Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Jag har faktiskt kikat på några kartor men det är litet svårt att hitta landmärken på fotot.

känns som jag hamnar på ett till nattpass snart; ledtråd N: detta är högsta punkten, där var armstrong, eventuellt,var ute o tassade…

E0AA6E72-E048-4716-B887-D3DD06491CB2.jpeg

Bild upprätad. Denna dystra plats börjar på L. …Har förberett bluebirdbild ö3000m

Låkkta eller har jag inte gissat på det…

Såg nu att jag ändrade mig till Slåttatjåkka vid tidigare gissning.

Fast Låkkta är ingen dyster plats….

Vi gratulerar @Christiam 🥳🥳🥳 även om du gick mot dina principer. Nå du hörde vad publiken vill ha, mer gråmulen sommar
Ibland är kartor bra. Jag har varit på det berget för länge sen.
Och ni som längtat efter dom spetsiga höga bergen nere i Europa blev såklart besvikna när jag tog denna gåta.
Jag håller mig som alltid på hemmaplan.

Bjuder på en bild för att visa hur härligt det kan vara i mitt landskap.
Sydligaste fjället ( bortser från Smålandsfjället Isaberg och ”tidigare känt som fjäll” Sälen) där det högsta och det äldsta finns.
Jag undrar vad stugan heter. Ingen STF stuga.
Finns två liftar inom närområdet ( med dalamått mätt).
Ledtråd kommer vid behov.
PS: ev diskussioner ang sydligaste fjället kan tas i egen tråd på familjeliv.

Bilagor

• C038AB33-32F7-472A-99F5-0ADAFD53B888.png
    C038AB33-32F7-472A-99F5-0ADAFD53B888.png
    215 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
Ibland är kartor bra. Jag har varit på det berget för länge sen.
Och ni som längtat efter dom spetsiga höga bergen nere i Europa blev såklart besvikna när jag tog denna gåta.
Jag håller mig som alltid på hemmaplan.

Bjuder på en bild för att visa hur härligt det kan vara i mitt landskap.
Sydligaste fjället ( bortser från Smålandsfjället Isaberg och ”tidigare känt som fjäll” Sälen) där det högsta och det äldsta finns.
Jag undrar vad stugan heter. Ingen STF stuga.
Finns två liftar inom närområdet ( med dalamått mätt).
Ledtråd kommer vid behov.
Tror bilden är från 2002 så snart 20 år😆 säger jag som ännu e 22😬Pulkan e segebaden. Inget övrigt kan jag identifera

Då skulle jag gissa på att pulkan är äldre än dig… : )
Gå på ledtrådarna och kolla karta så tror jag du löser den.
När var segedaden i glasfiber? Den jag har torde vara typ årsmodell74. Den e trä, hm.🤔 Önskar jag var född detta årtusende..men syftade till att bilden jag lagt upp e tagen-02.
Men bilden. e nog för långt söderut för mig, hållit mig mest norr om polcirkeln men här finns ju många från södradelarna som säkert har koll

Svensk högsommar är väl massa moln, regn och ösregn? Hade det varit Kaiserwetter hade man blivit förvirrad. :LOL:
Nu blev jag förvirrad då du tog bort det jag höll på att svara på. Tar det som smicker (?) även om min egen radar inte riktigt verkar fungera, det jag lade upp tidigare i veckan trodde jag sko gå på 15 min men den va ju tydligen skitsvår. Trodde även rutten Njulla-låktatjåkka var en enkel en. Men nåja

Kom igen nu. Vill lägga mig i soffan och somna framför tv’n.
Sydligt fjäll i Dalarna med ”det högsta och det äldsta”.
Stugan har i närområdet två små skidanläggningar varav den ena står still.

Fjället är en nationalpark med någon som är Sveriges högsta och något som är Sveriges ( världens) äldsta.
Stugan ligger vid detta fjäll nära två liftanläggningar varav den ena anläggningen står still.

Björndalsstugan ( ren gissning har aldrig besökt trakten)
Så nära man kan komma.
Björnholmsstugan.
På Fulufjället finns Njupeskär , Sveriges högsta vattenfall och Old Faithfull , som sägs vara världens äldsta rotsystem/träd.
Näsfjället ligger i närheten samt en mindre anläggning på norska sidan.
Tack och godnatt!

Fulufjället.. vattenfall
Så nära man kan komma.
Björnholmsstugan.
På Fulufjället finns Njupeskär , Sveriges högsta vattenfall och Old Faithfull , som sägs vara världens äldsta rotsystem/träd.
Näsfjället ligger i närheten samt en mindre anläggning på norska sidan.
Tack och godnatt!
jeklar de var ett rent stavfel😬 tog de på pulkan🤪 nåja vi kör en bild på kejsarvädret. Var e detta då

Bilagor

• 1F4B68CE-FA5A-4B1A-BAB1-CE5B7B923DD8.jpeg
    1F4B68CE-FA5A-4B1A-BAB1-CE5B7B923DD8.jpeg
    432.5 KB · Besök: 87
Senast ändrad:
jeklar de var ett rent stavfel😬 tog de på pulkan🤪 nåja vi kör en bild på kejsarvädret. Var e detta då
Nu var fredagsmiddan avklarad och jag ser att ni har varit aktiva.(y)
Men @Emmis , nu måste vi nog reda ut vad ”Kaiserwetter” är för något.
Och bilden är ju grumligare än vad det blev med min Kodak Instamatic som jag fick när jag fyllde sju. Eller satt linsskyddet kvar?;)

Gute Nacht und bis Morgen....:sleep:

Nu var fredagsmiddan avklarad och jag ser att ni har varit aktiva.(y)
Men @Emmis , nu måste vi nog reda ut vad ”Kaiserwetter” är för något.
Och bilden är ju grumligare än vad det blev med min Kodak Instamatic som jag fick när jag fyllde sju. Eller satt linsskyddet kvar?;)

Gute Nacht und bis Morgen....:sleep:
Va himmlen e ju helt klarblå🤔 sådär bra var de första digitalkamerona i början av årtusende, vill minnas den var dyr Vilket kan vara bra att påminnas om vi gnäller om telefonens kamera. Nåja vi börjar med en ledtråd, innan jag sticker o kollar om alla tak sitter kvar... Gräv fram
högfjällkartan igen. Har har skett en ordentlig urladdning, spänningen är kokande

nå, du står på toppen av ett fjäll som min farfarsfar var förstebestigare av 1904. superfint åk med lite snö kvar på bilden där på singipakte, och några fina hemliga till höger(och till vänster).
du stå på tuolpa och glor västerut.

såhär va föret kring tuolpa för två veckor sen, bara lite skrytbilder innan tråden försvinner in i oändliga okända alpbilder(vilket är tur för då behöv jag inte kolla tråden så ofta, utan åka puder i hemmafjäll). tre av bilderna synns på din bild emmis, fjärde är på grannfjället.

Bilagor

• IMG_9311.JPG
    IMG_9311.JPG
    444.9 KB · Besök: 67
  • IMG_9408.JPG
    IMG_9408.JPG
    602.6 KB · Besök: 64
  • IMG_9451.JPG
    IMG_9451.JPG
    364.8 KB · Besök: 69
  • IMG_9343.JPG
    IMG_9343.JPG
    466.5 KB · Besök: 67
nå, du står på toppen av ett fjäll som min farfarsfar var förstebestigare av 1904. superfint åk med lite snö kvar på bilden där på singipakte, och några fina hemliga till höger(och till vänster).
du stå på tuolpa och glor västerut.
Precis så! Kul nån annan rör sig i svenska fjällen också, även om jag gör det mest sommartid. Låter som nästa bild också e nordisk

Tillbaka
Topp