Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Toppliften i Lofsdalen. Dock har den ju byggts ny precis nyligen så lite oklart med namnet.

Samtidigt har jag svårt att tro att Pistecarver nöjt sig med Lofsdalen...

Ok, fortsätter på temat sommarbilder. Här vill jag ha namnet på orten som vi befinner oss i. Extra bonus om man tar namnet på kyrkan (som ligger till höger, utanför bilden).
PS: Den först tänkta bilden visade sig bli för lätt, så denna får duga ..
PPS: Tänkte stämpla ut för dagen, åter i etern vid 07:30 imorn ...Visa bilaga 7451
...

Typiskt att jag var upptagen, anade att han skulle smyga in en bild från helgens raid som jag anat skulle gå till det medelstora landet i nordväst.

@KalleBackeus har koll på de norska släpliftarna! :)
Visst är det Ravnåsheisen.
Om man tittar noga i bakgrunden till vänster i den första bilden (och förstorar den) så kan man se ett i Sydnorge mycket känt landmärke - Gaustatoppen på 65 km avstånd!
I bilden nedan ser man Ravnåsheisen med Noresund i bakgrunden.
Härifrån kan man i ett svep åka Skandinaviens högsta liftburna fallhöjd på 1010 m!
De bästa nerfarterna har man under trädgränsen ner mot dalstationen vid Norefjellheisen (express sittlift), som också var de alpina OS backarna på 50-talet. Sittliften är nog också med sina drygt 600 m fallhöjd unik i Skandinavien tror jag. Endast 64 mil hit för oss sydskåningar verkar Norefjell ändå vara tämligen okänt i Sverige, vi var där några dagar i vecka 8 förra året och fastän både Oslo och Sydsverige har skollov då, behövde vi aldrig stå i någon liftkö.
Bra taget @KalleBackeus, din tur!
Clip351.JPG

Om man tittar noga i bakgrunden till vänster i den första bilden (och förstorar den) så kan man se ett i Sydnorge mycket känt landmärke - Gaustatoppen på 65 km avstånd!
Om man zoomar in rejält kan man ana Kirk Douglas på väg ner till Rjukan med 20 kilo dynamit i ryggsäcken (nu får ni Googla om ni inte hänger med..)
Om ni inte ser honom är det nog PC som är för skakig på handen 😜

Ledsen att det dröjt lite. Vi får se om Scandomaffian tar denna direkt, eller om det behövs fler bilder. Närmsta skidort?
Bild 3_LI.jpg

Eller Kittelfjäll. De har väl tätast fjällbjörkskog i hela Skandinavien. Absolut värst är det i granndalen Kanan vid Grönfjället

Får man köra på en tavla? Det är jag som tagit bilden på tavlan 😉
Vilket fjällområde är det?

Bilagor

• Screenshot_20210209-083549-01.jpeg
    Screenshot_20210209-083549-01.jpeg
    95.4 KB · Besök: 163
Aj aj aj, vad har jag gjort! 😧
Med min Norge bild bjöd jag in Scandomaffian igen, och nu sitter vi "alpisar" på åskådarbänken....😟;)

Vad står det i texten nere till vänster, nånting och sen suljätten (?) (liten fjälltopp i jämtland) Då kanske jätten kommer gående från sul över skäckerfjällen. Så jag gissar på skäckerfjällen.

För att kunna "bekämpa" Scandomaffian fick jag nyligen access till NORAD's (North American Aerospace Defense Command) nordliga satellite trackers. ;)
Röldal ser ju väldigt fint ut och ligger inte såå förtvivlat långt bort för en skåning. Man skulle säkert kunna kombinera det med ett besök på Gausta Skisenter. :)

Återkommer om en stund med en ny bildgåta (är på lunch).
Den här gången med anknytning till ett mer allvarsamt och aktuellt tema. 😟

Tillbaka
Topp