Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Har hittat de tre av @STORPOTATEN fotade husen i Les Coches hehe...
1616625190794.png

Senast ändrad:
Dags att presentera fler medlemmar av familjen PisteCarver!
För ett par år sedan näst sista dagen på resan säger plötsligt den äldsta grabben: "Jag vill inte åka skidor mer - jag vill åka snowboard fr o m nu".
Jaha... förstående som man är, iväg till hyrshopen och fixa en snowboard utrustning (som jag kan nada om). Men det kunde ju folket i butiken såklart. :)

Off we go... första bilden är första gången på snowboard upp i liften med lillbrorsan (som för övrigt alltid kört skiten ur storebrorsan på skidor! Och numera kör skiten ur mig också...🥲) och pappa PC i släptåg.
Andra bilden två timmar senare kan han svänga både höger och vänster med sin planka.(y)
(antar att allt longboard åkande på hjul var en bra grund)

Nu till frågan:
Vad heter skidberget där han lärde sig sina första svängar med snowboarden?
(skidort räcker inte som svar)

Clip980_.JPG

Clip981_.JPG

Senast ändrad:
Det efterfrågades "riktiga" berg från skandinavien, så jag gör ett försök att leverera. Vilken etapp på vilken (klassisk?) travers befinner vi oss på här? Mellan vilka två toppar vi befinner oss godtas alltså som svar, likaså traversens namn. Bägge behövs inte.
DSC05317.jpg
DSC05364-Pano.jpg

Norr om Sveg.

Ledtråd - ingen av topparna vi är i bilderna har kartnamn, ange istället mellan vilka toppar (med kartnamn) vi befinner oss! Alternativt ange namnet på traversen.

Facit: Vi är på Ersfjordtraversen mellan Storstolpan (som av någon outgrundlig anledning heter Storstolpen på kartan) och Store Hollendaren. Den sistnämnda kan ses i bakgrunden på första bilden. "Sydney-klippan" (för att låta sig inspireras av @PisteCarver's observation) i andra bilden är inte något annat än en namnlös plats på ryggen. Förmodligen har sträckningen fortsatt vara namnlös eftersom den på sommaren bara "springs förbi" utan att tänka mycket närmare över det hela, men vintertid är situationen en helt annan.

Senast ändrad:
Förtydligade lite vad som är godkänt svar - närmast hittills är @macl.

Ledtråd - ingen av topparna vi är i bilderna har kartnamn, ange istället mellan vilka toppar (med kartnamn) vi befinner oss! Alternativt ange namnet på traversen.

Ersfjordtraversen? Och det vi ser i bakgrunden på bild 1 är Store Hollendaren.
"Operahuset" som syns på bild 2 är möjligen Zapffeegga

Senast ändrad:
@fredw - You're up! Visst är det Store Hollendaren i bakgrunden på bild 1 - bild två är dock inte Zapffeegga (den är betydligt mycket större), istället är det bara en namnlös plats på ryggen mellan Storstolpan (som av någon outgrundlig anledning heter Storstolpen på kartan) och Hollendaren. Förmodligen har den sträckningen fortsatt vara namnlös eftersom den på sommaren bara "springs förbi" utan att tänka mycket närmare över det hela, men vintertid är situationen en helt annan.

OK kul! Ja det är svårt att hitta vinterbilder från denna travers. Det ser fantastiskt ut. Heder till macl som fick mig att börja leta rätt område.

PS bra idé också att efter korrekt gissning editera in svaret i originalinlägget, å andra sidan kan det vara negativt för den som "läser in tråden" i efterhand och vill kunna gissa litet själv utan att få en "spoiler"... Att fundera på.

PS2 tror vi ska undvika att redigera de svar vi ger (typ som jag gjorde ovan). Det kan leda till oklarheter när två mer eller mindre korrekta svar kommer nära i tid.

Återkommer! Det blir nog söder om Sveg denna gång.

Senast ändrad:
OK, pjäxor ur och badbyxor på. Kartbok fram. Söder om Sveg, som sagt.

1. Vilken stad?
2. Vilken strand?

IMG_5786 - Kopia.JPG

Ingen aning.
Om det är på norra halvklotet så är det långt söder om Skåne i alla fall (syns på de korta skuggorna).
En strand i nordlig riktning (om den är på norra halvklotet, annars i sydlig riktning).
Bjuder på dessa ledtrådar - har tyvärr dåligt med tid - jobb, jobb och så packa inför fjällresan! :)

Clovelly Beach, Clovelly, förort till Sydney i City of Randwick
Perfekt, Kalle!
En av Sydneys ca 100 mer eller mindre spektakulära stränder, där jag nog har testat minst hälften av dem. Många har den typ av karakteristiska ”rock pools” som även ses på bilden. Lilla Clovelly Beach ligger längs promenaden ”Cogee to Bondi walk” som verkligen rekommenderas.

Kände du igen den eller var det via kartbok? Go, Kalle!

Fortsätter på badtemat, även om det inte var rekommenderat att hoppa i den här dagen. Vad heter floden och staden den hotar att svämma över (nåja, lågt liggande kvarter iaf)?
024.JPG

Besökte en gång pappas kusin som då bodde i Spiez nära Bern. Har de avlivat den stackars björnen i gropen i centrum ännu?

Ja, det är Aare en synnerligen regnig augusti. Strax uppströms från det här stället är ett populärt ställe för bad. Strömmen är stark, så det är ett skådespel på varma dagar med tusentals personer som går uppströms längs floden i badkläder för att sedan flyta med floden tillbaka till starten. Till skillnad från Rhen i Basel kan man inte förvänta sig att kunna simma mot strömmen. Vattnet normal sett blågrönt, inte brunt!
Ingen surfning i Bern, men vet att det förekommer i Thun som är nästa stad uppströms från Bern.

Bärengraben har de tyvärr kvar @fredw , men har uppgraderat till en större anläggning. För svenskar på besök ändå väldigt tvivelaktigt... Man skymtar restauranten som ligger där i bakgrunden, ligger ovanför floden där den försvinner utom synhåll bakom husen.

Ja, det är Aare en synnerligen regnig augusti. Strax uppströms från det här stället är ett populärt ställe för bad. Strömmen är stark, så det är ett skådespel på varma dagar med tusentals personer som går uppströms längs floden i badkläder för att sedan flyta med floden tillbaka till starten. Till skillnad från Rhen i Basel kan man inte förvänta sig att kunna simma mot strömmen.
Ingen surfning i Bern, men vet att det förekommer i Thun som är nästa stad uppströms från Bern.

Bärengraben har de tyvärr kvar @fredw , men har uppgraderat till en större anläggning. För svenskar på besök ändå väldigt tvivelaktigt... Man skymtar restauranten som ligger där i bakgrunden, ligger ovanför floden där den försvinner utom synhåll bakom husen.

Åt min första Rösti på en enkel men trevlig restaurang vid Thun/Thunersee! Återkommer.

Tillbaka
Topp