Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vilken mysig by kan ni se där nere?
20260222_114519.webp

Ja ja ja! Nu förstår jag! Ni är alla ute och firar Nationaldagen! Och hinner inte med i gissningsleken! Här är litet lördagsmusik, som borde passa för er fina kalas (P.S. Det är värt att lyssna till slutetet):

Senast ändrad:
Ja ja ja! Nu förstår jag! Ni är alla ute och firar Nationaldagen! Och hinner inte med i gissningsleken! Här är litet lördagsmusik, som borde passa för er fina kalas (P.S. Det är värt att lyssna till slutetet):
Jävlar ingen vill ens gissa. Potaten och en annan vet ju svaret. Det där låtet ger ingen ledtråd, den var bara för er nationaldagens skull. Men lyriken är ju fin: "Lilla flicka kom sitt på min knulla/Smiling faces go around and around/Skuugi darling just tyttö my pylly/C'mon baby, my cuckoo is on!" Kan ni säga det enklare?

Nu är det så, att om ni inte känner en av de världens största kabinbanor, så, ni känner det inte. Men bilden är tagen från bergstation av en jättestor kabinbana, rymmer 160 människor inne.

Känns som att jag borde kunna detta men tycker det är klurigt. Kan bilden vara tagen från Skyway Monte Bianco med Courmayeur där nere?

Tror ni, dessa lärarmåndagar på sommaren blir tyngre för varje år. Nästan alla bekanta är antingen pensionerade eller vilar i graven, i svalka och frid. Jag gick just runt till tre kaféer. Jag såg ingen bekant på lunch som jag kunde ha önskat en flitig arbetsvecka.

I det där trakterna dricker vi Braulio snarare än Fernet!

Chat GPT säger:

Among Italian skiers and mountain folk in the Dolomites, ordering a Braulio after a day on the slopes probably carries more rugged alpine credibility than Fernet does. Fernet’s image is more urban and bartender-centric; Braulio’s is more mountain hut and high-altitude refuge.

😆
Frågan är hur Storpotaten, som redan är tveksam till en del italienska företeelser, hanterar detta? Mitt stalltips: Italienarna gillar dem som odlar en personlig stil, så det blir nog inga problem!

Chat GPT säger:

Among Italian skiers and mountain folk in the Dolomites, ordering a Braulio after a day on the slopes probably carries more rugged alpine credibility than Fernet does. Fernet’s image is more urban and bartender-centric; Braulio’s is more mountain hut and high-altitude refuge.

😆
Frågan är hur Storpotaten, som redan är tveksam till en del italienska företeelser, hanterar detta? Mitt stalltips: Italienarna gillar dem som odlar en personlig stil, så det blir nog inga problem!
Stämmer helt med min spaning!!!😜
SP är absolut mer en ”disco och barhängare” än en skidåkare med ”rugged alpine credibility” i mina ögon…..!!! 😂😂😂

Chat GPT säger:

😆
Häpnadsväckande. Det är till och med värre ställt med italienarna än jag trodde. Hur nu det är möjligt?
När det skall avhandlas branta drycker innehar naturligtvis Fernet en ohotad förstaplats, det är allmänt känt från Kummavuopio till Agulhas. Kanske närmast hotad av Absinthe och Grön Chartreuse. Först i division 3 dyker Braulio upp som ett alternativ, och det är tack vare de lokalpatriotiska invånarna i Tellina-dalen som inte riktigt hänger med i samtiden.

Men det är helt ok, mer Fernet åt oss andra. ☝️

Skämt åt sidan, har aldrig hört talas om den där Braulio, bör väl ändå avsmakas även om beskrivningarna och den låga alkoholhalten inte lovar gott. Men jag dömer ingen på förhand. För det mesta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp