Marker 2008!

Marker 2008!
Huggybear: Bara för att jag råkar få se andra saker för alla andra då? Ska ja inte dela med mig och säga vad jag tycker eller?? Och så råkar det vara så att det var ute redan i slutet av nov. Så de tvar en riktigt gammal nyhet.

Carled: Ja vad jag fattade så är det så att dom kommer köra den som standard på paketen i alla länder. Kommer även en ny 12 bindning med liknande framdel. Men kollade inte den så noga då den inte var av intresse för mig. Bridge skall enligt säljaren här nere vara en renodlad BC skida. Inte känt på den. Hade bara Kantana med sig hit tyvärr. Är ju lite begränsat med skidor än tyvärr.. Har för mig att dom hade döpt om alla jibbskidor tills nästa år. Men då vi inte säljer jibbskidor i vanliga sortimentet från och med i år så var vi inte intresserad av det så ;)

//H

Marker 2008!
Gör ett försök att reda ut några av de frågetecken i slutet på denna lina:

Bridge är precis som Carled säger. en mer renodlad bc-jibbskida än Karma men med en helt ny konstruktion och shape (130-92-112/177cm-19.9m). De första testerna har varit grymmt positiva rent åkmässigt, även på hårdare pistunderlag och en medlem av funäsdalsmaffian tyckte sig känna igen en del av shapen (framförallt tip och rocker) från sina favorit zag´s... Den nya konstruktionen kallas Dual Layer Sensor Wood Core och består av två träkärnor. Den mjukare av dessa ligger i botten och den hårdare och mer solida ligger överst, tillsammans omslutna av s.k Tough Box Technology, d.v.s. en konstruktions process där kärnorna omsluts av en 4x4 mönstrad Fiberwrap (durable fibreglass) - "in order to obtain maximum load in all directions".

Bridge tar som sagt över Karma´s epitet som länken mellan park och bc/puder, men Karma får en hårt focuserad efterföljare: The Wall (119-87-111/177cm-20.2). The Wall är den nya renodlade parkskidan för hardcore jibbare. Samma konstruktion som Bridge, men en true twintip med symmetrisk lagd skärning. The Wall är en varmt välkommen skidmodell i Völkl kollektionen eftersom de ej haft något liknande, och framförallt inte lika nischat tidigare. Teamåkarna på jibbsidan är överlyckliga att skrik och tjat äntligen gett resultat.

Marker 2008!
Tack och bock, peta!

Symetriskt lagd skärning, men varför är då tip 8mm bredare än tail? Aja, verkar vara trevlig, lär väl ligga bra i pris, så det lutar väl åt en sådan som slitskida nästa år...

1 st Wall, 1 st Big Akira... Sen är nog pengarna slut!

Men kommer Jetster ha 12, 14 eller 16 i din? BTW, det var ingen dålig bredd på Bridgens brätte, 130mm! Fan mina BC har bara 129, och de är 6mm bredare i midjan och bak...

Marker 2008!
Bra info Peta!
Är det någon som dessutom vet vilka längder Bridge kommer? Kommer den i längder uppåt 190cm......är det då någon som vet svängradien för denna längd?

/P

Marker 2008!
Jester kommer tyvärr bara med 16 DIN nästa år men Markers plan är att släppa Jester med lägre DIN så fort som möjligt.

Marker 2008!
Bara bra att den kommer med 16 i din,. Men vad heter den med 12 (14) i din. Nya bindningen ;)

//H

Marker 2008!
Sjukt bra att den bara kommer med 16... Det är ju i det spannet som man vill ha bindningen... Tror att den kan bli ganska lätt om man tittar på bilder, känns som att det kan bli en vinnare!

Marker 2008!
Hasse sa:
Katana var det inget bra före för tyvärr. Hoppas på att testa den snart igen. Alla Freeride skidor tillverkas i Kina från och med i år. Samma fabrik som K2.
//H
Hasse:

Testade du Katana pa hart underlag? Hur kandes den? Svangde den overhuvudtaget?

Marker 2008!
Carled: Det är Markers gamla klassiska MRR. Förr i tiden hade i princip alla raceåkare en den bindningen (dvs den äldra förlagan som också hetter MRR). T ex var det den bindingen som Stenis körde. Den har en roterande häl, som vissa Lookbindningar (Marker äger dock patentet på det, tror jag) och eftersom fjärdarana i hälen går "diagonalt" och eftersom monteringspunkterna på fram och bakbindningen kommer mycket nära varandra så påverkar den skidans böj mindra än de flesta bindingar.

Inget jag skulle köre för friåkning dock. Om jag minns rätt så är det inte ens step in. Skulle gissa att modellen har minst fem år på nacken.

HitMe

Marker 2008!
Är det någon som vet när Marker Duke finns att få tag i och ungefär vad den kommer att kosta.

Ni som har provat den, hur mycket skiljer den sig i uppför respektive utför i jämförelse med Fritschi Diamir Freeride Plus 06/07 och Naxo 21.

Marker 2008!
Vi kommer få ett par denna eller nästa vecka hoppas jag. Kommer kosta ca 3500:- här nere och då är vi generellt 20% billigare än Sverige. Vet inte om det är någon mer än jag som har provat den än.

Har bara åkt utför med den och den känns som en vanlig bindning där i alla fall. Är ju lite tyngre än både Naxo och Diamir bindningarna. Uppför så tror ja inte det ska vara någon större skillnad eller vem bryr sig så länge det går bra att åka utför utan att vara rädd så.

//H

Marker 2008!
Den finns endast (än så länge) i ett MYCKET begränsat antal. I Sverige kommer den nog inte att finnas i handeln förrän till hösten.

Marker 2008!
Beror på vad man anser med begränsat antal. Vi får 4 eller 5 till våran butik.

//H

Marker 2008!
Jag har fått två bindningar som kom nu med DHL och ska komma 2-3 till denna vecka som sagt. Men som sagt är ju inte i Sverige så. Kommer släppas 26 bindningar i Schweiz denna säsongen. (för försäljning. Sen ett antal testbindningar)

Jag är verkligen inte gring och näbbig. Och det kommer komma bindningar till Sverige oxå skulle jag tro. Eller Blizzard kommer få in några då den är orginal på deras skidor och då dom kommer ha test skidor i Sverige så kommer den finnas i Sverige oxå. Tror även att K2 kommer få in sådan bindningar relativt snart i Sverige.

//H

Senast ändrad:
Marker 2008!
Hasse sa:
Samma bakdel som på nya The Duke ser det ut som..

//H
Nej, inte direkt. Enda likheten är väl att fjädern på Duke också liksom står upp diagonalt när bindningen är iklickad. MRR har för övrigt två fjädrar också som man kan förstå om man kollar på följande bild:

361.jpg

För övrigt har jag Markerbindingar från 50- eller 60-talet i garaget och bakdelen på dem är i princip exakt densamma som MRR. "If it ain't broken, don't fix it".

HitMe

Marker 2008!
Mantran är 3mm bredare fram och bak samt 2mm bredare i midjan. Konstruktionen är densamma, men själva kärnan är aningens tjockare vilket givetvis gör skidan styvare. Jag har dock inte själv åkt den än men läst en hel del positiva omdömmen från de som har det.

Völkls fetare skidor har även ett nytt (och som det verkar väldigt smart) sätt att förstärka stålkanten genom att föränkra den bättre i kärnan, men jag vet inte om detta gäller Mantran.

HitMe

Marker 2008!
Noen som vet om Duke fungerer med randone støvler. Randone støvler og ordinære alpin bindinger er jo ingen god kominasjon. Duke omtales jo ikke som en randone binding, men en alpin binding med gå funksjon.

Marker 2008!
Hej!

Såg bindningen på Swesport. Den är riktigt fet och tung! Enligt lev. kommer den kosta en del också. Över 4000. Men den stora fördelen med denna bindning är att bakdelen är lika stabil som på salombindning. Ingen flex den är stum! Har man pengarna så är det ingen tvekan.

Mattias

Marker 2008!
Dafastest:

Duke´s framdel är ställbar i höjdled för att passa både rando och alpinskor. Rekommenderad vikt på åkaren är 60 kg + då DIN/ISO är 6 - 16. Den är rekommenderad på skidor som är 74 mm eller bredare och skruvinfästningen är 10 mm bredare mellan hålen jämfört med bredden mellan skruvar/hål på befintliga bindningar. Detta gör att Duke´s skruvhål/skruvar utsätts för lägre vridmoment (som blir högre ju bredare skida) och därför ökad hållbarhet samt kraftöverföring.

Duke´s infästningsmönster är 5 skruvar fram och 4 bak.

Standheight without ski är 35 mm både på bakdel och framdel (förutom om framdel är justerad för rando).

Det finns två storlekar på Duke: medium och large. Medium startar på ca 260 mm och går upp till ca 320 mm. Large ca 320 - ca 380 mm.

Hiking stödet har två positioner: 5" och 10", detta stöd är helt infällt under "ski mode".

Marker 2008!
Så där då har man åkt på Duke i tre dagar då. Kommentaren är att den är överförväntan. Vridstyv som ingen annan turbindning. Ingen speciell "jobbig" höjd. Kan rekomenderas stark!!! Har 2-4 st att sälja om någon är intresserad. Är tyvärr inte speciella billga bara.

//H

Marker 2008!
Någon som har koll på vilka längder bridgen kommer i och när man kan köpa den i Sverige? får man vänta till nästa säsong mån tro?

Marker 2008!
Känner att den här tråden måste väckas upp. Är det någon här som fortfarande åker på den första Duken? Jag gör det och är väldigt nöjd och ser ingen anledning att lägga ut många fina tusingar för en ny bindning.

Men! Jag har två "problem".
1. Jag vill ha en högre hälhöjare. Någon som har fulbyggt något sådant? Har klurat på att fräsa i ordning en kloss att skjuta på den bakre skenan som då ska funka som den lägre hälhöjaren och när jag vill upp ett steg till så fäller jag ner originalhöjaren mot klossen. Synpunkter på detta?
2. Jag vill ha någonting som fjädrar upp skidan mot hälen när jag måste sidesteppa upp för någon brant klack. I nuläget så doppar tailen ner och fastnar i snön. Idéer på detta?

Marker 2008!
Känner att den här tråden måste väckas upp. Är det någon här som fortfarande åker på den första Duken? Jag gör det och är väldigt nöjd och ser ingen anledning att lägga ut många fina tusingar för en ny bindning.

Men! Jag har två "problem".
1. Jag vill ha en högre hälhöjare. Någon som har fulbyggt något sådant? Har klurat på att fräsa i ordning en kloss att skjuta på den bakre skenan som då ska funka som den lägre hälhöjaren och när jag vill upp ett steg till så fäller jag ner originalhöjaren mot klossen. Synpunkter på detta?
2. Jag vill ha någonting som fjädrar upp skidan mot hälen när jag måste sidesteppa upp för någon brant klack. I nuläget så doppar tailen ner och fastnar i snön. Idéer på detta?
1. Du går för brant.
2. Dra foten bakåt och uppåt så att du börjar med att maxa utfallet mellan pjäxa och skida, sen följer skidan med. Eller så lär du dig "snärta med" skidan, men det är nog knepigt att få till med rambindning.

Marker 2008!
1. Du går för brant.
2. Dra foten bakåt och uppåt så att du börjar med att maxa utfallet mellan pjäxa och skida, sen följer skidan med. Eller så lär du dig "snärta med" skidan, men det är nog knepigt att få till med rambindning.
1. Nja, tanken är att det ska användas för kortare passager uppför branta partier. Går en del i skog och då går det inte alltid att välja den ideala lutningen.
2. Möjligt att det kan funka. Maxutfallet är ju runt 90 grader så det blir en ordentlig lyftning bakåt. Men jag ska prova på nästa tur, troligtvis imorgon 👍🏼

Tillbaka
Topp