Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä de har infört nya krav igen den 7/2 såg när jag kollade E-boksen här i kväll fram till den 28/2. Så där försvann min skidsemester i Schweiz i morgon. Har inte möjlighet att sitta i karantän när jag kommer hem.Mitt på Öresundsbron 30 km/h, skyltar med orden Kontroll, avledningsfiler till kontrollstation etc. Verkligen inget som tyder på kontroll ibland??
Däremot har vi full koll på att direkt transit utan tester och karantän är ok i Europa. Visa bilaga 7442Visa bilaga 7443
Är inte Sydtyrolen fortfarande orange zon?
Provincia di Bolzano är tyvärr orange. Ingen skidåkning där än så länge.Är inte Sydtyrolen fortfarande orange zon?
Fick detta på mejlen angående Courmayeur idag, från Compagnie du Mont Blanc:
"More snow on the way over the weekend and the ski area of Courmayeur and the Skyway Monte Bianco (Italy) is getting ready to open their facilities to the public from the following dates:
The Skyway Monte Bianco on February 11th from 8:30 am to 3:30 pm with a closure of operation on Tuesdays and Wednesdays upon reservation.
Courmayeur ski area on February 15th, every day with a restriction of the number of skiers per day, as for the ski areas in Switzerland.
Holders of MBU ski passes day, season or year will not be accepted due to the restrictions linked to the number of visitors.
Priority will be given to Italian residents and secondary resident skiers.
Concerning access to Skyway, for the moment only mountain professionals holding a Professional Guides MBU year pass will be accepted on the installation and in presentation of a valid pass.
The other holders of MBU day, season and year passes will not be accepted.
Currently a negative PCR test is required when travelling from Italy to France with the Mont Blanc Tunnel."
Är det fortfarande öppet efter sportloven kanske det är värt att krångla sig genom tunneln någon dag. Kanske.
Se på fan, här går det undan i svängarna.Det står EVENTUELLT 18/2 på Courmas hemsida nu.
https://www.courmayeur-montblanc.com
Det är nog lönsamt om de ser till helheten, och inte bara till liftkortsintäkterna. Hela ekonomin i dessa dalar är beroende av att folk överhuvudtaget kommer dit. Och det gör man inte (på vintern) om liftarna står still. De genererar enorma intäkter utanför backarna.Tack alla för gossip & updates om Italien!
återstår att se hur många liftar de eventuellt kommer att öppna... 1-2 för lokala skidklubben? Ser inte riktigt hur det kan vara lönsamt att öppna så sent på säsongen. Kanske skidåkare under weekends, men måndag-fredag...?
Det är nog lönsamt om de ser till helheten, och inte bara till liftkortsintäkterna. Hela ekonomin i dessa dalar är beroende av att folk överhuvudtaget kommer dit. Och det gör man inte (på vintern) om liftarna står still. De genererar enorma intäkter utanför backarna.
Det är nog lönsamt om de ser till helheten, och inte bara till liftkortsintäkterna. Hela ekonomin i dessa dalar är beroende av att folk överhuvudtaget kommer dit. Och det gör man inte (på vintern) om liftarna står still. De genererar enorma intäkter utanför backarna.
Är campingplatser öppna som vanligt i nuläget?
Pistas för fullt i Livigno
Visa bilaga 7548
Visa bilaga 7547
Hotell, campingar, butiker öppna. Take away från 18. 22-05 utegångsförbud. Gula regioner (de flesta).Är campingplatser öppna som vanligt i nuläget?
Håller med om det också. Jag avbokade t ex själv nyss vecka 11 i San Cassiano och tänker inte åka ner även om de faktiskt skulle öppna nu.Håller med, men... 1) det är för sent för Italienska turister att boka skidlov i februari, 2) "inga" utländska turister, 3) icke-aktiva europeiska skidåkare tror att vintern är slut i mars trots att det finns 2m snö ovanför 2000m (tro mig, jag har 15år av erfarenhet: "du har skidat - finns det snö?!?"), 4) Italien har inte samma skidkultur som t.ex. Schweiz (förutom i relativt glesbebyggda norra delen) och inte samma underlag för kunder/besökare. Dvs. det blir mest locals som kommer att skida, och de konsumerar redan i orterna.
Så avundsjuk just nu...De 3 första säsongskorten i Livigno i år gick till Sverige. Man får hänga på låset. Skall finnas 1000 säsongskort av totala mängden på 12000 kort.
Tackar. Solen strålar och nu toppturar vi med lokalbuss och snöskor.Så avundsjuk just nu...
Om jag förstår dig rätt, endast Danmark som kräver 24h negativ test!?
Vilken väg tog ni ner? Vore uppskattat med vägbeskrivning. Inga problem över andra gränser misstänker jag. Hur ser det ut på färjan, rastplatser...tänkte bila ner med familjen (ingen husbil). Siktar på påskveckan om läget förblir stabilt. Om ni är kvar så länge vore det uppskattat med en veckorapport.
Njut nu⛷
Jo det tror jag nog är ganska säkert. Alla officiella källor här säger att det är öppning.Spännande att se om ni får nyttja era säsongkort imorgon. Typiskt Italien att man inte vet om liftarna kommer att öppna om ca 12 timmar.
Dom har ju mycket andra roligheter för sig också. Munskydd krävs utomhus och kravet var dessutom ffp2 mask på även när man åkte. Med tanke på hur folk hanterar de munskydd som krävs normalt skulle det ha blivit en intressant studie![]()
Jo, helt orimligt och meningslöst är min åsikt. I CH fick man en vanlig buff med liftkortet, att använda i liftarna.Tungt att åka skidor med FFP2. Jag flög en kortare flygresa med en sådan mask och det var obehagligt.
Seriöst?Munskydd krävs utomhus och kravet var dessutom ffp2 mask på även när man åkte.