"De kallade insulinet för knark"
Polisen vägrade ge Christian vård
VÄSTERÅS.
Det svartnade för ögonen på Christian Sandström, 17, när polisen satte handfängsel på honom.
I förhörsrummet föll han tidvis i koma
- Polisen slog mig i huvudet, säger ms-sjuke diabetikern Christian.
"JAG FÖLL I KOMA" Christian säger att en polis misshandlade honom när han ville bli förd till sjukhus.
Lördagskvällen började med fest hemma i Christian Sandströms pappas villa.
-Det var trevligt och vi var ett gäng som känner varandra väl.
En okänd kille som kom till festen blev bråkig och ville att Christian skulle skjutsa ner honom på stan. Killen var hotfull och Christian gjorde som han sa.
-Jag har en motorcross som jag skjutsade honom på.
Men Christian hade druckit fyra starköl och polisen grep honom direkt nere på stan i Västerås.
Fick en armbåge
Klockan var då en bra bit efter midnatt och han behövde ta sin insulinspruta.
-Han har precis haft ett ms-skov och det förvärrar diabetesen, säger mamma Beatrice Sandström.
Polisen satte handfängsel på Christian som då började känna av sitt höga sockervärde.
- Jag sa att de måste skjutsa mig till sjukhuset. Då gick den ena polisen ut ur bilen och gav mig en armbåge rakt i ansiktet och slet ut mig ur bilen.
Christian har skador i ansiktet och på kroppen. En tand är utslagen.
Nekades insulin
Enligt honom fnös polismännen åt hans insulinspruta och kallade den för knark och vägrade ringa efter hans mamma.
- När jag satt där på bänken hos polisen så svartnade det för ögonen och jag var helt borta.
Blodsockernivån i blodet steg utan insulinsprutan.
- Till slut ringde de till mig och jag sa direkt att han måste få insulin, men de lyssnade inte, säger Beatrice Sandström.
Blev rädd
Hon ringer då barnakuten där Christian är känd för sina sjukdomar och de ringer i sin tur till polisen. När Christian får insulin i kroppen är hans sockervärde uppe i 28. Normalt värde ligger på 4-5.
-Det värker överallt och jag är öm. Klart jag blev rädd, säger Christian.
- Jag är rädd att slaget mot huvudet kan förvärra hans ms, säger Beatrice Sandström och tittar bekymrat på sin son.
Hon har polisanmält misshandeln och alla parter ska nu förhöras för att reda ut vad som har hänt.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,857725,00.html