Lösning på skidstoppers

arvid_j

Ny medlem
Lösning på skidstoppers
Som rubriken lyder har jag kommit på en lösning till det stora problemet som alla verkar ha med dessa skidstoppers som ständigt går sönder vid misslyckade fakielandningar.

Anledningen till att dom går sönder är ju att mekaniken inte tilllåter dem att flexar åt båda hållen. Att skidstoppsen finns till är ju såklart att stanna skidan vid en utlösning (med utlösning menar jag när skidan löser ut å inte något annat som alla tonnårspojkar tänker på ständigt). Men VARFÖR gör man själva pinnarna som sticker ut i metall?!

Själklart måste delen som är ihopkopplad med plattan som trycks ner och fäller upp skidstoppsen vara i metall men själva pinnarna?! Dom borde man byta ut mot relativt hårda fjädrar istället. De ska vara så hårda att de kan lyfta upp skidan och där med bromsa skidan men inte mycke hårdare än så. Detta skulle göra att ifall du skulle göra en felaktig fakielandning och fjädrarna skulle haka i skulle de bara flexa och du skulle slippa trasiga skidstoppers eller i värsta fall sönderslitna bindningar!

Det gäller helt enkelt att hitta på ett sätt att fixa en koppling mellan plattan som fäller upp fjädrarna och själva fjädrarna. Gärna en koppling som gör det enkelt att byta ut fjädrarna ifall de mot förmodan skulle gå sönder.

Kom gärna med åsikter på min lilla "lösning". Den är verkligen inte noga genomtänkt men jag tycker själv att grundtanken är god:P

Kalla mig dum men jag har iallafall försökt:)

/arvid

Senast ändrad:
Lösning på skidstoppers
borde ju funka.. nån kanske kan komma på nått smart å sälja ideen till nått stort företag..
skulle man kunna tjäna lite cash på

Lösning på skidstoppers
Najs, jag hade några förslag om förbättrade skistoppers i en finn-upp tävling i skolan. Kom dock inte ihåg vad.

Lösning på skidstoppers
jeppenator sa:
borde ju funka.. nån kanske kan komma på nått smart å sälja ideen till nått stort företag..
skulle man kunna tjäna lite cash på
Tro mig jag har tänkt den tanken men att söka patent är sjuuuuuuuukt dyrt och kräver mycket engagemang!

Så jag tänkte istället dela ideén med alla som hänger här på forumet istället. Jag tjänar ju inget att hålla tyst om det:)

Sen tror jag att företagen som gör bindningar stortrivs när kunder hela tiden kommer och köper nya bindningar för att de gamla gått sönder:P

Lösning på skidstoppers
haha om skidan får utlösning...låter bättre att säga skidan löser ut....men skaffa look p12 jib istället så har du inga mer problem me ski stopen

Lösning på skidstoppers
Det låter ju bra, men va skulle fjädrarna va i för material?`Kanske inte så lyckat om de rostar haha:P Man borde väl ha ett ytterlager ovan på fjädrarna också, eller hur menar du?

Lösning på skidstoppers
man får göra fjädrarna i rostfritt stål eller något liknande. Men om man hittar en bra lösning på hur man länkar fjädrarna till plattan som trycks ned så kan man ju på samma gång hitta en lösning så man lätt kan byta ut bara fjädern. Visst det kostar några spänn att byta fjäder om den skulle pajja av rost eller nått men inte närheten av dte pris man tvingas betala för att byta skidstopper. Dessutom riskerar du inte att slita sönder resten av bindningen.

Lösning på skidstoppers
Utgå från en existerande bindning och kom på ett smart sätt att lösa problemet.
Bygg en prototyp som fungerar och testa den.

När du har en lösning på problemet går du till en skidtillverkare och berättar att du har en bra lösning på problemet och frågar om de vill köpa idén. (Kanske du ska fundera på en ingenjörsutbildning först?)

Dock har säkert tillverkarna redan tänkt på detta, och anledningen till att det inte finns bindningar som klarar detta är ju att det kostar extrema summor att ta fram en ny produkt.
Man kan säkert tillverka en helt ny bindning med en skitsmart funktion som klarar fakielandningarna. Men av alla bindningar som säljs så är ganska få utpräglade jibbindningar och ganska få skidåkare har detta problem. bindningen skulle få göras i lite olika varianter med olika DIN-skalor och med olika bredder på bromsar. Ingen aning om vad det skulle kosta i butik, men lite beroende på utvecklingstiden och alla tester som ett helt nytt system kräver så skulle din bindning kosta flera tusen kronor. Målgruppen jibbers är ganska ung och många får nog laggen i julklapp - en bindning på över... säg 5000 spänn blir nog svårsåld.

För att hålla nere kostnaden bör man kanske se om det bara går att bygga om skistoppern på en befintlig bindning utan att göra några ändringar på själva bindninen. Min tanke är att skistoppern kan byggas precis som innan fast den sista delen av bromsen byts från stålpinne till ett böjligt men styvt gummimaterial.
På så sätt behövs det eventuellt göras materialbyte och justeringar på en del av bindningen, och slutprodukten kommer kanske bara kosta 2-3 hundra kronor mer än originalprodukten.
Ingen aning om det funkar eller vad det skulle vara för gummimaterial... men det är en idé!

Det är dock bara en gissning av mig...
Din grundtanke är god, men goda idéer måste få växa fram. Man måste kritisera idéerna, tänka om, testa, ändra, testa, tänka om, osv osv...

Men för att summera allt: Att bygga en helt ny bindning som klarar fakielandningar kan nog vilken tillverkare som helst göra. problemet är att den kommer att kosta massa deg och denna kundkrupp är inte tillräckligt kapitalstark relativt andra kundgrupper inom skidåkning. Om någon kommer på ett sätt att bara ändra stoppern, på ett enkelt och billigt sätt och samtidigt klurar ut hur man ska kunna tillverka dem rent tekniskt - då har du en bra idé!

Lösning på skidstoppers
Försök inte komma på nåt nytt, utveckla det som redan finns till nåt bättre.
Om skistoppern (som ofta är en lös del som man kan ta loss från bindningen) görs i ett material som är billigare och lättare går sönder så riskeras inga trasiga bindningar och reservdelar blir billigare.

Lösning på skidstoppers
Problemet med en fjäder är ju att även den har en plasticitetsgräns där den permanent deformeras, dessutom har du ofta relativt hög Kolhalt i stål som man gör fjädrar av så dom blir styvare vilket gör att dom blir sprödare och lättare rent går av. Gör man då en riktigt styv fjäder så är man tillbaka på ruta 1 med trasig bindning

Men något smidigt sätt att byta ut själva pinnarna hadde ju varit en ide. Eller det som Nuoljas pratar om ett alternativt material som har andra böj och deformationsegenskaper än metallfjädrar

Annars en skistopper som viker sig på mitten och formar ett V ned från skidan skulle kanske vara nått. Då skulle det alldrig skapas brytkrafter på samma sätt i den.

Nu känner jag mig som att jag bara gick in och trashade, men bra bra initiativ med ny design som funkar bättre, det är jag helt klart för

Lösning på skidstoppers
Jag har ju inte tänkt att utveckla något helt nytt, bara skidstoppers. Fast har väl inte tänkt utveckla det heller men allt det här va bara en ideé som jag inte tyckte var allt för dum:P

Har dock börjat fundera på att såga sönder mina skidstoppers och försöka komma på en konstruktion.

Det där med materialet är svårt. Skidstoppers av gummi är nog inte heller en helt bra ide då gummit torkar ut efter ett tag. Tror inte att minnusgrader gör det lättare direkt. Tror att gummit kommer bli hårdare och sen finns det nog risk att det går av så fjädrar är det jag tror på än så länge iallafall. Men likadant där att minusgrader gör ju saker hårdare om jag inte är helt fel ute. FInns ju risk att om det kommer vatten på fjädrarna å sen blir det minusgrader så fryser dom ju:P

/arvid

Tillbaka
Topp