Skidnyheter inför 08/09

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Skidnyheter inför 08/09
Lite nyheter inför nästa säsong då.

Head:
Kommer göra om hela sin serie med Monster skidorna. Kommer delvis bli cap på en del och andra mått.
Mojo kommer finnas upp till 115 mm i midjan. Jon har fortfarande en egen Pro modell så klart. Grete E. kommer oxå få så klart. sjukt snygg design på den.

Marker/Völkl: Kommer komma en ny "freeride" bindning (billigare Duke) Duke kostade för övrigt ca 2 852 846 kr att utveckla. Völkl skidor återkommer jag om nästa vecka.

Blizzard: Kommer fortsätta med sin IQ serie som ser bra ut. Ska provåka nästa års Blizzard på söndag. Så jag återkommer även med rec från detta.

//H

Edit: 115 mm midjan vete fan var den har tagit vägen...

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
Tja!
Kan du lyckas ta lite bilder på nästa års Blizzard skulle vara sjukt kul o se om du kan!
Då årets skidor är riktigt sköna!

/Erixon

Skidnyheter inför 08/09
Men vafan, den här vintern har knappt börjat och redan börjar nästa års nyheter komma. Nu blir man ju sugen att vänta på nästa års "Duke" istället för att bränna hål i plånboken.
Fast det är bra att du håller koll på vad som händer Hasse

Skidnyheter inför 08/09
Coolt ... snart kan alla köra på nästa års modell ... och då kommer teamåkarna att köra på nästa nästa års modell ..

;-) / MM

Skidnyheter inför 08/09
Själv träffade jag på Marty McFly häromdagen... han hade precis varit en sväng tillbaka till framtiden.

Så själv kommer jag cruisa runt på en sån här i vinter. Glider över bristande skare och fruset slask, som om det vore lättaste champagnepudret.
hoverboard.gif

Jag filmade allting med hjälmkamera när jag mötte honom för att kunna lägga upp till videobloggen om mitt liv. Här är en bild från det:

sc_hoverboardbottomcu.jpg

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
Jo den finns tydligen inte att få tag på ;)

//H

Ps. Kommer ett ex till andermatt av den iofs.. Ds.

Skidnyheter inför 08/09
Hasse, måste säga att du verka njuta sjukt mycket av att retas, o gnugga din skid lycka i ansiktet på folk!;) nej men, kul och höra, altid kul att läsa om nya prylar. kommer det någon ny fin test av närta års plankor då??

Skidnyheter inför 08/09
Ryktet sade idag att Nordica kommer med en skida med 140 mm under foten. Och att twintipen på Blower försvinner. Och att Martin mishof har gjort en nya BC skida..

//H

Skidnyheter inför 08/09
Hasse sa:
Ryktet sade idag att Nordica kommer med en skida med 140 mm under foten. Och att twintipen på Blower försvinner. Och att Martin mishof har gjort en nya BC skida..

//H
Haha, jag satt precis och funderade på när Nordica skulle kommer med en feting ;)
Gött att de tar bort TT'n på Blowern men kommer det finnas någon semi-twin på den eller ska skidan bli rak sista decin? Tänkte på elaka hugg och så vidare i skräpsnö.

Skidnyheter inför 08/09
Hasse sa:

//H
Alla tre ryktena stämmer, vet inte om just 140mm stämmer men riktigt breda iaf.

Sen kan det nämnas att Head kommer med en massa nya, Mojo 94(sandwich och twintip), 102 och 103(olika hårda annars ser de likadana ut, som gamla monster 103), Jons nya har Oksana på sig och går därmed i samma stil.

Skidnyheter inför 08/09
ryktet säger att Hasse åker på 2025 års skidor om en vecka..

Skidnyheter inför 08/09
Utter: Jag vet att rykten stämmer. Skall åka på de i början av jan så ;) och 140 mm...

Jon nya skida var sjukt snygg. Och som sagt så släpper HEAD en skida med 115 i midjan.

Jarle: Blir helt raka bak vad jag fattade...

Alwayscrash: Åker bara på min egen Pro Modell från Hendryx så...

//H

Ps. Jävlar.. Patrik_L har ju snott den... Ds.

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
är det bara jag som tycker det är kul med förra säsongens modeller?
de kostar bara hälften och då bryr man sig ännu mindre när man ser det gnistrar om stålkanterna...

Skidnyheter inför 08/09
Hasse, letade ju upp den här tråden för att du hade mer skvaller om 08/09-modellerna men till min besvikelse fann jag ingenting sedan 07-12-20 så jag tänkte att du skulle kika in här om jag boostar upp den! :)

Skidnyheter inför 08/09
Har ett gäng scott skidor som skall testas men nu är det för mycket snö för så smala skidor. Återkommer när det är bättre förhållande för 113 mm i midja. BD:s rocker skida skall testas så fort vi får den ;)

//H

Skidnyheter inför 08/09
va fan... den där duke12-an ser ut att vara byggd precis likadant som 16-varianten? Ska den gå för samma pris?

Vad e det för mått på den där fläskfläskiga vita line-plankan? Ser fet ut..

Skidnyheter inför 08/09
Line Skidan har ungefär samma mått som årets EP Pro om jag inte har fel.. 127 i midjan. Största frågan jag har är om den är lika mjuk som årets?

Duke 12 kommer bli lite billigare vad jag har hört iaf.

Nordican är riktigt fett och fin. Skall provåkas imorgon eller på tisdag.

ARG är mjukare och har mer rocker.

//H

Skidnyheter inför 08/09
armadas rockerskidor där. skulle vilja veta vad sjuttsingen de är för namn, mått och längder på dom! :( i övrigt allting av rocker är ju av intresse inför kommande säsong. fan nästan så att man borde få ibockat av nästa års skid-databas om man vill leta på rocker eller inte. för de verkar verkligen som att de kommer satsas på till nästa vinter.

Skidnyheter inför 08/09
Hej. Dax att sluta spekulera. Jobbar på Nordica i Sverige och tycker att det kan vara dax att berätta om vad som är på G. Vi släpper en feting med 140 mm midja. Sandwich, full träkärna och dubbla lager titan. När vi tog fram denna var det mycket snack om rocker och omvänd skärning (bredare på mitten än fram och bak). Vi tog fram skidan i många olika utföranden och testade. Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. Omvänd skärning var totalt "un skiable". Allt detta efter samtal med pro riders i Nordicas internationella freeride team. Resultatet då? Helt plan skida. Under bindningen den hårdaste skida vi någonsin byggt (faktiskt hårdare än Erik Schlopys GS skidor.....), mjuka fram och bak. När jag i Juli 2007 för första gången såg denna skida tänkte jag: "detta är ju bara för proffsen", men fick till svar att : "Jo, proffsen kommer åka på denna i puder, men även vi vanlige svenssons kommer åxå kunna få känslan av att surfa i puder". Detta fick jag bevisat för mig i Kaprun i början på december 2007. Snön vräkte ner och jag, som är van sälens pister och ovan puder fick en helt ny upplevelse. Otroligt lättåkt och fantastiskt flyt. Så, låt er inte luras av dess enorma storlek!
Ang "Martin Misof skidan" så gäller följande: Martin är inte den som tagit fram denna. Han är för ny i teamet så han har inte hunnit med (kommer säkert i framtiden ha en hel del att säga till om). Den som testat fram denna är Rory Bushfield. Rory behövde en skida som han kunde åka lössnö, switch och sedan hoppa 30 meter för att sedan landa i lössnö. Även här testades rocker, utan framgång. Resultatet: helt plan skida. Mittmonterad och lika bred fram som bak. Helt symmetrisk alltså. 104mm midja. Hård under foten, mjuk fram och bak. Under ett bubbelbad med Martin Misof berättade han att detta var skidan han mest skulle komma att köra på. I pipe och park, samt på hårt underlag kommer han dock köra på Ignition.
Ang. Blower så kommer TT försvinna, likaså på Enforcer, i övrigt samma skidor som i år.

Skidnyheter inför 08/09
Ang. TT lös BLower. Har det funnits prototyper som inte har haft TT? EN snubbe här i kicking som rockar ett par första generationens blowers utan TT. Har han lekt lite med skidan eller är det en Heli-skiing skida??

Skidnyheter inför 08/09
JahLove sa:
Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. .
Känguru i lössnö. så hade jag då velat åka i lössnö. studsa runt i kurvorna som ett litet barn på 5 år i en hoppborg.
tyckte iaf att känguru lät som nånting härligt. Vet inte, kan ha fel :)

Skidnyheter inför 08/09
Rocker skidor har en tendens att hoppa lite mkt. Sj tycker jag att det är jävligt roligt, det blir så jäkla lekigt! Det blir lite jobbigt när man köttar på ordentligt för man får ett jävla skjut ut ur svängen. Jag har iofs EP Pro som är sjukt sjukt mjuk, så den kanske är lite extrem på känguru fronten.

Skidnyheter inför 08/09
Ja, kanske känguru är kul, vad vet jag. Men åkarna i vårat team som jag prata med gillade det inte. Sedan håller de väl lite högre hastigheter än vad en annan gör........
PNyberg. Den första generationens Blower som inte hade TT har garanterat fått smaka på vinkelslipen! Inte den första. Detta är tydligen en smaksak (enligt teamet), vissa kapar, andra inte.

Skidnyheter inför 08/09
FF sa:
va fan... den där duke12-an ser ut att vara byggd precis likadant som 16-varianten? Ska den gå för samma pris?
Nja, allt som är i metall på Duke är i plast på Baron (DIN 4-12). Kommer även en nedbantad Jester som heter Griffon (plast och DIN 12).

Skidnyheter inför 08/09
Den feta völkl skidan längst till höger på bild 2, Vökl Kura? Är det en uppdaterad Sumo eller är det en helt ny feting, längd 185 känns ju helt lagomt. Katana är det samma skida som i år?

Jävligt kul att se alla nyheter

Skidnyheter inför 08/09
Kuro heter den och är helt ny. Den har Völkls variant på rocker och måtten är 164-132-139. Såg sjukt kul ut. Katana är samma som i år.

Edit: Den ersätter Sumo

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
Völkl Kura skidan ser ut att vara något nytt och inte enbart uppdaterad Sumo. Rocker fram och bak. Kunde inte se någon skillnad så där direkt på Kantana'n.

Den nya Nordica'n såg grym ut men då det enbart var en uppvisningsskida var det lite svårt att få någon riktig uppfattning om den.

Skidnyheter inför 08/09
Riktigt mysiga grejjor detta ju. Den där nordica plankan med 140mm hade passat perfekt i quivern! Var förhandsbokar man?
Synd att nordica tar bort TT på blower line-upen, tur att man har ett par 06/07 redan. Iaf för mig känns TT som ett måste när man latchar från o till offpisten o göra lite switch landningar utför nån brant i pisten här o var och även när man cruisar på transportsträckor och har efter-åket-snack.

Skidnyheter inför 08/09
Blev lite nyfiken på nästa års Legender.. Hur blir utformningen av både pro´n och xxl´n?
Vore guld med lite fin hederlig information om dessa 2 skidor..

Tillbaka
Topp