Drömjobben: Produktdesigner

När man står där första dagen på säsongen, tänker man kanske inte på vem som står bakom designen på ens enimenta pistsmiskare. Men om att man har ett par från Faction Skis, är chansen stor att de designats av svensken Patrik Sannes.

Vad jobbar du med just nu?
– Jag är i princip ansvarig för skiddesignen på Faction så det innebär ju allting från shape och construction till att åka till fabriker. Det är ganska stort spann där. Nästan allt utom grafik kan man säga.

Hur började du jobba på The Faction Collective?
– Jag har pluggat på Chalmers och sedan var jag på utbytesår i Zürich och pluggade egentligen något helt annat. Sedan hade vi en sådan där human resource management kurs och i den var det en kille som kände marknadschefen på Faction. Jag undersökte just det här med flexible working. Vi gjorde en liten kort rapport och var bara där och hälsade på en dag och sedan slog det mig bara att jag kanske ska göra mitt X jobb (master thesis) från Chalmers härifrån. Så jag gjorde ett kombinerat X jobb och internship. Det var väl för tre år sedan. Sedan fick jag anställning efter det.

– Jag har pluggat teknisk design (industrial design engineering) så mitt X jobb var om skiddesign. Precis som det jag jobbar med nu.

Hur ser arbetsflödet ut? När börjar du designa skidor inför nästa säsong?
– Det är knappt så man vill avslöja det här (skojar bara) — det är inga hemligheter i den här industrin på något sätt men nästa årets skidor är redan klara. För nästa års skidor är provkollektionen redan klar. Och sedan börjar vi tillverka nästa års skidor efter jul kan man säga. Så nästnästa år, alltså vintern 18/19, den är på ett prototyp eller finslipstadium. Det är det man testar denna säsongen. Faction är ett ganska litet, växande företag så till skillnad från många större — det både behövs och vi gör ändringar i mycket närmare tid än vad de flesta andra gör.

– Bara i år så var förbeställningarna 130 procent och då växer man ur fabriker och det händer ganska mycket kan man säga då.

Hur får du designuppslag?
– För det första kan man säga att jag är inte ytterst ansvarig men ansvarig för att ta fram olika produktlinjer. Sedan har dem olika fokus. Den största delen vi säljer är Candide. Det är ganska klassiskt och där är det mer att finslipa och små nya idéer och testa små saker. Man kanske tar in små features eller saker från andra produktlinjer. Sedan gör det även att man kan ta ut svängarna lite mer på de andra produktlinjerna.

– Testvinnare i Åka Skidor förra året, det var skidan som jag gjorde i mitt X jobb. Det var extra roligt. Det är i princip den skidan jag vill åka på. Den tar inte så mycket hänsyn till vad andra tycker (skrattar).

– Sedan, det är klart — allting utvecklas ju också. Det som är intressant med ett sådant här företag, det blir lite av en balans av vad man tar in utifrån så ganska mycket är jobb med åkarna. Vi har ett ganska stort team så de försöker jag åka ut och träffa och prata med så ofta jag kan. Som med Candide, då jobbar man mer på hans linje och där är det väldigt starka åsikter. Det är lite utmanande och kul, och sedan får man balansera det mot vad återförsäljare och butiker tycker. Det går oftast enklare än vad man kanske kan tro.

– Det som jag personligen tycker är kul är att vi hyfsat nyligen signat Sam Anthamatten som åker FWT och är stort namn i Schweiz. Han blir ju med från första början, så det blir han och jag som jobbar på någonting. Det blir väl 50/50 vad han tycker och vad jag tycker, kan man säga.

– Det är ganska få personer, tro det eller ej, bland proffsåkare eller bland folk överhuvudtaget som har kunskap som man kan omsätta i någon sorts skiddesign.

– Vi är ungefär 20 anställda på företaget och vi är inbitna skidåkare och det är inga problem att få oss att ha åsikter om saker. Har du gjort något dåligt får du höra det. Det kan vara svårt när man vill göra lite galnare idéer, det är alltid en avvägning vilka som ska få testa och vilka som kan avgöra det, förstå en svaghet men se den andra fördelen.

Vad designar du mer?
– Officiellt så är det hard goods och det är ansvar för stavar och bindningar och så där.

Får du möjlighet att testa skidor och utrustning som du designat?
– Jo, jo – det är en väldigt stor del av mitt jobb att testa och att testa våra skidor. En nästan större del nu är att delegera ut testning för att det är så många olika produkter, så många olika längder. Man har inte tid att testa allting själv och är man svensk som jag så vill man ju åka på de där långa skidor, vill man ju inte testa de där korta grejerna.

Favoritberg/backe för testning?
– Kontoret ligger i Verbier, vilket är hur bra som helst för att testa skidor och kontoret ligger bara två minuters promenad från liften. Min favorit annars när det är lite lugnare på våren är att åka till Norge och testa. Jag är ju halvnorsk så det ligger ju nära till hands. Stryn och bara tura runt. Lite mer avslappnat, det allra bästa när man kan ta med sig lite skidor och ta sig lite tid och åka iväg och försöka balansera testning med semester.

För den som skulle vilja syssla, tips?
– Den här frågan får jag ganska ofta. Jag ser inga hinder med att vem som helst skulle kunna jobba med skidindustrin. Det är ofta en fördel att ha någon slags utbildning och sedan kanske kombinera det med ett stort skidintresse eller sportintresse, det är väl det generellt som jag kan säga att vi kollar på mest när vi anställer nya människor. Traditionellt sett i den här branschen så är man ganska dålig på att anställa folk som inte har erfarenhet från sportbranschen och personligen tycker jag det är ganska tråkigt. Men det är klart det är en fördel om man har jobbat i en uthyrningsbutik eller på en sportaffär. Att man ganska tidigt i sin yrkeskarriär får någon sorts erfarenhet från sportindustrin.

Text: Malin Dunfors
  • Gilla6   Kommentera
  • Bra artikel? Mer av detta? Freeride prioriterar innehåll efter vad ni som läsare vill se på sajten. Sprid och dela med dina vänner så ökar chanserna för fler liknande artiklar!
  • KATEGORIER: , , ,
  • TAGGAR: ,