Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hmm ja. Tex mantra (96) och nordica enforcer (99) är väl i högsta grad allmouintain och har varit det ett tag.TexMurphy sa:Vansinne... känns som att allt blivit 10-20mm bredare..
Är väl så att 100mm kommer klassas som allmountain skidor...
Det var inte så många år sen Fisher Big Stix 103 var det bredaste som fanns och vansinne för alla som inte åkt i alaska, bara kul att tillverkarna vågar ta ut svängarna lite! Ingen har ju en superfeting som enda skida i quivern iaf.TexMurphy sa:Vansinne... känns som att allt blivit 10-20mm bredare..
Är väl så att 100mm kommer klassas som allmountain skidor...
Marker verkar köra samma häl del på alla bindningarna nu. Trevligt och hoppas den håller samma höga kvalite som på duken.
XXL är oförändrad medan Pro får nya dimensioner (128-100-117) vilket borde göra att bakskidan inte hugger så mycket. Lite mjukare flex och något mer skärning. Högre brätte och samma konstruktion som XXL och Mythic. Samma längder som tidigare.Henrik_koivisto sa:Blev lite nyfiken på nästa års Legender.. Hur blir utformningen av både pro´n och xxl´n?
Vore guld med lite fin hederlig information om dessa 2 skidor..
läs tråden så får du reda på det...skiDglaD sa:Vad är motivet på jons nya skidor?
Stämmer bra, brun/svart och Oksana aka "Chippens" tjej. Något snyggare än årets JO-Pro enligt mig.Pallepuder sa:läs tråden så får du reda på det...skiDglaD sa:Vad är motivet på jons nya skidor?
men har för mig att det är oksana på nästa års...
Detaljer bitte!Glisseur sa:Völkl hade ett par sköna grejer, rockerskidorna Chopstick (bc) och Kuro (bm;140mm midja). Gotama har fått en liten genom gång och har raka sidokanter och en design som ser ut som en porrgata i Hong Kong med neon och hela skiten.
Jodå. Innan jag bränner mina besparingar på ett par Supersport Superspeed hos tysken vill jag gärna veta om de hittat på nåt ännu roligare än de skidornaGlisseur sa:Den stora nyheten där var väl på pistfronten med deras förfinade Powerswitch-teknik men det är väl ingen här som vill läsa om det![]()
Enligt http://www.skipass.com/news/22128-skis-dynastar-2009.html har den en "spatule très très relevée". Dvs främre delen av skidan är "mycket upphöjd". Det tolkar jag som att den har tip rocker.Erik-J sa:noen som vet noe om dynastar huge trouble??
Inga P3 längre?!Hasse sa:Scott:s Program nästa àr:
RC: 159 cm, 169 cm màtt 124/74/106 Radius 14 m, 179 cm och 186 cm
CX: 154 cm, 163 cm, 170 cm 116/76/106 Radius 15,7, 178 cm
Neo: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m, 186 cm
Realm: 156 cm, 166 cm, 176 cm 124/83/114 Radius 14 m
Aztec Pro: Samma som i àr
Maya: 155 cm, 165 cm 116/76/106 Radius 13 m, 175 cm
Stunt: 196 cm 144/113/128 Radius 26 m
Pure: Samma som i àr
Crusade: 169 cm, 179 cm 133/92/122 Radius 15 m, 189 cm
Mission: Samma som i àr
Punisher samma som i àr
P4 samma som i àr.
//H
Hmm, det jag har sett av den så har den inte rocker. Men jag kan kolla efter på ISPO.Peter_K sa:Enligt http://www.skipass.com/news/22128-skis-dynastar-2009.html har den en "spatule très très relevée". Dvs främre delen av skidan är "mycket upphöjd". Det tolkar jag som att den har tip rocker.Erik-J sa:noen som vet noe om dynastar huge trouble??
Tja, "spatule très très relevée" kan betyda rätt många olika saker, t.ex. att spetsen är ovanligt hög (dvs det vertikala avståndet mellan belaget och toppen på skidspetsen är stort, hoppas nån fattar vad jag menarUtter sa:Hmm, det jag har sett av den så har den inte rocker. Men jag kan kolla efter på ISPO.
KOmmer i 186 släpps 10 i sverige som ett "smak prov" inför kommande säsong..Erik-J sa:https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=44473
noen som vet noe om dynastar huge trouble??
Rocker = uppöjd fram och bak? Är ni bakvända på nordica eller pratar jag i nattmössan nu? Jag tror du syftar på omvänt spann här (reverse chamber). Rocker är vad jag vet en förlängd nos på skidan för att ge bättre bärkraft i alla lägen och udvika att nosen dyker. Att en skida med omvänt spann kan bete sig som en känguru kan jag köpa till viss del, men efter egna erfarenheter kan en skida med rocker vara oerhört stabil i puder. Dock anser jag att skidans profil och konstruktion i övrigt är betydligt intressantare för just stabiliteten än vad rocker är.JahLove sa:Hej. Dax att sluta spekulera. Jobbar på Nordica i Sverige och tycker att det kan vara dax att berätta om vad som är på G. Vi släpper en feting med 140 mm midja. Sandwich, full träkärna och dubbla lager titan. När vi tog fram denna var det mycket snack om rocker och omvänd skärning (bredare på mitten än fram och bak). Vi tog fram skidan i många olika utföranden och testade. Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. Omvänd skärning var totalt "un skiable". Allt detta efter samtal med pro riders i Nordicas internationella freeride team. Resultatet då? Helt plan skida. Under bindningen den hårdaste skida vi någonsin byggt (faktiskt hårdare än Erik Schlopys GS skidor.....), mjuka fram och bak. När jag i Juli 2007 för första gången såg denna skida tänkte jag: "detta är ju bara för proffsen", men fick till svar att : "Jo, proffsen kommer åka på denna i puder, men även vi vanlige svenssons kommer åxå kunna få känslan av att surfa i puder". Detta fick jag bevisat för mig i Kaprun i början på december 2007. Snön vräkte ner och jag, som är van sälens pister och ovan puder fick en helt ny upplevelse. Otroligt lättåkt och fantastiskt flyt. Så, låt er inte luras av dess enorma storlek!
Ang "Martin Misof skidan" så gäller följande: Martin är inte den som tagit fram denna. Han är för ny i teamet så han har inte hunnit med (kommer säkert i framtiden ha en hel del att säga till om). Den som testat fram denna är Rory Bushfield. Rory behövde en skida som han kunde åka lössnö, switch och sedan hoppa 30 meter för att sedan landa i lössnö. Även här testades rocker, utan framgång. Resultatet: helt plan skida. Mittmonterad och lika bred fram som bak. Helt symmetrisk alltså. 104mm midja. Hård under foten, mjuk fram och bak. Under ett bubbelbad med Martin Misof berättade han att detta var skidan han mest skulle komma att köra på. I pipe och park, samt på hårt underlag kommer han dock köra på Ignition.
Ang. Blower så kommer TT försvinna, likaså på Enforcer, i övrigt samma skidor som i år.
Varför citera när du inte refererar till innehållet? Förresten så samarbetar Ebay med skatteverket för att hindra skattefusk i affärsverksamheter. Kan vara bra att veta...PlunTzkY sa:Har du kört Jah Love ännu? Trip-report plzHasse sa:Nja det är träkärnor i friåknings skidorna.. Jibbskidorna har de inte skrivit ut nåt och försäljaren mumlade bara då
//H![]()