Snöläge Jotunheimen

Arfvid

Medlem
Snöläge Jotunheimen
Tänkte höra om någon har koll på snöläget just nu i Jotunheimen? Ska ju tydligen vara ganska kasst med snö lite varstans i södra o mellersta Norge för tillfället. Försöker få lite koll inför resa dit nästa vecka 12-15 mars där vi inte bestämt plats ännu.

Snöläge Jotunheimen
Tycker det ser helt okej ut runt Krossbu/Leirvassbu. Men en faktiskt lägesrapport hade varit super.
1772612669990.webp

Snöläge Jotunheimen
Jag försöker bilda mig en uppfattning på samma tema. Jag brukar kolla runt de webcams som finns på Windy.com för att få en aning och det ser tyvärr inte ut att vara några enorma mängder med snö. Dock bättre än förra året när det var barmark vid Gjendesheim i mitten på mars...

Snöläge Jotunheimen
Vet inte hur det är i Jutenheimen men i midt-Norge och andra delar av Norge har det varit lite snö men det värsta har ändå varit att föret har varit väldigt dåligt med skare, is och skavlar. För lite över en vecka sen vände jag på en gång då få gångerna jag testade offpisten i Oppdal skianlägg men var lite bättre i Storlidalen tror jag.

Så mängden snö behöver inte vara huvudproblemet samtidigt som föret är svårt att se på webkameror.

Nu tror jag det har kommit lite snö i Romsdalen och Sunnmöre men Oppdal har nog fortfarande lite snö och mestadels rätt dåligt före men tror det blev bättre för någon vecka sen men nu har det varit varmt ett tag.

Snöläge Jotunheimen
Håller med, ser ok ut på kartan. Men föret blir ju vad det blir. Vet du hur långt in man kan ta sig med bil innan vägen mot krossbu öppnar? Går det att komma in en bit mot leirvassbu redan innan den öppnat?
Just i år tror jag vägen in till Leirvassbu är öppen hela vintern pga renovering av hotellet

Snöläge Jotunheimen
Håller med, ser ok ut på kartan. Men föret blir ju vad det blir. Vet du hur långt in man kan ta sig med bil innan vägen mot krossbu öppnar? Går det att komma in en bit mot leirvassbu redan innan den öppnat?
Jag har bara åkt där på våren när det är betong på morgonen och gosig vårsnö på eftermiddagen. Det är min avsikt även i vår då jag ska dit valborgshelgen.

Snöläge Jotunheimen
Någon som har bra källor på snöförhållanden att dela med sig av, förutom interaktiva kartor (senorge)? När man söker efter sådant får jag ofta läsa om bre-forksare som kommenterar olyckor i stil med "det är mindre snö i år än vanligt".

Snöläge Jotunheimen
Det finns en Facebookgrupp som heter Toppturer i Jotunheimen, Rondane og Dovrefell. Där postas det rätt frekvent bilder/turrapporter och det går också att få svar från ett ganska aktivt community på snöläget för olika platser,

Snöläge Jotunheimen
Jag vet inte men har fått lite spridda rapporter på facebook som verkar tyda på att det är bra.

Finns många facebook grupper om toppturer i diverse områden i Norge där man ofta kan hitta information.

Genom att leta upp strava segment, tex via global heatmap, kan man också få aktuell information.

Tillbaka
Topp