Småbarnsmamman som ska köpa pistskidor på rean

Hej!

Jag är en småbarnsmamma som har kommit igång med slalomåkningen igen tack vare barnen, vilket känns jättekul. Jag kommer åka i slalompister röda backar och med barnen i gröna backar. Nu behöver jag köpa pistskidor och har googlat mig fram till följande: ”Pistskidor/ carvinskidor ska vara 15-10 cm kortare än du” När jag kikar runt på rean på nätet så är de skidor som säljs online mest prisvärda. Men hur ska jag tänka kring själva skidans mått?

Alternativ 1, Elan, skidan har följande mått:

Tail/ längst bak: 104

Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 127
Vikt 1600g/ski (158 cm)

Alternativ 2, Salomon, skidan har följande mått:
Tail/ längst bak: 107
Waist/ mitten 76
Tip/ längst fram: 124
Vikt 1815g/ski (160 cm)

Det här är grekiska för mig. Frågor för er som kan det här:

1. Är alternativ 1 eller 2 bäst - eller har de enstaka måtten på skidans mitt och fram, osv. ingen skillnad?
  2. Jag är 162 cm och gissar att pistskidor som är 147cm-150 cm långa blir bra, de kommer nå nästippen ungefär. Jag är en erfaren åkare som mest kommer hänga i barnbackar med barnen och ibland åka röda backar. Tänker jag rätt om carvinskidans längd?
  3. Var köper ni pistskidor på rean? I Stockholm är det utplockat så jag tror jag ska beställa online.
Tacksam för input! Allt gott! 🌸🌸🌸🌸🌸

Jag som inte åker pist skulle endå ge följande råd
Köp begagnat.
Då jag antar att du inte vet vad du vill ha och kanske inte har åkt aktivt på ett tag så kommer det vara den billigaste lösningen. Du kan pröva och utvärdera vad du har och vad du kanske saknar till nästa skida.
Sedan så är det lite mer till vad du är för åkare, vilka egenskaper du vi prioritera, hur stark åkare du är, samt din vikt.

Alternativ två så här i slutet på säsongen för många, Hyr och prova olika modeller under dagen.

Nästa år, åk på provhelg och provkör skidor gratis

Tänk på att din vikt spelar in mer än din längd speciellt nu när du kan åka skidor också.
Ja, jag läste i en tabell att 65 kg passar skidor som är 150-155 cm. Men jag hittar inte den informationen när man kikar på skidor som finns att köpa, typ de här skidorna passar kroppsvikt 65 kg. Bör det stå på säljsidan där skidorna säljs?

Jag passar frågan vidare
Jag har inte sett någon tabell
Men det går att läsa eller mellan raderna när de testar skidorna och i recensioner här på forumet av olika åkare

Om du inte sett denna artikel (som iofs har några år på nacken), är det kanske en bra början.

Sen funkar denna sida bra för att välja längd:

Om du inte sett denna artikel (som iofs har några år på nacken), är det kanske en bra början.

Sen funkar denna sida bra för att välja längd:

Tack!

Måttmässigt verkar de två skidorna vara likvärdiga, men det är mycket annat som kan skilja också.
Hur mjuka skidorna är påverkar också, är det för mjuka nybörjarskidor så kommer de upplevas som mer fladdriga och ostabila i de röda backarna jämfört med ett par styvare skidor.

De flesta stora tillverkare har skidor för alla skicklighetsnivåer, så skriv gärna ut namnet på skidmodellen också om du vill ha hjälp att välja mellan två specifika skidor! 😊

Völkl Racetigers är kanon slalomskidor! Racetiger SL om du vill ha en lite styvare skida medan Racetiger SC är lite snällare utan att vara mesig. Åker du mycket med barnen är det jobbigt med för styva skidor enligt egen erfarenhet. SL går ner till 155 cm som jag fattar det. SC finns i både 153 och 158 cm. Eftersom den är mjukare kan den gärna va lite längre. Völkls skidor är jättetåliga och passar perfekt för barnåkning :)

Man ska ju inte snöa in på ett specifikt märke men Völkl är bra.

Själv spontanköpte jag Salomon SL 10 på rea! De är lite snällare än Racetiger SL men tror de är lite styvare än Racetiger SC. Men är inte helt säker 😅

Vi (jag och min fru) hade barn först. Så när släkt och vänner fick barn och åkte med så var det vi som fick agera skidlärare. Så några barn har man lärt upp. Mina tips:
1. Köp skidor med justerbar rälsbindning ( finns många namn demo,hyr,system). Bindning sitter på en skena/räls som du kan justerar in rätt pjäxstorlek.Smidigt att syskon kan ärva och lättare sälja vidare. Köp inte fast bindning som har mycket liten juster möjlighet (tådel går inte justera pjäxstorlek på).
2. Är barnen nybörjare fördel ha korta skidor, axelhöjd. I början ska det va lätt röra sig och hålla koll på skidorna. Enklaste skida räcker
3.När nybörjaren kommer ut i större backar blå och uppåt och farten ökar, då behövs längre skidor för stabilitet. Enklaste skida räcker.
4. När det börjar bli lite säkerhet och tårtbit/glasstrut stilen minskar då bra fundera på vad för skida som passar, åkstil m.m.

Skida till dig. Min fru är 160 runt 55kg. Hon åkte länge på k2 glam luv 149(köptes ny en gång i tiden). Tror motsvarigheten idag är k2 disruption 76. Våra barn är nu tonåringar och åker alla backar utan problem. Senaste åren tyckte frun glam luv inte riktigt hängde med längre. Misstänker den var för kort. Frun byte i år till roxy dreamcatcher 85 längd 152 (begagnat). Hon blev nöjd. K2 disruption 76 har dottern, hon är 163(58kg) och skidan 156. Hon är också nöjd. Båda åker helst i pisten. K2 skidorna i 76 midja är en bra skida fixar allt från lågfart i barnbacke till svarta backar. Vet flera som har dessa och blivit nöjda.

Völkl Racetigers är kanon slalomskidor! Racetiger SL om du vill ha en lite styvare skida medan Racetiger SC är lite snällare utan att vara mesig. Åker du mycket med barnen är det jobbigt med för styva skidor enligt egen erfarenhet. SL går ner till 155 cm som jag fattar det. SC finns i både 153 och 158 cm. Eftersom den är mjukare kan den gärna va lite längre. Völkls skidor är jättetåliga och passar perfekt för barnåkning :)

Man ska ju inte snöa in på ett specifikt märke men Völkl är bra.

Själv spontanköpte jag Salomon SL 10 på rea! De är lite snällare än Racetiger SL men tror de är lite styvare än Racetiger SC. Men är inte helt säker 😅
Tack för tips! Läste nyss recensionerna här på Freeride och alla älskar de där skidorna:
”Svarar otroligt bra på tuff åkning i pist, både på hårt-isigt och mjukt underlag. Harmonierade min åkstil, mycket kortsväng och aggressiv åkning, mkt bra.
Mycket skön och utmanande skida som motsvarade mina högt ställda förväntningar. Passar för både kort och lång sväng.”

Vi (jag och min fru) hade barn först. Så när släkt och vänner fick barn och åkte med så var det vi som fick agera skidlärare. Så några barn har man lärt upp. Mina tips:
1. Köp skidor med justerbar rälsbindning ( finns många namn demo,hyr,system). Bindning sitter på en skena/räls som du kan justerar in rätt pjäxstorlek.Smidigt att syskon kan ärva och lättare sälja vidare. Köp inte fast bindning som har mycket liten juster möjlighet (tådel går inte justera pjäxstorlek på).
2. Är barnen nybörjare fördel ha korta skidor, axelhöjd. I början ska det va lätt röra sig och hålla koll på skidorna. Enklaste skida räcker
3.När nybörjaren kommer ut i större backar blå och uppåt och farten ökar, då behövs längre skidor för stabilitet. Enklaste skida räcker.
4. När det börjar bli lite säkerhet och tårtbit/glasstrut stilen minskar då bra fundera på vad för skida som passar, åkstil m.m.
Instämmer till 100%. Bra tips, tack!

Skida till dig. Min fru är 160 runt 55kg. Hon åkte länge på k2 glam luv 149(köptes ny en gång i tiden). Tror motsvarigheten idag är k2 disruption 76. Våra barn är nu tonåringar och åker alla backar utan problem. Senaste åren tyckte frun glam luv inte riktigt hängde med längre. Misstänker den var för kort. Frun byte i år till roxy dreamcatcher 85 längd 152 (begagnat). Hon blev nöjd. K2 disruption 76 har dottern, hon är 163(58kg) och skidan 156. Hon är också nöjd. Båda åker helst i pisten. K2 skidorna i 76 midja är en bra skida fixar allt från lågfart i barnbacke till svarta backar. Vet flera som har dessa och blivit nöjda.
Tack, jag kollar upp K2 disruption 76!

Tack, jag kollar upp K2 disruption 76!
Håller med! K2 har en tjejkollektion som täcker många typer av åkare. Hjälpte nyligen en tjejkompis att uppdatera sina gamla K2 Burnin Luv som hon gillade skarpt men som det var dags att kliva av. Fortsatte på K2-spåret och hittade till K2's Disruptionserie, där det finns skidor från instegsmodeller till skidor för den mer avancerade. Hon åker tekniskt mycket bra och vill helst hålla sig i blå och röda backar. Hamnade till slut på Disruption 78c W som är steget upp från 76C W, lite styvare än den och något bredare, men nivån under toppmodellen Disruption MTi. Hon har nu åkt i ett par veckor på 78:an och tycker det är ett lyft, klarar sig bra på hårt underlag och men också när det är uppkört på eftermiddagen och i vårsnön med sin bredare midja och tiprocker. Ser att den finns på Stadium till ett bra pris och på Alpingaraget till en tusenlapp mer i de längder du är ute efter.

Denna har dottern:

Finns i cti model också. Tyvärr vet jag inte skillnaden på ltd och cti.

Kan ge ett köp EJ också. Head absolut joy. Köpte den först till dottern. Tråkig sa hon. Frun och några kompisar(hade ju rälsbinding så många kunde prova, också fördel mot fast bindning) provade alla med kommentaren "var väl inte dålig men tråkig".

Finns i cti model också. Tyvärr vet jag inte skillnaden på ltd och cti.
LTD säljs bara på Intersport och de har en egen grafik/färgsättning. Möjligt att CTI är det också men med lite annan konstruktion.

Jag har själv ägt ett par Disruption (det finns ju en drös olika modeller, precis som Racetiger) och varit nöjd.

Ah kanske missuppfattat lite! Trodde du var ute efter specifikt en slalomskida. Men om det gäller en mer allmän pistskida hade jag inte valt en slalomskida som Racetiger SL utan något med lite mer midja och rocker som andra tipsat om!

Kan ge ett köp EJ också. Head absolut joy. Köpte den först till dottern. Tråkig sa hon. Frun och några kompisar(hade ju rälsbinding så många kunde prova, också fördel mot fast bindning) provade alla med kommentaren "var väl inte dålig men tråkig".
Ironiskt att just Head absolut ”Joy” upplevdes som tråkig! 😁 Tack för värdefulla tips. K2 Sports Disruption är stabil och har rekommenderas av flera!

Tack för alla tips. Skidan som jag hyrde - och gillade - i fjällen var Atomic Cloud C7. De svängde superlätt, men vet inte hur de svarar mot när det är uppkört och isigt. Jag har lärt mig massor av er och artiklarna som länkades i tråden. Pistskidor har alltså smalare midja och är lite stabilare- bra för hög fart och svängar! Och här är till exempel VÖLKL Racetiger SC ett säkert - och roligt kort. Bra när det är pistat och Manchester. Men kanske mindre bra när det är uppkört på eftermiddagen eller i björkskogen när barnen ska hoppa på gupp. K2 disruption 76 eller K2 disruption 78 finns då som stabilare alternativ.

Känner mig mer säker nu på vad jag ska leta efter. Det finns massor på rean och lite second hand också. Stort tack för hjälpen! 🙌

Finns även massor av tester av olika skidtyper här på Freeride (och på andra ställen) där du kan skapa dig en bild av olika skidor/skidtyper för att sedan testa dem om möjligheten finns. Det är ett sätt att skapa sig en överblick bara man läser omdömena utifrån vilka som gett dem (oftast duktiga åkare som vill åka hårt och som kanske inte alltid representerar den stora massan).

Beroende var du bor så kolla med närmaste fjäll anläggning om de har prova på dag. Mitt fjäll som är närmaste och haft 2 helger med märken som völkel,head,blizzard för test är hovfjället.
Även lilla svenska märket Moose varit där.

Snödjup

Tillbaka
Topp