Race vs. Allmountain?

Jnorntng

Medlem
Race vs. Allmountain?
Tänkte köpa pjäxor efter många års uppehåll med åkningen och känner mig vilsen i djungeln av nya pjäxtyper.

Jag åker mestadels vanlig piståkning och gillar när det går ganska fort och är rätt brant. Har hittat racepjäxor till riktigt bra pris, men känner mig osäker på om det är för nischat med sådana och man borde köra på ett par allmountain istället? Hur stor är skillnaden egentligen?

Race vs. Allmountain?
Stor. Jag har ingen aning om din åkförmåga, vikt eller något men skulle ändå rekommendera allmountain. Om du inte är så att du körde portar när du var ung, men då tror jag inte du ställt frågan.

Jag har ju sett hur tränare måste hjälpa till att åkarna ska ens få in foten i racepjäxorna. Känns kanske inte helt nödvändigt att det ska vara på den nivån? Det finns allmoutain med tight passform och högt flex som borde vara fullt tillräckligt. Du vill nog inte ha för högt flex ändå om du haft flera års uppehåll, men åk till någon seriöst bootfitter och prata med dem. Köp inte pjäxor bara för att det är bra pris. Kan bli dyrt (och tråkigt) i längden.

Race vs. Allmountain?
Fördelar med många all-mountain är väl vikt, bekvämlighet, gåläge och gummisula. Jag tycker gåläge är suveränt för att kunna räta upp foten lite i liften. Dessutom kan man ofta få techbindningshål om man vill ha en hybridbindning edyl. Kör själv med technica cochise som har allt detta och ändå inte är en turpjäxa. Nackdel kan väl vara prestanda men för de flesta räcker det nog.

Race vs. Allmountain?
Butiksräser (120-140 flex) är väldigt allmountain för en som kan någorlunda bra åkteknik och har grundkondition för att hantera mjölksyran under liftfärden.

Race vs. Allmountain?
Butiksräser (120-140 flex) är väldigt allmountain för en som kan någorlunda bra åkteknik och har grundkondition för att hantera mjölksyran under liftfärden.
Håller med. Frågan är ju vad TS menar med ”racepjäxor”. Jag kör bland annat Lange RS 130, de är blå och raceinspirerade i färg och form men är definitivt ingen racepjäxa. Skulle inte rekommendera racepluggar med flex 130-170 till någon som inte vet vad det innebär (smärta och många timmars anpassning), men butiks-Lange RS, -Head Raptor, -Fisher RC eller liknande, är väl typ allmountain/pist. I min bok.

Men det är såklart viktigt att hitta rätt pjäxor. Om det är ett jäkla bra pris och modellen verkar passa hyfsat bra är det väl bara att testa. Det är ju ändå i stort sett omöjligt att hitta rätt modell direkt. Prova-åk-modda-åk. Typ.

Race vs. Allmountain?
Stort tack för all input!

Jag tänkte på racepjäxor för vanliga dödliga, inte proffsutrustning. Har bl a kikat på Tecnica R9.3 130 som fanns till väldigt bra pris (tror inte detta är för proffsåkare iaf?)

Jag väger drygt 80 kg, anser mig vara en kompetent åkare, med bra benstyrka och gillar att stå på ordentligt i backarna. Är inte ute efter några värstinggrejer, utan mer nyfiken på om det som säljs som "race" i vanliga butiker är alldeles för hårt för en normalåkare eller om det kan funka lika bra som allmountain?

Race vs. Allmountain?
Jag väger drygt 80 kg, anser mig vara en kompetent åkare, med bra benstyrka och gillar att stå på ordentligt i backarna. Är inte ute efter några värstinggrejer, utan mer nyfiken på om det som säljs som "race" i vanliga butiker är alldeles för hårt för en normalåkare eller om det kan funka lika bra som allmountain?

Det är ju väldigt individuellt där även tycke och smak spelar in. Litet som med skidor. Tror att de flesta som definierar sig som du blir nöjda mellan 110 och 130 i flex på "butikspjäxor".

Om du har testat att åka samma pjäxor i minus 25 och plus 10 grader så bör du ha en känsla för skillnaden och kanske kan lista ut vad du gillar bäst. I riktigt kallt väder kan man få en känsla för hur det känns att åka i "för hårda" pjäxor.
Dessutom är det olika beroende på vilka skidor man har. Hårda pjäxor till ett par "snällare" skidor som man egentligen gillar kan göra att skidorna känns alldeles för mjuka eller kräver en annan "stance" eller försiktigare åkning för att fungera, annars blir det liksom för brutal kraftöverföring till skidorna som bara ger vika. Och vice versa åt andra hållet.
Litet "killsnack" ovan, jag är ingen expert men bygger på egna erfarenheter.

Race vs. Allmountain?
Jaha, sorry, tolkade det som du syftade på riktiga racepjäxor som vi inte kan köpa i vanlig butik. Nej, om du syftar på pistpjäxor så kör på det om du hittar några bra för dig. Det som skiljer är att de strika pistskidorna har lite mer framåtlut så man kommer i rätt position för carving. Så om du gillar det är det värt att prova. Och lite smalare passform. Så det kan du absolut köra på.

Tillbaka
Topp