Ulrika skidåkare
Medlem
Småbarnsmamman som ska köpa pistskidor på rean
Hej!
Jag är en småbarnsmamma som har kommit igång med slalomåkningen igen tack vare barnen, vilket känns jättekul. Jag kommer åka i slalompister röda backar och med barnen i gröna backar. Nu behöver jag köpa pistskidor och har googlat mig fram till följande: ”Pistskidor/ carvinskidor ska vara 15-10 cm kortare än du” När jag kikar runt på rean på nätet så är de skidor som säljs online mest prisvärda. Men hur ska jag tänka kring själva skidans mått?
Alternativ 1, Elan, skidan har följande mått:
Tail/ längst bak: 104
Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 127
Vikt 1600g/ski (158 cm)
Alternativ 2, Salomon, skidan har följande mått:
Tail/ längst bak: 107
Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 124
Vikt 1815g/ski (160 cm)
Det här är grekiska för mig. Frågor för er som kan det här:

Jag är en småbarnsmamma som har kommit igång med slalomåkningen igen tack vare barnen, vilket känns jättekul. Jag kommer åka i slalompister röda backar och med barnen i gröna backar. Nu behöver jag köpa pistskidor och har googlat mig fram till följande: ”Pistskidor/ carvinskidor ska vara 15-10 cm kortare än du” När jag kikar runt på rean på nätet så är de skidor som säljs online mest prisvärda. Men hur ska jag tänka kring själva skidans mått?
Alternativ 1, Elan, skidan har följande mått:
Tail/ längst bak: 104
Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 127
Vikt 1600g/ski (158 cm)
Alternativ 2, Salomon, skidan har följande mått:
Tail/ längst bak: 107
Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 124
Vikt 1815g/ski (160 cm)
Det här är grekiska för mig. Frågor för er som kan det här:
- Är alternativ 1 eller 2 bäst - eller har de enstaka måtten på skidans mitt och fram, osv. ingen skillnad?
- Jag är 162 cm och gissar att pistskidor som är 147cm-150 cm långa blir bra, de kommer nå nästippen ungefär. Jag är en erfaren åkare som mest kommer hänga i barnbackar med barnen och ibland åka röda backar. Tänker jag rätt om carvinskidans längd?
- Var köper ni pistskidor på rean? I Stockholm är det utplockat så jag tror jag ska beställa online.