Jävlar ingen vill ens gissa. Potaten och en annan vet ju svaret. Det där låtet ger ingen ledtråd, den var bara för er nationaldagens skull. Men lyriken är ju fin: "Lilla flicka kom sitt på min knulla/Smiling faces go around and around/Skuugi darling just tyttö my pylly/C'mon baby, my cuckoo is on!" Kan ni säga det enklare?Ja ja ja! Nu förstår jag! Ni är alla ute och firar Nationaldagen! Och hinner inte med i gissningsleken! Här är litet lördagsmusik, som borde passa för er fina kalas (P.S. Det är värt att lyssna till slutetet):
Fel land, tyvärr.Ahornbahn i Mayrhofen ?
Rätt land, men inte Pejo. Jag tror SP (SP = sotilaspoliisi, militärt polis...) har bara hört från mig om området. För lågt för SP.KalleB och stenbrott får mig att tänka på Italien. Om dessutom SP har koll på det kanske det kan vara Pejo??
Nej nej, inte för lågt för mig. Jag var på många orter i vintras med lägre åkning.Rätt land, men inte Pejo. Jag tror SP (SP = sotilaspoliisi, militärt polis...) har bara hört från mig om området. För lågt för SP.
Nej nej. Jag redan gav en mycket enkel ledtråd.Känns som att jag borde kunna detta men tycker det är klurigt. Kan bilden vara tagen från Skyway Monte Bianco med Courmayeur där nere?
I det där trakterna dricker vi Braulio snarare än Fernet!Men....men.....men är det inte @KalleBackeus som sitter på torget där nere och smuttar på en Fernet? Jag tror baske mig att så är fallet.![]()
I det där trakterna dricker vi Braulio snarare än Fernet!
Stämmer helt med min spaning!!!Chat GPT säger:
Among Italian skiers and mountain folk in the Dolomites, ordering a Braulio after a day on the slopes probably carries more rugged alpine credibility than Fernet does. Fernet’s image is more urban and bartender-centric; Braulio’s is more mountain hut and high-altitude refuge.
Frågan är hur Storpotaten, som redan är tveksam till en del italienska företeelser, hanterar detta? Mitt stalltips: Italienarna gillar dem som odlar en personlig stil, så det blir nog inga problem!
Häpnadsväckande. Det är till och med värre ställt med italienarna än jag trodde. Hur nu det är möjligt?Chat GPT säger:
Among Italian skiers and mountain folk in the Dolomites, ordering a Braulio after a day on the slopes probably carries more rugged alpine credibility than Fernet does. Fernet’s image is more urban and bartender-centric; Braulio’s is more mountain hut and high-altitude refuge.
Frågan är hur Storpotaten, som redan är tveksam till en del italienska företeelser, hanterar detta? Mitt stalltips: Italienarna gillar dem som odlar en personlig stil, så det blir nog inga problem!
Hallå. Fan, -25 och lite frostbiten på Getryggen bör väl ändå ge lite "rugged alpine cred"?Stämmer helt med min spaning!!!
SP är absolut mer en ”disco och barhängare” än en skidåkare med ”rugged alpine credibility” i mina ögon…..!!!![]()
Hoppas du får hänga med någon/några svenskar där som du kan lära upp så de får lite mer rugged alpine cred….!!!Finska Alko säljer inte Braulio. Kan man hitta det i Systembolaget? Jag kunde köpa några flaskor på väg till så kallat rugged mountain life i Härjedalen och Jämtland. Måste ännu kolla, om Viking Line färjan har det i sortimentet.
För att få upp styrkan kan man jaga ner det med grappaSkämt åt sidan, har aldrig hört talas om den där Braulio, bör väl ändå avsmakas även om beskrivningarna och den låga alkoholhalten inte lovar gott.
Kanske caffe corretto är inte korrekt i Jämtland, men nära Norska gränsen gamla goda karsk? Jag tar min Bialetti mokka panna med.För att få upp styrkan kan man jaga ner det med grappa![]()
Grappa. Nu snackar vi kvalitetsdryck som självklart kvalar in i högsta divisionen utan att förta sig. Visst finns här en hel del avarter, grappa continuo, som kan få halsmandlarna att dansa mazurka, men en väl genomförd och traditionell destillering av vinaccia ger rysningar långt ned på vaderna. Om man har några vader vill säga.För att få upp styrkan kan man jaga ner det med grappa![]()
Tror jag vet vem den passningen gick till…!!!,… ger rysningar långt ned på vaderna. Om man har några vader vill säga.
Bilden då, skulle tippa på att du är i Bern-området. Och frågar man AI om bästa utsikten över "de tre", får man dessa alternativ nedan.. Tycker nog då att Bundesterrassen passar in bäst.Blev ju väldigt lätt med ledtråden om den andre Kalle.
Var kan man titta ut över hustaken med den här utsikten?
Visa bilaga 45664
När det skall avhandlas branta drycker innehar naturligtvis Fernet en ohotad förstaplats, det är allmänt känt från Kummavuopio till Agulhas. Kanske närmast hotad av Absinthe och Grön Chartreuse. Först i division 3 dyker Braulio upp som ett alternativ, och det är tack vare de lokalpatriotiska invånarna i Tellina-dalen som inte riktigt hänger med i samtiden.
Visst är bilden tagen på Bundeshausterrasse i onsdags.Bilden då, skulle tippa på att du är i Bern-området. Och frågar man AI om bästa utsikten över "de tre", får man dessa alternativ nedan.. Tycker nog då att Bundesterrassen passar in bäst.
Best viewpoints
1. Rosengarten
Across the river from the Old Town
Your best bet from the city
- View: Classic postcard view over Bern’s Old Town toward the Alps
- On very clear days you can spot the Jungfrau massif (and sometimes Mönch/Eiger faintly) on the horizon
This is the most reliable place in Bern for alpine views.
2. Gurten
10–15 min from central Bern (tram + funicular)
- Height: ~858 m
- View: Wide panorama over Bern + distant Alps
On a crystal-clear day, you can see the Jungfrau region peaks better than from the city itself.
This is your best nearby option for actually distinguishing the three mountains.
3. Bundeshaus terrace
Behind the Swiss Parliament building
- View: Open line of sight south toward the Alps
Not as elevated, but easy and central — sometimes you catch a faint alpine skyline.
4. Münsterplattform
Next to Bern Cathedral
- View: Similar direction as Bundeshaus, slightly higher
Nice viewpoint, but Alps are subtle unless conditions are perfect.
Fint panorama där med många sexiga toppar!Visst är bilden tagen på Bundeshausterrasse i onsdags.Ser 5-6 4000-metare därifrån, plus Eiger så klart.
Din bild @STORPOTATEN
Chartreuse Vert, absolut. Lite söt är den, men inte som sin släkting den gula chartreusen, och jag är ju en gottegris så lite sött slinker alltid ned.Men SP?! Grön Chartreuse? Den sötsliskiga så kallade änke-likören?
Kanske du i hastigheten blandar ihop den med de riktigt inbitna alpinisternas favorit Génépi, eftersom jag ser att den även finns av märket Chartreuse. Puh!
Tydligen en malört-släkting till de svenska Bäska Droppar.