Skidnyheter inför 08/09

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
Skidnyheter inför 08/09
Vansinne... känns som att allt blivit 10-20mm bredare..

Är väl så att 100mm kommer klassas som allmountain skidor...

Marker verkar köra samma häl del på alla bindningarna nu. Trevligt och hoppas den håller samma höga kvalite som på duken.

Skidnyheter inför 08/09
TexMurphy sa:

Hmm ja. Tex mantra (96) och nordica enforcer (99) är väl i högsta grad allmouintain och har varit det ett tag.

Grym tråd.. Skulle vara kul att få se bilder på de där nordicaskidorna.

Angående rockerns vara och inte vara... Kan det vara så att det gynnar en medelgod till avancerad åkare mer än en riktigt duktig, eftersom denne då får hjälp med svängarna gratis, medans en riktigt duktig åkare klarar av att åka på en lite mer svårsvängd skida, och har hellre lite bättre trygghet när man kommer upp i fart?

När man utvecklar en skida sådär med teamet, låter man alldrig någon lite mer normalbegåvad skidåkare pröva skidorna, eller är det bara åkare som tävlar i friåkning som får säga sitt? Kan tänka mig att resultatet då vinklas mot att skidan är mer stabil.

En avancerad svensson skulle kanske ha större glädje av en skida som svänger automatiskt och helt utan krav på teknik..

Obs, säger inte att eran nordica på något sätt är dålig. Åker själv på en helt platt skida. Själv har jag aldrig ens provåkt en skida med rocker. Bara lattjar lite med tanken här.

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
TexMurphy sa:

Marker verkar köra samma häl del på alla bindningarna nu. Trevligt och hoppas den håller samma höga kvalite som på duken.
Det var inte så många år sen Fisher Big Stix 103 var det bredaste som fanns och vansinne för alla som inte åkt i alaska, bara kul att tillverkarna vågar ta ut svängarna lite! Ingen har ju en superfeting som enda skida i quivern iaf.

Skidnyheter inför 08/09
Henrik_koivisto sa:
Blev lite nyfiken på nästa års Legender.. Hur blir utformningen av både pro´n och xxl´n?
Vore guld med lite fin hederlig information om dessa 2 skidor..
XXL är oförändrad medan Pro får nya dimensioner (128-100-117) vilket borde göra att bakskidan inte hugger så mycket. Lite mjukare flex och något mer skärning. Högre brätte och samma konstruktion som XXL och Mythic. Samma längder som tidigare.

Skidnyheter inför 08/09
Om jag fattade rätt på Rossignols säljare så kommer S:serien ha inserts för bakbindningen och frambindningen kommer gå på skenor så man kan ändra bindningen för BC, Jibb eller freeride.

Nordican skall jag testa imorgon ;)

//H

Skidnyheter inför 08/09
Mycket fina grejjer verkar de komma iallafall:D
Men hur funkar de riktigt feta skidorna igentligen när det inte är jätte djupt fluff man åker i?

Och vad var det för några reglage på bindningarna som satt på ett av apache skidorna?
E det bara såna man kan hitta på hyrskidor/bindningar elr nått annat skoj:P

Dessutom e de riktigt nice med bindningar som man kan flytta fram o tillbaka på skidan:D

P.S Hasse, nu får du faktikst sluta mobba oss andra som inte får testköra nya skidor i megadjupt andematt fluff;) D.S

Skidnyheter inför 08/09
Scott:s Program nästa àr:

RC: 159 cm, 169 cm màtt 124/74/106 Radius 14 m, 179 cm och 186 cm
CX: 154 cm, 163 cm, 170 cm 116/76/106 Radius 15,7, 178 cm
Neo: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m, 186 cm
Realm: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m
Aztec Pro: Samma som i àr
Maya: 155 cm, 165 cm 116/76/106 Radius 13 m, 175 cm
Stunt: 196 cm 144/113/128 Radius 26 m
Pure: Samma som i àr
Crusade: 169 cm, 179 cm 133/92/122 Radius 15 m, 189 cm
Mission: Samma som i àr
Punisher samma som i àr
P4 samma som i àr.

Skön grafik pà de flesta skidorna. Stunt är en riktigt skön skida. Skall pröva de andra efter helgen.

Nordican är riktigt grym skida.

//H

Senast ändrad:
Skidnyheter inför 08/09
Head har bjudit in 70 personer till Åre i helgen för att testa 2008-2009 års hela sortiment
Återkommer med rapporter från den träffen

Skidnyheter inför 08/09
nått nytt coolt från hendryx om du har koll på det e ju fruktansvärt sugen på ett par purpule hazer men vet inte åker in i lumpen så kommer inte ha så mkt tid att åka på dem i år men till nästa sesongen när man ska och bumma så e det dags för ett par nya och dem ligger varmast om hjartat

Skidnyheter inför 08/09
Head

Wild one
24482.jpg

Jon Olsson Pro model
24484.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Skidnyheter inför 08/09
Gud vad nästan säsong låter härlig på prylfronten! Vilka företag är de nu som har åtminstone en skida med rocker. måste väl vara nästan alla.

Skidnyheter inför 08/09
Jons nya skida ser ut skit, nästan som en billig Ellos-skida enligt min ädla åsikt... Men Head har väl å andra sidan aldrig gjort sig kända för sjysst design.

Överlag tyckte jag det kändes tunt på spännande nyheter i år, det var få skidor som man fick aaaahhh-känsla över.

Armadas JP vs Julien (världens mest korkade skidnamn) var kanske den mest spännande. Midja på runt 115 (?) och en kombination av tip/tail rocker med vanligt spann under foten ser ut som att det kan vara en bra idé.

Völkl hade ett par sköna grejer, rockerskidorna Chopstick (bc) och Kuro (bm ≈140mm midja). Gotama har fått en liten genom gång och har raka sidokanter och en design som ser ut som en porrgata i Hong Kong med neon och hela skiten. Den stora nyheten där var väl på pistfronten med deras förfinade Powerswitch-teknik men det är väl ingen här som vill läsa om det :)

Kommer mer om en stund, måste faktiskt åka lite skidor också.

Skidnyheter inför 08/09
Glisseur sa:
Völkl hade ett par sköna grejer, rockerskidorna Chopstick (bc) och Kuro (bm;140mm midja). Gotama har fått en liten genom gång och har raka sidokanter och en design som ser ut som en porrgata i Hong Kong med neon och hela skiten.
Detaljer bitte! :) Vad har de ändrat på Gotama? Vilka längder kommer Kuro i? Rätt ordentlig pin-tail på den att döma av bilderna. Enbart tip rocker eller både tip och tail?

Glisseur sa:
Den stora nyheten där var väl på pistfronten med deras förfinade Powerswitch-teknik men det är väl ingen här som vill läsa om det :)
Jodå. Innan jag bränner mina besparingar på ett par Supersport Superspeed hos tysken vill jag gärna veta om de hittat på nåt ännu roligare än de skidorna :)

Skidnyheter inför 08/09
Erik-J: Tack! Jag svarar på mina egna frågor:

Kuro kommer i 175 och 185 cm.

Verkar vara tip och tail rocker att döma av den här bilden:
kuro-03.jpg

Skidnyheter inför 08/09
Hasse sa:
Scott:s Program nästa àr:

RC: 159 cm, 169 cm màtt 124/74/106 Radius 14 m, 179 cm och 186 cm
CX: 154 cm, 163 cm, 170 cm 116/76/106 Radius 15,7, 178 cm
Neo: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m, 186 cm
Realm: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m
Aztec Pro: Samma som i àr
Maya: 155 cm, 165 cm 116/76/106 Radius 13 m, 175 cm
Stunt: 196 cm 144/113/128 Radius 26 m
Pure: Samma som i àr
Crusade: 169 cm, 179 cm 133/92/122 Radius 15 m, 189 cm
Mission: Samma som i àr
Punisher samma som i àr
P4 samma som i àr.
//H
Inga P3 längre?!

Skidnyheter inför 08/09
JO dà men den är ointressant för oss freeriders...

Nu hàller jag med Glisseur.. Màste àka skidor nu...

//H

Skidnyheter inför 08/09
Utter sa:
Hmm, det jag har sett av den så har den inte rocker. Men jag kan kolla efter på ISPO.
Tja, "spatule très très relevée" kan betyda rätt många olika saker, t.ex. att spetsen är ovanligt hög (dvs det vertikala avståndet mellan belaget och toppen på skidspetsen är stort, hoppas nån fattar vad jag menar :) men att skidan har normal form i övrigt. Franska är ett lurigt språk.

Skidnyheter inför 08/09
JahLove sa:
Hej. Dax att sluta spekulera. Jobbar på Nordica i Sverige och tycker att det kan vara dax att berätta om vad som är på G. Vi släpper en feting med 140 mm midja. Sandwich, full träkärna och dubbla lager titan. När vi tog fram denna var det mycket snack om rocker och omvänd skärning (bredare på mitten än fram och bak). Vi tog fram skidan i många olika utföranden och testade. Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. Omvänd skärning var totalt "un skiable". Allt detta efter samtal med pro riders i Nordicas internationella freeride team. Resultatet då? Helt plan skida. Under bindningen den hårdaste skida vi någonsin byggt (faktiskt hårdare än Erik Schlopys GS skidor.....), mjuka fram och bak. När jag i Juli 2007 för första gången såg denna skida tänkte jag: "detta är ju bara för proffsen", men fick till svar att : "Jo, proffsen kommer åka på denna i puder, men även vi vanlige svenssons kommer åxå kunna få känslan av att surfa i puder". Detta fick jag bevisat för mig i Kaprun i början på december 2007. Snön vräkte ner och jag, som är van sälens pister och ovan puder fick en helt ny upplevelse. Otroligt lättåkt och fantastiskt flyt. Så, låt er inte luras av dess enorma storlek!
Ang "Martin Misof skidan" så gäller följande: Martin är inte den som tagit fram denna. Han är för ny i teamet så han har inte hunnit med (kommer säkert i framtiden ha en hel del att säga till om). Den som testat fram denna är Rory Bushfield. Rory behövde en skida som han kunde åka lössnö, switch och sedan hoppa 30 meter för att sedan landa i lössnö. Även här testades rocker, utan framgång. Resultatet: helt plan skida. Mittmonterad och lika bred fram som bak. Helt symmetrisk alltså. 104mm midja. Hård under foten, mjuk fram och bak. Under ett bubbelbad med Martin Misof berättade han att detta var skidan han mest skulle komma att köra på. I pipe och park, samt på hårt underlag kommer han dock köra på Ignition.
Ang. Blower så kommer TT försvinna, likaså på Enforcer, i övrigt samma skidor som i år.
Rocker = uppöjd fram och bak? Är ni bakvända på nordica eller pratar jag i nattmössan nu? Jag tror du syftar på omvänt spann här (reverse chamber). Rocker är vad jag vet en förlängd nos på skidan för att ge bättre bärkraft i alla lägen och udvika att nosen dyker. Att en skida med omvänt spann kan bete sig som en känguru kan jag köpa till viss del, men efter egna erfarenheter kan en skida med rocker vara oerhört stabil i puder. Dock anser jag att skidans profil och konstruktion i övrigt är betydligt intressantare för just stabiliteten än vad rocker är.

Här förklarar Kaj lite om vad rocker är: http://www.salomonfreeski.com/se/#/product/1-1-2-788881_11 (kräver hög bandbredd)

Skidnyheter inför 08/09
Man skall aldrig säga aldrig men jag har svårt att se att en skida med rocker någonsin kommer att kunna bli en "one quiver ski". Så med det som grund så anser jag att det är jäkla mycke väsen för väldigt lite när det gäller rockers, dom kommer alltid att vara en niche skida.

Tycker det är mycke intressantare att "one quiver" skidorna blivit så feta som dom är och har så låg chamber som dom har. Det visar lite bättre på vart utvecklingen är på väg. Visst det är kul att det kommer nya former och konstruktioner men just rocker har jag lite svårt att få stå fräs över.

Men visst skulle vara kul att provåka ett par någongång.

Tex

Skidnyheter inför 08/09
Blev efter glisseurs inlägg intresserad av nya jp. vs julien, har du testat den än hasse? Lät intressant med hela den där rockerhistorien. Har någon några mått å längder på den?

Tack å hej

Skidnyheter inför 08/09
Salomons nyhetr då:

Friåkningsk skidor:

Rocker= Ny grafik Annars lika
CZAR= Ny BC skida. Mått 128/108/228 Längd/Radius 166 cm/38,3 m 174 cm/40 m 182 cm/44,7 m Rocker på 620 mm
LORD= Ny skida Mått 128/87/115 Längder 161/169/177/185
Lady= Ny skida Mått 128/86/144 Längder 153/161/169/177

Jibbskidor:

Dumont= Ny skida
Suspect= Ny skida
Mai Tai= Ny skida
Threat= Ny skida

Mest intressant ser ut att vara på pjäxfronten från Salomon.
Där de har en ny grej som heter Custom Shell. Du värmer ytterskalet i 10 min sen sätter du på de dig(med inneskon så klart) Och sen kyler du ner de så skall de vara formade efter din fot. De finns i följande modeller:

Falcon CS Flex 120 Bredd 98 mm
Falcon CS Flex 90 Breddd 98 mm
Instinct CS Flex 90 Bredd 98 mm Women

Sen har de en ny friåknings pjäxa som ser intressant ut oxå.

Ghost: Har två spännen, flex 110 Bredd 98 mm Ny innesko Ser riktigt intressant ut

Jibbpjäxor nya

Pro Modell är en ny modell Flex 110. Var den Niklas länkade i nåt inlägg.

//H

Skidnyheter inför 08/09
Nja det är träkärnor i friåknings skidorna.. Jibbskidorna har de inte skrivit ut nåt och försäljaren mumlade bara då ;)

//H

Skidnyheter inför 08/09
PlunTzkY sa:
Hasse sa:
Nja det är träkärnor i friåknings skidorna.. Jibbskidorna har de inte skrivit ut nåt och försäljaren mumlade bara då ;)

//H
Har du kört Jah Love ännu? Trip-report plz :-)
Varför citera när du inte refererar till innehållet? Förresten så samarbetar Ebay med skatteverket för att hindra skattefusk i affärsverksamheter. Kan vara bra att veta...

Trä eller skum kvittar på dyrare skidor. Skum ger en jämnare kvalitet över flera par skidor än trälagg som måste paras ihop i större utsträckning. Man byter skidor tillräckligt ofta för att inte utmattning av en kärna ska spela in.

Från Chamonix rapporteras att Völkl Kuro "er jävlig go i mjuksnö" och "går som faen i pista:)". Kommer från fullsponsrad norrman med många glimter i ögonen..

Movement?
Stöckli?
Zag?

Tillbaka
Topp