Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Till tops?
Har ingen aning men har missat tre stycken jag visste så kände att jag behövde skriva nått.
Kul att se att fler kommit tillbaka, eller kul och kul, det har blivit sjukt svårt igen men kul att få se så mycket bilder och tips.
Helt korrekt, men jag tänker att jag nog vill ha toppens namn också. Kräsen som jag är. 😛

Ser ut att vara en ganska lång glaciärvandring det där, borde ni inte vara ihopbundna med rep?
Jo, men vi är rebeller! ;)
Sedan är vi sjukt snabba och håller en medelfart på ca 15 km/tim så eventuella snöbryggor hinner inte kollapsa.

Skämt åt sidan, visst vore väl det bra men vi gjorde bedömningen att den upptrampade stenhårda motorvägen till toppen kändes relativt säker.

Senast ändrad:
Där framme reser sig ett berg med 2500 mäktiga fhm upp från dalbotten.
Kan vi få namn och höjd på det?
Ledtråd: 🇨🇭🗣️🇮🇹
1629146161902.png

Ser ut som Pizzo Forno 2907, men jag får det "bara" till 2300 fhm....? :unsure:
Bilden tagen från Biasca typ?
Med @STORPOTATEN åter aktiv i tråden så var det ju alldeles för mycket ledtrådar... :ROFLMAO:
Men utan dem (och utan @Kalle_Luzern aktiv i tråden) så hade det väl inte varit någon annan som ens hade orkat försöka utan dem.;)

Ja, du har delvis rätt med fallhöjden, strax innan man kommer fram till berget så kör man genom en smal ravin, och dalen höjs några meter och däruppe är det mycket riktigt ca 2300 fhm.
Från platsen där bilden är tagen är det däremot nästan 2600 fhm upp till toppen.
Huvuddalarna i Ticono ligger så lågt att nästan alla berg ser väldigt branta och höga ut.

Då får du lägga upp en bild igen!:)

men vafaan. skulle just skriva Pizzo Forno :devilish:
Ja, det är ju rätt "surt" att när du gör en fenomenal prestation och identifierar ett sådant berg så snabbt (y), så kommer Potätan några minuter före och tar den.☹️😉

Jag trodde att jag skulle bli tvungen att komma med en ledtråd till, och den hade varit att berget har samma namn som en välkänd pastarätt!🍝

Med @STORPOTATEN åter aktiv i tråden så var det ju alldeles för mycket ledtrådar... :ROFLMAO:
Men utan dem (och utan @Kalle_Luzern aktiv i tråden) så hade det väl inte varit någon annan som ens hade orkat försöka utan dem.;)

Ja, du har delvis rätt med fallhöjden, strax innan man kommer fram till berget så kör man genom en smal ravin, och dalen höjs några meter och däruppe är det mycket riktigt ca 2300 fhm.
Från platsen där bilden är tagen är det däremot nästan 2600 fhm upp till toppen.
Huvuddalarna i Ticono ligger så lågt att nästan alla berg ser väldigt branta och höga ut.

Då får du lägga upp en bild igen!:)
Gott. Men @Ivo del Brallo lät sugen, så han får ta bilden. :)

Ja nu går det undan igen och Kalle är inte ens här ännu som sagt. Och det dröjer nog innan PC tar fram Pilatus igen utan att svaret kommer inom samma minut. Men jag har några luringar på lut åt er… 🤨😜😉😊 Gäller bara att hinna få in en fot i dörren!

Ja nu går det undan igen och Kalle är inte ens här ännu som sagt. Och det dröjer nog innan PC tar fram Pilatus igen utan att svaret kommer inom samma minut. Men jag har några luringar på lut åt er… 🤨😜😉😊 Gäller bara att hinna få in en fot i dörren!
Ja, nu blir det "grymma" bildgåtor igen, men sådana har du nog en del på gång?
Om du lovar att nästa gång lägga upp ett berg och inte en gammal träbyggnad, så ska jag hjälpa dig in i tråden om jag kan. :ROFLMAO:😉

IVO kanske somnat? Har han inte svarat inom 15, får du gärna trycka in din fot i dörren.
Nu skall farbror sova. 💤💤

Tack! Denne farbror måste dock också nanna kudde. Det gäller att somna innan man blir nödig igen… 😝

Hovärken i Lofsdalen.
Ser ju ganska brant ut, och har väl rätt bra fallhöjd?
Nästa bildgåta går till @fredw om han lägger upp en bild på ett brant klippigt norskt berg.⛰️:)
Om han vägrar så lägger jag upp en elak fjärrspaningsbild...😉

Inga frågetecken vid PCs svar, då brukar felfrekvensen vara noll så antar att det är min tur. 😉 Hmm så jag måste lägga upp en bild där första ledtråden redan är klar? 🙂 I det här skarpa sällskapet vore det som att skjuta sig själv i foten… 😋

Vi börjar istället helt utan hängslen och ledtrådar. Det får bära eller brista!

Vad heter denna skidanläggning?

Edit: Ok det blir en liten ledtråd. Backarna lär en gång vara dragna av en mycket duktig slalomåkare. Får se om det ringer några klockor.
Edit 2: Vi är inte söder om Sveg.

1629176624458.jpeg

1629177573627.jpeg

1629187943595.png

IMG-4934.jpg

IMG-4946.jpg

Senast ändrad:
Hovärken i Lofsdalen.
Ser ju ganska brant ut, och har väl rätt bra fallhöjd?
Nästa bildgåta går till @fredw om han lägger upp en bild på ett brant klippigt norskt berg.⛰️:)
Om han vägrar så lägger jag upp en elak fjärrspaningsbild...😉
Självklart är det mäktiga Hovärken. 500fhm är klart godkänd.

Inga frågetecken vid PCs svar, då brukar felfrekvensen vara noll så antar att det är min tur. 😉 Hmm så jag måste lägga upp en bild där första ledtråden redan är klar? 🙂 I det här skarpa sällskapet vore det som att skjuta sig själv i foten… 😋

Vi börjar istället helt utan hängslen och ledtrådar. Det får bära eller brista!

Vad heter denna skidanläggning?

Visa bilaga 11206

Visa bilaga 11207
Citat PC; "brant klippigt norskt berg".
Jo jag tackar jag.... ;)

Inte Säfsen! Har lagt till en tredje bild i frågeinlägget... Får se vad PC tycker om den... :rolleyes: ;) Lade till en liten annan ledtråd också.

Senast ändrad:
Saab - det är en riktig skidåkarbil det!
Visa bilaga 11209

För en gång skull, i en sådan situation skulle även jag vrida upp bindningarna till max DIN... och undvika skidor med bred tiprocker. Kul att se en Saab 900, tror inte att Saab tjänade en enda krona efter att den bilen slutade tillverkas.

Tolkar det som en pausbild, eller är det meningen vi ska gissa på skogen i bakgrunden? Som på mitt inlägg typ? :unsure: 😩 ;)

För en gång skull, i en sådan situation skulle även jag vrida upp bindningarna till max DIN... och undvika skidor med bred tiprocker. Kul att se en Saab 900, tror inte att Saab tjänade en enda krona efter att den bilen slutade tillverkas.

Tolkar det som en pausbild, eller är det meningen vi ska gissa på skogen i bakgrunden? Som på mitt inlägg typ? :unsure: 😩 ;)
Som en nostalgibild - nostalgin triggades igång av den tjusiga Saaben på din bild. Den skulle dock kunna vara den snarlika föregångaren till Saab 900 - Saab 99. På tal om din bild känns det som en entusiastanläggning söder om Sveg - parken ser ganska hemmabyggd ut och Renfana ska (motsägelsefullt nog) inte växa i fjällen.

Erik kan konsten att indirekt locka fram ledtrådar ;) - trots faunan så är vi inte söder om Sveg.

Helt korrekt! Ett något sorgligt kapitel tyvärr, de gick i konkurs förra året. Lade till ännu ett par bilder ovan. Finns flera artiklar här på Freeride. Bollen till dannedieharder!

Edit: Den duktige slalomåkaren som lär ha dragit backarna är den eminente Stig Strand. Saknar hans lugna, kloka, initierade kommentarer i TV.

Senast ändrad:
Kan det vara Grandes Jorasses 4208 m och Glacier de Leschaux?

Edit: Ändrar mig nog till Glacier des Périades.

Äh, är nog inte rätt något av det...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp