Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Världsklass!!
Den är så Iphone-zoomad så det är ju "Pixel-gröt".Ok! Nya tider! Vi börjar med en lätt.
1. Vilket berg sticker upp bakom träden?
2. Varifrån är bilden tagen?
Visa bilaga 11148
Rätt land, fel berg.Preikestolen Norge, men vet absolut inte, varifrån.
Tänkte att du skulle ta den! Det är Stetind. Återstår fråga 2?Litjskata?
Edit ändrar mig til Stetind
Nej. Inte från norr. Det är salt vatten i förgrundenNorrifrån från andra sidan Koppvatnet?
Det är det nog norrifrån också.Nej. Inte från norr. Det är salt vatten i förgrunden
Ok men det är inte från norr utan betydligt närmare ett annat väderstreck. Bilden är tagen från en europaväg. På sätt och vis… Från havsytans nivå.Det är det nog norrifrån också.
Aj aj aj, om du har fyllt din kamera med bilder från Nordnorge, så kommer ju jag att vara chanslös framöver….Ok jag ska inte plåga er mer. Bilden på ”Norges vackraste berg” Stetind är tagen från en bilfärja som utgör en del av E6:an, från Skarberget till Bognes. Se litet bilder nedan.
Grattis PC/BGN, ni var tillsammans tillräckligt nära och PC är generös och ger vinsten till BGN!
Visa bilaga 11151
Visa bilaga 11152
Visa bilaga 11153
Då ska jag börja plugga in dackonline.se också.Säg inte det, du brukar fixa en hel del därifrån tycker jag… Och jag planerar en viss variation.
Den inzoomade bilden med ”lilla toppen bakom skogen” är tagen strax till höger om min gula cirkel på kartbilden, och bilden där man ser hela Stetind är tagen strax till vänster om gula cirkeln. Det är möjligt att färjan tog en mer bågformad rutt än på kartan så att vinkelskillnaden blev märkbar.Men, men, men @fredw , din bildgåta måste vara tagen från en annan position och vinkel än dina sista bilder?
Toppen har en helt annan lutningsvinkel, lodräta sidor i bildgåtan och 45 gr i fjordbilden.
EDIT: Är det från vinkeln ungefär som sista fjordbilden?
Ja, det går väl nästan snabbare med Hurtigrutten än med bil?Den inzoomade bilden med ”lilla toppen bakom skogen” är tagen strax till höger om min gula cirkel på kartbilden, och bilden där man ser hela Stetind är tagen strax till vänster om gula cirkeln. Det är möjligt att färjan tog en mer bågformad rutt än på kartan så att vinkelskillnaden blev märkbar.
Vi blev helt tagna på sängen av att E6:an på ett ställe består av en färja med mycket glesa avgångar… Norge är ett fantastiskt land på många sätt (inte minst extremt vackert) men jag förstår att inrikesflyget är populärt.
Aha, det var den lille piggen!Den inzoomade bilden med ”lilla toppen bakom skogen” är tagen strax till höger om min gula cirkel på kartbilden, och bilden där man ser hela Stetind är tagen strax till vänster om gula cirkeln. Det är möjligt att färjan tog en mer bågformad rutt än på kartan så att vinkelskillnaden blev märkbar.
Se bild nedan, gula ringen är alltså toppen på Stetind. Jag var ganska stolt över att ”spotta” den korrekt innan färjan svängde runt udden…
Vi blev helt tagna på sängen av att E6:an på ett ställe består av en färja med mycket glesa avgångar… Norge är ett fantastiskt land på många sätt (inte minst extremt vackert) men jag förstår att inrikesflyget är populärt.
Visa bilaga 11155
Det är Asahidaki, en riktigt puderhåla på den norra ön hokkaido.Med hjälp av frekvent Japan besökare och internet så är jag nästan säker på Mt Asahidake. Underbart att lägga barnen samtidigt som det googlas…. ” vad tittar du på…. vad är det…kan vi kolla folk som ramlar på youtube…”
Det beror på vilken väg vi tog… Återkommer!Ja, det går väl nästan snabbare med Hurtigrutten än med bil?
Hur många mil blev det upp dit från Malmö?
Den där liftstolpen ser ju att tillhöra en eländig fransk knapplift, och eftersom jag har för mig att du har nämnt att du bara har varit i Val Thorens i Alperna, så säger jag Les Trois Vallées/Val Thorens.Tack.
Hade aldrig tagit den utan hjälp av en som faktiskt varit där.
Börjar bli riktigt ont om bilder nu. Vilken anläggning är jag på.
Lätt om man varit här , svårare annars : )
Eländig är den absolut men inte i Frankrike, och du har helt rätt ang Val Thorens så nu återstår Norden.Den där liftstolpen ser ju att tillhöra en eländig fransk knapplift, och eftersom jag har för mig att du har nämnt att du bara har varit i Val Thorens i Alperna, så säger jag Les Trois Vallées/Val Thorens.
Gränsen är helt rätt, bra taget.Det är Riksgränsen.
Edit: Vassecohkka till vänster och Vouiddasriida till höger.