- inte så blodigt.Sveda_och_verk sa:Mumma! Fyfan, tänk om jag hade råd med ett par sånnaHasse_Lindborg sa:Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
Ja men inte på SwesportMartok sa:Hasse, Nå nyheter från Black Diamond?
Har lite andra utgifter till mina sportredskap i sommar, så som segel osv...Hasse_Lindborg sa:Hahaha ca 9000:- inte så blodigt.Sveda_och_verk sa:Mumma! Fyfan, tänk om jag hade råd med ett par sånnaHasse_Lindborg sa:Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
Du menar alltså att det inte är åkkänsla i Katana? Och inte prestanda? Det är ju samma skida men med V-werks konstruktion? Och väl utprovad?Carled sa:Känns ändå vettigare att punga ut de surt förvärvade slantarna på ett par Lotus 120 alt. Wailer 112RPC från DPS. Att komma ned mot och under 1,5kg/skida börjar bli lite väl lätt när vi snackar offpistskidor. Med DPS vet man iaf. att åkkänslan och prestandan är på topp. V-werks känns väldigt optimerad för pist och uppför...
Ikke for å bryte inn, men selvfølgelig merker man stor forskjell når vekten går såpass mye ned.Hasse_Lindborg sa:Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?
SiSt: Mitt spørsmål er ju om Carled kan merke forskillnaden på desse 550 gr per ski? Og hur de skall merkas for han? Og om han kan känna forskillnaden mellan Hybrid vs Pure om det ikke står på ski vad de er? Kun genom at stå på de i nedfor løpen? Og varfor det er ikke så bra åkkänsla i Katana om du jämför den med DPS? Varfor sige något ner man ikke har testat?SiSt sa:Ikke for å bryte inn, men selvfølgelig merker man stor forskjell når vekten går såpass mye ned.Hasse_Lindborg sa:Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?
Det interessante med Katanaen er i mine øyne ikke bare at den er lettere, men at konstruksjonen er helt forskjellig. Ikke bare fra eksisterende Katana, men fra andre V-Werks ski.
At det har vært dyktige ingeniører med på laget er utvilsomt, men personlig lurer jeg litt på hvor god kraftoverføringen kan bli fra den høye midtryggen og ut til tuppene via et "steg", ned til 4mm tykkelse og ut til stålkanten.
At dette blir den ultimate skien for 50-åringer med mye penger som vil ha "topptur"-utstyr tror jeg uansett vi kan være sikre på. Bare den blir priset høyt nok.
Ja just det var det oxå ja. Och deras största marknad i Norden blir absolut Norge.Utter sa:Som sagt var, 9000:- "bara". Så med tanke på att dom var oerhört kolfiberporriga så är dom "billigt" prissatta. Tydligen ett europapris, dvs att det ska vara samma i butik i Svedala som hos Tysken antar jag.
Ur ett design- och finishhänseende så skulle jag nog säga att dom här är ett par rejäla snäpp ovanför DPS.
I övrigt så var dom rätt styva och har ett hål i spetsarna för fästning av hudar vilket kommit i sluttampen tydligen (varför dom inte finns med på SiSt bild).
Dynastar beholder sin Cham serie og samme design kommende vinter. De kommer dog med en ny Cham serie for jenter.Sveda_och_verk sa:Mumma! Fyfan, tänk om jag hade råd med ett par sånnaHasse_Lindborg sa:Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
550g pr ski? er det ikke snakk om 2kg pr par? (Eller var den til Carled ang DPS?)Hasse_Lindborg sa:SiSt: Mitt spørsmål er ju om Carled kan merke forskillnaden på desse 550 gr per ski? Og hur de skall merkas for han? Og om han kan känna forskillnaden mellan Hybrid vs Pure om det ikke står på ski vad de er? Kun genom at stå på de i nedfor løpen? Og varfor det er ikke så bra åkkänsla i Katana om du jämför den med DPS? Varfor sige något ner man ikke har testat?SiSt sa:Ikke for å bryte inn, men selvfølgelig merker man stor forskjell når vekten går såpass mye ned.Hasse_Lindborg sa:Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?
Det interessante med Katanaen er i mine øyne ikke bare at den er lettere, men at konstruksjonen er helt forskjellig. Ikke bare fra eksisterende Katana, men fra andre V-Werks ski.
At det har vært dyktige ingeniører med på laget er utvilsomt, men personlig lurer jeg litt på hvor god kraftoverføringen kan bli fra den høye midtryggen og ut til tuppene via et "steg", ned til 4mm tykkelse og ut til stålkanten.
At dette blir den ultimate skien for 50-åringer med mye penger som vil ha "topptur"-utstyr tror jeg uansett vi kan være sikre på. Bare den blir priset høyt nok.
Personlig har jeg kørt en ski test med flera "WC" åkare i Schweiz med sortmålade ski og ikke ens WC åkarna kunde sige vilka forskillnad det var mellan ski og byggnads typ på ski.
Priset blir ikke høgt nok. Kun ca 9000:-![]()
Självklart är det åkkänsla i ett sånt kolfiberbygge, men min tes var ju att det blir FÖR MYCKET åkkänsla. Har vi en exakt vikt på V-werks? Är det 1700 gram? Inlägget ovanför mitt där uppe sa ju 2kg mindre per par vilket ju är löjligt lite. Snackar vi 1700g så är det en annan femma, då är det ju inget bergsgetsbygge som jag var rädd för.Hasse_Lindborg sa:Du menar alltså att det inte är åkkänsla i Katana? Och inte prestanda? Det är ju samma skida men med V-werks konstruktion? Och väl utprovad?Carled sa:Känns ändå vettigare att punga ut de surt förvärvade slantarna på ett par Lotus 120 alt. Wailer 112RPC från DPS. Att komma ned mot och under 1,5kg/skida börjar bli lite väl lätt när vi snackar offpistskidor. Med DPS vet man iaf. att åkkänslan och prestandan är på topp. V-werks känns väldigt optimerad för pist och uppför...
Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?
Katana i 183 väger 4535 gr. Minus 2000 gr är 2535/2SiSt sa:Katana ligger historisk sett på rundt 2,4-2,5 kg pr ski. Nyversjonen skal altså lande på 1,4-1,5. Whut?
Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.Sveda_och_verk sa:Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.
Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??SiSt sa:Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.Sveda_och_verk sa:Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.