Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Absolut, men efterfrågade berget så STORPOTATEN får den!
Satan i helvete, just när arbetade litet! Men, jag kunde åka hela veckan bara Albonagrat och vara nöjd med det! (Vid snöfall Galzig Maienwasen och Maienplatt jo visst!) Och afterskin i Willy Walchs Haus Murmele! (Tyvärr var det stängd i vintras, han kunde inte få tillräckligt med säsongjobbare.)

Min gissning är ett par völkl kolfiber-lagg av något slag som reflekterar ljuset på nåt spexigt sätt.

Kan man få bild på att gissa rätt på vad det turkosa i hörnet är också, månne?

Var så vänliga och inte skickar bilder från Österike under 2 timmar! Jag ska ut och åka längd nu!

Då tänkte jag att vi för en stund kunde byta ämne från bergstoppar till glaciärer!
Den här glaciären har en helt underbar isblå färg tycker jag.
För 100 år sedan nådde den ända ner till dalbotten, vilket kan ses tydligt i den andra bilden.
Pga den globala uppvärmningen kan man idag tyvärr inte längre se den isblå glaciärtungan, den har dragit sig tillbaka upp i den övre dalen.
Vad heter glaciären?

Clip250_.JPG

Clip251_.JPG

Det där är Rhônegletscher med vägen till Furkapass till höger
Javisst är det det! (y)
Klart att "schweizarn" skulle ta denna! ;)

Lite mer info:
Furkapass vägen är endast öppen sommarhalvåret och bilvägen når upp över 2436m om jag minns rätt.
Rhônegletscher har varit en stor turist attraktion (tills glaciärtungan försvann) eftersom man från vägen kom så nära som 50-100m. Den lilla "bäcken" nere i dalen är alltså de första metrarna av den välkända floden Rhône som flyter ut i Medelhavet.
Och för 100 år sedan nådde alltså Glaciären ända ner till dalbotten på 1800m.
Bilderna är från en biltur när vi startade på morgonen i Täsch (Zermatt), över Furkapass, åt lunch i Andermatt, över Oberalppass, vidare förbi Flims/Laax, Lichteinstein, Arlberg pass och övernattning i St Anton, innan vidare färd till Hintertux nästa dag.

Din tur @Kalle_Luzern !

Var en lätt en för mig, kört förbi rätt många gånger. Från Luzern är Brunig, Grimsel, Furka och sen hem igen en ganska trevlig utflykt när det inte är för mycket trafik. :cool:
Zermatt-St Anton lät som en lite rejälare körning, även om det är lite motorväg strax efter Laax.

Beslutsångest på vad jag ska ta härnäst men bestämde mig för den här. November 2018, så här kan det också se ut när man kör off piste. När snöläget tillåter går en pist här, vad heter den?
IMG_0997.jpg

Senast ändrad:
Antar att alla har lunchrast eller något annat viktigt för sig. Har strax möte, men efter ca. 14.30 lägger jag till bilder och ledtrådar om det inte börjat hända nåt.

Kan det vara Erika då.
Där satt den! Måste säga att jag är imponerad att du kom så nära så pass snabbt. (y) Inte så många här som sett Titlis med så lite snö tänker jag. ;) Och inte jättemånga ledtrådar i bilden...

Edit: Pisten Erika går alltså skiers right från Laubersgrat-liften, man åker ut till den på vägen ut i Laub.

Senast ändrad:
Där satt den! Måste säga att jag är imponerad att du kom så nära så pass snabbt. (y) Inte så många här som sett Titlis med så lite snö tänker jag. ;) Och inte jättemånga ledtrådar i bilden...
Pjuh ÄNTLIGEN. Har bara varit i Engelberg en gång (fyra dagar förra vintern) men såg direkt att det var Trübsee området man såg där nere. Som du förstår var mina vinklar inte helt rätt, fick inte helt ihop exakt vart du var, så började från skiers left som kändes mest rätt för mig.

Ok, vad heter skidområdet som gömmer sig i molnen?
Bild34.png

En till bild, denna är fotad i dalen man ser på bilden ovan i riktning mot berget jag står på (innan ett rejält snöfall).

Bild35.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp