Optimera "bang for buck", vad har ni för tips?

Hej på er!

Jag har pga lite olika oförutsedda händelser hamnat i vad man skulle kunna kalla för en ekonomisk skitsituation, inget som inte kommer lösa sig men just vintern i år ser lite mörk ut. Jag tänker ju däremot inte låta detta gå ut över min skidåkning och tänker att någon här måste ha erfarenhet av att få ut så mycket bra åkning som möjligt för så lite pengar som möjligt, hur har ni gjort i liknande situationer och vad har ni för tips? Inga tips är dåliga så ös på med alla möjliga idéer ni har!
Tack på förhand!

Är det restips du vill ha? Hur man får så mycket skidresa för pengarna eller vad är frågan?

Denna gamla goding med Charlie Ager är en bra början på hur du kan leva som en kung utan att göra av med för mycket pengar ;)

Nu framgår det inte om du har jobb eller inte. Om inte borde det självklara svaret att söka jobb som diskare på någon restaurang med nattklubb. Med lite flyt har du minst fem skiddagar i veckan.

Absolut mest åkning per spenderad krona får du genom att göra säsong eller permanent flytta till en skidort. Så jag föreslår det.

Tack hörrni! Nä alltså jobb har jag, det handlar mer om att det har dykt upp en del stora utgifter och säsonga blir svårt i år hur roligt och lockande det än är. Jag tänker väl lite mer typ vilka skidorter är mest prisvärda både här och ute i Europa? Var bor man billigt? Allmänna grejer bara för att få så många kvalitativa dagar som möjligt för en så liten peng som möjligt, vad kan man spara in på osv?

Kranjska Gora, 14 dagar i januari (8-22) på trestjärnigt hotell för SEK 5 980. Liftkort 14 dagar ca 3000.
Flyg ARN - Ljubljana t o r 2000. Transfer med taxi Ljubljana - Kranjska Gora för en person ca 1700 (men där kan man föstås ta buss etc om man orkar.).

Summa ca 12 700 för två veckor! Case closed!

En polare var i , Gudauri, Georgien, 10 dagar för sammanlagt 10000 inkl precis allt =)
Östeuropa eller Norge skulle jag säga, låna en husvagn eller husbil eller sov i tält?

Senast ändrad:
Det som kostar mest med skidåkning (Förutom prylarna man har på kropp och fötter) är ju liftkort, boende och käka mat på restaurang. Om man kan ta bort dem bitarna ur ekvationen blir det billigt.

Mitt förslag är, om du inte redan gör det, börja tura. På vårkanten brukar jag ofta dra långhelger till Norge eller något berg i Jämtland. Drar jag ensam blir diesel-kostnaden ca 1000 kr (120-160 mil t.o.r), och mat ca 200 kr totalt för helgen. Är man flera kapas bränsle-kostnaden på hälften eller mer. Och personligen kan en resa för 1000 kr i Norge vara precis lika najs som 15 000 kr i Alperna.

eriC1 sa:
Det som kostar mest med skidåkning (Förutom prylarna man har på kropp och fötter) är ju liftkort, boende och käka mat på restaurang. Om man kan ta bort dem bitarna ur ekvationen blir det billigt.

Mitt förslag är, om du inte redan gör det, börja tura. På vårkanten brukar jag ofta dra långhelger till Norge eller något berg i Jämtland. Drar jag ensam blir diesel-kostnaden ca 1000 kr (120-160 mil t.o.r), och mat ca 200 kr totalt för helgen. Är man flera kapas bränsle-kostnaden på hälften eller mer. Och personligen kan en resa för 1000 kr i Norge vara precis lika najs som 15 000 kr i Alperna.
Tura är något jag vill börja göra oftare, har testat på det lite och gillar det skarpt men skulle behöva ett par skidor med turbindningar och vill gärna lära mig mer om det av någon med mer erfarenhet. Dessutom kommer jag från Jämtland (även om jag bor i Stockholm nu) så dit tar jag mig alltid. Väldigt bra tips, tack!

telemarkus sa:
En bra indikator på prisbilden är Forex Skidindex
Intressant! Sen återstår bara att lista ut det upplevda värdet av åkning, boende, mat och service på respektive ort för att ställa det mot kostnaden. Tar man ledigt från jobb och reser en vecka eller två åt gången så startar i och för sig de flesta orter i Europa på en liknande grundkostnad.

Annat väldigt basic sätt att få ut mera åkglädje per krona är att undvika jul/nyår, sportlov och påsk. Sänker kostnaden, kortar liftköerna och lämnar mer utrymme i pisterna. Dessutom brukar personalen vara mindre stressade och därmed trevligare.

Kan du åka med extremt kort varsel? De flesta researrangörer får sena avbokningar så kolla om de har stand-by listor.

Tillbaka
Topp