Glisseur sa:
Black-Daimond sa:
Med några få snabba rader i ovan blir Åre världsunikt, värt att resa till året om.
Åre är redan värt att resa till året om.
Håller helt klart med! Tror dock att vi redan är frälsta.
Och får nog hålla med alla skribenter överlag, kanske inte är helt med på BLACK-DAIMONDs vision men gillar nytänk..
Enligt mig är det största "problemet" med Åre och då menar jag berget, byn utvecklas fantastiskt, att det är otillgängligt. Att jämför Åre med någon destination i alperna är kanske inte rättvist och heller inte helt relevant. Men det finns ju helt klart idéer att ta med sig i form av tillgänglighet.
Det jag menar med otillgängligt är att infrastrukturen på berget(en) är gammal, underdimensionerad och framförallt ambitionslös. Att exempelvis ta kabinen (när den väl går) fån byn för att sedan behöva tolka bakom en skoter (för en extra slant skall tilläggas) för att komma till skutan är som att vara med i en scen från Snowroller. Att sedan ta sig ner via Tväråvalvet och behöva köa olidligt lång tid till ankarlift (inte en utan två) för att komma upp till Kabinberget igen är nog för de som inte redan är frälsta inte någon vidare upplevelse. (Lågzon lämnar jag okommenterat i detta inlägg, skulle bli väldigt långt annars)
Det som gör att jag ändå kan hålla med om att Åre kan anses vara "premium" är upplevelsen som helhet dvs. byn, stämningen, restauranger, service, faciliteter och berget. Varför är då kapacitet på berget viktigt? Jag tror att de som idag konsumerar skidresor och åker till Åre på ett och samma dygn vill, ta en Insta på soluppgången från skutan (inte Kabinberget), äta lunch på Hummelstugan, chilla i solen i Tväråvalvet, spaa på Copperhill, äta middag på Supper, klubba på Verandan, ta en selfie 8i8an och mellan allt detta få in några svängar i pister i världsklass (och helst lite offpist också). Således behöver berget kapacitet för detta, för att möta dagens här/nu/allt är tillgängligt livsstil som de flesta av oss lever. Att då vara "good enough" med infrastruktur på berget och fortfarande kalla sig premium håller i mina ögon inte.
Jag skriver såklart utifrån min subjektiva världsbild som en man 35-40 år boendes i Stockholm och gör således inget anspråk på att representera någon bredare syn. Dock har vi i vår umgängeskrets både yngre och äldre vänner med och utan barn på besök under säsongen och det som förenar dem är upplevelsen av att det är "otillgängligt" och "krångligt" att åka skidor i Åre (byn).
Att VM 2019 kommer att stärka Åres rykte som en fantastik by att besöka är jag övertygad om. Det som SkiStar inte verkar tänka på är alla tusentals Instagram-, Facebook-, blogg-, Twitter-inlägg som kommer postas vid sidan av TV-sändningarna. Kommer då ankarliftar, slitna trånga gondolägg, långa köer till med alpmått mätt korta backar, det faktum att man faktiskt inte kan ta sig till skutan med lift förmedla en bild av att även upplevelsen på berget är fantastisk, jag är inte så säker..
Jag älskar Åre och blir därför ibland förvånad över varför man utnyttjar den fulla potentialen i denna fantastiska plats. Tycker att SkiStar i mångt och mycket gör ett riktigt bra jobb. Dock undrar jag om SkiStar helt missat att skidvärlden går från att jaga höjdmeter mot att fokusera på upplevelser? Att bygga "fun slopes" och roliga features i backen är ju helt klart kul men stärker knappast helhetsupplevelsen när infrastrukturen inte håller måttet. Eller har jag fel?