Ryktestråden 13/14

Ryktestråden 13/14
Broddan sa:
Hellbent, Darkside och Pon2oon är borta ut sortimentet till nästa säsong och det blir ännu en gång helt klart tydligt att formen/shapen idag har allt större betydelse än bara bredden som det för några år sedan mer eller mindre var race om varje år för att laga den bredaste skidan.
Om det stämmer så är det bara att bunkra upp med två/tre pon2oons, kanske ett par hellbents också.
Alltid haft ett visst kärleksförhållande med pon2oon.

Ryktestråden 13/14
resqual: Bara att göra det då. Har precis testat K2:s nästa års sortiment och ingen Pon2oons där inte. För övrigt så var både Armadas och Black Crows och 4frnt skidorna trevliga ;)

Ryktestråden 13/14
Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...

Ryktestråden 13/14
Carled sa:
Jag tycker också det är tråkigt att det skippar Pon2oon. Har aldrig kört den, inte heller den ursprungliga, men den senaste tweaken tycker jag verkar jäkligt logiskt och bra. Ser ut att vara en vettig och rolig puderskida som inte blir lika extrem och specifik som den första. Nu har de ju inget riktigt crazy kvar vilket är synd. Och det hade ju ha varit fint att ha kvar den för Shanes minne...
+1

Har iofs ingen aning om produktionskostnader för att behålla Pon2oonen i liten upplaga, men med tanke på hur mycket Shane har betytt för friåkningsvärlden känns det som en liten utgift för ett jätteföretag som K2.
Och apropå personer som betytt mycket för friåkningen, de behåller ju COOMBAck.. fast den är väl lite mer allround.

Ryktestråden 13/14
Heddious sa:
Carled sa:
+1

Har iofs ingen aning om produktionskostnader för att behålla Pon2oonen i liten upplaga, men med tanke på hur mycket Shane har betytt för friåkningsvärlden känns det som en liten utgift för ett jätteföretag som K2.
Och apropå personer som betytt mycket för friåkningen, de behåller ju COOMBAck.. fast den är väl lite mer allround.
Jag vet faktiskt inte om de har den kvar i deras sortiment eller inte. De brukar iofs ha med alla skidor på test men som sagt de kanske har den kvar. Borde väl visa sig i helgen på Swesport...

4frnt har för övrigt fått en ny agentur i Sverige. De som har Dynafit har nu för tiden oxå 4frnt.

Och så kommer det en söt liten lillebror Guardian bindning till 13 men det var ju redan känt och den går ju redan att köpa oxå på vissa sajter...

Ryktestråden 13/14
Heddious sa:
Carled sa:
+1

Det koster de forsåvidt ingenting, men hvis den ikke selger med en viss margin/mengde så blir den kuttet. Trist nok så tenker ikke store multinasjonale selskaper særlig mye på noe annet enn % fortjeneste på investeringen.

Ryktestråden 13/14
SiSt sa:
Heddious sa:
Carled sa:
+1

Det koster de forsåvidt ingenting, men hvis den ikke selger med en viss margin/mengde så blir den kuttet. Trist nok så tenker ikke store multinasjonale selskaper særlig mye på noe annet enn % fortjeneste på investeringen.
är det någon som vet hur många Pon2oons, ARG's etc som har sålts per vinter? Har på känn att de ekonomiansvariga pushar för mera allround modeller som säljer i större upplaga...

Ryktestråden 13/14
JanN sa:
är det någon som vet hur många Pon2oons, ARG's etc som har sålts per vinter? Har på känn att de ekonomiansvariga pushar för mera allround modeller som säljer i större upplaga...
Sikkert ikke så mange par, og du har helt rett i at det er allround som har solgt best de siste sesongene. Da sier økonomer og markedsførere nei med mindre modellene fungerer som "flaggskip" eller imagebyggere som fører til mersalg av mer populære og moderate modeller.

Her er en liten artikkel om hva som foregår hos en del merker: http://skiingbusiness.com/17001/features/how-to-tell-a-better-brand-story/

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Heddious sa:
Carled sa:
+1

Jag vet faktiskt inte om de har den kvar i deras sortiment eller inte. De brukar iofs ha med alla skidor på test men som sagt de kanske har den kvar. Borde väl visa sig i helgen på Swesport...

4frnt har för övrigt fått en ny agentur i Sverige. De som har Dynafit har nu för tiden oxå 4frnt.

Och så kommer det en söt liten lillebror Guardian bindning till 13 men det var ju redan känt och den går ju redan att köpa oxå på vissa sajter...
Hellbent och Darkside är helt borta nästa år och kommer inte produceras mera alls.
Pon2oon kommer inte finnas med i sortimentet eller katalogen men kommer fortfarande att produceras till team åkarna samt går att beställa in till butik vid önskemål.
Men det är helt klart så att K2 nu pushar Shreditor och Annex serien och att det går ännu mer mot allround modeller än tidigare.

Ryktestråden 13/14
Diamir kommer med en tech-bindning tydligen:

cad6408b78eb043826889334656c8d5d.jpg

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Nyss hemkommen från Swesport(sjukt dålig uppslutning för övrigt) så är mina intryck detta:

Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only) Bild HÄR

En hel serie med Dalbello pjäxor som har gångläge med olika styvheter.

One med bindning verkar kunna bli en storsäljare om det priset jag hörde ryktas om är sant... (Sjukt rolig skida i puder och funkar fint i pist oxå)

Rossignol med honeycomb ser fin ut (är fin att köra på oxå iofs)

Dynastar har som sagt en brandad Guardian. Sedan så tyckte jag det mest såg ut som lite ny grafik på skidorna mest. Men var inte inne där och kollade riktigt.

PÅ klädsidan så är fortfarande O'neill väldigt snygga ställ, Patagonia ser riktigt bra ut.

Mammut kommer med en ny variant på R.A.S med samma ballong som på gamla Snowpulsen. Fast med "flyttbar" från ryggsäck till ryggsäck som på R.A.S. Deras freeride serie på kläderna är oxå riktigt vass tycker jag.

K2 hade inga skidor med, Salomon var inte där och inte heller Scott. Armada hade inga skidor med. Fischer kollade jag tyvärr inte på men de var där. Med andra ord inte så mycket intressant ;)

Over and out...

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
Mumma! Fyfan, tänk om jag hade råd med ett par sånna

Ryktestråden 13/14
Sveda_och_verk sa:
Hasse_Lindborg sa:
Mest intressanta på skidsidan som visades upp var Völkl V-werks Katana! Sjukt lätt skida men en tunn tunn sidewall på 4 mm i tipen och tailen. Den med en F12 tour måste vara sjukt fin. (Står på skidan Marker Bindings Only)
Hahaha ca 9000:- inte så blodigt.

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Sveda_och_verk sa:
Hasse_Lindborg sa:
Hahaha ca 9000:- inte så blodigt.
Har lite andra utgifter till mina sportredskap i sommar, så som segel osv...

edit :D

Senast ändrad:
Ryktestråden 13/14
Känns ändå vettigare att punga ut de surt förvärvade slantarna på ett par Lotus 120 alt. Wailer 112RPC från DPS. Att komma ned mot och under 1,5kg/skida börjar bli lite väl lätt när vi snackar offpistskidor. Med DPS vet man iaf. att åkkänslan och prestandan är på topp. V-werks känns väldigt optimerad för pist och uppför...

Ryktestråden 13/14
Bedre bilde:
VOE_1314_KATANA_V-WERKS_Top-RGBFORweb.jpg

Kommer sikkert til å bli markedsført som unikt, nytt og revolusjonerende, men minner egentlig veldig om konstruksjonen på gode, gamle pocket rocket fra 2002...

Blir uansett moro å tafse på og evt. teste, men tror Carled treffer spikeren på hodet (ikke med at man skal kjøpe DPS, men med at 1,5kg er for lett for en offpistski). :D

Ryktestråden 13/14
Carled sa:
Känns ändå vettigare att punga ut de surt förvärvade slantarna på ett par Lotus 120 alt. Wailer 112RPC från DPS. Att komma ned mot och under 1,5kg/skida börjar bli lite väl lätt när vi snackar offpistskidor. Med DPS vet man iaf. att åkkänslan och prestandan är på topp. V-werks känns väldigt optimerad för pist och uppför...
Du menar alltså att det inte är åkkänsla i Katana? Och inte prestanda? Det är ju samma skida men med V-werks konstruktion? Och väl utprovad?

Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Tycker detta kräver en förklaring? Har du kört på en skida som väger ca 1700 gr per skida? Märker du skillnaden mellan den och samma skida som väger 2250 per skida? (Katana) Eller märker du skillnaden mellan DPS Pure och Hybrid?
Ikke for å bryte inn, men selvfølgelig merker man stor forskjell når vekten går såpass mye ned.

Det interessante med Katanaen er i mine øyne ikke bare at den er lettere, men at konstruksjonen er helt forskjellig. Ikke bare fra eksisterende Katana, men fra andre V-Werks ski.

At det har vært dyktige ingeniører med på laget er utvilsomt, men personlig lurer jeg litt på hvor god kraftoverføringen kan bli fra den høye midtryggen og ut til tuppene via et "steg", ned til 4mm tykkelse og ut til stålkanten.

At dette blir den ultimate skien for 50-åringer med mye penger som vil ha "topptur"-utstyr tror jeg uansett vi kan være sikre på. Bare den blir priset høyt nok.

Ryktestråden 13/14
SiSt sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ikke for å bryte inn, men selvfølgelig merker man stor forskjell når vekten går såpass mye ned.

Det interessante med Katanaen er i mine øyne ikke bare at den er lettere, men at konstruksjonen er helt forskjellig. Ikke bare fra eksisterende Katana, men fra andre V-Werks ski.

At det har vært dyktige ingeniører med på laget er utvilsomt, men personlig lurer jeg litt på hvor god kraftoverføringen kan bli fra den høye midtryggen og ut til tuppene via et "steg", ned til 4mm tykkelse og ut til stålkanten.

At dette blir den ultimate skien for 50-åringer med mye penger som vil ha "topptur"-utstyr tror jeg uansett vi kan være sikre på. Bare den blir priset høyt nok.
SiSt: Mitt spørsmål er ju om Carled kan merke forskillnaden på desse 550 gr per ski? Og hur de skall merkas for han? Og om han kan känna forskillnaden mellan Hybrid vs Pure om det ikke står på ski vad de er? Kun genom at stå på de i nedfor løpen? Og varfor det er ikke så bra åkkänsla i Katana om du jämför den med DPS? Varfor sige något ner man ikke har testat?

Personlig har jeg kørt en ski test med flera "WC" åkare i Schweiz med sortmålade ski og ikke ens WC åkarna kunde sige vilka forskillnad det var mellan ski og byggnads typ på ski.

Priset blir ikke høgt nok. Kun ca 9000:- ;)

Ryktestråden 13/14
Som sagt var, 9000:- "bara". Så med tanke på att dom var oerhört kolfiberporriga så är dom "billigt" prissatta. Tydligen ett europapris, dvs att det ska vara samma i butik i Svedala som hos Tysken antar jag.

Ur ett design- och finishhänseende så skulle jag nog säga att dom här är ett par rejäla snäpp ovanför DPS.

I övrigt så var dom rätt styva och har ett hål i spetsarna för fästning av hudar vilket kommit i sluttampen tydligen (varför dom inte finns med på SiSt bild).

Ryktestråden 13/14
Utter sa:
Som sagt var, 9000:- "bara". Så med tanke på att dom var oerhört kolfiberporriga så är dom "billigt" prissatta. Tydligen ett europapris, dvs att det ska vara samma i butik i Svedala som hos Tysken antar jag.

Ur ett design- och finishhänseende så skulle jag nog säga att dom här är ett par rejäla snäpp ovanför DPS.

I övrigt så var dom rätt styva och har ett hål i spetsarna för fästning av hudar vilket kommit i sluttampen tydligen (varför dom inte finns med på SiSt bild).
Ja just det var det oxå ja. Och deras största marknad i Norden blir absolut Norge.

Finishen var absolut i toppklass på den skidan. Och den hade precis kommit till Sverige innan mässan så inge hade testat den och när jag var nere på skidtest i Schweiz förra veckan så hade inte de heller fått den.

Roligaste var att det stod Only Marker Bindnings på den faktiskt..

Ryktestråden 13/14
Sveda_och_verk sa:
Hasse_Lindborg sa:
Dynastar beholder sin Cham serie og samme design kommende vinter. De kommer dog med en ny Cham serie for jenter.

Ryktestråden 13/14
Måste droppa CAST SI&I tursystem i den här tråden, ngt som jag tycker ser riktigt bra ut. Ska bli intressant att se pris och mer info om/när deras kickstarter drar igång.

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
SiSt sa:
Hasse_Lindborg sa:

SiSt: Mitt spørsmål er ju om Carled kan merke forskillnaden på desse 550 gr per ski? Og hur de skall merkas for han? Og om han kan känna forskillnaden mellan Hybrid vs Pure om det ikke står på ski vad de er? Kun genom at stå på de i nedfor løpen? Og varfor det er ikke så bra åkkänsla i Katana om du jämför den med DPS? Varfor sige något ner man ikke har testat?

Personlig har jeg kørt en ski test med flera "WC" åkare i Schweiz med sortmålade ski og ikke ens WC åkarna kunde sige vilka forskillnad det var mellan ski og byggnads typ på ski.

Priset blir ikke høgt nok. Kun ca 9000:- ;)
550g pr ski? er det ikke snakk om 2kg pr par? (Eller var den til Carled ang DPS?)

Jeg vil påstå at jeg kjenner forskjell på årets og fjorårets CD2, der er det snakk om en vektreduksjon på ca 250g pr ski, og skifte fra ren glassfiberkonstruksjon til glass/karbon hybrid. Jeg har ikke blindtestet de, men skal gjøre det så snart jeg har mulighet. Hva forskjellen er? Det er snakk om små forskjeller, men de nye er mer poppy, har merkbart lavere svingvekt og er litt mindre dempet mot underlaget/har en tydligere snøkontakt og gir mer feedback til støvler/ben.

Ryktestråden 13/14
Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
Du menar alltså att det inte är åkkänsla i Katana? Och inte prestanda? Det är ju samma skida men med V-werks konstruktion? Och väl utprovad?

Självklart är det åkkänsla i ett sånt kolfiberbygge, men min tes var ju att det blir FÖR MYCKET åkkänsla. Har vi en exakt vikt på V-werks? Är det 1700 gram? Inlägget ovanför mitt där uppe sa ju 2kg mindre per par vilket ju är löjligt lite. Snackar vi 1700g så är det en annan femma, då är det ju inget bergsgetsbygge som jag var rädd för.

Mina DPS ligger ju på 1800g och tyvärr har jag inte kört på några Hybrider än, men nog skulle jag känna skillnaden. Jag kände ju för tusan en skillnad när Rossignol började köra med sin jäkla WRS 07/08... Jag föredrog den lite tyngre och dämpade känslan innan WRS'en.

Ryktestråden 13/14
Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.
Men för er som inte har testat alternativt inte kan uppskatta Katanan, synd för er! Jag skulle inte ha emot att äga ett par 191 eller 198 (jag är 199cm väger 90+) och anledningen är att den presterar väldigt bra i pisten, liknande karaktär som på Armada Ant...

Ryktestråden 13/14
SiSt sa:
Sveda_och_verk sa:
Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.
Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.
Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??

Ryktestråden 13/14
Jag har känt på dem men hade tyvärr ingen våg med mig ;) , och tyckte att kolfiberparet tillsammans utan bindning vägde ungefär lika mycket som en ensam normaltung storabergsskida med bindning. Sedan vet inte jag vad det översätts till i kilo, men jag är också tveksam till det sportfack skriver.
Får se till att packa vågen till ISPO istället. :D

Tillbaka
Topp