Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok! Nya tider! Vi börjar med en lätt.

1. Vilket berg sticker upp bakom träden?
2. Varifrån är bilden tagen?

Något utzoomad bild kommer ca kl 18:55. Här är den:

0CB7FECB-9D4F-4003-A6EE-DD4B5148F7B7.png

8F344A0A-66EC-4717-B13F-07560345B670.jpeg

Senast ändrad:
Friskt vågat PC, men det är tyvärr inte korrekt.
Jag vet att det verkar litet galet men helt omöjligt är det kanske inte.
Zoomar ut en aning ca kl 18:55.

Ok jag ska inte plåga er mer. Bilden på ”Norges vackraste berg” Stetind är tagen från en bilfärja som utgör en del av E6:an, från Skarberget till Bognes. Se litet bilder nedan.
Grattis PC/BGN, ni var tillsammans tillräckligt nära och PC är generös och ger vinsten till BGN!

DF845538-FC5A-43BD-95B4-F8DF4C10FAF6.jpeg

E46CAFF7-5D67-4047-92BC-4E48A7089DD0.jpeg

A54FD5FD-7E76-4BA5-874D-C69F4B9FADA1.jpeg

O
Ok jag ska inte plåga er mer. Bilden på ”Norges vackraste berg” Stetind är tagen från en bilfärja som utgör en del av E6:an, från Skarberget till Bognes. Se litet bilder nedan.
Grattis PC/BGN, ni var tillsammans tillräckligt nära och PC är generös och ger vinsten till BGN!

Visa bilaga 11151
Visa bilaga 11152
Visa bilaga 11153
Aj aj aj, om du har fyllt din kamera med bilder från Nordnorge, så kommer ju jag att vara chanslös framöver….😢

Säg inte det, du brukar fixa en hel del därifrån tycker jag… Och jag planerar en viss variation.

Men, men, men @fredw , din bildgåta måste vara tagen från en annan position och vinkel än dina sista bilder?
Toppen har en helt annan lutningsvinkel, lodräta sidor i bildgåtan och 45 gr i fjordbilden. 🤓

EDIT: Är det från vinkeln ungefär som sista fjordbilden?

Senast ändrad:
Vi tar en som kanske är lätt för nån och svår för andra. Vilken skidort är det här?

x13e DSC06223.JPG

Men, men, men @fredw , din bildgåta måste vara tagen från en annan position och vinkel än dina sista bilder?
Toppen har en helt annan lutningsvinkel, lodräta sidor i bildgåtan och 45 gr i fjordbilden. 🤓

EDIT: Är det från vinkeln ungefär som sista fjordbilden?
Den inzoomade bilden med ”lilla toppen bakom skogen” är tagen strax till höger om min gula cirkel på kartbilden, och bilden där man ser hela Stetind är tagen strax till vänster om gula cirkeln. Det är möjligt att färjan tog en mer bågformad rutt än på kartan så att vinkelskillnaden blev märkbar.

Se bild nedan, gula ringen är alltså toppen på Stetind. Jag var ganska stolt över att ”spotta” den korrekt innan färjan svängde runt udden…

Vi blev helt tagna på sängen av att E6:an på ett ställe består av en färja med mycket glesa avgångar… Norge är ett fantastiskt land på många sätt (inte minst extremt vackert) men jag förstår att inrikesflyget är populärt.

F4E119C0-471E-4297-B207-21782E9BD8DE.jpeg

Senast ändrad:
J
Den inzoomade bilden med ”lilla toppen bakom skogen” är tagen strax till höger om min gula cirkel på kartbilden, och bilden där man ser hela Stetind är tagen strax till vänster om gula cirkeln. Det är möjligt att färjan tog en mer bågformad rutt än på kartan så att vinkelskillnaden blev märkbar.

Vi blev helt tagna på sängen av att E6:an på ett ställe består av en färja med mycket glesa avgångar… Norge är ett fantastiskt land på många sätt (inte minst extremt vackert) men jag förstår att inrikesflyget är populärt.
Ja, det går väl nästan snabbare med Hurtigrutten än med bil?
Hur många mil blev det upp dit från Malmö?

Med hjälp av frekvent Japan besökare och internet så är jag nästan säker på Mt Asahidake. Underbart att lägga barnen samtidigt som det googlas…. ” vad tittar du på…. vad är det…kan vi kolla folk som ramlar på youtube…”

Se bild nedan, gula ringen är alltså toppen på Stetind. Jag var ganska stolt över att ”spotta” den korrekt innan färjan svängde runt udden…

Visa bilaga 11155
Aha, det var den lille piggen!
Jag trodde att det var toppen till vänster, glöm det jag skrev innan om lutning på toppen etc.:oops:
Det hade varit tillräckligt svårt även med hela bilden. ;)

Senast ändrad:
Med hjälp av frekvent Japan besökare och internet så är jag nästan säker på Mt Asahidake. Underbart att lägga barnen samtidigt som det googlas…. ” vad tittar du på…. vad är det…kan vi kolla folk som ramlar på youtube…”
Det är Asahidaki, en riktigt puderhåla på den norra ön hokkaido.

Din tur @Christiam

Tack.
Hade aldrig tagit den utan hjälp av en som faktiskt varit där.
Börjar bli riktigt ont om bilder nu. Vilken anläggning är jag på.
Lätt om man varit här , svårare annars : )

Bilagor

• EFDAAF32-9A2D-4181-A073-9066FC48E319.png
    EFDAAF32-9A2D-4181-A073-9066FC48E319.png
    59.1 KB · Besök: 84
Tack.
Hade aldrig tagit den utan hjälp av en som faktiskt varit där.
Börjar bli riktigt ont om bilder nu. Vilken anläggning är jag på.
Lätt om man varit här , svårare annars : )
Den där liftstolpen ser ju att tillhöra en eländig fransk knapplift, och eftersom jag har för mig att du har nämnt att du bara har varit i Val Thorens i Alperna, så säger jag Les Trois Vallées/Val Thorens.

Fast bergen ser lite "norska" ut.... :unsure:

Den där liftstolpen ser ju att tillhöra en eländig fransk knapplift, och eftersom jag har för mig att du har nämnt att du bara har varit i Val Thorens i Alperna, så säger jag Les Trois Vallées/Val Thorens.
Eländig är den absolut men inte i Frankrike, och du har helt rätt ang Val Thorens så nu återstår Norden.

Tillbaka
Topp