De gör skidkläder – på ett unikt sätt

Efter många år med olika jobb inom skidbranschen kände Fredrik och John att de ville skapa något nytt. Resultatet blev Stellar Equipment. Tidlösa skidkläder i riktigt vassa material utan fördyrande mellanhänder.

Stellar Equipments grundare John Crawford-Currie och Fredrik Dahl beskriver företaget de tillsammans startade för två år sedan som en passionsdriven verksamhet där viljan att göra riktigt schyssta skidkläder, både design- och funktionsmässigt, är det centrala.
De berättar också att Stellar Equipment växer så det knakar. Företaget är på god väg att slå sig in på den internationella marknaden och utmanar redan, efter mindre än två säsonger, flera av de etablerade märkena med sin syn på hur skidkläder ska säljas och designas.
Det är tydligt att de inte har någonting emot att vända upp och ned på hur skidbranschen fungerar.
– Vi tyckte att all energi gick åt till att diskutera prissegmentering och säljstrategier och budgetmål, snarare än att fokusera på produkterna. Så vi kände att det var dags att försöka förändra sättet som branschen fungerar på och skapa möjligheter för oss själva att leva ett liv och skapa produkter som vi inte kunnat göra tidigare, förklarar Fredrik.

Mycket av den förändring som de båda längtade efter handlar om att kombinera maximal kvalitet, kortare ledtider, bättre priser och en direkt kontakt med kunden.
I praktiken visar det sig framför allt genom hur försäljningen av Stellar Equipments produkter går till. Den sker nämligen enbart via den egna nätbutiken, som i skrivande stund är öppen för Skandinavien, Storbritannien, Tyskland och Österrike. Kanada och Schweiz står på tur. Företaget har även en butik centralt i Åre, och planer finns på att öppna butiker i Alperna.
Genom att jobba på det sättet skapas en mer direkt kontakt med konsumenten, samt en möjlighet att skapa sig en helt egen prisbild. Något de ser som fördelaktigt för både företaget och dess kunder.
– Vi tycker nog att man får väldigt mycket för pengarna i våra produkter. Vi arbetar med de absolut bästa materialen och fabrikerna i branschen, och motsvarande varianter hos andra märken kan många gånger kosta nästan det dubbla, menar Fredrik.

Ytterligare en faktor som får Stellar Equipment att utmärka sig är sättet som klädkollektionerna utformas på. Fredrik och John valde nämligen redan från start att utveckla en mer eller mindre bestående uppsättning av skidkläder, och flera av de plagg som var med vid försäljningsstarten i oktober 2015 återfinns i det nuvarande sortimentet. Varje säsong adderas även ett antal nya plagg enligt en utarbetad plan.
– Visionen är att skapa tidlösa plagg som uppdateras endast om vi hittar ett ännu bättre material eller någon teknisk innovation. Hittills har vi i princip inte bytt ut någonting alls. Eftersom vi inte säljer genom traditionella butiker har vi inte några krav på oss att komma med en “ny” kollektion varje säsong, vilket ärligt talat är ett förlegat och framförallt inte särskilt hållbart system, säger John.

Fredrik förklarar att mycket handlar om den estetiska utformningen och att skapa plagg som funkar över tid.
— Jag har jobbat som designer i snart 20 år, och för varje år som går så blir mina plagg mer och mer enkla rent designmässigt. Man behöver bara några få detaljer på rätt ställe, en riktigt bra passform och ett fantastiskt material för att få ett riktigt bra resultat. Det behöver inte vara svårare än så. Det är också det vi gör på Stellar Equipment — enkla, minimalistiska plagg som är riktigt bra och väldigt sköna. Sen är mitt mål är att rita kläder som gör att man känner sig snyggare när man har dem på sig än när man inte har det. Då känner jag att jag har lyckats, säger Fredrik.
— Funktionsmässigt är målsättningen att göra kläder som är oklanderliga på berget, oavsett hur krävande förhållanden det handlar om. Det finns så många som fortfarande inte har upptäckt hur överlägsen lager-på-lager-principen är, men det är så hela vår kollektion är uppbyggd, alla material kompletterar varandra och bildar ett system, fyller John i.
— När kläder fungerar riktigt bra så märker man det oftast inte. Och det är så vi vill att det ska vara, att allting fungerar perfekt så att man inte behöver tänka på det, fortsätter Fredrik.

Att jobba på det här sättet, genom direktförsäljning och tidlösa kollektioner, ser de som både banbrytande och nytänkande. De förklarar också att processen från idé till färdig produkt har kortats ned. Utan provkollektioner och införsäljningar blir processen både snabbare och mer kostnadseffektiv. Samtidigt upplever de att möjligheterna blivit fler.
– Vi gör grejer som vi älskar och vi gör dem precis så som vi vill att de ska vara. På mina tidigare arbetsplatser behövde man alltid kompromissa, men nu kan vi verkligen anpassa produkterna efter hur vi vill att de ska fungera, säger Fredrik.

Dessutom hoppas Fredrik att sättet de jobbar på, med att byta ut produkter så sällan som möjligt, ska smitta av sig på deras kunder.
– Vi tycker att man ska köpa grejer sällan och ser gärna att man ska kunna ha det man faktiskt köper i väldigt många år. Och när man ser att jackan man köpte förra året ser likadan ut, och finns i samma färg, året efter, så skapas nog inte det där behovet av att vilja köpa en ny på samma sätt, säger han och fortsätter:
– Det som har hänt lite i vår bransch är att det blivit till en slags färskvaruindustri. Och det försöker vi verkligen kämpa emot, bland annat genom att ha just tidlösa kollektioner.

Både John och Fredrik är riktiga skidentusiaster som har rejält med erfarenhet från skidbranschen och de har båda haft toppjobb på diverse ledande företag. Fredrik som designer på Peak Performance, The North Face, Haglöfs och J.Lindeberg. John som chefredaktör på Åka Skidor och Magasin Åre, och som designer på bland annat Scott, Head och Peak Performance.
Det är även genom passionen för skidåkningen som de lärde känna varandra. Och det var under en gemensam skidresa till Nelson i provinsen British Columbia vintern 2013 som planerna på att skapa någonting ihop började ta form

Lite drygt ett år senare såg Stellar Equipment dagens ljus. Och hösten 2015 fylldes företagets nätbutik med den första kollektionen.
– Vi fick hem produkterna, ställde kartongerna på lagret och öppnade webbshoppen med ett klick. Sen satt vi där och undrade om någon skulle beställa. Det var en otroligt märklig situation, men sedan började det faktiskt komma in lite ordrar, säger John.

Nu, två år senare, kan de konstatera att det är en konst att sälja skidkläder via nätet och att magkänslan oftast har rätt. Samtidigt beskriver de en otroligt rolig tid som de absolut inte skulle vilja byta bort.
– Det var någon som frågade mig vad jag skulle göra om i fall jag fick chansen, men jag kom fram till att jag faktiskt inte skulle ändra så mycket, utan snarare satsa ännu hårdare. För det har verkligen varit riktigt kul och för att vi älskar det vi håller på med. Och det är en ovärderlig förmån, säger Fredrik.
John instämmer.
— Vi har fått möjlighet att bygga upp ett helt team från grunden, just nu jobbar vi bara med människor som är grymt duktiga på det de gör, och dessutom sköna att hänga med. Det har varit en fantastisk resa hittills. Det är en speciell känsla att se någon okänd på en random Alptopp i kläder som vi designat, lagrat, marknadsfört, sålt och till och med packat ned i kartonger och skickat till personen i fråga. Det är jäkligt roligt tycker jag. 

www.stellarequipment.com

Sponsrade inlägg är en del av Freerides annonserbjudande. Inläggen är framtagna tillsammans med kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till annons@freeride.se
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
  • Gilla8   Kommentera (2)
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: ,
  • TAGGAR:
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. JR
    1
    JR | 2017-11-10 16:58          

    Bra kläder, rimliga priser och utmärkt service. Alla förutsättningar att bli en ännu större framgång.

  2. felixscr
    2
    felixscr | 2017-11-08 19:22          

    Kan bara hålla med. Enkelt och riktigt bra och kan inte komma på en enda detalj jag skulle vilja ändra på.