Hårt, riktigt hårt!
Klart och kallt i natt i kombination med lätt snålblåst gjorde att Tandådalens pister var minst sagt stenhårda på morgonen även om solen gjorde sitt bästa för att mjuka upp underlaget.
Lika bra att ta tjuren vid hornen direkt och jag bad Calle om de mest dämpade Opinion (Nr 10). Började i Tandådalens stora backe som var hårdare än hård. Stenhård manchester har aldrig varit mitt favoritunderlag. Började med några sökande sladdar och konstaterade att kanterna bet bra, riktade skidspetsarna mot dalgången, släppte på och upp på kant i lite större svängar ... helt OK skär, men väl krispig snökontakt och lätt nervöst.
Drog vidare till Östra Tandådalen och fick än en gång testa på stenhård ojämn manchester. Känslan var densamma, lätt nervöst men egentligen inte otryggt, men väldigt långt ifrån ett par väldämpade pistcarvers. Min entusiasm var begränsad när jag lämnade tillbaka skidorna. Om detta var de mest väldämpade, så ... ???
Testade iställer ett par P100 som med sina två lager titanal och gummi borde göra ett betydligt mer stabilt intryck. Upp i stora backen igen, fattar ingenting, de här skidorna greppar ju inte? Klart mer behagliga och dämpade än Opinion, men var är isgreppet? Åker ner och Calle kollar kanterna, ser fina ut. Kör några åk till men tycker greppet är lite sådär ...
Träffar Markus O och diskuterar lite kring isgreppet och vi konstaterar gemensamt att det sannolikt inte är något större fel på P100 eller de PT som han testat. Utan bara så att Opinion (10) har ett helvetiskt bra grepp. Där ser man!
Avvaktar till nästa testomgång av Opinion till efter lunch då underlaget blivit betydligt mjukare. Kör några åk med den minst dämpade varianten (12) och blir mycket positivt överraskad i den numera uppkörda mjuka pisten. Skidorna är mycket behagliga och lättkörda. Följsamma, lätthanterliga i sladd och växlar enkelt till skär i både stora och snävare svängar. Riktigt kul ända till jag gör ett nytt försök i Östra Tandådalen ... Stärkt av mitt nyvunna självförtroende släpper jag på och det går riktigt bra ända till jag kommer in i det uppkörda partiet i mitten av backen som så sakta har börjat frysa till igen ... skidorna börjar "slå" och det känns riktigt obehagligt innan jag får nerfarten igen.
Tillbaka till Extremtältet och en ny test av Nr 10 ( den mest väldämpade). Nu när det skravliga hårda ojämna underlaget är borta blir det riktigt, riktigt roligt. Känslan från den tidiga morgonen är nu helt borta. Jag känner mig helt trygg i alla lägen och skidorna går verkligen grymt bra i den uppkörda vårsnön. Skidorna känns oerhört allround och det är lätt att växla mellan skär och kortsladd och tillbaka igen. Trycker jag till kan jag få in skidorna i på bra snävt skär. Kul! Det mest häpnadsväckande är hur bra de går i de lite hårdare isiga partierna, greppet är verkligen bra och exakt, inte alls så där diffust som de flesta offpistorienterade fetingar presterar. Det är med ett stort leende på läpparna jag lämnar tillbaka skidorna. Och observera att jag endast kört dem i pist, visserligen mycket varierande pist, men ändå ...
Tyvärr hann jag inte köra "mellanversionen" nr 11 som enligt utsaga lär vara lite mer lekfull än nr 10. För mig kändes dock nr 10 som tillräckligt lekfull och snabb, både i kantväxling och initiering av sväng. På rådande underlag, och speciellt stenhårdaskravlet under morgontimmarna, skulle jag mycket väl kunna tänka mig en betydligt mer dämpad skida. Men för sånt här underlag finns ju faktiskt andra väldämpade (döddämpade

) redskap som gör sig betydligt bättre (läs racecarvers).
För min del (som väger 92 kg) känns inte 12:an som ett alternativ. 10:an däremot känns oerhört allround. Skulle jag bara få ha två par skidor (hemsk tanke) skulle ett par Opinion (typ en förstärkt 10 ... ) kunna vara allroundalternativet, kombinerat med mina Völkl RTM 84 (grymma!) som pistskidor ... och det är ett mycket högt betyg!
Skulle vara kul att testa ett par på "mjuk" manchester och där de sannolikt glänser mest, i djupsnön ... Tack Calle, Markus och Jon, kul att träffas!
/MM