Blir det någon skidåkning i vinter?

Grönt och snöfritt långt upp på bergen var det tyvärr när vi körde genom Alperna igår.
…. men så här ser det ut när man tittar ut ur hotellrumsfönstret just nu.
I dessa klimatomvandlingstider, glöm inte att boka skidort på hög höjd!☝️

Visa bilaga 30303
Räcker väl om åkningen är på höjd iofs. Men om man bara åker en vecka eller två är det så klart trevligt med snö i byn.

Espresso € 1,40-, pizza € 6,00- och gratis live musik till lunchen.
Nu har man hamnat rätt! :)🇮🇹

1708256555644.jpeg

Jodå, alla över 4000m platsar.
Har sett en 4000 metare under blå himmel idag.
There is something special about it! 🏔️☀️
Varit i Bern i dag med kort blick på några, alltid speciellt fast senast var i går från Titlis. 😄(y) Panoramat från Bern så klart världsklass oavsett…
Nu kommer nästa svaga front! 12 cm nytt tills i morse enligt SLF, borde ha mjukat upp betongen vi åkte på i går… ⛷️ Mer senare i veckan, se hur prognosen utvecklar sig.

Det blev en ny skidort idag.
Här har Anja Pärson och Jonas Nilsson vunnit VM guld.
Ett imponerande panorama från toppstationen över 3000 möh, ett riktigt bergs-zoo med både ”zebror” (stora och små) och ”ortlisar”, @STORPOTATEN förstår vad jag menar ;).
Visa bilaga 30382
Tjusigt värre, och du har väl några rejäla klumpar även till höger också va?

Hur länge har dom god skidåkning i Stubai? Såg något om Maj på Bergfex men det är väl rätt varmt då kan jag tänka mig.. Noterade att det ligger två bra helger i början av Maj med helgdagar mitt i. Finns ju alltid tux ..

Tux är väl inte mycket högre, eller mer nordvänt än Stubai? Rätt nära varandra geografiskt också. Så tror de är rätt likvärdiga i maj.
Med det sagt, så beror det på vädret år från år hur bra det är. Så om du är flexibel, följ vädret och åk på kort varsel i så fall. Vårsnö får du självklart räkna med, åtminstone på de lägre delarna. Kan även komma riktiga dump i maj på den höjden.

Hur länge har dom god skidåkning i Stubai? Såg något om Maj på Bergfex men det är väl rätt varmt då kan jag tänka mig.. Noterade att det ligger två bra helger i början av Maj med helgdagar mitt i. Finns ju alltid tux ..
Beror på vädret, men Stubai stänger någongång i maj, kolla hemsidan.
Hintertux kör året runt.
Båda är nordvända men Hintertux brantare och mer skyddat från solinstrålning. Kolla vilka liftar de har öppna, det avgör också vilket man väljer. Om allt över 2500 möh är öppet så väljer jag Stubai, bättre liftsystem större område och mer imponerande fjärrpanorama. När det gäller Hintertux kolla så att de fortfarande har Kasererområdet öppet.

Har du tur kan det som @Kalle_Luzern skriver bli puder-vårskidåkning.
Lycka till!

Det blev en riktigt fin eftermiddag där uppe när dimman till slut gav sig.
Faen det här blev ju rena Extrem-reklamen. Eller vad säger du @Glisseur

På väg ner mötte jag pistmaskinen ovanför Ullådalen. Tråkigt,tråkigt 😩

Bilagor

• IMG_7919.jpeg
    IMG_7919.jpeg
    434.7 KB · Besök: 92
  • IMG_7927.jpeg
    IMG_7927.jpeg
    405.3 KB · Besök: 89
Jävlar! Nu börjar det där bli tråkigt! Öppnar de ens liftar alls? Kanske måste jag ta min snowsurf/noboard med. Kan i varje fall hajka litet och åka något på stängda pisterna.
Screenshot_2024-02-23-10-20-49-443_com.android.chrome.jpg

Jävlar! Nu börjar det där bli tråkigt! Öppnar de ens liftar alls? Kanske måste jag ta min snowsurf/noboard med. Kan i varje fall hajka litet och åka något på stängda pisterna.Visa bilaga 30472
Du vet hur det är med snöprognoser - ta bort hälften och så regnar ytterligare en halvmeter bort. Och vips har du en meter fräscht kvar, helt perfekt! :love:

Goddamn, lucky bastard! :love:
Njae, det är hemfärd i morgon bitti och sikten är för närvarande obefintlig.
Det ska vara lite uppehåll i morgon, sedan snö varje dag den kommande veckan. Vi får se om vi ger oss upp i em.
Jag vet två forumkompisar som ska åka ner v.10, det kan nog bli bra!

En mäktig Südstau har parkerat över hela Alperna.

Senast ändrad:
Njae, det är hemfärd i morgon bitti och sikten är för närvarande obefintlig.
Det ska vara lite uppehåll i morgon, sedan snö varje dag den kommande veckan. Vi får se om vi ger oss upp i em.
Jag vet två forumkompisar som ska åka ner v.10, det kan nog bli bra!

En mäktig Südstau har parkerat över hela Alperna.
Hallå, fram med fetlaggen och in i skogen med dig. Där är det alltid bra sikt! ☝️ 🤩

Shit vilken megadump det är här nu, hoppas de lyckas hålla vägarna öppna…. :unsure:

Visa bilaga 30476
Sa ju det i en annan tråd. ;) ⛷️☃️
Ja, risk för stängda pass på sina ställen tänker jag. Just nu "bara" plikt för snökedjor eller 4WD på passen som brukar vara öppna på vintern nere i det hörnet.

Efter en månad i Funäsdalen så hamnade man en hel dag i Romme i dag.

Man får säga vad man vill men liftköer är obefintliga i Romme. Jävlar vad bra upplagt det är där jämfört med Ramundberget till exempel. I torsdags fick vi stå över 20 minuter i kö för att åka upp i stolliften i Ramis. Min längsta tid i dag i Romme var 6 minuter i kö. Och det var när det var sjukt mycket folk i Romme. Längesedan jag har sett så mycket folk i Romme.

Hela Funäsdalen är väldigt överexploaterad nu för tiden. Orolig när allt är uppfyllt hur långa köer det kommer vara där.

Efter en månad i Funäsdalen så hamnade man en hel dag i Romme i dag.

Man får säga vad man vill men liftköer är obefintliga i Romme. Jävlar vad bra upplagt det är där jämfört med Ramundberget till exempel. I torsdags fick vi stå över 20 minuter i kö för att åka upp i stolliften i Ramis. Min längsta tid i dag i Romme var 6 minuter i kö. Och det var när det var sjukt mycket folk i Romme. Längesedan jag har sett så mycket folk i Romme.

Hela Funäsdalen är väldigt överexploaterad nu för tiden. Orolig när allt är uppfyllt hur långa köer det kommer vara där.
Sjukt effektiv anläggning, fast våffelgräddningen är strået vassare än liftarna.
Ena köer jag upplevt där är på vägen in till Romme men det kan man gärna inte klanka på Funcke för.

Sjukt effektiv anläggning, fast våffelgräddningen är strået vassare än liftarna.
Ena köer jag upplevt där är på vägen in till Romme men det kan man gärna inte klanka på Funcke för.
Tänker inte ens nämna restauranger, våffelstugor och värmestugor i Romme mot Funäsdalen. Så långt i från varandra man kan komma. Allt bättre i Romme. (Jag älskar Funäs då det är där jag har gjort flest säsonger av alla mina år som säsongare)

20240225_140134.jpg

Jahapp. Bild på skidvädret vid inledningen av sportlovet i Stockholm, 25 februari.
Även om jag är hojåkare själv blir jag ju 🤬😡👹😤💀 på nutidens "vinterklimat".

Det blev ingen Sölden för mig i januari. Så tänkte eventuellt prova vecka 12 (16 - 23 mars), vad säger expertisen, funkar det? Eller är det regn och slask vid den tiden?

Tillbaka
Topp