Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

Dagen har varit, ja, minst sagt bra. Har kört i Duved, SLAO-killarna snackade om 3 dm, fast på sina ställen hade vinden haft nöjet att lägga ännu mer... Riktigt ont om folk, puder i pisterna fram till lunch då det började bli lite uppåkt, men vid den tiden var man ändå ganska slut...
Linbanan fick tydligen stå för att:
a: De kom inte upp till toppstationen med scooter (!)
b: Det hade blåst in så mycket snö i dalstationen att tom korridorerna var oframkomliga....

/Måns

Mans_Hilling sa:
Dagen har varit, ja, minst sagt bra. Har kört i Duved, SLAO-killarna snackade om 3 dm, fast på sina ställen hade vinden haft nöjet att lägga ännu mer... Riktigt ont om folk, puder i pisterna fram till lunch då det började bli lite uppåkt, men vid den tiden var man ändå ganska slut...
Linbanan fick tydligen stå för att:
a: De kom inte upp till toppstationen med scooter (!)
b: Det hade blåst in så mycket snö i dalstationen att tom korridorerna var oframkomliga....

/Måns
Var det inte något problen med pistmaskinerna?
Det kanske var därför dom inte öppnade linbanan

Bilder från SKISTAR/ÅRE:s hemsida: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/snolaget_just_nu/bilder_20070117.app

2007-01-17-22.jpg

2007-01-23.jpg

2007-01-17-24.jpg

2007-01-17-25.jpg

2007-01-17-26.jpg

2007-01-17-27.jpg

2007-01-17-28.jpg

Bilderna kommer från SKISTAR/ÅRE:s hemsida: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/snolaget_just_nu/bilder_20070117.app

Senast ändrad:
Eric_W sa:
Satan i gatan vad det dumpade fint inatt-
Fick ett par grymma åk kring VM6n innan det blev helt uppkört.
Sen kan jag varmt rekomendera skogsåkningen i Sadeln/Tott.
Mängder med snö har blåst dit.

Wuchi: var de du som var ute och skottade ett par meter nedanför broken i gårkväll?
inte ett ord om den åkningen erik. det är vindpinat, inget puder och bara kass. eller hur!

kan ha varit jag som skottade. jobbar på parkvillan precis nedanför torget :)

Storlien åker du på poontoon?
ur fan funkar dom i sverige?
:P

L_ee sa:
5 dm snö, och man får gå i skolan FUCK!
fatta dom som har åkt skidor idag! så jvlaaa avensjuk på dom!
puder till midjan helt jvla gaaaalet!
ångest att ja inte var "sjuk" idag!
hört talas om att skippa skolan och ta en riktigt snowday.

Men varför öppnar dom inte gondolen, stendalen, hummeln?
Det blåser ju bara 7 m/s på skutan och det är ju inte så mycket.
Är det kanske pga. lavinrisken?

Storlien sa:
Men varför öppnar dom inte gondolen, stendalen, hummeln?
Det blåser ju bara 7 m/s på skutan och det är ju inte så mycket.
Är det kanske pga. lavinrisken?
Ring Skistar och fråga om du vill ha korrekt svar! Min personliga hypotes är att även om det inte blåser så har man ett digert jobb att färdigställa backar och liftar innan man släpper upp folk.
När det står skidåkare i lokalpressen och skyller på Skistar för att dom stampar ner snö på en transport så blir anläggningsansvariga kanske lite försiktiga och stänger igen så fort det finns en LITEN risk att nåt kan gå snett så att inte dom kan hållas för ansvariga. Man får nog fundera på att om man kräver att ansvarig för anläggningen ska förse alla liftkortsköpare med kudde på arslet så fort det kommer ett lite snöfall så kommer nog liftkortspriser att gå upp och öppettiden för liftarna kanske blir runt 13.00 när dom säkrat minsta barnbacke för "lavinfara".

Senast ändrad:
ojoj, ser ut som man kommer ta en helg till ullådalen snart.

är det någon som har lust att åka lite imorrn? jag verkar stå utan åksällskap.
gärna någon som gillar att knata lite för bra åkning och har transa/spade/sond/kunskap

har bara en fråga till någon som är på plats;

är det stor skilldnad på snö djup runt om i anläggningen?

På hemsidan ståår det ju 74 cm natur snö men jag har för mig att de mäter i rödkullen....

Martin_Ek sa:
har bara en fråga till någon som är på plats;

är det stor skilldnad på snö djup runt om i anläggningen?

På hemsidan ståår det ju 74 cm natur snö men jag har för mig att de mäter i rödkullen....
"SNÖDJUP - Mätpunkt Rödkullen, varje morgon ca. kl. 08.00"

Tycker att dom borde mäta vid flera ställen.

Snölägesrapport från skistars hemsida:
Kylan håller i sig och vinden har mojnat en del, så nu går vi för full "maskin" på alla fronter
Vi jobbar mycket med VM Arenen, men har även kommit igång i resten av skidområdet.
Vi har startat snöläggningen i svarta linjen i Bräcke på allvar och pipen har vi börjat med idag. Vi har även ökat på i nedre delen av Tott, och i WC går det för fullt. Stjärnbackens nedre östra del lägger vi snö inför New Generation Arena, där det blir olika event under VM.

Snötillgången på Åreskutan är bättre än på mycket länge och vi jobbar stenhårt för att iordningställa Tväråvalvet och Tusenmetern. Träningsbacken och Svartbergsleden är nu öppen och är bara vädrets/vindens makter med oss - så kan vi öppna Kabinbanan i början på veckan och 1000 meters liften och Tväråvalvet någon dag senare.

Bilder från SKISTAR/ÅRES hemsida: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/snolaget_just_nu/bilder_20070120.app

Kabinbanan:
2007-01-20-1.jpg

1000-Metersliften:
2007-01-20-6.jpg

Gondolen Berg:
2007-01-20-3.jpg

1000-Metersliften:
2007-01-20-4.jpg

Träningsbacken:
2007-01-20-5.jpg

Övre tväråvalvsliften:
2007-01-20-7.jpg

Senast ändrad:
Nedre tusenmetersliften såg "startklar" ut igår.
Övre tväråvalvsliften hadde dom satt upp några byglar och isen var borta från vajern.
Men tusenmetersliften måste avisas och dessutom så har dom inte hängt alla stolar.
Igår var underlaget peeerfekt det blev inte uppåkt som det brukar bli
Idag öppnade kabinbanan.

Nyss hemkommen från en underbar vecka i åre. Det börjar bli uppåkt nu, men det går att hitta fina puderåk nära pisterna. Bästa åkningen i Tegefjäll/Duved.

Jajamän! Kom väl sisådär 2-3 dm snö natten till söndagen (4/2)... Ganska ok nere i Tottskogen... :)

/H

E14 rännan var rätt rolig med :-) Mycket skog och snö.. Så det är ingen direkt brist på snö heller!Däremot har det blåst en del även idag.

Jag åkte den vägen hem och kunde inte hålla mig från ett elakt skratt när jag såg hur stackarna slet för att isa av den. (skadeglädjen...)

Helt enkelt för att den är så nerisad men de jobbar på den.

centralbyrakraten sa:
Jag åkte den vägen hem och kunde inte hålla mig från ett elakt skratt när jag såg hur stackarna slet för att isa av den. (skadeglädjen...)

Helt enkelt för att den är så nerisad men de jobbar på den.
Tror du öppningen är långt borta?

såg på femdygnaren att de vankas snö igen inte helt fel....

hur är förhållandena nu då, är de perfekt upp på skutan eller är de någon del som inte är så bra..

Tack på förhand

diplomat sa:
såg på femdygnaren att de vankas snö igen inte helt fel....

hur är förhållandena nu då, är de perfekt upp på skutan eller är de någon del som inte är så bra..

Tack på förhand
På grund av blidvädret och den kraftiga vinden i början på VM så har snökvaliteten försämrats rejält. Hyffsat vindpinat och lite skare bitvis.

Någon som vet status på skutan? Har dom tillfälligt stängt pga hårt väder eller har dom inte öppnat upp skutan än? Drar ju upp imorrn och är grymmmt sugen på baksidan och annat godis som den har att erbjuda!

TACKAR!

Hela skutan (alla liftar) är öppet, men idag var det tyvärr stängt pga. hård vind (dom brukar stänga vid 10-15 m/s beroende på vindriktning)

Och nu är VM8:an fixad också, det var något drivhjul som jävlades.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp