Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

AlbertBerggren skrev:
ska dit den andra vad är öppet då??

Ja, förhoppningsvis är hela lågzon öppen i alla områden och sedan är ev. Olympiagondolen, Tusenmetersområdet och Stendalen öppet på högzon.

Mer info finns på Skistar/Åres hemsida: http://www.skistar.com/are/svenska/skid … /index.app
ÅRE!!! ÅRE!!! ÅRE!!!

ok tack

jag va så pass lat att jag bara tog ett par åk i wm6an på lunchen. och där va inte åkningen inte särskillt upphetsande. kramsnö, motvind och allmänt lite snö. inga toppenförhållanden för att testa nya pjäxor märkte jag.

ni som åkt idag/igår. var är det fint?

Jag hann åka två åk i vm6:an sedan stängde dom pga. hård vind kl 14

Det börjar komma fram jord på en del ställen i backen, och det var isigt på en del ställen.

Var det någon som åkte VM:8AN?
Jag kom dit precis när dom stängde så jag fick åka till vm6:an istället.

Senast ändrad:
32 m/s på skutan
16 m/s nere i byn

+ 4,7 grader

regn och de blåser som fan som ni ser... värdelöst.. snön har försvunnit på nåra dagar de som var 4 dm puder i måndags.. kan bli min första jul utan snö.. just nu ser de mörkt ut för hela sverige typ..

Men regnar de nere i byn snöar de ungefär vid bräckeområdet och uppåt!

Peace
And God Jul

Senast ändrad:
igår snöade det hela dagen typ..i alla fall så att det var vit överallt..idag har det regnat hela dagen, så nu är det brunt överallt

Själv sitter jag nere i Åre By och det regnar till och från. Någon snö har jag inte sett till! (inte som har fallit från himlen iaf)

Åkte ett par åk i dag i duved, där små regnade det typ hela dagen och blåste som faan. så vid 13 tiden stängde dom linbanan. Så det vara bara att gå hem o lägga sej på soffan och ta en bira. Imorn ska jag försöka kolla in Rödkulla eftersom det ligger lite högre..

Anderss0n sa:
Nu kräk snöar de. har kommit typ 2 decimeter på en halv timme..! galet.. kommer va n¨n meter imorrrn säkert..!

kanske
Eller inte, det blåste och ösregnade den tiden igår!
vart är du någonstans?

Reine sa:
Anderss0n sa:
Nu kräk snöar de. har kommit typ 2 decimeter på en halv timme..! galet.. kommer va n¨n meter imorrrn säkert..!

kanske
Eller inte, det blåste och ösregnade den tiden igår!
vart är du någonstans?
Han hittar ju på. Själv tig jag ett par isiga/slaskiga åk i björnen idag. Inte så roliga förhållanden. Har inte sett skutan ännu. Moln och moln!

Shit, enligt skistars website så är det bara 28cm snö i "Åre" nu.
Får verkligen hoppas på bättring tills vecka 3

Har taggt ett par fina svängar i rödkullaområdet idag. Jäkligt fint! Det blev minusgrader vid tvåtiden och snön blev lite bättre. Började dagen runt VM 8:an. Katastof. Jobbiga stora vallar och det blev himla jobbigt för backen är ju ganska brant.

Okej det låter bra. Du såg inte om det var några rails uppe eller nått hopp?

Typ kl. 15 stängde dom av lyset i gästrappet, medans det fanns skidåkare i backen (dom stänger ju 15:30). Livsfarligt! Flera höll nästan på att "krocka" eftersom det blev kålsvart. Sedan tog några av sig skidorna och gick ner.
Inte så bra reklam för skistar.

Tallismanen sa:
Okej det låter bra. Du såg inte om det var några rails uppe eller nått hopp?
Det stog en liten rail i backen. Men sen såg jag att det stod ett gäng boxar och rails i en hög längst ner i backen. Så när det kommer snö kommer ju grejjerna upp på ett kick, antar jag.

Passade även på att lägga upp ett litet klipp från toppen på rödkulla idag. Om jag nu lyckas klura ut hur jag ska fixa in en youtube-tagg här...och om klippet kan komma upp på sidan någon gång! Tar tydligen ett tag...

Senast ändrad:
Okej gött! Fy va najs med filmen du la upp! där såg man ju exakt hur det såg ut. Det såg ju utt att vara hyfsat med snö iallafall :)

Jag är ju snowboardåkare dårå, men iaf..

det e inte nå snö kvar i byn o liten del av lågson typ. högson är det gott om snö..

KLART SLUT!

Måste hålla med om att Rödkulla var kanon idag, om man får kolla på resten av anläggningen. Blir troligtvis o dra dit imorm med, eller om man ska vara lat och bara dra ett par åk från linbanan och sen sätta sej på krogen resten av dagan.. men men den som lever så se..

Ursäkta grabbar!
Blåkulla är dit häxorna åker i påsk. Rödkulla ligger där nånstans. Rödkullen ligger i Åres pistsystem.

Storlien sa:
MikeMike sa:
hopp om livet är tillbaka... kolla in prognosen för fredag-lördag den här veckan

http://www.smhi.se/weather/natvader/ntv_landvader.html?placeId=10010423021
Jaaaaa!!

Men tyvärr så verkar det bli milt igen mot måndag...:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52802&a=607676&mountainAreaId=1&x=17&y=4
...och kallt igen efter måndag:
http://www.weather.com/outlook/travel/businesstraveler/tenday/SWXX0046?dp=ltempdp

haha det är kul att se er battla med väderprognoser.

själv hoppas jag på snö, tänker inte ens bemöda mig att titta på vädersidor, snön kommer när den kommer. och den dagen det är vitt utanför fönstret så går man ut och åker :)

dock tror jag på rödkullen och ullådalen just nu när vi pratar före och snötillgång.

Senast ändrad:
det kommer bli kallt nu fram till nyår....(iaf enligt SMHI), hoppas det börjar snöa mycket nere i byn...ska dit 2 dagar efter nyår

Åkte i VM6:AN idag, den övre delen var mycket bra men den nedre delen var bedrövlig, men fick åka slalom runt grushögarna. Om det blir milt många dagar till så kommer nog belaget och stålkanterna vara slutkörda på en halv dag.

Hoppas det slutar blåsa nu så att dom kan öppna gondolen.

Någon som vet lite mera exakt hur vädret skall se ut typ fredag till måndag? För SVT och Aftonbladet säger helt olika saker och skistar också och jag vill va mer säker på vilket av dom 3 st olika sidor jag skall kolla på.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp